Litteratur, ej Star Wars

Discussion in 'Sweden' started by Leto, Aug 9, 2002.

Thread Status:
Not open for further replies.
  1. Enji Force Ghost

star 6
    Shakespeare på engelska är underbart... har hittills plöjt Romeo & Juliet, Hamlet, A midsummer night's dream, Othello samt min absoluta Shakespeare-favorit MACBETH! Bara älskar Macbeth... så jäkla bra! "Out, damnéd spot!" :)
  2. Lady_Kat Jedi Knight

star 2
    "Tänk vad tråkigt det måste vara att bara läsa första boken och sedan överge alla andra bara för att översättningen är annorlunda, vad mycket bra personen i fråga skulle missa."

Det tog mig tre år att läsa ut Sagan om Ringen!
    Jag har nu förstått att det är översättarens fel att böckerna är så tråkiga. Det tog mig ett år att läsa ut Sagan om de Två Tornen och nu plöjer jag igenom den sista boken. Tyvärr köpte jag de två sista på svenska när jag hittade dem på ett antikvariat. Om jag vetat då att det var översättarens fel hade jag köpt dem på engelska. Men, men...

Och jag älskar Shakespeare! Hamlet är min favorit.

edit:Är det förresten vanligt att ikonen (avatar) bara försvinner? Det stod bara "your icon here" när jag loggade in idag...
  3. Queengodess Force Ghost

star 4
    De håller på att röra om bland ikonerna, men det är nog fixat nu eftersom jag ser att du har ikon igen...

Shakespear ska läsas på engelska...väntar ivrigt på att skolbiblioteket ska bli klart så att jag kan få låna deras snygga versioner av hans pjäser.
  4. Lady_Kat Jedi Knight

star 2
    Jag var tvungen att välja ut min ikon igen. Ville inte vänta på att de fixade vad det nu var för problem.

Shakespeare måste läsas på engelska. De flesta verk som är skrivna i något sorts rim borde ju läsas i originalspråket eftersom så mycket förändras när man måste rimma på ett översättarspråk. Typ.

"What's in a name? That which we call a rose by any other name would smell as sweet."

"When sorrows come, they come not single spies, but in battalions".

Ah, Shakespeare!
  5. Cobblestone Jedi Master

star 4
    Skakespear är underbar!!!

(det är fantastiskt att det finns så många som tycker precis som jag...)

jag älskar a midsummer nigths dream
    den är helt fantastisk...
    shakespears soneter e inte så dumma heller...
  6. Queengodess Force Ghost

star 4
    Jag gillar Othello. Iago är ju så...så Palpatine!

Ska börja läsa The God of Small Things som jag hört mycket bra om. Någon som läst den?
  7. Maladour-Fei Jedi Grand Master

star 5
    Nej, men en jättebok under namnet "The complete works of William Shakespear" ligger konstant på sängbordet...
  8. Sith_Lord_Linkoping Jedi Grand Master

star 5
    Det tog mig tre år att läsa ut Sagan om Ringen!
    Jag har nu förstått att det är översättarens fel att böckerna är så tråkiga. Det tog mig ett år att läsa ut Sagan om de Två Tornen och nu plöjer jag igenom den sista boken. Tyvärr köpte jag de två sista på svenska när jag hittade dem på ett antikvariat. Om jag vetat då att det var översättarens fel hade jag köpt dem på engelska. Men, men...

Visst är det tråkigt när översättningen påverkar hur man tycker boken är.
    Själv läste jag SOR på Svenska först och tyckte den var otroligt seg när en polare och jag snackade lite om böckerna så sa han att den Svenska versionen var dåligt översatt och gav mig några exempel.
    Först i början tänkte jag att 'det är nog ingen större skillnad' men efter ett tag så tänkte att det kanske skulle vara värt att köpa böckerna på Engelska och se själv om jag tyckte dom var annorlunda.
    Sagt och gjort så köpte jag FOTR och fann att den var bra mycket enklare att läsa och gav mer läsglädje och jag tyckte det var helt otroligt hur mycket det skiljde böckerna emellan.
    Sedan dess har jag alltid varit förespråkare av att läsa böcker på Engelska just av den enkla anledningen att dom är bäst orörda.
  9. Leto Jedi Master

star 4
    Har mina tre böcker nu till skönliteraturen i engelska.
    The Crucible
    Animal Farm och
    The mayor of Castrebridge

