main
side
curve
  1. In Memory of LAJ_FETT: Please share your remembrances and condolences HERE

Jag undrar över en sak...

Discussion in 'Archive: Sweden' started by MYSTIC_KNIGHT, May 29, 2002.

Thread Status:
Not open for further replies.
  1. Maladour-Fei

    Maladour-Fei Jedi Knight star 5

    Registered:
    Oct 17, 2000
    Muul, det där gillar jag. GL pratar om att den nya och gamla trilogin ska "rimma" hela tiden. I TPM spränger Anakin the droidcontrol ship och i ANH spränger Luke Dödsstjärnan. I tvåan har vi ju avslutningen med Anakin, Padmé och robotarna som står och tittar ut över sjön, i TESB har vi Luke, Leia och robotarna som står och tittar ut över rymden (om man nu kan titta "över" rymden)...

    Det påminner lite om min teori med titlarna

    ANH - 3 ord
    TESB - 4 ord
    ROTJ - 4 ord

    TPM - 3 ord
    AOTC - 4 ord
    ???? - 4 ord?

    Ska vi tänka så så kommer Obi-Wan möta Anakin i slutet av Ep3. Anakin försöker vända Obi-Wan till mörka sidan men misslyckas och i striden som följer så hamnar Anakin i "the molten pit". Jag vågar inte blanda in Palpy i det här eftersom han på något vänster måste vara ovetande om att Obi-Wan lever... En teori är ju att en decoy för padmé får stryka med när de fejkar att de flyr med barnen som jag har för mig att jag läste en teori om här innan...
     
  2. emilsson

    emilsson Force Ghost star 6

    Registered:
    Oct 5, 1998
    Jag tror duellen mellan Anakin och Obi-Wan kommer ske kanske närmare mitten av filmen. Det känns som att om den sker i slutet blir det mycket som ska hinnas med på kort tid. Obi-Wan måste t.ex. hinna fly tillsammans med Yoda.

    En annan sak jag funderat kring. Jag tror Palpatine kommer försöka slå ut alla jedimästare på en gång istället för att ta dem en och en. Om det sker via t.ex. ett bombattentat så kan det förklara varför Yoda undkommer. I OT verkar det som att Vader och Palpatine inte vet att Yoda överlevde. Det kan bero på att de trodde att tog död på alla ledande mästare "with one swift stroke" och vet inte att Yoda klarade sig.
     
  3. Maladour-Fei

    Maladour-Fei Jedi Knight star 5

    Registered:
    Oct 17, 2000
    Ja, jag har länge funderat över hurvida de inte bara borde blåsa jeditemplet i luften. Frågan är om GL vågar göra en sån sak efter den 11 september...
     
  4. emilsson

    emilsson Force Ghost star 6

    Registered:
    Oct 5, 1998
    Samtidigt vore det ju en snygg parallell till ROTJ:SE att se jedirådets byggnad falla.
     
  5. Maladour-Fei

    Maladour-Fei Jedi Knight star 5

    Registered:
    Oct 17, 2000
    Jo det är ju sant... Det skulle oxo vara en enkel förklaring till varför de förutsätter att Yoda är död...
     
  6. emilsson

    emilsson Force Ghost star 6

    Registered:
    Oct 5, 1998
    Vilket påminner mig om att jag drömde om episod 3 inatt...allt jag minns är en handmaiden med rödgrön klänning :).
     
  7. Lars_Muul

    Lars_Muul Jedi Grand Master star 6

    Registered:
    Oct 2, 2000
    Jag hoppas verkligen inte att händelser i verkliga livet hämmar GL´s vision! Vill han spränga Jeditemplet så ska han göra det.

    Jag kom förresten på en annan grej med balans mellan episoderna: färger!

    TPM - grönt, gulbrunt
    AOTC - blått, rött

    ANH - mest gulbrunt
    TESB - blått, rött
    ROTJ - grönt, gulbrunt

    vilket borde innebära att EpIII och ANH har snarlika färger!
    Om EpIII innehåller en planet med lava och grejer, kan det mycket väl bli en gul film. Vilket vore perfekt, för jag har alltid sett gult och svart framför mig när jag tänkt på EpIII :)


    EDIT: Det där med titeln är klurigt. Min favorit är The Sith Revenge. Enkel titel, tydligt budskap. Och så slipper man ha 2 "of the"-titlar efter varandra(som det skulle bli om den hette Revenge of the Sith)!
    Fast om det ska vara fyra ord.... The Brutal Sith Revenge? ;)
     
  8. emilsson

    emilsson Force Ghost star 6

    Registered:
    Oct 5, 1998
    Jag blir inte förvånad om epIII visar sig vara gulbrun. Framförallt tror jag den kommer vara smutsig. År av klonkrig borde ha satt sin prägel på galaxen.
     
