main
side
curve
  1. In Memory of LAJ_FETT: Please share your remembrances and condolences HERE

Kräftskiva i Stockholms skärgård ?

Discussion in 'Archive: Sweden' started by Berg, Jun 26, 2007.

Thread Status:
Not open for further replies.
  1. Berg

    Berg Jedi Youngling star 3

    Registered:
    Nov 16, 2002
    Tjena!

    Så var frågan uppe i alla fall.

    Finns det intresse.
    I såfall när?
     
  2. Obi Anne

    Obi Anne Celebration Mistress of Ceremonies star 8 Staff Member Manager

    Registered:
    Nov 4, 1998
    Såklart jag vill vara med på kräftskiva!

    I augusti passar antingen 11-12 eller 25-26 bäst, jobbar övriga helger. Vet inte mitt schema för september än, men om vi bestämmer en helg kan jag se till att inte bli schemalagd då.
     
  3. Charlii

    Charlii Jedi Youngling star 3

    Registered:
    May 16, 2005
    Jag kan troligtvis inte vara med, jobbar hela hösten...

    Men det var ju väldigt roligt förra året, så jag hoppas att ni får ihop ett gäng i år också!


    /Charlii
     
  4. Debran

    Debran Jedi Youngling star 1

    Registered:
    May 17, 2005
    Hade jätte gärna varit med men min ekonomi till låter bara en resa ner i augusti/september och jag tror det är ganska tight att plannera in någe då. Kommer till sthlm vid 20 tiden den 3/8 och åker hem igen vid 19 tiden på söndagen. Men lördag till 18 tiden och söndagen tills flyget går e jag fri änså länge. Så blir det då så kommer jag förmodligen vara med på ett hörn.
     
  5. Obi Anne

    Obi Anne Celebration Mistress of Ceremonies star 8 Staff Member Manager

    Registered:
    Nov 4, 1998
    Jag tycker nog att mitt första förslag är lite tidigt om vi ska ha kräftskiva.
     
  6. Berg

    Berg Jedi Youngling star 3

    Registered:
    Nov 16, 2002
    25-26 är nog en bra helg för mig.
     
  7. DARTHLARS

    DARTHLARS Jedi Grand Master star 4

    Registered:
    Mar 12, 2002
    Jag tror att den 25:e-26:e skulle passa bra för mig med. :D
     
  8. Berg

    Berg Jedi Youngling star 3

    Registered:
    Nov 16, 2002
    Och nu något för seglare.. Ni andra bryr väl knappast att Americas cup precis avgjordes på ett mycket dramatiskt sätt. För att göra saken kosrt Alinghi försvarade sin title den 32:a Americas cup-seglingen.

     
  9. Berg

    Berg Jedi Youngling star 3

    Registered:
    Nov 16, 2002
    Jag har bokat båten 25-26 aug

    Vem är på? vi behöver nog minst vara 4 st
    max, det tror jag inte vi behöver bry oss om

    Berg.
    OA
    GuardianJedi??
    Enji??
    DL
     
  10. Obi Anne

    Obi Anne Celebration Mistress of Ceremonies star 8 Staff Member Manager

    Registered:
    Nov 4, 1998
    Jag kommer så klart!
     
  11. GuardianJedi

    GuardianJedi Jedi Youngling star 2

    Registered:
    Mar 4, 2003
    Jag hänger gärna med.
     
  12. Berg

    Berg Jedi Youngling star 3

    Registered:
    Nov 16, 2002
    Så bra. Det kanske blir något i alla fall.
     
  13. Enji

    Enji Jedi Grand Master star 6

    Registered:
    May 14, 2002
    Jag TROR att jag kan komma...
     
  14. DARTHLARS

    DARTHLARS Jedi Grand Master star 4

    Registered:
    Mar 12, 2002
    Du kan skriva upp mig också.

    Sen får jag hoppas att jag inte drabbas av förkylning den här gången. [face_worried]
     
  15. Obi Anne

    Obi Anne Celebration Mistress of Ceremonies star 8 Staff Member Manager

    Registered:
    Nov 4, 1998
    Dessvärre har jag hört av Z att han är upptagen med teknolognollning och Kee hävdar att hon har en tenta den helgen.
     
  16. DARTHLARS

    DARTHLARS Jedi Grand Master star 4

    Registered:
    Mar 12, 2002
    Finns det möjligtvis någon videobandspelare på båten? (chansning)
    Vad finns det för köksmöjligheter? Jag funderar på att ta med en potatissallad i första hand, men kanske något annat också.
     
  17. Berg

    Berg Jedi Youngling star 3

    Registered:
    Nov 16, 2002
    Nej.

