main
side
curve
  1. In Memory of LAJ_FETT: Please share your remembrances and condolences HERE

Litteratur, ej Star Wars

Discussion in 'Archive: Sweden' started by Leto, Aug 9, 2002.

Thread Status:
Not open for further replies.
  1. MrScorpion

    MrScorpion Jedi Youngling star 1

    Registered:
    Jun 21, 2004
    Filmen Patrioter var riktigt bra. Känner mig sugen att läsa den. Skiljer den sig mycket från filmen. Finns det inte ännu en bok som koncentrerar sig på Jack Ryans son.
     
  2. Leto

    Leto Jedi Padawan star 4

    Registered:
    Feb 19, 2002
    Filmen är rätt så lik boken, bara lite mer utförlig i de flesta CIA-detaljer och så tror jag slutet är annorlunda också. Lite mindre Holywood.

    Ryans son, har inte kommit en om honom. Men det har ju kommit en ny som handlar om Ryan som ung, typ 25 år. Tror den heter Red Rabbit nånting.
     
  3. Obi Anne

    Obi Anne Celebration Mistress of Ceremonies star 8 Staff Member Manager

    Registered:
    Nov 4, 1998
    Största skillnaden mellan filmen och boken, och anledningen till att jag faktiskt föredrar filmen, är att de har bytt ut vilka som blir attackerade av ULA. Sen har jag också lite svårt för Clancys resonemang kring hela Nordirland-frågan, och de slipper man i filmen.

    Jag tror att Björnen och Draken ska innehålla en del om Ryan Jr, och att det också har varit tal om en separat serie om honom. Jag skulle gissa att Ryan Sr inte går att utveckla så mycket mer, jag tyckte personligen att han borde ha stannat upp vid Påtaglig Fara.

    Just ja, glömde Red Rabbit, som jag är lite intresserad av att läsa eftersom den går tillbaka i historien. Den ska utspela sig precis innan Patrioter tror jag. Det är väl det första jobbet Ryan gör för CIA, och som det hintas en del om i Patrioter.
     
  4. Leto

    Leto Jedi Padawan star 4

    Registered:
    Feb 19, 2002
    Kommer inte ihåg något med Jack Jr. i Björnen och Draken, familjen hade nog en rätt så liten roll jämfört med de andra.

    Red Rabbit ska handla om en mordkomplott mot påven om jag minns rätt.

    I patriots-boken så är det väl Prins Charles och Diana som blir attackerade väl? Även om han inte nämner de med namn har jag för mig. Vilka är det i filmen?
     
  5. Obi Anne

    Obi Anne Celebration Mistress of Ceremonies star 8 Staff Member Manager

    Registered:
    Nov 4, 1998
    Charles och Diana och hela Engelska kungafamiljen är med i boken, i filmen är det en kusin till drottningen som också har en post på Nordirland.
     
  6. MrScorpion

    MrScorpion Jedi Youngling star 1

    Registered:
    Jun 21, 2004
    Tar inte Red Rabbit plats efter Patrioter men före Jakten på Röd Oktober. Jag kanske har fel. Vill gärna läsa de flesta av Clancy som handlar om Ryan. Kanske köper Patrioter och nån till. The Teeth of the Tiger finns det en som heter också. Det är väl den som handlar om Ryans son.
     
  7. MrScorpion

    MrScorpion Jedi Youngling star 1

    Registered:
    Jun 21, 2004
    För dom som läst "Påtaglig Fara" så undrar jag hur många ändringar det är i filmen.
     
  8. Obi Anne

    Obi Anne Celebration Mistress of Ceremonies star 8 Staff Member Manager

    Registered:
    Nov 4, 1998
    Har för mig att det är en del, kan dock inte svara exakt eftersom jag föredrog att se Bridget Jones igår. ;)
     
  9. Leto

    Leto Jedi Padawan star 4

    Registered:
    Feb 19, 2002
    Mycket mer inledning om pengarna som tvättas och FBIs operation mot det. Sen är det 4 militärgrupper nere i Colombia och ett F-16 som jagar knarkplan :D

    Lite större räddningsoperation och lite andra detaljer som jag inte kommer ihåg. Var ett tag sen jag läste den, får ta och läsa om den nån gång.
     
  10. MrScorpion

    MrScorpion Jedi Youngling star 1

    Registered:
    Jun 21, 2004
    Nån som läst "American Psycho" av Bret Easton Ellis. Skulle vilja läsa den. Har hört att den ska va väldigt vidrig.

    Filmen är ikväll förresten.
     
  11. Leto

    Leto Jedi Padawan star 4

    Registered:
    Feb 19, 2002
    Vidrig räcker inte. Skulle man säga vad som beskrivs i den boken så skulle man nog bli bannad på livstid ;)

    Men boken är bra, på ett lite galet sätt. Tror den började med att han beskrev sin morgonrutin i väldigt noga detalj på 10 sidor. Allt från vilken tvättsvamp han hade till ryggen till den bästa rakmetoden.
     
