main
side
curve
  1. In Memory of LAJ_FETT: Please share your remembrances and condolences HERE

"I made the kesselrun in less then six parsec"?

Discussion in 'Archive: Sweden' started by CaptainWolff, Sep 26, 2005.

Thread Status:
Not open for further replies.
  1. CaptainWolff

    CaptainWolff Jedi Youngling star 1

    Registered:
    Aug 28, 2005
    I anh när Obiwan och Luke ska hyra falken för att ta sig till alderaan, skryter Han om hur han åkte kesselrutten på under 6 parsec. Jag kommer inte exact ihåg repliken eller om det var just 6 parsec men det är i alla fall i samma storleksordning.
    En sak som jag har stört mig ganska mycket på är att Han använder enheten parsec som om det vore en tidsenhet. Jag antar att kesselrutten har en given sträcka, och oavsätt vilket rymdskepp man kör så är den lika lång.
    Man kan visserligen enligt den speciella relativitetsteorin räkna om en sträcka till tid, men jag tycker ändå att det skulle vara opraktiskt att ange ett tidsintervall i längdenheter. sex parsec är 18,51408×10^16 m vilket omräknat i tidsenheter är ungefär 19 år.
    Det tycker inte jag är mycket att skryta om, men det kan ju vara så att kesselrutten är väldigt lång. Dessutom tror jag inte Millenium falken är utrustad för att åka flera år i sträck.
    Finns det någon förklaring till detta?
     
  2. Obi Anne

    Obi Anne Celebration Mistress of Ceremonies star 8 Staff Member Manager

    Registered:
    Nov 4, 1998
    Finns väl två förklaringar.

    1 Han vet egentligen inte vad han snackar om och skryter bara.

    2 Enligt böckerna är Kessel-rutten en besvärlig sträcka med en massa svarta hål som stör rymdtiden. De bästa piloterna tävlar helt enkelt i vem som kan gå närmast de svarta hålen och därigenom förkorta själva sträckan på rutten. För att komma ner under 12 parsec så var Han tvungen att i det närmaste skrapa lacken på Falken mot ett hål.
     
  3. Charlii

    Charlii Jedi Youngling star 3

    Registered:
    May 16, 2005
    Då hyperrymden inte lyder dom normala fysikaliska lagarna så kan man hitta på lite av varje för att bortförklara Han's kommentar. Men som sagt, den besvärliga rutten kräver en mästerlig pilot och ett snabbt och hållbart skepp för att navigeras på den korta streckan...



    /Charlii
     
  4. CaptainWolff

    CaptainWolff Jedi Youngling star 1

    Registered:
    Aug 28, 2005
    Jag vet att man kanske inte kan spekulera allt för nogrant i ämnet, men om falken gör ungefär 1,5 ggr ljusets hastighet så kommer det att ta ungefär 25 år i hyperrymden att åka 12 parsec. Eftersom vissa fysiska lagar inte gäller i hyperrymden, så som tidsdilatationen, så kommer den resan att vara väldigt långtråkig. Om tidsdilatationen hadde gällt hadde resan tagit bara några ögonblick (i falkens refferenssystem). Däremot så kanske de svarta hålen kan bromsa tiden tillräckligt för att resan blir genomförbar (om deras invärkan märks i hyperrymden).
    Dässutom så har jag för mig att man inte kan ändra riktning när man färdas i hyperspace, så någon riktig navigering blir det inte när man väl gjort hoppet till hyperrymden.
     
  5. Jade_trs

    Jade_trs Jedi Master star 2

    Registered:
    Jul 7, 2002
    Jag har alltid bara tänkt att i GFFA så är parsec en tidsenhet och inte en längd enhet som det råkar vara på jorden.
    Den riktiga förklaringen är nog att GL inte viste vad han snackade om när han skrev manuset, för Han borde ju ha koll.
     
  6. Vargman77

    Vargman77 Jedi Padawan star 4

    Registered:
    Mar 18, 2002
    Den förklaring som jag hört stämmer med OA:s förklaring nummer 2
     
  7. DARTHLARS

    DARTHLARS Jedi Grand Master star 4

    Registered:
    Mar 12, 2002
    Han gör detta historiska Kessel Run i boken Rebel Dawn, den sista i Han Solo-trilogin.
    Området som är fullt med svarta hål kallas "The Maw".
     
  8. Jedigrandmaster

    Jedigrandmaster Jedi Youngling star 3

    Registered:
    Dec 3, 2004
    OAs förklaringar är korrekta.

    Den äldsta förklaringen är att Han bara skryter för att på Luke och Obi-Wan intresserade av att använda hans skepp. I manuset till ANH står det:

    HAN: It's the ship that made the Kessel run in less than twelve
    parsecs!

    Ben reacts to Solo's stupid attempt to impress them with
    obvious misinformation.


    vilket låter som att Obi fattar hatt han bara svamlar.


    Den senare (och numer officiella) förklaringen är den med att det är för farligt att åka för nära de svarta hålen runt Kessel. Från sw.com's databas:

    The term Kessel Run came to encompass a number of smuggler methods designed to separate spice cargoes from licensed Imperial shippers. One particular method saw the quick distribution of spice along a slowly moving train of cargo freighters, while another approach was just a pure contest of raw speed that skirted dangerously close to the black holes of the Maw Cluster. A smuggler that managed to shave off a sizable portion of the 18-parsec Kessel Run had bragging rights indeed.