  9. Maladour-Fei

    Maladour-Fei Jedi Knight star 5

    Registered:
    Oct 17, 2000
    Yupp! Och vi kommer återse Tatooine, där har vi färgen gul.
     
  10. Minigo Varay

    Minigo Varay Jedi Youngling star 3

    Registered:
    May 24, 2000
    Var det inte väldigt mycket gulbrunt i AOTC? I alla fall upplevde jag det så...

    Tatooine och Geonosis och så...
     
  11. MOSEP

    MOSEP Jedi Youngling star 2

    Registered:
    May 22, 2002
    Är det inte en väldans massa som de ska hinna med i ep3?Jag undrar hur filmen börjar.
    Kommer Palpatine att vara Kejsare,är Anakin än mer deformerad?Förresten,den här "molten pit",var har ni läst det någonstans?
    Jag vill minnas att det stod på C3PO´s stjärnsidor i Månadens Äventyr(om ni minns)
    att Anakin,under en strid med Ob1,skulle falla ner i något sorts hål.
    Måhända är det densamma.
     
  12. Maladour-Fei

    Maladour-Fei Jedi Knight star 5

    Registered:
    Oct 17, 2000
    Jupp. The same. Anakin faller ner i en "molten pit" enligt gamla källor. Jag tror inte att GL bryr sig för fem ören om det om jag ska vara ärlig...
     
  13. emilsson

    emilsson Force Ghost star 6

    Registered:
    Oct 5, 1998
    Idén om duellen med Obi-Wan kommer från ROTJ-boken. Där beskrivs också hur Vader minns att han fallit i lava.
     
  14. MOSEP

    MOSEP Jedi Youngling star 2

    Registered:
    May 22, 2002
    Jaså,det gör det?Jag har inte läst hela,och faktiskt aldrig hört talas om det heller.
    Fast böckerna är ju böcker och filmerna filmer,och GL kommer som sagt nog inte att bry sig.Det är ju en hel del som skiljer sig i böckerna.
    Innan AotC funderade jag över hur mycket de skulle hålla sig till de fakta som finns om Boba Fett.Till min glädje läste jag i "The Visual Dictionary" om både "Concorde dawn","Journey man protectors" och allt vad det var.Det var kul att se.
     
  15. emilsson

    emilsson Force Ghost star 6

    Registered:
    Oct 5, 1998
    Det står i samma scen som Vader dör. Jag citerar:

    And this memory bought a wave of other memories with it. Memories of brotherhood and home. His dear wife. The freedom of deep space. Obi-Wan. Obi-Wan, his friend..and how that friendship had turned. Turned he knew not how-but got injected, nonetheless, with some uncaring virulence that festered until..hold. These were memories he wanted none of, not now. Memories of molten lava, crawling up his back...no. This boy had pulled him from that pit-here, now, with this act. This boy was good.
    [The star wars trilogy: Return of the jedi, s. 465f.]

    Böckerna som hör ihop med filmerna ska man titta i om man vill få några idéer om vad som kan tänkas hända i epIII. GL har hållit sig till vissa saker som finns i dem. I t.ex. prologen till ANH så beskrivs hur Palpatine tog över med hjälp av kommersiella krafter. Å andra sidan så utvecklades kejsarens karaktär till att bli mer aktiv. Men som sagt, man kan se grunden till vissa idéer.

    Jag tror vi mycket väl kommer få se duellen mellan Obi-Wan och Anakin. AOTC visar på att det finns grunden till en konflikt mellan dem. Jag blir inte förvånad om vi i epIII kommer se dem glida ifrån varandra pga Palpatines manipulationer.

    Dessutom återfinns följande under beskrivningen av Darth Vader på starwars.com:

    Skywalker was seduced by the dark side of the Force. Fueled by rage and discontent with the pace of Obi-Wan's training, Anakin challenged his master to a duel. Despite newfound power bestowed by the dark side of the Force, which added to his already formidable abilities, Anakin was grievously wounded in the fight. His burning anger kept him alive, and he was forever scarred not only by his wounds but also by betrayal. He abandoned his former identity. When metal coupled with flesh in the form of cyborg implants and enhancements required to sustain him, Skywalker's transformation was complete. He was no longer Anakin. He was Darth Vader.
     
