main
side
curve
  1. In Memory of LAJ_FETT: Please share your remembrances and condolences HERE

Kul och intressanta sammanträffanden vid parallellt tittande på två Star Wars-filmer

Discussion in 'Archive: Sweden' started by Lars_Muul, Jan 25, 2008.

Thread Status:
Not open for further replies.
  1. Lars_Muul

    Lars_Muul Jedi Grand Master star 6

    Registered:
    Oct 2, 2000
    I februari 2006 tittade jag på ROTS och ROTJ samtidigt, för att se om några intressanta sammanträffanden skulle ske. Jag synkade filmerna så att "STAR WARS" dök upp på skärmarna samtidigt.
    Dessa skojiga händelser noterade jag(ganska effektfullt ibland):

    - Samtidigt som worrten utanför Jabbas palats drar in det lilla krypet i sin mun med sin långa tunga slungas Anakin, Obi-Wan och Palpatine ut från hiss-schaktet. Det är nästan som om worrten räddade deras liv ;)
    - Simultant med att Grievous flyktkapsel skjuts ut ur Invisible Hand skickas Lando iväg för att hämta Han och Chewie från cellen(vet inte varför jag noterade det, men det kändes väl som en lustig effekt).
    - Padmé: "So love has blinded you?" Anakin: "Well, that's not exactly what I meant.", Padmé: "But it's probably true." Luke: "There's nothing to see." Förvisso sant, iom att Padmé har varit död och begraven i 23 år...
    - Padmé: "This baby will change our lives" - Luke tänder sin nya ljussabel.
    - Yoda säger "Death is a natural part of life" under tiden som Leia stryper Jabba.
    - När Luke säger "I have a promise to keep... for an old friend" syns Yoda i bild.
    - Samtidigt som Anakin grälar med Obi-Wan om Palpatines pålitlighet gör Palpatine och Vader upp planer för framtiden.
    - När Palpatine förför Anakin med sin berättelse om Darth Plagueis kommenterar Obi-Wan detta med att säga "Your father was seduced by the dark side of the Force."
    - Anakin: "Obi-Wan! May the Force be with you." Obi-Wan: "Good-bye, old friend. May the Force be with you." Luke: "I'm with you too!"
    - Han: "I just got a funny feeling. Like I'm never gonna see her again." Anakin: "I feel lost."
    - Han: "Shuttle Tydirium requests permission to land...." Obi-Wan: "With your kind permission...."
    - När Obi-Wan helt djärvt hoppar rakt in i spindelns nät och utbrister "Hello there!" säger den något mer blygsamme Luke "This whole party'll be for nothing if they see us."
    - Samtidigt som duellen mellan Obi-Wan och Grievous börjar inleds speederbike-jakten.
    - Palpatine manipulerar Anakin medan Wicket "manipulerar" Leia - dvs petar på henne ;)
    - Precis efter Anakins "You know the dark side?" säger Leia "I'm not gonna hurt you."
    - Leia: "You're a jittery little thing, aren't you?" Palpatine "Are you going to kill me?"
    - Samtidigt som Palpatine vrålar "POWEEERR!!!!" sitter Threepio i sin gudastol och snurrar runt uppe i luften!
    - När Anakin blir Darth Vader och Yoda känner en störning i Kraften säger Han "What's going on?" och Leia "I don't know."
    - När Anakin marscherar med klonsoldaterna mot kameran säger Luke "He's my father".
    - När Han blir svartsjuk och gör Leia ledsen tappar Yoda sin käpp och tar sig för hjärtat.
    - Vader: "So, you have accepted the truth?" - Anakin står framför barnen i rådskammaren och tänder ljussabeln - Luke: "I've accepted the truth that you were once Anakin Skywalker, my father."
    - Yodas flyktkapsel lämnar Kashyyyk samtidigt som Vaders skyttel lämnar Endor med Luke ombord.
    - Obi-Wan lämnar Utapau i Grievous lilla rymdskepp samtidigt som Rebellflottan lämnar Sullust och åker till Endor.
    - Anakin äntrar Separatisternas bas på Mustafar samtidigt som Han & co äntrar bunkern på Endor.
    - Medan Anakin slaktar Separatister ropar nån "Take evasive action!"
    - Precis efter att Palpatine högtidligt kungör "From here you will witness the final destruction of the Alliance" kungör han högtidligt "In order to preserve peace and stability etc."
    - Threepio: "Artoo, are you sure this was a good idea?" Obi-Wan: "It can't be!"
    - Yoda Force-knuffar omkull Palpatines vakter samtidigt som Leia skjuter ner stormisarna bakom Han.
    - Obi-Wan slåss mot Anakin, men Luke säger "I will not fight you, father" och stänger av ljussabeln.
    - Yoda tänder sin ljussabel medan Vader kastar sin mot Luke.
    - Obi-Wan och Anakin slåss och Luke säger "I will not fight you."
    - Samtidigt som Yoda slänger Senatpoden mot Palpatine hugger Luke av Vaders hand.
    - Luke stänger av sin ljussabel samtidigt som Yoda landar på Senatkammarens golv.
    - Den stora armen som Obi-Wan och Anakin står på landar i lavan
     
  2. Jade_trs

    Jade_trs Jedi Master star 2

    Registered:
    Jul 7, 2002
    nästa steg måste vara att se alla sex filmerna samtidigt
    med tanke på att alla följer ganska givna berättar teknisk mönster tror jag att det finns ännu fler sammanträffanden

    det skulle också vara ganska kul att jämföra med nån helt annan film
     
  3. Obi Anne

    Obi Anne Celebration Mistress of Ceremonies star 8 Staff Member Manager

    Registered:
    Nov 4, 1998
    Hur ska man lyckas med att hålla koncentrationen uppe på alla 6 samtidigt?
     
  4. Lars_Muul

    Lars_Muul Jedi Grand Master star 6

    Registered:
    Oct 2, 2000
    Hehe, det är den stora frågan :)
    Man kan väl schemalägga det så att man jämför två filmer i taget och ser till att jämföra alla med alla. Då blir det ganska lätt att pussla ihop sammanträffanden som binder ihop fler än två filmer!
    Då kommer man visserligen upp i 15 sittningar I-) , men det är nog det enklaste sättet som jag kan komma på. Det får ta den tid det tar!

    Att jämföra med andra filmer låter också kul. Man skulle kunna ta TESB och jämföra med t ex Sällskapsresan och se vad man får fram ;)





    Resor - de är sällskapliga
    /LM
     
  5. Obi Anne

    Obi Anne Celebration Mistress of Ceremonies star 8 Staff Member Manager

    Registered:
    Nov 4, 1998
    Åhh, den jämförelsen skulle jag absolut vilja läsa resultatet av!
     
  6. Ixectrona

    Ixectrona Jedi Youngling

    Registered:
    Oct 9, 2007
    Dom reagerade jag särskilt på. Härlig läsning, och duktigt gjort!
     
  7. Lars_Muul

    Lars_Muul Jedi Grand Master star 6

    Registered:
    Oct 2, 2000
    Nämen vad trevligt! Tack så mycket :)





    Uppskattning - det uppskattas
    /LM
     
Thread Status:
Not open for further replies.