main
side
curve
  1. In Memory of LAJ_FETT: Please share your remembrances and condolences HERE

Litteratur, ej Star Wars

Discussion in 'Archive: Sweden' started by Leto, Aug 9, 2002.

Thread Status:
Not open for further replies.
  1. emilsson

    emilsson Force Ghost star 6

    Registered:
    Oct 5, 1998
    Själv har jag tagit mig igenom Steven Eriksons Gardens of the moon som var riktigt bra, så bra att jag genast ska beställa resten av Eriksons böcker.

    Fast just nu läser jag om Sagan om Ringen.

    Fö vägrar jag läsa Dan Brown Da Vinci koden därför att jag fått höra att historien i stort sett är likadan som den i Umberto Ecos Foucaults pendel. Då jag verkligen älskade Ecos bok tror jag att jag bara skulle bli besviken på Brown. :)
     
  2. Sith_Lord_Linkoping

    Sith_Lord_Linkoping Jedi Knight star 5

    Registered:
    Jan 19, 2001
    Efter att ha läst klart den underbara RotS så tog jag mig an en mycket bra Svensk bok.
    Låt den rätte komma in av John Ajvide Lindqvist . Det är en undebart bra bok som handlar om vampyrer och utspelar sig faktiskt här i Sverige. En ny bok av samma författare släpptes nyss, den heter Hanteringen av odöda och ska tydligen handla om just odöda. Med tanke på hur bra jag tyckte Låt den rätte komma in är så kommer jag säkert läsa även den nya boken så småningom.
     
  3. emilsson

    emilsson Force Ghost star 6

    Registered:
    Oct 5, 1998
    dagensbok.com har skrivit en recension om Låt den rätte komma in där boken fått gott betyg. Recensionen återfinns här.

    Jag har inte läst några böcker om vampyrer, men denna låter intressant.
     
  4. Sith_Lord_Linkoping

    Sith_Lord_Linkoping Jedi Knight star 5

    Registered:
    Jan 19, 2001
    Till stor del håller jag med recensenten. Dock tycker jag att liknelsen vid "Ondskan" av Guillou är helt befängd och så tyckte även recensenten att det ibland går långsamt. Fast jag tycker bara att det är en fördel eftersom stämningen då byggs upp mer och mer och jag tycker boken blev riktigt suggestiv tack vare det. Jag har en hel del erfarenhet av vampyrer, böcker och film. Men jag tror nog att man kan tycka att boken är bra även om man tidigare inte haft så stor erfarenhet av böcker och dyligt. Boken finns som pocket och är helt klart värd att köpa till ett så billigt pris. Har du tur finner du en riktigt bra bok som du tycker om. Har du mindre tur så kanske du inte finner boken så speciellt bra men du har å andra sidan inte direkt gjort någon ekoniomisk förlust.
     
  5. emilsson

    emilsson Force Ghost star 6

    Registered:
    Oct 5, 1998
    Vad är befängt i liknelsen med Ondskan?

    Med tanke på att jag inte har så mycket att jämföra när det gäller denna typ av böcker så vore det ju en ny upplevelse. Dessutom är ju, som du skrev, pocketutgåvor billiga.
     
  6. Sith_Lord_Linkoping

    Sith_Lord_Linkoping Jedi Knight star 5

    Registered:
    Jan 19, 2001
    I Ondskan så kretsar det mesta kring internatskolan medans skolan och Oskars skolgång inte har en lika tydlig roll i Låt den rätte komma in. Framförallt är inte hans skolgång av lika stor vikt som den har i Ondsakn. Sedan är det ju som så att jag avskyr det mesta som Guillou har skrivit och jag tycker väl inte att det är speciellt bra att jämföra den författaren och hans böcker med John Ajvide Lindqvist och hans böcker.
     
  7. Enji

    Enji Jedi Grand Master star 6

    Registered:
    May 14, 2002
    Sitter just nu med sista delen av Stephen Kings The Dark Tower, och sjukare böcker har jag sällan läst. Men de är väldigt bra också, även om jag får huvudvärk av att försöka klura ut hur allt hänger samman. Han väver dessutom in flera av sina andra böcker vilket gör det till mycket intressant läsning. :)
    Massor av SW-referenser i dem också! Ska inte nämna dem ifall någon vill läsa böckerna och kan se dem som spoilers, men det är iaf fullt av dem. Me like.

    Läs!
     
