main
side
curve
  1. In Memory of LAJ_FETT: Please share your remembrances and condolences HERE

Litteratur, ej Star Wars

Discussion in 'Archive: Sweden' started by Leto, Aug 9, 2002.

Thread Status:
Not open for further replies.
  1. Sith_Lord_Linkoping

    Sith_Lord_Linkoping Jedi Knight star 5

    Registered:
    Jan 19, 2001
    Hahahahahaha kan tänka mig att det blir en del kontraster att läsa bibeln och När änglar dör parallellt med varandra.
     
  2. Leto

    Leto Jedi Padawan star 4

    Registered:
    Feb 19, 2002
    Har det problemmet också Enji, värst är det när man lånat en bok som är så bra att man måste ha den själv. Känns lite onödigt att köpa en bok bara för att ställa in den i bokhyllan , även om jag har varit frestad att göra just det några gånger.
     
  3. emilsson

    emilsson Force Ghost star 6

    Registered:
    Oct 5, 1998
    Jag måste också börja låna böcker. Pengarna är slut.

    Just nu läser jag Henning Mankells Innan frosten och den är inte alls lika bra som de tidigare böckerna i serien om Wallander. Den känns inte genomtänkt, vilket är en brist när det gäller deckare. De bör ju hålla ihop.
     
  4. MrScorpion

    MrScorpion Jedi Youngling star 1

    Registered:
    Jun 21, 2004
    Jag håller på och läser Svärdet i Stenen av T.H White, den första delen i Den Kung som är och skall komma.
     
  5. Enji

    Enji Jedi Grand Master star 6

    Registered:
    May 14, 2002
    Är den bra? Har läst lite om de böckerna och funderat på att läsa dem. :)

    Själv sitter jag och plöjer igenom mammas bokhylla i brist på annat, och just nu håller jag på med Albert Camus Pesten. Väldigt bra, faktiskt, en inblick i hur människor i en pestsmittad stad beter sig när de blir avskärmade från utvärlden och döden ligger nära inpå. :)
     
  6. emilsson

    emilsson Force Ghost star 6

    Registered:
    Oct 5, 1998
    Jag gick ner på stan och kom hem med tre nya böcker. Det blev två deckare och Tatooine Ghost. Få se vilken jag ska ta nu när jag läst ut Tad Williams The war of the Flowers. Den sistnämnda var ok, underhållande, men inget märkvärdigt. Egentligen tycker jag det var typisk standardfantasy. Det enda roliga var att världen hade mer gemensamt med tidigt 1900-tal i England än medeltid.
     
  7. MrScorpion

    MrScorpion Jedi Youngling star 1

    Registered:
    Jun 21, 2004
    Jag tänkte dra ned till Biblioteket nästa vecka och låna antingen När Lammen Tystnar, Hannibal eller Röd Drake. Vilken är bäst tycker ni?
     
  8. emilsson

    emilsson Force Ghost star 6

    Registered:
    Oct 5, 1998
    Jag har tyvärr inte läst någon av de böckerna.

    Däremot har jag läst en deckare kallad Upplösning som utspelas under den engelska reformationen. Den var mycket bra skriven och trovärdig.
     
  9. Enji

    Enji Jedi Grand Master star 6

    Registered:
    May 14, 2002
    Jag har inte heller läst de böckerna, MrScorpion, men utspelar de sig inte i nån särskild ordning? (Hannibal är väl uppföljaren till När Lammen Tystnar?) Isf tycker jag de ska läsas i ordning... :)

    Nu sitter jag och läser om Sven Lidqvists Utrota varenda jävel, efter som en liten bok jag nyss läste om psykologi hänvisade en massa till den och jag behöver friska upp minnet vad som egentligen stod i den.
    Har även börjat med Joseph Conrads Heart of Darkness...
     
  10. Sith_Lord_Linkoping

    Sith_Lord_Linkoping Jedi Knight star 5

    Registered:
    Jan 19, 2001
    Har precis läst ut Fruset offer av Giles Blunt.
    Den var riktigt bra och svår att lägga ifrån sig.
     
  11. MrScorpion

    MrScorpion Jedi Youngling star 1

    Registered:
    Jun 21, 2004
    Så här är Hannibal tidslinjen :) Lite spoilers. Jag håller på och läser Hannibal just nu

    The Lecter Variations
    Handlar om Hannibals barndom och liv innan Röd Drake. Kommer i slutet av detta år om jag inte tar fel
    Röd Drake
    Lecter blir inspärrad i fängelse utav Will Graham som han hjälper för att hitta galningen Francis Dollarhyde som är kallad Toothfairy och som kallar sig själv Röda Draken
    När Lammen Tystnar
    Clarice Starling och Hannibal möts för första gången i jakten på Buffalo Bill. Hannibal flyr och dödar en massa människor
    Hannibal
    Clarice söker efter Hannibal sju år efter När lamman tystnar. Dom blir ett sinnesjukt par i slutet
     
  12. emilsson

    emilsson Force Ghost star 6

    Registered:
    Oct 5, 1998
    Jag kände bara till Hannibal och När Lammen tystnar, hade ingen aning att det fanns flera :).

