Litteratur, ej Star Wars

Discussion in 'Sweden' started by Leto, Aug 9, 2002.

Thread Status:
Not open for further replies.
  1. Leto Jedi Master

star 4
    Har inte fattat allt snack om nyöversättningen, läs den på engelska istället så får man orginalet ;)
  2. Sith_Lord_Linkoping Jedi Grand Master

star 5
    Den engelska versionen är ju klart bäst, men jag har även läst den svenska översättningen (Ohlmarks) några gånger och fann den väldigt speciell.
    Nu när det då kommit ytterliggare en översättning så vill man ju givetvis se om den ligger närmare orginalet.
    Jag läser den nya översättningen mer för att jämföra den mot Ohlmarks översättning och orginalet.
  3. Enji Force Ghost

star 6
    Jag har bara kikat lite i den nya översättningen, men av det jag såg verkade den vara betydligt bättre än Ohlmarks. Jag tycker mycket om den nya översättningen av ringversen, som ligger närmare orginalet och flyter bättre. Strålande jobb på den! :)
  4. Sith_Lord_Linkoping Jedi Grand Master

star 5
    Jag tror det var ett väldigt bra sätt att låta en person (Erik Andersson) ta hand om själva översättningen av prosan och sedan låta en annan (Lotta Olsson) ta hand om översättningen av verser och dikter osv.
  5. MrScorpion Jedi Knight

star 1
    Men jag ogillar namnet Frodo Secker.
  6. Leto Jedi Master

star 4
    Hur bra en översättning än är så tycker jag att orginalet alltid är bättre.

Finns ett undantag: Var nöjd med allt som livet ger från Djungelboken :p
  7. Enji Force Ghost

star 6
    Jo, visst, ingen översättning lär ju klå Tolkiens orginal... men det är kul att det kommer en bättre översättning så att de som av nån anledning inte kan läsa det engelska orginalet kan få en översättning som inte kryllar av fel. :)
  8. JediPrincess_Annelie Jedi Knight

star 1
    :eek: *Frodo Secker*. :eek:

Bevare mig väl :oops:.
    Snälla säg att du skämtar...

- JP_A
    :_|
  9. Sith_Lord_Linkoping Jedi Grand Master

star 5
    men det är kul att det kommer en bättre översättning så att de som av nån anledning inte kan läsa det engelska orginalet kan få en översättning som inte kryllar av fel.

Exakt, det är väldigt kul. :)
    Alla kan ju kanske inte läsa boken på engelska och eftersom denna översättning verkar ligga närmare orginalet så blir säkert intrycket bättre för dom som läser boken på svenska för första gången.
    Sedan är det väl så att man inte är van vid dom nya översättningarna vilket gör att man rynkar lite på näsan och tycker att det inte låter bra, men med tiden kanske man tycker annorlunda.
  10. emilsson Force Ghost

star 6
    Jo, namnen lär man nog rynka på näsan åt, i alla fall till en början. Just att Baggins blivit Secker beror på ett direktiv från Tolkien själv. Tolkien ville att stammen "Bag" skulle översättas med språkets ord för "säck". Även om jag föredrar orginalnamnen finns det en konsekvens i att namnen översätts.
  11. emilsson Force Ghost

star 6
    Nu har jag börjat läsa Ursula Le Guins The Earthsea Quartet. Jag har bara kommit halvvägs genom första boken, men än så länge är berättelsen helt ok. Det är kul med en hjälte som inte använder våld för att lösa problem, utan istället litar list och kunskap.
  12. MrScorpion Jedi Knight

star 1
    Det ska komma en ny Hannibal bok, jippie!
  13. Sith_Lord_Linkoping Jedi Grand Master

star 5
    Har börjat läsa Neverwhere av Neil Gaiman.
    Underbar bok hittills och Gaiman är fantastisk på att beskriva karaktärer och miljöer.
  14. Jedi_Emilie Jedi Master

star 2
    Har börjat läsa "Postcards from the Edge" av Carrie Fisher, efter mkt entusiastiska rekommendationer från JP_A. Måste säga att den lever upp till hennes lovord, hittills åtminstone.
  15. JediPrincess_Annelie Jedi Knight

star 1
    Men det är ju klart att resten lever upp till mina lovord också!!

Hrm. Jag är inte alls partisk.

Och för att föra ut lite mer propaganda till folket - hennes nya bok "The Best Awful" är till och med ännu bättre!