     
  9. Charlii

    Charlii Jedi Youngling star 3

    Registered:
    May 16, 2005
    Det andra påståendet Han gör om Falken ("She makes point-five past lightspeed") har också omtolkats senare. Ett skepps hyperrymdsprestanda (inte riktigt samma sak som hastighet) mäts längs en bakvänd skala. Ett normalt skepp under inbördeskriget har en faktor på 5-2, Falkens supertrimmade motorer gör 0.5, alltså betydligt fortare än de flesta andra...


    /Charlii
     
  10. TK518

    TK518 Jedi Youngling star 1

    Registered:
    Jul 13, 2004
    Så som lucas förklarade det hela.. och som jag förstår det så är 12 parsecs den totala distanse som falken har färdats totalt längs hela "Kessel run".

    För att ta sig från punkt A till punkt B kan man inte åka i en rak linje. Det finns för mycket materia i vägen (solar, planeter, svartahål etc). Så man får färdas i små hopp. Vid varje nytt hopp får skeppet en ny vektor.

    Hoppens längd beror på hur snabbt datorn hinner räkna ut vart den ska "svänga av". Är datorn slö missar skeppet den första bästa korsningen och får kanske ta nästa. DVS ju snabbare dator dessto snabbare kan den räkna ut vart skeppet ska svänga och i vilken riktning.

    12 parseks är alltså summan av alla vektorer som skeppet har färdats längs för att ta sig mellan punkt A och punkt B. Dessto snabbare dator dessto kortare hopp. Han Solo syftar inte till hastigheten i motorerna utan till färddatorns process hastighet.

    tror jag får rita en bild...

    *** EDIT ****
    Ok.. för er som har pluggar Linjär Algebra kommer att fatta der här..ni andra.. försök att hänga med..

    [image=http://img.photobucket.com/albums/v112/bobaswede/Flightpath.jpg]

    Det röda är den närmsta sträckan mellan punkt A och punkt B i ett x,yz, koordinat system. MEN! Det är en massa skit i vägen.. som jag redan har nämnt. Han solo färdas i det gröna skeppet, Chewbacca i det blåa. Han solo har en pentium III processor i sin färddator. Chewbacca en sunking 486:a. Båda startar samtidigt. Eftersom Han solos processor är snabbare hinner den räkna ut att det är nog bäst att svänga vid en viss punkt. Chewbacca datorn hinner inte räkna ut alla variabler som finns i rymden (omloppsbanor, tyngdkraft etc) och hinner inte räkna fram samma "byte" i vektor utan flyger förbi. Resten kan ni nog se på bilden..

    Om det någon som har lust att räkna ut sträckan som han solo och chewbacca färdas får gärna göra det.. jag orkar inte just nu. (hoppas dock att det stämmer och är nogorlunda vettigt.. )
     
  11. Jade_trs

    Jade_trs Jedi Master star 2

    Registered:
    Jul 7, 2002
    och allt blev genast mycket klarare för de som läst linjäralgebra alla andra stackare kan ju förundras över det vackra kordinatsystemet.

    Jag har dock aldrig fått uppfattningen att det är datorn som är det häftiga i falken.
     
  12. Charlii

    Charlii Jedi Youngling star 3

    Registered:
    May 16, 2005
    Som jag sa förut så handlar det hela inte bara om en bra dator, utan även om saker som sköldar och normalrymdsmotorer. Och naturligtvis om att ha en lagom desperat Corellian bakom spakarna...


    /Charlii
     
  13. Vargman77

    Vargman77 Jedi Padawan star 4

    Registered:
    Mar 18, 2002
    Den förklaring som jag fått (som jag redan förklarat i mitt tidigare inlägg) är ju att det handlar om att gå så nära som möjligt. Svarta hål har ju en gravitation att de suger åt sig alla saker som finns i närheten och det krävs därför ett väldigt snabbt och starkt skepp att komma nära utan att sugas in i det. Sedan vet jag inte exakt hur lång 1 parsec är och hur lång (från punkt till punkt B) som The Kessel Run är så jag kan inte räkna ut exakt hur nära han är...

    Om jag hade haft lite mer tid och ork hade jag kunnat räkna ut TK-518's tre vägar på bilden men det blir isåfall en annan dag... Inte nu när jag e trött, mår dåligt och borde sova.

    EDIT:

    jag var trött o mådde dåligt men räknade ändå ut det med vägarna:

    Röd väg: 12,24 längdenheter
    Grön väg: 14,63 längdenheter
    Blå väg: 29,09 längdenheter

    Hade däremot den gröna vägen gått från startpunkten direkt till andra svängen hade det blivit 12,85 längdenheter (jag vet ju inte om TK-518 gjort den i cm eller parsecs eller kilometer så jag kan inte svara på hur lång sträckan är bara hur många längdenheter det går åt). Dock kan jag med min inte normala trötthet och så igår ha räknat väldigt fel... Så om någon vill kan de ju kontrollera mina resultat... Var ändock 9 år sedna man gick ur skolan och mycket mattematik har försvunnit ur min hjärna under den tiden)

     
Thread Status:
Not open for further replies.