  16. MOSEP

    MOSEP Jedi Youngling star 2

    Registered:
    May 22, 2002
    Jag föreställer mig att det kommer att vara ett ganska högt tempo i trean,åtminstone på vissa ställen.Alla Jedis ska bort,Anakin ska
    byta namn(iofs brukar det gå snabbt när folk går över till den mörka sidan)mm.
    Fast det är det ju i alla filmerna.
     
  17. Lars_Muul

    Lars_Muul Jedi Grand Master star 6

    Registered:
    Oct 2, 2000
    Från första början beskrev GL Vader som 3/4 maskin, 1/4 människa. Något drastiskt måste ju till för att åstadkomma sån skada!
    Jag tror dessutom att lavagropen var Georges egen idé. Det vore för det tredje enklast att göra det på det viset.

    Om färgerna i AOTC: Huvudfärgen i denna episod är röd, tveklöst.
    Palpatines kontor är rött, belysningen på nattklubben är röd, solnedgångarna både på Tatooine, Coruscant och Naboo är röda, Geonosis är en röd planet.
    Detta är medvetet gjort, alla episoder har sina egna huvudfärger.

    Maladour: Jag tror inte Tatooine kommer vara med i EpIII, mer än i slutet när Obi-Wan tar Luke till Owen och Beru.
    Men jag tror att en hel del eld och magma kommer förekomma(plus en och annan gul solnedgång), därav blir episoden gul!
     
  18. emilsson

    emilsson Force Ghost star 6

    Registered:
    Oct 5, 1998
    Frågan är bara när GL kom på idén om Vader som så allvarligt skadad. Men det tror jag inte vi kan ta reda på, vi får i så fall ägna oss åt spekulationer.

    Är det någon mer än jag som får en "lugnet för stormen"-känsla av färgsättningen under AOTCs inledning? Vi ser Coruscant täckt av moln i första scenen. Sen fortsätter det ett tag med ganska lugna färger tills berättelsen når Kamino och Tatooine. Då mörknar färgerna. Sedan på slutet har allt övergått till skrikande rött, vilket väcker känslor av att det brinner. Precis som lars skriver så framträder röd mer och mer som filmens huvudfärg.

    Lars_muul skrev:
    "Men jag tror att en hel del eld och magma kommer förekomma(plus en och annan gul solnedgång), därav blir episoden gul!"

    Jag håller helt med dig. En sak jag har funderat över är var duellen mellan Obi-Wan och Anakin skulle kunna utspelas. Jag tror vi tidigare i denna tråd spekulerade om det skulle kunna ske på Coruscant. Jag anser att det är väldigt sannolikt. Det skulle kunna göras till ett snyggt "rim" med ROTJ om Anakin och Obi-Wan hamnar i den byggnad där vi ser Sidious och Dooku i slutet av AOTC. Sidious avslöjar sina intentioner och vem han är samt säger som vanligt något i stil med "everything is proceeding as I have forseen". Sen bryter duellen ut. Jag har läst någonstans att den där byggnaden ligger i ett gammalt industriområde och det vore inte helt osannolikt om det fanns lite magma och sånt där.
     
  19. Lars_Muul

    Lars_Muul Jedi Grand Master star 6

    Registered:
    Oct 2, 2000
    Jag har också funderat på om stället i slutet kommer vara skådeplatsen för den berömda duellen i EpIII.

    Jag har också spunnit vidare på teorin en del har om att Teknounionen kommer få bygga Darth Vaders kropp(med tanke på Tekno-killens röst): Anakin hamnar i deras fabrik av någon anledning(kanske är han ute efter något slags hämnd)och Obi-Wan följer efter och försöker vinna honom tillbaks, men så blir det duell och Anakin trillar i lite varm och mysig magma. Några mekaniska armar tar hand om hans kropp, men det är så lite kvar av den att Obi-Wan inte tror Anakin kan överleva, så han ger sig av.
    Maskinerna bygger sen upp Anakin igen och när han vaknar är han Vader.
    Kanske använder separatisterna tidigare i filmen dessutom stridsdroider från Teknounionen som liknar Vader-dräkten, därav hans utseende?

    Jag tror dock inte att Anakin kommer få veta att Dooku är Darth Tyranus och att Palpatine/Sidious är hans mästare. Då vore han nog inte så glad på Palpy, skulle jag tro(han må vara impulsiv, men han är inte korkad)!
     
