main
side
curve
  1. In Memory of LAJ_FETT: Please share your remembrances and condolences HERE

Litteratur, ej Star Wars

Discussion in 'Archive: Sweden' started by Leto, Aug 9, 2002.

Thread Status:
Not open for further replies.
  1. emilsson

    emilsson Force Ghost star 6

    Registered:
    Oct 5, 1998
    Jag läste ut Neil Gaimans Stardust och jag fann den helt underbar. Gaimans språk framstår som mycket levande och poetiskt.

    Nu avslutade jag precis en helt annan typ av bok, nämligen Desmond Morris The human zoo från 1979. Boken beskrivs bäst som en samhällskritisk studie av människans moderna livsvillkor. Till viss del kändes den daterad (särskilt synen på sex), men Morris gör en briljant analys av hur grupper projicerar stereotyper på andra som känns väldigt aktuell med tanken på dagens väl kritiska bild av islam.

    Nu lutar jag åt att ge mig ikast med klassikern The Mists of Avalon.

    Imperial-Invasion, härligt att du uppskattar det du hittills läst av Black Sun Rising. Angående Victor Hugo har jag själv inte läst några av hans verk. Dock har jag några goda franska vänner som avgudar klassiker och de föredrog Les Miserables för att de tyckte bättre om handlingen.
     
  2. Imperial-Invasion

    Imperial-Invasion Jedi Youngling star 1

    Registered:
    Jan 19, 2002
    Kul att du ska börja läsa The Mists of Avalon, böckerna om Avalon är riktigt bra och det är intressant att dom är skrivna ur kvinnans perspektiv. Om du gillar den så tycker jag absolut att du ska läsa resterande böcker också. Skulle vara kul om du skrev vad du tycker om boken när du väl läst ut den.

    Det är ju även kul att du uppskattade Stardust av Gaiman, det är en fantastiskt liten berättelse.

    När det gäller böcker av Victor Hugo så lutar jag också åt att först läsa Les Miserables. För se till att göra det efter att jag läst klart Black Sun Rising, har bara 23 sidor kvar nu och jag har redan köpt dom två återstående böckerna. Längtar verkligen efter att läsa dom. :)
     
  3. emilsson

    emilsson Force Ghost star 6

    Registered:
    Oct 5, 1998
    Jag har hittills läst ca 80 sidor av Mists of Avalon och jag gillar boken. Zimmer Bradley skriver bra och driver hela tiden historien framåt. Jag tycker verkligen om böcker där man kommer direkt in i handlingen och spänningen. Får återkomma när jag läst ut den och fortsätter resten av boken i samma stil ska jag skaffa resterande delar i serien så fort som möjligt.
     
  4. Imperial-Invasion

    Imperial-Invasion Jedi Youngling star 1

    Registered:
    Jan 19, 2002
    Den bästa boken som Marion Zimmer Bradley skrivit är enligt mig Lady of Avalon. Det är först i den som Marion på riktigt, börjar gå på djupet med sina karaktärer och det blir en riktigt djuptgående bok som lämnade mig väldigt rörd. Hoppas verkligen att du gillar Mists of Avalon så pass mycket att du även vill läsa dom andra böckerna som utspelar sig i Avalon. Jag kan inte göra något annat än att hålla med dig om att böcker där man "kastas" rakt in i handlingen är riktigt bra. Kanske inte alltid, men ibland känns det otroligt skönt att gå rakt på sak. Marions böcker är ju väldigt karaktärsdrivna och det är något annat som jag verkligen gillar, att karaktärerna beskrivs på ett väldigt intressant sätt som gör att man kommer närmare själva handlingen. Eller vad tycker du? :)
     
  5. emilsson

    emilsson Force Ghost star 6

    Registered:
    Oct 5, 1998
    Jag uppskattar verkligen starka karaktärer. Alltså starka i den meningen att de beskrivs som mångfacetterade och att det känns som om att man skulle kunna möta dem i verkligheten.

    Vad du skriver låter verkligen lovande och jag blir mer och mer sugen på att läsa resterande böcker.
     
  6. Obi Anne

    Obi Anne Celebration Mistress of Ceremonies star 8 Staff Member Manager

    Registered:
    Nov 4, 1998
    Det som går att säga om Les Miserable är att det är faktiskt en ganska jobbig bok att läsa. Jag har den i två volymer, och jag har bara kommit igenom den ena så länge. Det som är jobbigt är att det är väldigt mycket tillbakablickar som jag inte tycker för handlingen framåt, utan mer känns som inlägg i den dåvarande politiska debatten i Frankrike. Tack och lov har jag en utgåva som har fotnötter lite överallt som förklarar varför det är så mycket referenser hit och dit.
     
  7. Jedigrandmaster

    Jedigrandmaster Jedi Youngling star 3

    Registered:
    Dec 3, 2004
    Jag har läst Les Miserables i Kalle Anka-verision i en Kalle Anka-pocket. Det är väldigt bra (och lättläst) i serieverision. ;)
     
  8. Enji

    Enji Jedi Grand Master star 6

    Registered:
    May 14, 2002
    Jag har bara sett musikalen, det räcker bra... ;)

    Nu tänkte jag sätta igång och läsa Aeneiden av Vergilius, en bok som jag faktiskt aldrig läst, även om jag naturligtvis känner till hela historien väldigt bra...
     
  9. Imperial-Invasion

    Imperial-Invasion Jedi Youngling star 1

    Registered:
    Jan 19, 2002
    emilson
    Hur långt har du nu hunnit att läsa i Mists of Avalon?

    Obi Anne
    Har du något ISBN på den versionen av Les Miserable som innehåller "fotnötter"?
     
