main
side
curve
  1. In Memory of LAJ_FETT: Please share your remembrances and condolences HERE

Lighsaber fundering mm

Discussion in 'Archive: Sweden' started by Aleia, May 14, 2002.

Thread Status:
Not open for further replies.
  1. Aleia

    Aleia Jedi Youngling star 3

    Registered:
    May 7, 2002
    Tänkte bara...och undrade
    Vad finns det för fäger på Lighsabers och är det bara så att dom onda har röda...
    Luke kanske vill ha en röd lighsaber...
    Har han fått chansen att välja?
    hehe ne nu låter det fel men kan nån bara ge mig en klar bild här...
    på färgerna å så...

    Har man olika färger beronde på hur bra man hanterar den eller vaddå?


    Kanske Vader vill ha en rosa lightsaber vem vet!=


    Kom med andra funderingar om ni så vill...
     
  2. emilsson

    emilsson Force Ghost star 6

    Registered:
    Oct 5, 1998
    Om jag har fattat saken rätt så var blå och röd orginalfärgerna. Luke skulle ha haft en blå i ROTJ också, men blå syntes inte alls mot Tatooine-himlen så därför blev den grön. Sen har vissa egenskaper knytits till färgerna, mest på grund av spekulationsglada fans. :)

    Antagligen så var det enkelt att ge Obi-Wan en blå och Vader en röd. Sen har blå blivit jediriddarnas färg och röd den onda färgen.
     
  3. Aleia

    Aleia Jedi Youngling star 3

    Registered:
    May 7, 2002
    Tack för uppdateringen... nu vet jag det...

    E d va alla säger?
     
  4. MYSTIC_KNIGHT

    MYSTIC_KNIGHT Jedi Padawan star 4

    Registered:
    Mar 19, 2002
    Yep. Fast jag tror inte jag skall säga något. jag som är så oteknisk av mig. :(
     
  5. Aprentize

    Aprentize Jedi Master star 4

    Registered:
    Jan 15, 2002
    Röd är en agressiv färg, därav att den getts till dom onda. Blått å grönt är dom godast, mästare har gröna och lärlingar blåa (eller iaf verkar de vara så). Att Mace har ett lila beror på att de e sam jacksons favvofärg. Vet inte riktigt hur dom tänkt förklara de i filmerna...
     
  6. Maladour-Fei

    Maladour-Fei Jedi Knight star 5

    Registered:
    Oct 17, 2000
    Någon gång på det glada 90-talet så sa GL att det endast fanns tre färger på ljussablarna. Röd, grönt och blått eftersom det var optiska grundfärger. Färgerna ska åstakommas av den kristall man har baserat sin sabel på. Om man då är vänlig mot GL och släpper honom lätt av kroken så säger vi att Mace's lila sabel har två kristaller, en för röd och en blå och vips så fick Mr Windu sin lila sabel.

    Om detta stämmer så kan man klämma i alla tre sorters kristaller i sin sabel och vara först i galaxen med en brun ljussabel! FEAR!!!
     
  7. Aprentize

    Aprentize Jedi Master star 4

    Registered:
    Jan 15, 2002
    ja skrev ett svar om detta på Attack of the Clones forumet för nåra dar sen... grejen e ju RGB färg. Om man blandade lite som man vill o smälte ihop kristaller kan man ju få vilka sabla (AHAHAHA :D) färg som helst på svärdet.
     
  8. Vargman77

    Vargman77 Jedi Padawan star 4

    Registered:
    Mar 18, 2002
    Dessutom vberkar det som om mästarna har gröna svärd och padawans har blåa svärd...

    Episode I: Obi - blått Qui - Grönt
    Episode II: Obi - Grönt Ani - blått
    Episode III: Vi får vänta i tre år och se..
    Episode IV: Luke - Blått Obi - Grönt
    Episode V: Luke - Blått
    Episode VI: Luke - Grönt

     
  9. Erk

    Erk Jedi Master star 4

    Registered:
    Aug 12, 2001
    Vargman... Möjligt att jag har kasst minne (har bara sett AotC en gång(antagligen den enda)) men hade inte Yodas padawaner blå och gröna ljussablar.
     
  10. Vargman77

    Vargman77 Jedi Padawan star 4

    Registered:
    Mar 18, 2002
    Det kan jag inte svara på då jag inte tänkt på det.. men de har kanske fått låna dem för träningen.. De har ju knappast byggt sina egna vid den låga åldern :)
     
  11. Maladour-Fei

    Maladour-Fei Jedi Knight star 5

    Registered:
    Oct 17, 2000
    Ursäkta mig men jag kan direkt säga att Obi-Wan deffinitivt inte har en grön sabel i ANH så den teorin faller tyvärr redan innan de gröna sablarna dök upp (vilket de gjorde först i ROTJ). Om jag inte är helt ute och cyklar så har Obi-Wan även en blå i AOTC.
     
  12. emilsson

    emilsson Force Ghost star 6

    Registered:
    Oct 5, 1998
    Obi-Wans sabel är blå i ANH. De gröna kommer som sagt först i ROTJ :).
     