  8. Leto

    Leto Jedi Padawan star 4

    Registered:
    Feb 19, 2002
    Läste ut en mycket bra bok idag som heter Replay av Ken Grimwood. Ingår i en serie som heter Fantasy Masterworks men det är inte mycket av den vanliga fantasin i den.

    Den handlar om en man som dör, händer på första sidan så ingen stor överraskning, och vaknar upp i sitt rum på college 25 år tidigare. Han kommer ihåg allt han gjort i sitt förra liv och bestämmer sig för att göra det bättre för sig själv, allt går bra tills han dör igen på samma tid som sist och vaknar upp på college igen. Vill inte säga så mycket mer om den, men den är klart en av de mer intressanta böckerna jag läst på länge.
     
  9. Enji

    Enji Jedi Grand Master star 6

    Registered:
    May 14, 2002
    Det låter intressant... får kolla om bibblan har den. :)

    Själv är jag på del 6 (av 7) i The Death Gate Cycle, rätt underhållande fantasy. Jag gillar karaktärerna och världarna som författarna (Margaret Weis och Tracy Hickman) bygger upp, och det får kompensera för språket som tyvärr känns ganska hafsigt. Böckerna verkar tyvärr också dåligt korrekturlästa också, hittar massa små korrekturfel i dem. Men storyn är tillräckligt intressant för att jag ska strunta i det. :)
    Kommer nog att läsa ut del 6 idag och börja på del 7, och sen vet jag inte vad jag ska läsa.
     
  10. Enji

    Enji Jedi Grand Master star 6

    Registered:
    May 14, 2002
    Sitter just nu och läser en berättelse som heter Carmilla. Det är en vampyrhistoria, skriven 1871 av en Sheridan Le Fanu. Absolut fantastisk. Den är sådär härligt krypande skrämmande som riktigt bra vampyrberättelser är, men den är också poetisk och sexig och underbar. Den har alla klassiska ingredienser, ett slott i Östeuropa, en övergiven by med gravar från en utdöd adelssläkt, mörka nätter, en underlig kärlekshistoria mellan vampyren Carmilla och hennes offer Laura... ah, en fantastisk berättelse helt enkelt. Läs! :D
     
  11. Enji

    Enji Jedi Grand Master star 6

    Registered:
    May 14, 2002
    Hmm, ingen vidare aktiv tråd det här... well, jag har precis läst ut Fevre Dream av George RR Martin (som jag fick i julklapp av emilsson), en härligt stämningsfull bok om vampyrer i den amerikanska södern på 1850-talet. Välskriven och med en lite annorlunda twist på vampyrstoryn. Martin beskriver också hela kulturen kring Mississippi på den tiden fantastiskt bra, med allt vad det innebar av kreoler, slavar, enorma flodbåtar och ständiga tävlingar om vem som var snabbast, plantagerna och det laglösa livet i New Orleans.

    Ah, dessa vampyrer... :D
     
  12. emilsson

    emilsson Force Ghost star 6

    Registered:
    Oct 5, 1998
    Kul att du uppskattade min present :).

    Själv läser jag R Scott Bakkers The Darkness That Comes Before, vilket är första delen i en serie som ska omfatta fyra böcker. Bakker berättar bra och vågar ge sig på klassiska teman som gott, ont och apokalypsen på ett nytt sätt.
     
  13. Obi Anne

    Obi Anne Celebration Mistress of Ceremonies star 8 Staff Member Manager

    Registered:
    Nov 4, 1998
    Hmmmm, Pride and Prejudice. [face_dreaming]
     
  14. Enji

    Enji Jedi Grand Master star 6

    Registered:
    May 14, 2002
    Mmmmmmm... [face_love]

    [image=http://www.teilani.de/odb-The-Look.jpg]

    Måste läsa om den snart igen. Fast började bara häromdan på Sense and Sensibility, så jag får väl läsa om den först.
     
  15. Obi Anne

    Obi Anne Celebration Mistress of Ceremonies star 8 Staff Member Manager

    Registered:
    Nov 4, 1998
  16. emilsson

    emilsson Force Ghost star 6

    Registered:
    Oct 5, 1998
    Den här tråden börjar bli lite väl fuktig.... ;)

    Jag har nu påbörjat Terry Pratchetts Maskerade, en alldeles förtjusande liten sak. Även om jag måste protestera mot karaktäriseringen av Christine. Hon får ju sin motsvarighet i musikalfilmen av Fantomen på Operan att framstå som smart ;).
     