Någon som har läst dem och kan ge en synpunkt?
  10. Sith_Lord_Linkoping Jedi Grand Master

star 5
    Inte läst någon av dom, vad handlar dom om ??
  11. Leto Jedi Master

star 4
    Jag vet inte, ska läsa dem till textkursen.
  12. Sith_Lord_Linkoping Jedi Grand Master

star 5
    hehehehehehe så det var därför du ville ha ett utlåtande. :D
    När jag pluggade så fick vi oftast läsa skitböcker men så är det ju alltid när man ska läsa böcker skolledningen valt.
  13. Leto Jedi Master

star 4
    Jag tänker läsa dem, ville bara veta om någon hade läst dem och kunde säga om dem var bra eller inte. Eller?
  14. Enji Force Ghost

star 6
    Animal Farm? Den som är skriven av George Orwell? Den läste vi i högstadiet har jag för mig... rätt bra bok. :)
  15. Leto Jedi Master

star 4
    "Rätt bra bok" Wow, du borde bli recensent ;)
  16. Enji Force Ghost

star 6
    Haha, vad vill du höra då? "Den är en nyskapande satir över det moderna överklass-samhället, med en sällan skådad träffsäkerhet som skoninglöst hänger ut samhällets svin..." ;)

Minns ärligt talat inte mycket av den, var ju ett tag sen vi läste den.
  17. Leto Jedi Master

star 4
    Ja, exakt. Något sånt. Gärna på engelska ;)
  18. Enji Force Ghost

star 6
    Haha, jag tänker inte skriva din recension åt sig... ;)

BTW, är det nån här mer än jag som älskar "Momo eller kampen om tiden"? Så underbar bok!
  19. Leto Jedi Master

star 4
    Aldrig hört talats om. Men jag läste precis ut Roger Zelaznys Lord of Light. Riktigt bra bok.
  20. Queengodess Force Ghost

star 4
    Jag är väldigt förtjust i Momo eller kampen om tiden...var ett tag sen jag läste den senast, men bra är den. Bättre än Den oändliga historien.
  21. Tom_Antilles Jedi Knight

star 1
    Jag läser Sagan om ringen. Ock jag kunde inte förstå att den skulle vara så jädra svårläst. Innan jag läste denna tråd.

Annara gillar jag Clancy.
  22. Leto Jedi Master

star 4
    Clancy rules!!!!! :D

Du menar Tom va? ;) Jag gillar mer dem gamla, Hunt for red october, Patriot games och Clear and present danger. Dem andra blir för mycket försnack innan allt börjar hända. T.ex: I sum of all fears så är det 2 sidor tekniska förklaringar när atombomben smäller.
  23. Tom_Antilles Jedi Knight

star 1
    Ja, jag menar Tom. Har inte läst så mycket dock. Sen blir det väl lite Craig också (Thomas). Ska läsa Firefox så fort jag hinner.
  24. Queengodess Force Ghost

star 4
    Jädra tråkig är verligen ordet för LOTR...

Jag har läst lite av Tom Clancy...fast jag vet inte, han är okej men inte jättebra. Det är däremot The God of Small Things. Läs den! Jag är så kär...
  25. Sith_Lord_Linkoping Jedi Grand Master

star 5
    Jädra tråkig är verligen ordet för LOTR...

Jag låtsas om att jag precis inte läste det där... ;)

Tom Clancy har gjort en del bra böcker.
    Favoriterna är Hunt for Red October, Patriot Games, Clear and Present Danger och Sum of All Fears.

Han är riktigt bra på att beskriva karaktärerna i sina böcker.

Thread Status:
Not open for further replies.