main
side
curve
  1. In Memory of LAJ_FETT: Please share your remembrances and condolences HERE

Litteratur, ej Star Wars

Discussion in 'Archive: Sweden' started by Leto, Aug 9, 2002.

Thread Status:
Not open for further replies.
  1. Aprentize

    Aprentize Jedi Master star 4

    Registered:
    Jan 15, 2002
    Douglas Adams och Tolkien självklart, sen gillar jag den australiensiske författaren John Marsden. Tomorrow when the war began serien främst då (sju böcker). annars blir de väl mest starwars böcker.

    och maladour, en fråga, finnland ligger väl öster om sverige?
     
  2. Leto

    Leto Jedi Padawan star 4

    Registered:
    Feb 19, 2002
    Simon Singhs bok har jag ju faktiskt läst till ett mattearbete, mkt intressant. Om man vill förstå hur hemskt krig är ska man läsa James Bradleys Flags of our fathers, handlar om Iwo Jima under ww2.
     
  3. Maladour-Fei

    Maladour-Fei Jedi Knight star 5

    Registered:
    Oct 17, 2000
    Erland Loe är Normann. Det är det som är det roliga med boken han skrivit om Finland!
     
  4. Queengodess

    Queengodess Jedi Grand Master star 4

    Registered:
    Jul 18, 2000
    Asimov har jag ett intressant förhållande till...jag gillar inte böckerna, men ett stort antal av de killar jag varit kär i har gjort det...skumt...

    Annars tycker jag att Bored of the Rings är en fin historia...mycket bättre än LOTR! *elakt leende*
     
  5. Aprentize

    Aprentize Jedi Master star 4

    Registered:
    Jan 15, 2002
    p.i.s.s..o.f.f;)
     
  6. Obi Anne

    Obi Anne Celebration Mistress of Ceremonies star 8 Staff Member Manager

    Registered:
    Nov 4, 1998
    Och det har du alldeles rätt i QG.

    Aprentize du borde ta bort det du skrev och ersätta det med något annat.
     
  7. Leto

    Leto Jedi Padawan star 4

    Registered:
    Feb 19, 2002
    Vill man läsa något helgalet bör man skaffa Matthew Thomas bok Before & After. Helgalen bok om Nostradamus, armageddon och såklart exploderande får.

    SF-Bokhandelns resume: " A Novel about Exploding Sheep, Nostradamus and the End of the World. "Så går världen under. Fåren är det första tecknet. De som bräker och skuttar runt kommer att detonera med stora ljudbangar. Det starkaste lim kommer inte att hålla dem samman, deras lidande kommer att gå obemärkt förbi. Tills en dag de stora trianglarna ger sig av." Ur Nostradamus förlorade århundraden: Quatrain v1 1.5. Inte med en BANG, utan BÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄ."
     
  8. Jedi_Nea

    Jedi_Nea Jedi Youngling star 2

    Registered:
    Jul 28, 2001
    Frank Herbert är min gud och frälsare!
     
  9. Obi Anne

    Obi Anne Celebration Mistress of Ceremonies star 8 Staff Member Manager

    Registered:
    Nov 4, 1998
    Har snart läst ut Riket vid vägens slut. Jag tycker Guillous serie om Arn är riktigt trevlig, tillräckligt verklighetstrogen för att man inte ska störa sig, men samtidigt en hel del saker som man "vet" för att man lever idag, förslag om att flytta huvudstaden till nuvarande Stockholm och en del referenser till Ivanhoe till exempel.
     
  10. Queengodess

    Queengodess Jedi Grand Master star 4

    Registered:
    Jul 18, 2000
    Goda Omen är fantastisk...jag läser den om och om igen...
     
  11. Aprentize

    Aprentize Jedi Master star 4

    Registered:
    Jan 15, 2002
    ja hade tänkt investera i den men efter att ha läst baksidetexten blev jag avskräckt, den verkade inte lika bra som när en kompis berättade om den...
     
  12. emilsson

    emilsson Force Ghost star 6

    Registered:
    Oct 5, 1998
    Läs den aprentize för Good omens är en ruskigt bra bok :).
     
  13. MemberOfTheNewRep

    MemberOfTheNewRep Jedi Padawan star 4

    Registered:
    Feb 6, 2002
    Är det någon som läst Small Gods av Pratchett, blev lite intresserad av den men skulle behöva lite mer information.
     
