Jak är ert nye svenskredaktöret. Vad är det som kruper?

Discussion in 'Sweden' started by Dreadlocked_Wookiee, Jan 29, 2003.

Thread Status:
Not open for further replies.
  1. Dreadlocked_Wookiee Jedi Knight

star 1
    ... jo, det är arbetet med årets första nummer av den svenska SW-serietidningen som så sakteliga har börjat gå framåt.

Nu i veckan blev det klart att jag kommer att ta över som redaktör för tidningen efter Janne Eriksson som lämnade vår vackra huvudstad vid årsskiftet och numera är bosatt i metropolen Ed i Dalsland.

Jag kommer att översätta och texta tidningen även i fortsättningen, men nu har jag dessutom det stora nöjet att välja vilka serier som ska publiceras, att fylla de redaktionella sidorna med mer eller mindre nördigt material, och sist men inte minst, att korrekturläsa mina egna översättningar! ;)

Det preliminära utgivningsdatumet för SW nr 1/03 är 29 april.
    Sidantalet blir ett hundra, och innehållet kommer att bestå av nr 1-4 av Dark Horse Comics nya tidning Empire.
    "Betrayal", som berättelsen heter, utspelar sig några veckor före Episod IV och handlar om Darth Vader, kejsaren och en hemlig sammansvärjning!

Förutom serierna så har jag tänkt fylla minst fyra redaktionella sidor med artiklar, läsarbrev e.d.
    Om ni har några förslag på saker som ni vill att jag ska ta upp på dessa sidor så får ni hemskt gärna mejla mig (wookiee@home.se) eller posta era förslag här (eller i starwars.nu:s serietidningsforum).

Innehållet i nr 2 är inte spikat än, men det lutar åt att vi kommer att kasta oss in i klonkrigen och köra serierna från amerikanska Republic nr 49-51 som tar vid där AotC slutade (om ni undrar varför jag bara har planerat in tre am. nummer i tidningen så beror det på att nr 50 är dubbelt så tjockt som ett vanligt nummer).
    Nr 50-51 har dock inte publicerats i USA ännu, så jag måste kolla upp med Dark Horse hur storyn är uppdelad i dessa nummer. Det vore ju tråkigt om tidningen skulle sluta med en stor cliffhanger med tanke på att vi får vänta tills nästa år på nästa svenska nummer!
    En lösning vore väl om jag kunde tjata mig till ett 120- eller 148-sidorsnummer så att vi får plats med hela storyn, men det är alldeles för tidigt att ens spekulera i det nu ...

(Och psst, jag har uppdaterat min sajt ... kolla länken i min signatur.)
  2. Swedish_Jedi Jedi Master

star 4
    yeay...hoppas tidningen e i goda händer :D
    om du sjablar tilldet då du! :D
  3. The_Dark_Overlord Jedi Master

star 4
    jag skulle vilja ha med serierna med Darth Maul. kommer inte riktigt ihåg vad dom heter.. men nått åt "Shadow Hunter, Warrior" eller nått sånt är titeln. Har hört att dom skall vara hur bra som hälst.
  4. _SithSpawn_ Jedi Master

star 4
    De har väl redan givits ut, skulle nog inte vara särskilt lönande att ge ut dem en gång till då de som redan har den knappast köper ännu ett exemplar
  5. Sith_Lord_Linkoping Jedi Grand Master

star 5
    Låter bra Janne men lite synd är det ju att man måste vänta så länge på det första nummret.
  6. Dreadlocked_Wookiee Jedi Knight

star 1
    Jag lovar att göra mitt bästa, Swedish Jedi!

Och som SithSpawn mycket riktigt påpekade så har Darth Maul-serien redan publicerats i tidningen ... närmare bestämt i nr 1-2/01.
    Den heter dock bara "Darth Maul", och ingenting annat ... "Shadow Hunter" är en roman som gavs ut av Del Rey i anslutning till serien.
  7. Wolverine Jedi Grand Master

star 5
    Då vill jag bara säga grattis och att jag ser fram emot detta :)
  8. J_a_w_a Jedi Knight

star 2
    Weeeeeeee! :)

Alltså du e redaktör! Faaaaan va Najs!!! :D

Tänk...nu kan du alltså välja vilka som ska produceras...coooolt

Gissa om man e avis...hehehe. Skulle ta bort lite dåliga tidningar(om det nu finns några dåliga serier där...)o satsa allt på Star Wars :p

Gött Janne, Janne the Wookie! :)
  9. _SithSpawn_ Jedi Master

star 4
    Nu när det är du som bestämmer vilka tidningar som kommer att ges ut maste jag bara fraga en fraga som du säkert har hört 1000 ganger men som jag tyvärr inte lyckats hitta svar pa sen du började bestämma.
    Kommer ni att ge ut The Last Command nagon gang eller har ni beslutat att det inte är värt mödan?
  10. Swedish_Sith Jedi Knight

star 2
    Stämmer hur bra som helst det där med Darth Maul-serierna, men det är klart. Ingen tror väl på fullt allvar att Janne inte har full koll på sitt eget område ;)

Vill bara tillägga att "Darth Maul: Shadowhunter" är en mycket bra bok. Den är nästan skriven som en serietidning, och den blir aldrig tråkig att läsa. Köp den!!!
  11. Queengodess Force Ghost

star 4
    Förutom att den handlar om Darth Maul är den bra...gillar verkligen slutet. [face_devil]

Även om jag inte längre köper den svenska SW-tidningen (orkar inte vänta tills serierna blivit översatta och de amerikanska har bättre papper) blir jag alltid lika glad när jag ser den i affären...Rekommenderar alla att läsa Betrayal när den kommer, den var riktigt bra - iofs är det kanske inte helt oväntat att jag som Vader- och intrigfan älskade den... ;)
  12. J_a_w_a Jedi Knight

star 2
    Jo jag håller med dig Kee...alltså de svenska serierna (om man jämnför med de amerikanska då alltså) så suger dom! Ursäkta mitt ordspråk...men det e fasktisk sant. Det e dåligt papper som man i flykten lätt river sönder om man bollar för mkt med tidningen...och sedan att bero på pappret så blir det mkt sämre kvalité på teckningarna...ser ut som självupptryckt nästan... :p

Nä jag ska inte vara för kritisk, men alltså bättre papper skulle vara en bra idé att genomföra Janne ;)
  13. Dreadlocked_Wookiee Jedi Knight

star 1
    Idag har jag fått klartecken att börja plita ihop de redaktionella sidorna till nr 1/03 av den svenska Star Wars-serietidningen.