  10. emilsson

    emilsson Force Ghost star 6

    Registered:
    Oct 5, 1998
    Jag har precis tagit mig igenom del 1. Jag tror jag är någonstans runt sida 270.
     
  11. Imperial-Invasion

    Imperial-Invasion Jedi Youngling star 1

    Registered:
    Jan 19, 2002
    Hur tycker du att den är? Fortfarande lika bra? :)
     
  12. emilsson

    emilsson Force Ghost star 6

    Registered:
    Oct 5, 1998
    Jag tycker den är väldigt bra och spännande.
     
  13. Imperial-Invasion

    Imperial-Invasion Jedi Youngling star 1

    Registered:
    Jan 19, 2002
    Kul! :)
    Blir själv lite sugen på att läsa om Morgaine och Gwenhwyfar igen, men det får bli först efter att jag är färdig med Coldfire Trilogy. Har du funderat på några andra böcker som du kan tipsa mig om att läsa?
     
  14. emilsson

    emilsson Force Ghost star 6

    Registered:
    Oct 5, 1998
    Just nu kommer jag bara att tänka på Rosens namn av Umberto Eco, den bästa deckare jag någonsin läst. Anledningen till att jag tänker på den är att jag igår köpte Foucaults pendel av samma författare.
     
  15. Imperial-Invasion

    Imperial-Invasion Jedi Youngling star 1

    Registered:
    Jan 19, 2002
    Är det den boken som en gång i tiden blev filmad med bl.a Sean Connery i en av rollerna? Den utspelar sig typ under medeltiden. Inte för att jag kommer ihåg av filmen men jag har ett svagt minne av att jag ville läsa boken som filmen bygger på. Är jag inne på rätt linje? :)
     
  16. Obi Anne

    Obi Anne Celebration Mistress of Ceremonies star 8 Staff Member Manager

    Registered:
    Nov 4, 1998
    Min Les Miserable köpte jag i England, eftersom jag inte kunde få tag på den på svenska, ISBN är iallafall 1-85326-085-1, det är en Wordsworth's Classics.
     
  17. Imperial-Invasion

    Imperial-Invasion Jedi Youngling star 1

    Registered:
    Jan 19, 2002
    Obi Anne Härligt! jag ser att man kan köpa boken billigt från både adlibris.se och bokus.com Tack så mycket för hjälpen! [:D]
     
  18. emilsson

    emilsson Force Ghost star 6

    Registered:
    Oct 5, 1998
    Imperial-Invasion, du är inne på alldeles rätt linje. Filmen fungerar förvisso som en bra version av boken, men den får med bara själva ramhandlingen. Boken Rosens namn innehåller så mycket mer än bara en mordgåta.
     
  19. Jedigrandmaster

    Jedigrandmaster Jedi Youngling star 3

    Registered:
    Dec 3, 2004
    Jag har äntligen läst da Vinci-koden. Den var väldigt bra, måste jag säga. Väldigt fascinerade och lärorik. Sättet den blandar historiska fakta, historiska personer och fanatsi gör att man nästan tror att allt som står i boken är sant. Nästan. ;)
     
  20. Jedi_Emilie

    Jedi_Emilie Jedi Youngling star 2

    Registered:
    Aug 19, 2004
    Tyckte att Da Vinci-koden var mkt spännande, sträckläste den eftersom att jag bara inte kunde lägga ner den. Möjligtvis skulle man kunna efterlysa karaktärer med lite mer substans.
    Har bara hört dåliga saker om boken ("änglar och demoner" har jag för mig att den hette) som utspelar sig, och kom ut före Da Vinci-koden. Någon som läst?
     
  21. emilsson

    emilsson Force Ghost star 6

    Registered:
    Oct 5, 1998
    Jag blev klar med Mists of Avalon för några dagar sedan. I det stora hela tycker jag boken var mycket läsvärd. Zimmer Bradley har en förmåga, precis som jag tidigare skrev, att skapa intressanta karaktärer. Hennes version av triangeldramat Arthur - Guinevere - Lancelot var...intressant ;).

    Egentligen har jag bara två klagomål. Det första rör mängden element från Arthur-legenden. Jag tycker hon försöker få med för mycket. Speciellt i slutet kändes det väldigt hoptryckt. Det andra rör bilden av de kristna. De framstod alltför ofta som väldigt osympatiska.

    Nu har jag börjat läsa China Miévilles The Scar. Jag har kommit 100 sidor in i boken och hittills är den fantastiskt bra.
     
  22. emilsson

    emilsson Force Ghost star 6

    Registered:
    Oct 5, 1998
    Har återigen kommit in i en läsarperiod. Just nu håller jag på med Robin Hobbs The tawny man-trilogi vilken är mycket bra. Jag har bara andra halvan av sista boken kvar att läsa.
     
  23. Zaphod Beeblebrox

    Zaphod Beeblebrox Jedi Padawan star 4

    Registered:
    Aug 26, 1999
    Jag har läst DaVinci koden och Dan Browns andra böcker.

    Det är i stort sett samma bok om och om igen med olika historier.

    alla börjar med att någon dör och att huvudpersonen väcks av ett telefonsamtal :)
     
  24. Erbos

    Erbos Jedi Grand Master star 3

    Registered:
    May 13, 2002
    Mmm, jag läste Da Vinci Code förra sommaren och tyckte den va jättebra. Sedan började jag läsa Angels and Demons och det kändes som exakt samma bok. Skall nog ta och läsa klart den någon gång. Nu är det inte långt kvar till Harry Potter 6. :D
     
  25. Zaphod Beeblebrox

    Zaphod Beeblebrox Jedi Padawan star 4

    Registered:
    Aug 26, 1999
    Oooooo
    Harry Potter and the Half-blood Prince
     
Thread Status:
Not open for further replies.