main
side
curve
  1. In Memory of LAJ_FETT: Please share your remembrances and condolences HERE

Lathi

Discussion in 'Nordic Countries Discussion' started by Obi Anne , Feb 15, 2001.

Thread Status:
Not open for further replies.
  1. Obi Anne

    Obi Anne Celebration Mistress of Ceremonies star 8 Staff Member Manager

    Registered:
    Nov 4, 1998
    Nån annan som håller koll på skid-VM i Lahti?

    Jag blev överlycklig när Per Elofsson vann och Mathias Fredriksson tog silver idag. Grattis också till Bente Skari, hon är fenomenal.
     
  2. JediLynx

    JediLynx Jedi Knight star 5

    Registered:
    Sep 2, 2000
    Jag hann precis se Per Elofsson vinna innan jag for iväg och tränade! Härligt! Fast så kommer han ju från Umeå också... :)
     
  3. Mhirth

    Mhirth Jedi Youngling star 2

    Registered:
    Nov 12, 2000
    Hyggelig at du liker Bente Skari, Obi Anne.
    Gleder meg til jaktstarten i morgen. Da skal nok nordmennene på en liten revansje ( herresiden ). Forhåpentligvis vinner Hjelmeseth klassisk og Alsgaard jaktstarten.
    Gratulerer med fantastiske resultater på torsdag. Dere fortener det :)
     
  4. Obi Anne

    Obi Anne Celebration Mistress of Ceremonies star 8 Staff Member Manager

    Registered:
    Nov 4, 1998
    Jag hoppas ju på ett lite annorlunda resultat, och Alsgaard verkar inte riktigt vara i form.

    Norrmännen är däremot väldigt starka i nordisk kombination, jag tror de kommer att vinna stafetten.
     
  5. Mhirth

    Mhirth Jedi Youngling star 2

    Registered:
    Nov 12, 2000
    Du har nok rett i at Alsgaard ikke er i form. Det har vi sett på 15 og 10 kilometeren hvor han sprakk begge gangene. Myllylä og Elofsson ser veldig sterke ut akkurat nå. Håper at Hjelmeseth vinner 30 kilometeren. Hvis ikke får vi nordmenn håpe at Bjørn Dæhlie kommer tilbake snart.
    Kombinerten i går gikk jo bra sett med norske øyne. Tror vi vinner sprinten også. Kanskje Kristian Hammer eller Engen Vik.
     
  6. Obi Anne

    Obi Anne Celebration Mistress of Ceremonies star 8 Staff Member Manager

    Registered:
    Nov 4, 1998
    Ja, jag tror nog på norsk seger i det mesta kombinert.

    30 km verkar vara en väldigt öppen gren, Elofsson ställer ju inte upp och där bakom har det varit väldigt jämnt.
     
  7. Mhirth

    Mhirth Jedi Youngling star 2

    Registered:
    Nov 12, 2000
    Jeg trodde på Myllalä, men det er vel usikkert om han stiller. Det var synd at Lathi fikk sin dopingskandale.
    Akkurat nå håper jeg at Bente Skari skal klare å holde ledelsen fra 5 km klassisk på jakstarten. Dessverre er Latzutina og Danioova rett i ryggen så det skal nok holde hardt
     
  8. Obi Anne

    Obi Anne Celebration Mistress of Ceremonies star 8 Staff Member Manager

    Registered:
    Nov 4, 1998
    Nej, hon lyckades inte riktigt. Vilken överraskning finskan var. Fast det är ju synd om finländarna, allt hamnar ju i skuggan av Isometsä.
     
  9. emilsson

    emilsson Force Ghost star 6

    Registered:
    Oct 5, 1998
    Jo, det är det värsta med doping.

    Satt och småkollade på sprinterloppen idag. Det verkar som om svenskarna kan konsten att få rätt glid på skidorna.
     
  10. Obi Anne

    Obi Anne Celebration Mistress of Ceremonies star 8 Staff Member Manager

    Registered:
    Nov 4, 1998
    Och det behövs idag till stafetten.
     
  11. Obi Anne

    Obi Anne Celebration Mistress of Ceremonies star 8 Staff Member Manager

    Registered:
    Nov 4, 1998
    Finsk guld, norskt silver och svenskt brons. De nordiska länderna dominerar längdskidåkningen, fast jag hade naturligtvis hoppats på svenskt guld, men det är inte lätt med bara tre i laget.
     
  12. Mhirth

    Mhirth Jedi Youngling star 2

    Registered:
    Nov 12, 2000
    Jeg tror Norge bør være fornøyd med sølv i dag. Det laget som gikk idag er ikke av samme kaliber som 94 laget med Sivertsen-Ulvang-Alsgaard og Dæhlie. Vi har for få gode løpere i fristil.
    Hvis Myllalä er frisk nok til å gå 50 km kommer det til å stå mellom ham og Elofsson
     
  13. Obi Anne

    Obi Anne Celebration Mistress of Ceremonies star 8 Staff Member Manager

    Registered:
    Nov 4, 1998
    Får hoppas det blir varmare i Lahti till på söndag.
     