  12. MrScorpion

    MrScorpion Jedi Youngling star 1

    Registered:
    Jun 21, 2004
    Vilket är det vidrigaste mordet. Hörde nånstans att Bateman i boken lät en råtta äta sig in i magen på nån. Stämmer det?
     
  13. Leto

    Leto Jedi Padawan star 4

    Registered:
    Feb 19, 2002
    Urk ja, den var inte så kul att läsa. Var ett med en borr som var rätt sjukt det med.
     
  14. Sith_Lord_Linkoping

    Sith_Lord_Linkoping Jedi Knight star 5

    Registered:
    Jan 19, 2001
    American Psycho är en mycket sjuk bok, fast den ger ju en bra bild av hur sjuka människor verkligen kan vara.
    Har "bara" läst den en gång och jag tvivlar faktiskt på att jag kommer läsa om den igen.
    Allt som Bateman gör i boken är rätt så vidrigt.
     
  15. Leto

    Leto Jedi Padawan star 4

    Registered:
    Feb 19, 2002
    Rätt så är ju lite i underkant...
     
  16. Sith_Lord_Linkoping

    Sith_Lord_Linkoping Jedi Knight star 5

    Registered:
    Jan 19, 2001
    Jo...jag vet.
    Man undrar ju lite hur författaren mår egentligen, han borde ju blivit berörd av att skriva om sådana sjuka saker som huvudpersonen faktiskt gör i boken.
     
  17. Leto

    Leto Jedi Padawan star 4

    Registered:
    Feb 19, 2002
    Ja, men det kan nog vara lite kul att komma på såna saker. Sitta och spåna på såna sjuka saker brukar man ju inte göra så ofta...
     
  18. emilsson

    emilsson Force Ghost star 6

    Registered:
    Oct 5, 1998
    Igår lyckades jag äntligen blir klar med Robert Jordans Crossroads of Twillight. Boken var helt ok och nu börjar man märka att det bara är två böcker kvar.

    Jag ska nu ta itu med Åke Edwardssons Himlen är en plats på jorden.
     
  19. Sith_Lord_Linkoping

    Sith_Lord_Linkoping Jedi Knight star 5

    Registered:
    Jan 19, 2001
    Sitta och spåna på såna sjuka saker brukar man ju inte göra så ofta...

    Brukar du inte ??....... :p

    Men jag håller delvis med dig, det kan säkert vara hur kul och intressant som helst att bara få komma det absolut sjukaste man tänker på och sedan se till att skriva ner det.
    Fast jag undrar egentligen hur författaren är som person, han kan ju iofs vara hur norlam som helst men jag kommer nog ha lite svårt för att ta honom på allvar framöver...
     
  20. Leto

    Leto Jedi Padawan star 4

    Registered:
    Feb 19, 2002
    Har det inte kommit en tvåa också? Var nån film med Dawson-killen som var rätt ok om jag inte minns fel. Vad hette den nu?

    Hur många är serien på emilsson? Är på 4:e nu själv.
     
  21. emilsson

    emilsson Force Ghost star 6

    Registered:
    Oct 5, 1998
    Det finns tio böcker utgivna. 12 böcker är planerade.
     
  22. Sith_Lord_Linkoping

    Sith_Lord_Linkoping Jedi Knight star 5

    Registered:
    Jan 19, 2001
    Leto
    Jo, han har skrivit flera böcker.
    Den du tänker på är nog The rules of attraction.
    I den boken figrurerar Sean Bateman som är lillebror till Patrick Bateman från American Psycho.
    Fast jag vet inte hur hans andra böcker är, har bara läst American Psycho av Bret Easton Ellis.
     
  23. Enji

    Enji Jedi Grand Master star 6

    Registered:
    May 14, 2002
    Rules of Attraction var iaf en väldigt konstig film...

    Håller nu på med en SW-bok, Battle Surgeons, men det ska ju inte diskuteras i den här tråden, så jag får väl säga att när jag läst ut den står en omläsning av Good Omens av Neil Gaiman och Terry Pratchett på tur. ;)
     
  24. MrScorpion

    MrScorpion Jedi Youngling star 1

    Registered:
    Jun 21, 2004
    Det blev ingen Unifying Force.

    Köpte Vector Prime och Operation: HongKong istället när jag var i Stockholm nu i helgen.
     
  25. Sith_Lord_Linkoping

    Sith_Lord_Linkoping Jedi Knight star 5

    Registered:
    Jan 19, 2001
    Har idag lånat Ringens Brödraskap, nyöversättningen av FOTR och det ska bli kul att se hur den är.
    Vet dock inte hur mycket jag hinner läsa innan boken ska vara tillbaka på biblioteket men förhoppningsvis får jag iaf en liten uppfattning om hur översättningen är.

    Någon annan som läst den eller håller på att läsa den ??.

    Tolkiens Arda har recenserat nyöversättningen.
    Om du dock INTE vill veta något innan du själv läser boken så skulle jag LÅTA BLI att läsa recensionen. :D
     
Thread Status:
Not open for further replies.