  20. emilsson

    emilsson Force Ghost star 6

    Registered:
    Oct 5, 1998
    För att teknounionen ska göra Vaderdräkten krävs inte att Anakin ska skadas i en av deras fabriker. Det krävs väl bara att de får en order att göra det. Jag undrar hur många andra alternativa tillverkare det finns.

    Vad det gäller Anakins kunskap om Dooku...där vet jag inte om jag håller med dig. Jag blir inte förvånad ifall han får veta. Hmm..måste fundera vidare på hur det konkret skulle kunna beskrivas.
     
  21. Maladour-Fei

    Maladour-Fei Jedi Knight star 5

    Registered:
    Oct 17, 2000
    Så långt ska jag erkänna att jag inte ens tänkt, att techno union army skulle göra Vaders dräkt och extrakroppsdelar som behövs...
     
  22. MYSTIC_KNIGHT

    MYSTIC_KNIGHT Jedi Padawan star 4

    Registered:
    Mar 19, 2002
    Jag tror att han slåss mot en massa jedis och skadas allvarligt men lyckas "utrota" de mesta av dem och går över till den mörka sidan och hävdar att det var den mörka sidan som räddade livet på honom.
     
  23. Vargman77

    Vargman77 Jedi Padawan star 4

    Registered:
    Mar 18, 2002
    Kan ju vara så att han får reda på att Dooku är Darth Tyranus och i rent hat slår ner honom och då inte är välkommen tebax till jediordern... Då tar han och vänder sig till sin kompis Palpatine som "självklart hjälper en vän i nöd".. Vaderdräkten kan ju vara på grund av att han får en hel del blixtrar mot sig även denna gång (vad är det som säger att han måste falla ner i någonting?) och inte kanöverleva utan hjälp.. Blixtrar ger nog ganska kraftiga brännskador det med...
     
  24. Lars_Muul

    Lars_Muul Jedi Grand Master star 6

    Registered:
    Oct 2, 2000
    emilsson: Jag bara tänkte att det vore smidigast att berätta det på det sättet. Så slår man 2 flugor i en smäll, liksom ;)

    Om Anakin får veta att Dooku jobbar tillsammans med Palpatine lär han inte bli så glad på Palpy-gubben....
    Det går dock säkert att få det gjort på ett snyggt sätt, men det klarar nog bara George själv!

    Vargman: Det är inget som säger att han måste falla ner i nånting, men förmodligen kommer han göra det.
    GL visste redan när ROTJ gjordes att Anakin och Obi-Wan kan ha slagits ovanför en lavagrop och att Anakin kan ha fallit ner i den. Det är givetvis ingen garanti, men det känns ändå mest logiskt.
    Tycker jag.
     
  25. Dreadlocked_Wookiee

    Dreadlocked_Wookiee Jedi Youngling star 1

    Registered:
    Oct 7, 2001
    Har inte läst igenom hela tråden, men jag tänkte bara inflika att det faktiskt VAR George Lucas som kom på historien om lavagropen.

    Från början var det även tänkt att striden mellan Luke, Vader och kejsaren i RotJ skulle utspelas vid en liknande lavasjö på den kejserliga huvudplaneten Had Abbadon (som senare blev Coruscant):
    STAR WARS - EPISODE VI : "REVENGE OF THE JEDI", REVISED ROUGH DRAFT, June 12, 1981:
    The Emperor turns around to see Lord Vader flying at him. The lightning bolts around Luke disappear as Vader hits the Emperor, knocking them both into the fiery lake of lava. The hideous screams of the Emperor are soon muted. Luke struggles to his feet and stares at the spot where his enemy and his father disappeared into the cauldron of molten rock.


    Men det är klart. Lucas har ju ändrat sig förr. Enligt det officiella manuset till ROTJ var ju Obi-Wan bror till Owen Lars:
    When your father left, he didn't know your mother was pregnant. Your mother and I knew he would find out eventually, but we wanted to keep you both as safe as possible, for as long as possible. So I took you to live with my brother Owen on Tatooine... and your mother took Leia to live as the daughter of Senator Organa, on Alderaan.

    Med tanke på att han gjorde Anakin och Owen till styvbröder kan Lucas mycket väl ändra på lavastoryn också ...
    Anakin kanske blir nerkastad i ett djupt schakt på en betaversion av Dödsstjärnan? :)

    Fast själv har jag en känsla av att han kommer att hålla sig till lavascenariot ... mer eller mindre.
     
Thread Status:
Not open for further replies.