main
side
curve
  1. In Memory of LAJ_FETT: Please share your remembrances and condolences HERE

Litteratur, ej Star Wars

Discussion in 'Archive: Sweden' started by Leto, Aug 9, 2002.

Thread Status:
Not open for further replies.
  1. Leto

    Leto Jedi Padawan star 4

    Registered:
    Feb 19, 2002
    Eftersom man inte kan läsa enbart Star wars böcker (eller?) så kunde vi väl snacka om andra böcker och författare man gillar. Om man nu kan ha en tråd med den här titeln ;)
     
  2. Leto

    Leto Jedi Padawan star 4

    Registered:
    Feb 19, 2002
    Jag kan väl börja, om ingen hinner före medan jag skriver.

    Måste erkänna att även om jag inte läser enbart starwars så blir det mycket sci-fi. Klassiker som Herberts Dune, Heinleins Starship troopers, Stranger in a strange land och The moon is a harsh mistress. Arthur C. Clarkes Rama serie är ju också en måste serie, även om den första är bäst. Ny sci-fi som jag gillar är bl.a David Webers Honor Harrington serie, Peter Hamiltons Night dawn trilogi, 1200 sidor per bok! Robinsons Mars trilogi är ju också grymm.

    Fantasy är ju Tolkien med såklart men jag gillar också Eddings böcker och Elizabeth Moons Paksenarion trilogi. Har även Roger Zelaznys Amber serie samlad i en volym plus Gene Wolfes Book of the New Sun som jag precis läst ut och kan rekommendera.

    Alternativ historia spelar också en stor roll i min bokhylla, främst då Harry Turtledove. Hans Worldwar serie var den första jag köpte av hans böcker och nu har jag de flesta. Hans The Great War serie är också oerhört bra, även om den blir lite seg då och då.
     
  3. Vargman77

    Vargman77 Jedi Padawan star 4

    Registered:
    Mar 18, 2002
    Tolkien, David Eddings och Stephen King är mina favoritförfattare (tror jag).. I alla fall de som jag kom på precis nu :)
     
  4. Leto

    Leto Jedi Padawan star 4

    Registered:
    Feb 19, 2002
    Typiskt, jag glömde ju King. IT o shining är nog dem jag gillar bäst.
     
  5. Vargman77

    Vargman77 Jedi Padawan star 4

    Registered:
    Mar 18, 2002
    IT är bra... Fast det skall vara boken (men filmen är bra med men inte lika bra)...
     
  6. _Madeleine_

    _Madeleine_ Jedi Youngling star 3

    Registered:
    Jul 17, 2002
    Jag läser mycket Virginia Andrews...Sen kan jag ju säga att jag har samlat på Kitty böcker i tio år, även fast jag inte läser dem så mycket längre älskar jag dem ändå, har c.a 80 st :) hehe, jag är en tönt :D
     
  7. Jedi-W

    Jedi-W Jedi Padawan star 4

    Registered:
    Mar 14, 2002
    Började en gång i tiden min bana som sci-fi fantast genom att läsa Jules Verne. Har sedan plöjt igenom allt möjligt men har en förkärlek för små (helst svenska) författare, till exempel Bertil Mårtensson.
    Bland dom större så är Terry Pratchett (Discworld) och Douglas Adams (Liftarens...) klara favoriter

    Har även blivit en del "ren" fantasy genom åren, särskilt en period då jag pluggade i Holland och en engelsman i klassen hade lånat med sig sin brors halva fantasy-bibliotek.

    Fast numera är det mest SW böcker förstås...
     
  8. Vargman77

    Vargman77 Jedi Padawan star 4

    Registered:
    Mar 18, 2002
    Douglas Adams.... Det är en författare som kanskriva saker som är så självklara att de blir ofattbara... men man kan ju inte låta bli att älska de böckerna :)
     
  9. Maladour-Fei

    Maladour-Fei Jedi Knight star 5

    Registered:
    Oct 17, 2000
    Ehm... skyll er sälva! You brought this upon yourselfs! ;)

    Dagens Boktips:

    Erland Loe är helt klart vårt granland i västers bäste författare. Han har humor och en vansinnig självdistans. Jag kan varmt rekomendera "Naiv. Super.", "Blåst" och hans senaste "Fakta om Finland". Underbara personlighetsbeskrivningar och sjuka upptåg.
     
  10. MemberOfTheNewRep

    MemberOfTheNewRep Jedi Padawan star 4

    Registered:
    Feb 6, 2002
    Klart läsvärda: George Orwells 1984, Joseph Hellers Moment 22, Mario Puzos Gudfadern, James Ellroys fyra böcker om Los Angeles där L.A. Konfidentiellt lyser starkast.
     
  11. Maladour-Fei

    Maladour-Fei Jedi Knight star 5

    Registered:
    Oct 17, 2000
    Stämmer in med Rep. Moment 22 är briljant och Gudfadern är till och med bättre som bok än som film.
     
  12. Obi Anne

    Obi Anne Celebration Mistress of Ceremonies star 8 Staff Member Manager

    Registered:
    Nov 4, 1998
    Förstod mig inte riktigt på Moment 22 när jag läste den.

    Mina favoritböcker är annars mest facklitteratur, så det är inte så mycket litteratur över dem. Fast Terry Pratchett är ju riktigt kul.
     
  13. Maladour-Fei

    Maladour-Fei Jedi Knight star 5

    Registered:
    Oct 17, 2000
    Äntligen ett tilfälle att skryta om att jag har wychcraft signerad. :) Pratchett är en mycket rolig liten farbror. Han är så sjuk som hans böcker är även privat.
     