  14. Obi Anne

    Obi Anne Celebration Mistress of Ceremonies star 8 Staff Member Manager

    Registered:
    Nov 4, 1998
    Good Omens är en av de böcker jag har läst och skrattat högt till. Har inte läst Små Gudar dock.
     
  15. Queengodess

    Queengodess Jedi Grand Master star 4

    Registered:
    Jul 18, 2000
    Small gods har jag en vän som praktiskt taget dyrkar - har inte läst den än. Avslutade just Soul Music av samme författare och den var otrolig. Jag älskar Döden!
     
  16. Obi Anne

    Obi Anne Celebration Mistress of Ceremonies star 8 Staff Member Manager

    Registered:
    Nov 4, 1998
    Jag läste just en notis i lokaltidningen om att Terry Gilliam håller på och spelar in Good Omens!!!!!! Den ska tydligen vara klar nästa år!!!!!
     
  17. Leto

    Leto Jedi Padawan star 4

    Registered:
    Feb 19, 2002
    Jag har alltid velat läsa discworldböckerna men har varit lite tveksam eftersom det finns så många i serien. Måste man börja med första eller kan man bara hoppa in mitt i?
     
  18. emilsson

    emilsson Force Ghost star 6

    Registered:
    Oct 5, 1998
    När jag började läsa Discworld fick jag veta att man bör börja med de två första böckerna. Sen kan man ta resten i vilken ordning man vill.
     
  19. Obi Anne

    Obi Anne Celebration Mistress of Ceremonies star 8 Staff Member Manager

    Registered:
    Nov 4, 1998
    Jag läser dem i total oordning. Jag började med häxserien, de två första läste jag någonstans mitt i alltihopa. Jag tycker inte att det gör så mycket var man börjar.
     
  20. Queengodess

    Queengodess Jedi Grand Master star 4

    Registered:
    Jul 18, 2000
    Jag läser dem hursomhelst eftersom de är ganska svåra att få tag på på biblioteket...fast det är kul när man läst en del och känner igen figurerna...Fast häxböckerna (Häxkonster, Häxor i faggorna, Häxor och herrskap och Makser) rekommenderar jag att man läser i ordning - det blir roligare då.
     
  21. JediLynx

    JediLynx Jedi Knight star 5

    Registered:
    Sep 2, 2000
    Jag håller med QG; Soul Music är helskön. :cool:
    Döden är en av mina favoriter också.
     
  22. Leto

    Leto Jedi Padawan star 4

    Registered:
    Feb 19, 2002
    Jag kommer nog köpa dem, så därför känns det lite motigt att komma ikapp en serie med 25 böcker, eller nåt sånt. Kommer få beslutångest när jag läst ut nästa bok. Har åtta nya från SF bokhandeln och ska välja vilken man ska läsa först. :(
     
  23. Queengodess

    Queengodess Jedi Grand Master star 4

    Registered:
    Jul 18, 2000
    Soul Music, Masker (glömt vad den heter på engelska) eller Hogfather (där är det mycket Döden!)...

    Fast jag upplever samma sak när jag läser NJO...jag är så långt efter, jag kommer aldrig ikapp...
     
  24. Maladour-Fei

    Maladour-Fei Jedi Knight star 5

    Registered:
    Oct 17, 2000
    JA, DÖDEN ÄR KUL!

    För er som känner att ni vill läsa kuliga sagor för era barn så rekomenderar jag varmt "Mittinatten mysteriet" av Arne Norlin & Gunna Grähs. Det är en jättesöt bok som handlar om när leksakerna ska hjälpa till att hitta Darth Vaders (!) ben. Briljant och urkuliga teckningar... Ett fint sätt att introducera Star Wars till sina små!!! Boken när en bok för alla och ligger på 25:- så det är ingen stor investering...
     
  25. MOSEP

    MOSEP Jedi Youngling star 2

    Registered:
    May 22, 2002
    Om ni gillar serier så kan jag rekommendera "The Metabarons" ,en sci-fi serie som ges ut av humanoids publishing.
    Den är som Star Wars på knark,ungefär.
    Serien handlar om Metabaronerna,ett släkte bestående av krigare som utför stordåd.
    Manusförfattaren är Alexandro Jodorowsky som tidigare gjort bla "Inkalen"(som Moebius tecknade),och illustratören är Juan Gimenez.

    Annat gött på förlaget är "The White Lama",
    "The Fourth Power" samt"The Technopriests" och "the Incal" som båda utspelar sig i samma universum som "the Metabarons".
     
Thread Status:
Not open for further replies.