  13. JediLynx

    JediLynx Jedi Knight star 5

    Registered:
    Sep 2, 2000
    Ja, den är mer blå är grön iallafall. Även om den mest är ganska vit... ;)
     
  14. Vargman77

    Vargman77 Jedi Padawan star 4

    Registered:
    Mar 18, 2002
    Ok, jag kan ha fle där.. (plockade det från en post i ett annat foruim där samma fråga dykt upp). men i AOTC har jag klart för mig att han har en grön... Anakin har en blå och där Anakin tar över Obi:s och slåss med båda är det en grön och en blå saber....

    men men ... jag är inte ofelbar.. bara nästan ;)
     
  15. JediLynx

    JediLynx Jedi Knight star 5

    Registered:
    Sep 2, 2000
    Å andra sidan är det ju två sablar som de fårr kastade till sig, och inte deras egna...
     
  16. Maladour-Fei

    Maladour-Fei Jedi Knight star 5

    Registered:
    Oct 17, 2000
    Men där i slutet har ingen av de två sina egna ljussablar utan de får de av alla de andra Jedierna som kommer till deras undsättning. De enda gångerna man får se Anakin och Obi-Wan använda sina egna ljussablar är när de räddar Amidala precis i början av filmen, när Obi-Wan ger Zam en lektion i reaktionsförmåga, när Anakin leker med tuskenraiders och när Obi-Wan slåss med Jango. Anakin strider lite inne i droidfabriken innan hans sabel pajjas och Obi-Wan har jag för mig avvärjer en attack från en klippvarelse på geonosis när han ganska precis anlänt dit... Hmm... Jag ska se om jag kan hitta några bilder.
     
  17. JediLynx

    JediLynx Jedi Knight star 5

    Registered:
    Sep 2, 2000
    Maladour: Na na na na-na naaa :p
     
  18. emilsson

    emilsson Force Ghost star 6

    Registered:
    Oct 5, 1998
    Varje gång Obi-Wan använt en grön ljussabel hittills så har den egentligen varit någon annans. I TPM tar han ju Qui-Gons och kapar Maul i två fina delar. I AOTC använder han någon annans igen.
     
  19. Maladour-Fei

    Maladour-Fei Jedi Knight star 5

    Registered:
    Oct 17, 2000
    Lynx: ?

    [image=http://www.starwars.nu/bilder/bildarkiv/filmerna/episode2/20021303_SuperSejeAotCBilleder_42.jpg]
    Lägg märke till att Obi-Wan's ljussabel är vansinnigt lik den han blev av med på Naboo!

    [image=http://www.starwars.nu/bilder/bildarkiv/filmerna/episode2/20021303_SuperSejeAotCBilleder_50.jpg]
    [image=http://www.starwars.nu/bilder/bildarkiv/nyheter/publ_shots_4.jpg]

    Lite blandade Jedier:
    [image=http://www.starwars.nu/bilder/bildarkiv/nyheter/publ_shots_8.jpg]
    [image=http://www.starwars.nu/bilder/bildarkiv/nyheter/publ_shots_9.jpg]
    [image=http://www.starwars.nu/bilder/bildarkiv/nyheter/publ_shots_12.jpg]
    [image=http://www.starwars.nu/bilder/bildarkiv/nyheter/publ_shots_19.jpg]

    Edit: Lite fler bilder!
     
  20. Aleia

    Aleia Jedi Youngling star 3

    Registered:
    May 7, 2002
    Betalar dom för sina sabers undrar jag?
    Undrar vad en sådan kostar hehe...
     
  21. Maladour-Fei

    Maladour-Fei Jedi Knight star 5

    Registered:
    Oct 17, 2000
  22. MYSTIC_KNIGHT

    MYSTIC_KNIGHT Jedi Padawan star 4

    Registered:
    Mar 19, 2002
    Defenitivt. det verkar som det finns alla sorters lightsabers att välja mellan. Funderar på att köpa en av varje färg så det matchar mitt humör...(hehehe) :D
     
  23. Maladour-Fei

    Maladour-Fei Jedi Knight star 5

    Registered:
    Oct 17, 2000
    Ja, eller så att man kan slåss med två stycken samtidigt och fortfarande ha en snyggt hängande i bältet!
     
  24. Jedi-W

    Jedi-W Jedi Padawan star 4

    Registered:
    Mar 14, 2002
    Wow, får mig att känna mig långt efter med mitt hemmabygge (se Hur man bygger sin egen ljussabel?-tråden).

    Undrar om dom kan tänka sig att ge bort en till en "fellow-lightsaber-builder"? ;)
     
  25. Maladour-Fei

    Maladour-Fei Jedi Knight star 5

    Registered:
    Oct 17, 2000
    Äh, det enda som är kul med de här dyra tjofräsen är att de går att tända! Jag lovar dig att en av de numera väldigt böjda metalsablarna vi använde när vi spelade in Padawan Twilight skulle knäcka vilken som helst av de där sablarna på 4 max 5 hugg. Fortsätt att göra din egen, den blir bäst i slutändan! :)
     
Thread Status:
Not open for further replies.