  14. MemberOfTheNewRep

    MemberOfTheNewRep Jedi Padawan star 4

    Registered:
    Feb 6, 2002
    En journalist frågade Pratchett varför han skrev så bra böcker. För att jag stulit allt material från böcker som redan skrivits svarade han.
     
  15. Maladour-Fei

    Maladour-Fei Jedi Knight star 5

    Registered:
    Oct 17, 2000
    LOL Bra svar!
     
  16. -Padawan-

    -Padawan- Jedi Master star 2

    Registered:
    Jun 15, 2002
    Själv vill jag rekomendera Orson Scott Cards underbara verk, "Ender's Game" samt dennes tvillingbok "Ender's Shadow". De utspelar sig inom samma tid men ur olika synvinklar på händelseförloppet. Ett måste om du gillar sci-fi!
     
  17. Grand_Moff_Qorl

    Grand_Moff_Qorl Jedi Youngling star 1

    Registered:
    Jan 1, 2002
    Jag håller på Jules Verne :)
     
  18. Queengodess

    Queengodess Jedi Grand Master star 4

    Registered:
    Jul 18, 2000
    Neil Gaiman, Stephen King, John Grisham, David Eddings, Jan MÃ¥rtensson, Margaret Weis och Tracy Hickman, Niklas Krog, Terry Pratchett...massa mer...

    Av de böcker jag läst på senaste tiden kan jag varmt rekomendera Death Gate Cykel (sju böcker), Masker (Skivvärlden) och När änglar dör (Anders Roman, tror jag han heter...)
     
  19. emilsson

    emilsson Force Ghost star 6

    Registered:
    Oct 5, 1998
    När det gäller fantasy så läser jag massor. LOTR är favoriten. Två andra serier jag håller varmt om hjärtat är CS Friedmans Coldfire trilogy och Robin Hobbs Assasin-trilogy. Håller just nu på med Hobbs andra serie, the liveship traders, och den är ännu bättre.

    Jules Verne är en annan favorit. Jag älskar klassiska böcker som Alexander Dumas De tre musketörerna och Greven av Montecristo, RL Stevensons Treasure Island m.m. Jag gillar även Brott och straff (fast jag rekommenderar inte att läsa den samma kväll som man kollat på trainspotting. Det kan ge mardrömmar).

    Sen blir det ganska många författare som tillhör andra genrer också, typ Nick Hornby, Henning Mankell och Johanna Nilsson. På senare tid har jag även läst mycket av Peter Pohl.
     
  20. Maladour-Fei

    Maladour-Fei Jedi Knight star 5

    Registered:
    Oct 17, 2000
    Ja, Roman's När Änglar Dör är riktigt bra!
     
  21. Leto

    Leto Jedi Padawan star 4

    Registered:
    Feb 19, 2002
    När änglar dör har jag precis beställt från sf-bokhandeln.
    Kan hålla med ovanstående om Jules Verne fastän jag bara läst en bok som jag inte ens kommer ihåg vad den heter. Fackliteratur gillar jag också, The selfish gene av Richard Dawkins och No Logo av Naomi Klein är riktigt bra. Visste ni att Disney gjorde Mulan filmen bara för att få öppna en Disney park i Kina? Om man ska tro Klein. Andra världskrigsböcker gillar jag också, även om gillar är fel ord. Krig är ju inte kul men intressnat att läsa om. Christian Ryans Den längsta dagen och en bro för mycket samt Anthony Beevors Stalingrad måste man läsa om man är intresserad av WW2
     
  22. MemberOfTheNewRep

    MemberOfTheNewRep Jedi Padawan star 4

    Registered:
    Feb 6, 2002
    Jag ska inte börja snacka om Klein och hennes teorier men vad spelar det för roll om Disney gjorde Mulan för att få öppna en nöjespark och tjäna lite pengar. Jag ser inte felet.

    Jag passar på att nämna Fermats gåta och Kodboken av Simon Singh som är väldigt bra trots de ovanliga ämnena. Singh gör ämnena intressanta.
     
  23. emilsson

    emilsson Force Ghost star 6

    Registered:
    Oct 5, 1998
    När det gäller facklitteratur så läser jag mycket om historia och religionshistoria förstås. Jag rekommenderar Dick Harrison och Alf Henriksson om man vill lära sig mer :).
     
  24. DARTHLARS

    DARTHLARS Jedi Grand Master star 4

    Registered:
    Mar 12, 2002
    Om man tycker att 1984 är intressant så föreslår jag "Åh härliga nya värld"("Brave New World" på engelska) av Aldous Huxley.
    Den finns nog att köpa eller låna lite överrallt, men finns på också på nätet på www.huxley.net
    Istället för att förtrycka och förnedra mänskligheten med våld så förtrycks människor istället med största möjliga lycka.

    Annars så håller jag med om Douglas Adams Liftaren-böcker. Ur marstrilogin av Kim Stanley Robinson är den första boken den bästa, den andra sådär och den tredje nästan långtråkig.
    Rekommenderar också Dune-böckerna av Frank Herbert, Uplift-trilogin av David Brin (Startide Rising, The Uplift War, Sundiver)
    och "Night's Dawn"-trilogin av Peter F. Hamilton: "The Reality Dysfunction" etc. men läs först prequel'n "A Second Change at Eden".
     
  25. emilsson

    emilsson Force Ghost star 6

    Registered:
    Oct 5, 1998
    Jag håller med DARTHLARS om Brave new world. Den är mycket tänkvärd.

    Jag har precis läst klart första boken i Dune-serien. Ska ta itu med bok två snart. Dune påminde mycket om en annan personlig favorit: Isaac Asimov. Jag gillar verkligen hans stiftelse-trilogi och de andra böckerna som utspelas i samma galax.
     
Thread Status:
Not open for further replies.