    En gasspis med gasugn. Grill, kylsåp, sen är det svalt i kölsvinet.
     
  18. DARTHLARS

    DARTHLARS Jedi Grand Master star 4

    Registered:
    Mar 12, 2002
    Vad synd. Jag har ju mitt Mupparna-band från 80-talet. Nåja, det är väl inte sånt som man brukar ha på en båt.
     
  19. Berg

    Berg Jedi Youngling star 3

    Registered:
    Nov 16, 2002
    Det är bristen på el som inte gör det möjligt. Finns liksom inte två hål i väggen att stopa in kontakten på öarna i skärgården. hmm jo visst gästhamnarna men där vill man inte vara.
     
  20. GuardianJedi

    GuardianJedi Jedi Youngling star 2

    Registered:
    Mar 4, 2003
    Jag är väldigt tacksam för lite detaljer runt detta. Har ingen aning om hur det går
    till mer än att vi landkrabbor med kräftor tydligen ska ut och snesegla ;)
    Var och när ska vi träffas ? Vad bör man ta med sig förutom mat och dryck ?
    Eventuell kostnad ?
     
  21. Berg

    Berg Jedi Youngling star 3

    Registered:
    Nov 16, 2002
    Ja tider kanske vi borde snacka lite om.. Problemet är om uppsala-folk inte vill åka för tidigt kommer vi kanske iväg lite sent på lördagen så detta bör planeras närmare

    Plats: Som det ser ut nu tar vi över båten i Nynäshamn Dit går pendeltåget så det borde vara bra. Jag kommer köra ner bilen så mina päron kommer där ifrån så jag kan köra ut lite mat.

    Medtages:
    Egen valfri dryck:
    Ev special mat
    kläder för segling: dvs. skor liknande som man sportar med vita sulor om det går. vindjacka vidbyxor är rätt praktiskt. sen kläder efter väder så någon regnjacka kan vara bra Det finns lite regnkläder ombord.
    Flytvästar finns.
    sovsäck + kudde är att föredra
    Kostnad: Ja det kansle vi bör ta upp. hur mycket får maten kosta? sen är det resan till och från båten.

    Hur det går att segla beror på vädret. Jag är van att segla med ovana seglare och det har gått bra hittils man har bara lite större säkerhetsmarginaler.
     
  22. Obi Anne

    Obi Anne Celebration Mistress of Ceremonies star 8 Staff Member Manager

    Registered:
    Nov 4, 1998
    Ja förra gången gick det ju riktigt bra att segla även med oss totala landkrabbor.

    Jag har ingenting emot att komma iväg tidigt, även om det innebär extra tidigt från Uppsala, det är kul att komma igång.

    Jag tänkte kanske slänga ihop en sats ostmuffins eller paj eller något att ha till kräftorna också.
     
  23. Enji

    Enji Jedi Grand Master star 6

    Registered:
    May 14, 2002
    Jag ska inte glömma kudde den här gången... kläder instoppade i sovsäcksfodral är inte helskönt.
     
  24. DARTHLARS

    DARTHLARS Jedi Grand Master star 4

    Registered:
    Mar 12, 2002
    OA: Din västerbottenost-paj är syvveränt god. Gör gärna den! Förut brukade jag göra en paj också, men det kunde bli hälften kvar av varje paj efterråt, även när vi var dubbelt så många som vi är i år.
    Jag har också funderat på att baka muffins: frukostmuffins till dagen efter. Men de får bli söta.

    Någon som tar med sig något grönt, typ en kall sallad på fänkål och spenat eller nåt?

    Berg: Bör man ta med sig, typ. vanligt dricksvatten, eller brukar du ta med dig vattendunkar när du åker ut och seglar?

    Edit:

    Jag såg att just den 25:e/26:e finns det ett alternativ till pendeltåget om man ska åka till Nynäshamn: Muséevagnar med ånglok!
    Avgår 10.48 från Stockholm C. Kommer till Nynäshamn kl 12.34. Kostnad 100 kr enkel resa, betalning på tåget. 50 kr om det blir för fullt och man måste stå.
    Pendeltåget går visserligen nästan dubbelt så snabbt och kostar bara 40 kr (med remsa, 80 kr kontant), men jag tror inte det har lika mycket karaktär. :)
     
  25. Berg

    Berg Jedi Youngling star 3

    Registered:
    Nov 16, 2002
    Vatten ja..

    vatten för matlagning finns i båtens vattentank. Det går bra att dricka men personligen tycker jag inte att det smakar gott så jag dricker hellre annat.


    Vilken tid tycker vi att ETD ska vara?
     
Thread Status:
Not open for further replies.