  14. Mhirth

    Mhirth Jedi Youngling star 2

    Registered:
    Nov 12, 2000
    Jeg håper også det. I dag var det styggkaldt i Lahti. Må si at jeg ble imponert av forseringen til Bente Skari på 2 etappe, bare synd at ingen av de norske klarer å hevde seg i verdenstoppen i fristil.

    Har du forresten sett det nye select bildet Obi Anne? Det var det beste sålangt , kanskje med unntak av Jango/Obi-Wan
     
  15. Obi Anne

    Obi Anne Celebration Mistress of Ceremonies star 8 Staff Member Manager

    Registered:
    Nov 4, 1998
    Jodå den var häftig, och jag har förstått vilka det är, fast jag är spoiler free.

    Det blir kallt för dem som ska åka längdmomentet i NOK, idag.
     
  16. Mhirth

    Mhirth Jedi Youngling star 2

    Registered:
    Nov 12, 2000
    Beklager det med Select bildene. KOm på at du er spoilerfri i natt. Det skal ikke gjenta seg. Det ser ut som om det gikk skitt med nordmennene i kombinert
     
  17. emilsson

    emilsson Force Ghost star 6

    Registered:
    Oct 5, 1998
    Jag såg delar av stafetten. Jag tycker det var rätt imponerande att Elofsson klarade av att ordna ett brons.

    Längtar till 5-milen...:)
     
  18. Obi Anne

    Obi Anne Celebration Mistress of Ceremonies star 8 Staff Member Manager

    Registered:
    Nov 4, 1998
    Nja, femmilen blev väl godkänd från svenska förhållanden.

    Man undrar ju vad finländarna håller på med, ännu ett dopingfall!! :mad:

    (Det gör inget med selectbilden, som jag sa så visste jag ändå vilka det var)
     
  19. Mhirth

    Mhirth Jedi Youngling star 2

    Registered:
    Nov 12, 2000
    Det virker litt mistenkelig med de finske dopingsakene. her i Norge går det rykter om at den som ble dopingtatt var på det finske stafettlaget som vant gull. Hvis du legger til at Myllalä ikke gikk 5 milen i dag så virker det litt rart.

    Håper at det ikke er Myllalä, har alltid sett på han som en stor idrettsmann
     
  20. emilsson

    emilsson Force Ghost star 6

    Registered:
    Oct 5, 1998
    Jag hoppas verkligen att det inte är Mika Myllälä, det skulle bara vara så trist. Usch, för doping.

    För övrigt var 5-milen ändå rolig och ganska spännande, trots att Elofsson inte åkte alltför bra. I slutändan är detta VM det roligaste på många år, ur svenska ögon sett :).
     
  21. Obi Anne

    Obi Anne Celebration Mistress of Ceremonies star 8 Staff Member Manager

    Registered:
    Nov 4, 1998
    Jag tror det är Immonen, jag har hört vissa rykten från Finland om det också. Det brukar inte vara de allra bästa som dopar sig, så jag tror inte att det är Myllylä. Immonen gick inte heller femmilen, och han hade ingen ursäkt.

    Både Norge och Sverige verkade ha problem att stå på benen i backen idag, det var ju lite synd.
     
  22. emilsson

    emilsson Force Ghost star 6

    Registered:
    Oct 5, 1998
    Enligt Expressen är Immonen den misstänkte. Jag vet inte vad jag ska säga om det. Jag menar, doping är tragiskt för sporten oavsett vem det är.
     
  23. JediLynx

    JediLynx Jedi Knight star 5

    Registered:
    Sep 2, 2000
    Enligt DN:
    "Samtidigt som Finska skidförbundet bekräftade att det andra dopningsfallet i Lahtis-VM gäller stafettåkaren Janne Immonen bereder man sig nu i Finland på nya dopningsskandaler."

    Usch, jag blir så arg och ledsen av det här. Fast historien med väskan verkar lite skum.

    "I väskan fanns förutom blodförtunningspåsar bland annat blodiga sprutor, ampuller, kateter och droppslangar." (DN igen)

    Helmysko, som sagt. Otroligt slarvigt och oförsiktigt om det är äkta. Hoppas att det inte är det.
     
  24. Obi Anne

    Obi Anne Celebration Mistress of Ceremonies star 8 Staff Member Manager

    Registered:
    Nov 4, 1998
    Ja, nog är det mystiskt. Sen undrar man ju varför damtränaren har avgått, det kastar ju misstankar på damerna också.
     
  25. emilsson

    emilsson Force Ghost star 6

    Registered:
    Oct 5, 1998
    Det är mycket skumt alltihopa. Obi Annes upplysningar gör det hela bara värre.

    Edit: Enligt www.aftonbladet.se rör det sig om fyra nya dopingfall.
     
Thread Status:
Not open for further replies.