    Själv läser jag om Robin Hobbs trilogi om fjärrskådarna. Jag minns den som en väldigt bra serie och det omdömet kvarstår när jag nu kommit till bok två.
     
  13. Sith_Lord_Linkoping

    Sith_Lord_Linkoping Jedi Knight star 5

    Registered:
    Jan 19, 2001
    Ringens Brödraskap Där har ni titeln & bild på omslaget på nyöversättningan av J.R.R. Tolkiens, The Fellowship of the Ring.
    Boken förväntas att släppas i September och jag ska iaf försöka läsa den så jag kan jämföra den med den gamla översättningen och originalet.
     
  14. emilsson

    emilsson Force Ghost star 6

    Registered:
    Oct 5, 1998
    Omslaget såg hyfsat ut. Det blir nog att låna ett exemplar från biblioteket för att se ifall den versionen är värd att köpas.
     
  15. Sith_Lord_Linkoping

    Sith_Lord_Linkoping Jedi Knight star 5

    Registered:
    Jan 19, 2001
    Ska snart sätta mig ner och läsa The complete illustrated stories and poems from Edgar Allan Poe.
    Någon mer som gillar att läsa Poe och kanske tom. även H P Lovecraft ??
     
  16. Enji

    Enji Jedi Grand Master star 6

    Registered:
    May 14, 2002
    Edgar Allan Poe! [face_love]

    Jag har iofs inte läst så väldigt mycket av Poe, jag blev avskräckt när jag var typ 11-12 och läste Röda Dödens Mask och hade mardrömmar i flera år... [face_blush] Men sen blev jag lite modigare och har läst ett flertal av hans skräckberättelser. Riktigt otäcka, flera av dem.
     
  17. Sith_Lord_Linkoping

    Sith_Lord_Linkoping Jedi Knight star 5

    Registered:
    Jan 19, 2001
    Ahhhhhhhh en till som gillar Poe. [face_love]

    Mycket av det han skrev var riktigt spännande och inte alltid lätt att läsa när man var yngre.
    Samtidigt var han väldigt bra på att få en att sitta kvar och läsa trots att man kanske egentligen ville sluta. ;)
    Det finns mycket hans skrivit som jag inte läst men jag har trots allt lyckats att läsa en hel del och har fastnat för mycket han gjort.
     
  18. Enji

    Enji Jedi Grand Master star 6

    Registered:
    May 14, 2002
    Jag har en tjock bok, Tales of Mystery and Imagination, som är en samling av många av Poes berättelser, men har bara läst ett par i den... kanske skulle läsa resten. :)
     
  19. Sith_Lord_Linkoping

    Sith_Lord_Linkoping Jedi Knight star 5

    Registered:
    Jan 19, 2001
    Det tycker jag absolut att du ska göra. :)
    Vad är det för berättelser i boken du har ??
     
  20. Enji

    Enji Jedi Grand Master star 6

    Registered:
    May 14, 2002
    Jadu, en himla massa... den är tjock! :)
     
  21. Sith_Lord_Linkoping

    Sith_Lord_Linkoping Jedi Knight star 5

    Registered:
    Jan 19, 2001
    Okej.... får gräva runt lite på nätet och se om jag kan hitta någon information om vad som finns med i boken. :)
     
  22. Leto

    Leto Jedi Padawan star 4

    Registered:
    Feb 19, 2002
    Läste klart Jack Finneys Tima and Again idag. Bra bok om en tidsresenär i New York 1882, ingår i Fantasy Masterworks-serien som har många bra titlar.
     
  23. Enji

    Enji Jedi Grand Master star 6

    Registered:
    May 14, 2002
    Har varit på bibblan och lånat hem massa böcker, däribland två Stephen King jag inte läst (Bag of Bones och Desperation), trevlig sommarläsning som inte är så intellektuellt betungande. Hittade The Phantom of the Opera också, och passade på att ta en bunt Terry Pratchett också, och en helt underbar bok med massa engelska fairy tales. Blodiga såna. [face_devil]

    Gillar vårt bibliotek, de har dessutom bra utbud av cd-skivor och filmer... :D
     
  24. Sith_Lord_Linkoping

    Sith_Lord_Linkoping Jedi Knight star 5

    Registered:
    Jan 19, 2001
    Gillar vårt bibliotek också, trots att dom böckerna jag vill låna alltid är utlånade redan. ;)
    Men att låna en bok fungerar lika bra som att köpa en bok och så är det ju billigare också.

    Kan jag få titel och författare på boken du lånade som handlar om engelska fairy tales ??
    Den låter ju intressant, speciellt om den är blodig också. ;)
     
  25. Enji

    Enji Jedi Grand Master star 6

    Registered:
    May 14, 2002
    Let's see... det var nån rätt gammal sak. *kikar* Den heter "English Fairy Tales" och är retold av Flora Annie Steel. Enligt infon i den är den en faksimileupplaga av en sagosamling från 1918. Den är skriven på ett rätt gammalt och svårt språk, men det gör den bara härligare tycker jag. :)
     
Thread Status:
Not open for further replies.