Tanken är att jag ska ta upp lite av varje på sidorna ... nyheter, kuriosa och annan information som har med Star Wars att göra ... och någon form av brevspalt förstås.

Eftersom RotJ fyller 20 år i år har jag planerat att ägna större delen av utrymmet åt den avslutande delen i sagan, och jag vill naturligtvis gärna höra vad ni har för tankar, funderingar och minnen kring filmen.

* Skicka ett mejl till wookiee@home.se så har du chansen att få ditt brev publicerat i tidningen.
    * Det finns inget utrymme för några uppsatser i tidningen, så håll gärna brevet relativt kort och koncist.
    * Det går bra att vara anonym i tidningen (säg bara till vilket namn vi ska använda), men jag och Lucasfilm vill gärna att du uppger ditt riktiga namn någonstans i brevet.

Det går naturligtvis också bra att skicka brev om andra SW-företeelser än RotJ ... allt som rör Star Wars har en chans att hamna i tidningen!

EDIT:
    Jawan, jag har tagit upp frågan om bättre papper med ansvarige utgivaren, men något beslut är inte fattat.
    Tills vidare får vi nöja oss med att jag lyckats tjata mig till 32 sidor extra i nr 2/03 (som blir 132 sidor tjockt i stället för ett hundra).
  14. Swedish_Jedi Jedi Master

star 4
    hmm..vad har hänt?? jag har aldrig skrivit något i tråden!! vem kna det varit som skrivit det där??? mne jag hoppas det blir bra....
  15. The_Dark_Overlord Jedi Master

star 4
    Swedish Jedi.. vad i H*****E snackar du om?
  16. Aprentize Jedi Master

star 4
    delusions of grandeur my friend, delusions of grandeur.
  17. Queengodess Force Ghost

star 4
    Yay, bättre papper vore helt underbart. *rynkar pannan* Men då kommer jag ju bli tvungen att köpa serien av ren lojalitet, fast jag redan har typ allt på engelska...fast man kan ju alltid köpa det bara för Jannes kloka ord! They better be good... ;)
  18. Dreadlocked_Wookiee Jedi Knight

star 1
    Jag behöver fortfarande brev om det ska bli nån brevspalt i nästa nummer av SW-tidningen.

Frågor och/eller kommentarer om allt som rör Star Wars kan skickas till wookiee@home.se (skriv gärna "Star Wars-brev" e.d. i ämnesraden).

Senast långfredag kl. 12 behöver jag breven om jag ska hinna ta med dem i nästa nummer.
  19. Jedi-W Jedi Master

star 4
    Oj då! Jag satt och tänkte att "stackars Dreadlocked blir nog överöst med mail, ingen idé jag skriver" men nu har du i alla fall fått ett från mig.

Nu skall det bli spännande att se om mitt brev kommer med!
  20. Queengodess Force Ghost

star 4
    Argh, jag får jättedåligt samvete, för jag hade verkligen tänkt skriva ett brev, men så försvann tiden utan att jag märkte det...*olycklig*

21. Dreadlocked_Wookiee Jedi Knight

star 1
    Den som skickar ett brev idag tisdag har fortfarande chansen att bli publicerad!

Layouten som ska göra de redaktionella sidorna kommer inte att börja jobba med dem riktigt än, så jag kommer inte att spika innehållet förrän imorgon onsdag.

Det går naturligtvis bra att skicka brev senare också, men då kan de inte publiceras förrän i nr 2.
  22. Queengodess Force Ghost

star 4
    Hoppas det räcker med att skicka det ikväll, har inte tid att skriva intelligenta saker nu...Men ska göra mitt bästa. ;)
  23. Sith_Lord_Linkoping Jedi Grand Master

star 5
    Är det "spikat" att första tidningen kommer den 29:e April ??
  24. Dreadlocked_Wookiee Jedi Knight

star 1
    Nej, det är spikat att tidningen inte kommer ut 29 april! ;)

Det senaste jag hörde från förlaget var att de har satt det nya utgivningsdatumet till månadsskiftet juni/juli.

Det tar nämligen ca två månader att producera en tidning, från det att materialet går till reproduktion till dess att tidningen dyker upp i affären ... och seriematerialet anlände inte från USA förrän i förra veckan.

Dessutom har finska Egmont precis bestämt sig för att samproducera tidningen med oss, vilket visserligen är bra i ekonomiskt avseende, men det betyder också att vi måste få iväg de finska texterna till tryckeriet samtidigt som de svenska ... och just nu ligger finnarna på efterkälken.

Hur som helst, det går bra att skicka eventuella brev ikväll. Jag kommer att färdigställa de redaktionella sidorna imorgon.
  25. Sith_Lord_Linkoping Jedi Grand Master

star 5
    månadsskiftet juni/juli.

Gahhhhhhhhhhhhh det var en otäckt lång väntan.
    Och jag som räknat med att det skulle komma en i slutet av April. *djup suck*
Thread Status:
Not open for further replies.