- JP_A
    [face_batting]
  16. Enji Force Ghost

star 6
    Jag såg hennes nya senast jag var i bokhandeln, kikade lite på den men hade inte råd att köpa. :(

Just nu håller jag på att läsa en rejält tjock bok, Jonathan Strange & Mr. Norrell av Susanna Clark. Den utspelar sig i England på 1800-talet, och handlar om magiker som försöker återföra magin till England... mycket mycket bra bok hittills!
    Jag fick den av min mamma som läste baksidan och såg att Neil Gaiman hade sagt att det var den bästa bok som skrivits på månag många år, och inte ens min mamma har kunnat undgå att jag älskar Neil Gaiman... ;)

Anyway, jag har visserligen bara hunnit omkring 100 sidor, men den är fruktansvärt bra hittills. Språket är underbart, det känns sådär gammaldags (hon skriver "shew" istället för "show" och använder massa gamla fraser), och, ja, jag vet inte vad jag ska säga. Läs den!
  17. Leto Jedi Master

star 4
    Läser Gudfadern nu, tyvärr på svenska som gör det lite sämre tycker jag. Blir en helt annan stämning i boken när Don ska ge någon en offert de inte kan neka.
  18. Enji Force Ghost

star 6
    Har nu läst ut Jonathan Strange & Mr Norrell, och kan säga att vad jag sa tidigare gäller fortfarande. Det här var nog den bästa bok jag läst på åratal, kanske någonsin. Åh, jag skulle kunna prata i evigheter om den här boken, men jag vill ju inte spoila nån... snälla, nån, läs den så jag kan få diskutera den med nån!!!!
  19. Leto Jedi Master

star 4
    SF-bokhandeln hade den som månadens boktips, den verkar intressant. Ska bara ta mig igenom del 5 i Wheel of Time först. Sen har man lite stipendiepengar att sätta sprätt på ju, ska kanske lägga en beställning på SF-bokhandeln :cool:
  20. emilsson Force Ghost

star 6
    Lyckades idag avsluta The Earthsea quartet. Jag tyckte hela serien var helt ok, med intressanta vändningar på klassiska fantasyteman.

Nu ska jag börja läsa Medstar I i Clone Wars-serien.
  21. Imperial-Invasion Jedi Knight

star 1
    Det finns en till här som läst ut boken Jonathan Strange & Mr Norrell :D

Så i vilken ände vill du att vi ska börja i Enji?. :D
  22. Erbos Jedi Master

star 3
    Jag såg att Leto lästa Wheel of Time. Är det någon mer än jag (kanske Leto?) som verkligen gillar den serien? Själv började jag läsa den på högstadiet och fastnade helt. Hade jag inte läst dem så kanske det hade dröjt innan jag läste LotR också, hur som helst en mycket bra serie som jag rekommenderar till alla. :)
  23. Enji Force Ghost

star 6
    Jag läser Wheel of Time och väntar just nu på nästa bok. Tycker den är helt okej, även om Jordan har blandat in lite väl många karaktärer och platser. Man hinner ju glömma bort vad som händer med några medan man läser om de andra... minns inte vilken bok det var nu, men i en av böckerna är ju tex Mat inte med överhuvudtaget... ;)
    De senaste böckerna har börjat kännas lite väl utdragna nu också. Börjar bli dags att knyta ihop alla trådar och avsluta det hela nu.

Över till Jonathan Strange... jag vet inte riktigt var jag ska börja, den är ju bara så underbar hela boken! Språket, karaktärerna, allt. [face_love] Har du förresten läst den korta berättelsen "The Duke of Wellington Misplaces His Horse"? Om inte, gör det. Den finns på hemsidan. :)
    Måste iväg nu, men kan diskutera boken mer senare...
  24. emilsson Force Ghost

star 6
    Definiera "verkligen gillar" ;).

Jag tycker Wheel of time är helt ok. Men precis som enji skrev så är det svårt att hålla reda på alla karaktärer, platser och intriger. Dessutom har jag nog en viss preferens för trilogier när det gäller fantasy.
  25. Leto Jedi Master

star 4
    Jag är på femte boken nu, är snart klar med den. Började läsa nån gång i vintras så det har varit lite lättare att hålla koll på allt när man läser böckerna med lite mindre mellanrum. Det var lite störigt i början hur alla tre huvudfigurerna tyckte att de var så dåliga på att förstå kvinnor och hur de två andra var så bra på det. Speciellt eftersom det påpekades nästan hela tiden. Tur att Jordan slutade med det.

Femte boken har varit rätt bra, fast Perrin har inte varit med alls ju, hoppas han kommer med i nästa bok.
Thread Status:
Not open for further replies.