  17. Enji

    Enji Jedi Grand Master star 6

    Registered:
    May 14, 2002
    Heh, ja, hon framstår inte direkt som smart i Pratchetts bok. ;)

    Men den är underbar. :D
     
  18. Leto

    Leto Jedi Padawan star 4

    Registered:
    Feb 19, 2002
    Fevre Dream har jag också läst, riktigt bra var den.

    Har ocskå kommit halvägs i Jonathan Strange & Mr Norrel men jag tog paus från den för jag tyckte den var så seg. Nån som harläst den och tycker man ska läsa resten av boken?
     
  19. emilsson

    emilsson Force Ghost star 6

    Registered:
    Oct 5, 1998
    Efter att ha läst ut Maskerade inser jag att jag behöver mer Pratchett. Särskilt behöver jag mer häxor. Och Greebo...

    Men nu har jag tänkt mig att läsa flera av Neil Gaimans böcker. Just nu håller jag på med Neverwhere, vilken passar mycket bra med tanke på att jag ska till London om 2.5 månader.
     
  20. Enji

    Enji Jedi Grand Master star 6

    Registered:
    May 14, 2002
    Jonathan Strange & Mr Norrell hör till mina absoluta favoritböcker. Jag tyckte inte att den var seg, även om den är långsam. Språket är ju bara alldeles underbart... [face_love]

    Fick Neil Gaimans Anansi Boys i julklapp, lika härlig som hans andra böcker. :)
     
  21. emilsson

    emilsson Force Ghost star 6

    Registered:
    Oct 5, 1998
    Just nu läser jag Michael Marshalls The Straw Men. Man kan beskriva den som en konspirationsthriller. Början var lite seg, men efter 100 sidor har stämningen blivit kuslig.
     
  22. Fugit

    Fugit Jedi Youngling star 1

    Registered:
    Jul 11, 2005
    Funderar på att köpa böckerna, Star Wars Chronicles samt Star Wars Chronicles: The Prequels. Båda böckerna är ju relativt dyra så jag tänkte kolla om någon här har böckerna och kan skriva lite om dom. Är dom prisvärda? Vad för information kan man hitta i böckerna? Erbjuder den mycket som inte redan är publicerat i någon annan bok? Och så vidare. Jag skulle uppskatta så mycket feedback som möjligt på böckerna.
     
  23. DARTHLARS

    DARTHLARS Jedi Grand Master star 4

    Registered:
    Mar 12, 2002
    Har du köpt dem? Jag vet att Chronicles (den gamla boken) innehåller många bilder på rekvisita som inte finns någon annanstans. Den är nästan ett måste för replika-samlare/byggare... jag säger nästan därför att jag har inte skaffat den själv. För dyr för snåla mig. [face_blush]
    Jag vet att mannen som kallar sig TR2011/Darth Maul/Darth Wiggy (på andra forum) har den, och han har varit snäll nog att scanna ett par bilder ur den åt mig.

    Under våren har jag läst bok 1-20 (1-10 på engelska) av Robert Jordan's Wheel Of Time-serie, men inte hittat den sista i serien. Jag har inte hittat senaste boken/paret i serien så jag fick lite abstinens efterråt.
    Förresten så läste jag för ett tag sedan att Robert Jordan tyvvär har drabbats av en ovanlig livshotande sjukdom och har nära 50% chans att klara sig. :(

    Nu har jag lånat lite av varje att läsa under sommaren från min lokala biblioteksfilial, men de har inte någon av de böcker jag allra helst vill läsa. Jag tar gärna emot lite lästips.
     
  24. Obi Anne

    Obi Anne Celebration Mistress of Ceremonies star 8 Staff Member Manager

    Registered:
    Nov 4, 1998
    upp på begäran
     
  25. Sith_Lord_Linkoping

    Sith_Lord_Linkoping Jedi Knight star 5

    Registered:
    Jan 19, 2001
    Ahh hade mer eller mindre glömt bort denna tråd. Kul att återse den.

    Kan tipsa om en bra bok jag läser just nu. I Hate Myself and Want to Die: The 52 Most Depressing Songs You've Ever Heard av Tom Reynolds. (ISBN 9781401308353)

    En riktigt intressant och välskriven bok med en härlig blandning av allvar och glimten i ögat.

    EDIT: Tycker jag kan passa på att nämna att Robert Jordan har avlidit efter en längre tids sjukdom. Han är känd för sin långa serie Wheel of Time, eller Sagan om Drakens Återkomst som serien heter här i sverige.

    Det finns ett officiellt uttalande på hans blogg Det finns även en tråd om det här på JC.
     
Thread Status:
Not open for further replies.