main
side
curve
  1. In Memory of LAJ_FETT: Please share your remembrances and condolences HERE

Litteratur, ej Star Wars

Discussion in 'Archive: Sweden' started by Leto, Aug 9, 2002.

Thread Status:
Not open for further replies.
  1. Enji

    Enji Jedi Grand Master star 6

    Registered:
    May 14, 2002
    Tråkigt att höra om Robert Jordan. Jag är inget jättefan av hans böcker, men jag har uppskattat dem och det är alltid tråkigt när någon rycks bort av sjukdom såhär.

    Den där boken verkar vara en bok för mig, jag gillar lite halv-morbida saker. Hmm, titeln... det är väl en Nirvana-låt som låg på nån singel som drogs in efter Cobains död, pga den något morbida titeln? *måste kolla upp*
    Får kila ner på stan vid tillfälle och se om bokhandeln har den. jag gillar deprimerande sånger. :D
     
  2. Sith_Lord_Linkoping

    Sith_Lord_Linkoping Jedi Knight star 5

    Registered:
    Jan 19, 2001
    Jag har aldrig gillat Robert Jordans böcker men det är tråkigt när någon dör i förtid pga sjukdom. Speciellt om man är en så pass stor och känd författare som han är.


    Boken bär mycket riktigt titeln av en låt av Nirvana. Om man undrar något över Nirvana ska man fråga mig då det IMO är ett av dom bästa banden som denna jord hittills har skådat. Här kan du hitta lite mera info om låten genom wikipedia.

    Boken rekommenderas varmt om man gillar depp-musik av olika slag. Boken är indelad i olika sektioner och går på ett bra sätt igenom olika grupper och artister samt deras mest deppiga låtar. Gillar man den här typen av musik så är boken given och man kan kanske även ha tur att som jag upptäcka ny musik då allt som finns i boken inte var sådant som jag redan hört talas om. Även om man har hört talas om praktisk taget alla låtar/band/artister som tas upp är det fortfarande bra och informativ läsning med ett stänk av "glimten i ögat" texter.

    Sedan ska författaren ha en stor eloge för att han faktiskt pekar på det som så många andra missar med depp-musik. Att depp-musik faktiskt kan vara jäkligt upplyftande. Det finns så många som verkar tro att den här typen av musik enbart är till för dom som redan är deprimerade. Men det är väl ingen nyhet att jorden är full av trångsynta människor. ;)

    Jag vet att den här i stan finns att köpa på Akademibokhandeln.
     
  3. DARTHLARS

    DARTHLARS Jedi Grand Master star 4

    Registered:
    Mar 12, 2002
    Enligt det här pressmeddelandet så har Robert Jordans fru valt författaren Brandon Sanderson till att ta över och avsluta Wheel of Time-serien.

    Förresten, är det någon som har läst George R R Martins serie A Song of Ice and Fire och kan säga om den är något bra?
    Just nu är jag nedsjunken i en av hans tidigare böcker - The Armageddon Rag, som dock utspelar sig i den verkliga världen. Jag hade valt den helt slumpmässigt ur en låda av min fars gamla böcker och hade tur, för jag finner den rätt gripande. Den innehåller inte något magiskt förrän ungefär i mitten av boken. Dessutom innehåller den många referenser till Tolkien, och ett par till Star Wars. :D
     
  4. emilsson

    emilsson Force Ghost star 6

    Registered:
    Oct 5, 1998
    Jag har läst A song of Ice and Fire två gånger och jag tycker det är en av de bättre fantasy-serierna som kommit under de senaste decennierna. Historien inkluderar färgstarka karaktärer, överraskande vändningar och stora mängder intriger. Som läsare har man inte den blekaste aning om vem som kommer klara sig. Martin går också ifrån standardkonceptet gott mot ont. Istället handlar det mer om politik (man anar rosornas krig som inspiration).

    Det enda negativa jag kan komma på är möjligtvis en sak. Böckerna innehåller en hel del våld som beskrivs mer ingående än vad som är normalt för fantasy. Personligen stördes jag inte så mycket av det för det är trots allt ett krig det handlar om.
     
  5. Sith_Lord_Linkoping

    Sith_Lord_Linkoping Jedi Knight star 5

    Registered:
    Jan 19, 2001
    Jag kan skriva under på allt det som emilsson tycker om A Song of Ice and Fire. Tror det var efter ett tips av henne en gång i tiden som jag gav mig i kast med att läsa böckerna. Rekommenderas varmt! :)
     
  6. DARTHLARS

    DARTHLARS Jedi Grand Master star 4

    Registered:
    Mar 12, 2002
    Nu har Terry Pratchett blivit diagnosticerad med alzheimers. :(
     
  7. Sith_Lord_Linkoping

    Sith_Lord_Linkoping Jedi Knight star 5

    Registered:
    Jan 19, 2001
    Jag läste det. Riktigt tråkigt. Alzheimers är ju dessutom en riktigt jobbig sjukdom. Hoppas att han har mycket kvar att ge, både i sitt privatliv och som författare.
     
Thread Status:
Not open for further replies.