main
side
curve
  1. In Memory of LAJ_FETT: Please share your remembrances and condolences HERE

Litteratur, ej Star Wars

Discussion in 'Archive: Sweden' started by Leto, Aug 9, 2002.

Thread Status:
Not open for further replies.
  1. Leto

    Leto Jedi Padawan star 4

    Registered:
    Feb 19, 2002
    Men hans senaste Bear and the Dragon är riktigt jobbig. 800 sidor i inbunden förlaga. Första 600 sidorna handlar om en möjlig kollaps av det kinesiska ekonomin som det mest spännande.
     
  2. Sith_Lord_Linkoping

    Sith_Lord_Linkoping Jedi Knight star 5

    Registered:
    Jan 19, 2001
    LOL det låter ju inte direkt som något man vill sitta och läsa igenom.
     
  3. Leto

    Leto Jedi Padawan star 4

    Registered:
    Feb 19, 2002
    Läste Philip K. Dicks novel Minority Report igår, ja den som filmen bygger på. Även om det inte var mycket som stämde jämfört med novellen. Tom Cruises karaktärs första tanke är " I´m bald. I´m bald, fat and old."
     
  4. Sith_Lord_Linkoping

    Sith_Lord_Linkoping Jedi Knight star 5

    Registered:
    Jan 19, 2001
    Filmen var verkligen ingen höjdare så jag har drigit mig för att läsa boken.
    Tänkte göra det först men nu efter att ha sett filmen vet jag inte om jag orkar ta mig genom den.
     
  5. Leto

    Leto Jedi Padawan star 4

    Registered:
    Feb 19, 2002
    Om du menar Minority Report så bygger den på en novell av Dick. Ca 35-40 sidor.
     
  6. Sith_Lord_Linkoping

    Sith_Lord_Linkoping Jedi Knight star 5

    Registered:
    Jan 19, 2001
    Jupp det var den filmen jag menade.
    Är novellen bättre än filmen ??
     
  7. Leto

    Leto Jedi Padawan star 4

    Registered:
    Feb 19, 2002
    Svårt att jämföra en två timmars film med en novell på 40 sidor. Men jag tyckte nästan att filmen är bättre, mer detaljer. Men som sagt så är det omöjligt att jämföra.
     
  8. Maladour-Fei

    Maladour-Fei Jedi Knight star 5

    Registered:
    Oct 17, 2000
    För några sidor sedan rekomenderade jag en barnbok som heter "Mitt-i-natten mysteriet" som handlar om hur stjärnornas krig figuren Darth Vader tappar sitt ben och hur leksakerna hjälps åt att hitta det igen. Nu har uppföljaren dykt upp! :D Boken heter "Midsommarnatts-mysteriet" och är skriven av Arne Norlin & Gunna Grähs. Darth Vader har inte en lika framträdande roll men han figurerar på många sidor i boken. Den här nya boken är dock inte en "En bok för alla" och kostar lite mer än 42:-... ca 159:- går de loss på men den är värd det om man redan har Mitt-i-natten Mysteriet... :D
     
  9. Queengodess

    Queengodess Jedi Grand Master star 4

    Registered:
    Jul 18, 2000
    Jag har precis fått Mittinatten-mysteriet av mamma...hon jobbar en del med en bok för alla och jag krävde att hon skulle fixa den åt mig.

    Den var jättesöt..."Varför sitter Darth Vader bakom legolådan och gråter?" Det är min känslige Dark Lord, det! ;)

    En uppföljare...hm...tja, borde ju kunna få den i julklapp av nån.
     
  10. Maladour-Fei

    Maladour-Fei Jedi Knight star 5

    Registered:
    Oct 17, 2000
    Ja, visst är den underbar!!!! :D En ledsen Darth Vader... kan det bli bättre?

    Del två handlar om att Transformersen har försvunnit och de övriga leksakerna ger sig ut för att hitta honom...
     
  11. Queengodess

    Queengodess Jedi Grand Master star 4

    Registered:
    Jul 18, 2000
    Transformern som var så snäll, skjutsade Darth Vader och allt...

    Säger the Big Bad något i den här nya boken? Jag saknade det i Mittinatten-mysterier. Fast han kramades ju och det vägde upp mycket. :D
     
  12. Leto

    Leto Jedi Padawan star 4

    Registered:
    Feb 19, 2002
    Det där låter bättre än boken vi läser i textkursen: The mayor of Casterbridge av Thomas Hardy.
    Inte världens bästa bok precis. Har 130 sidor kvar att läsa tills imorrn. jippi...
     
  13. Sith_Lord_Linkoping

    Sith_Lord_Linkoping Jedi Knight star 5

    Registered:
    Jan 19, 2001
    Nu har 'The Two Towers Visual Companion' kommit och jag har haft nöjet att sitta och bläddra i ett exemplar.
    Mycket fina bilder att vila ögonen på.

    Någon som vet om ifall det är någon bra SW bok på G som utspelar sig efter Ep2 ??
     
  14. Leto

    Leto Jedi Padawan star 4

    Registered:
    Feb 19, 2002
    Är det nån mer än jag som tog fram TTT ur bokhyllan :D
     
  15. Wolverine

    Wolverine Jedi Master star 5

    Registered:
    Dec 17, 1999
    Jag tänkte jag skulle hinna igenom den inan jag såg filmen, men ettan tog lite väl lång tid.
    Men nu är det bara det allra sista kvar.
     
  16. Sith_Lord_Linkoping

    Sith_Lord_Linkoping Jedi Knight star 5

    Registered:
    Jan 19, 2001
    Har redan läst TTT ett tag innan filmen.
    Nu läser jag Lord of the Rings: The Making of the Movie Trilogy av Brian Sibley.
     
  17. The_Dark_Overlord

    The_Dark_Overlord Jedi Padawan star 4

    Registered:
    Apr 16, 2002
    själv föreslår jag grundaren till all Sci-Fi

    Isac Asimov - Stiftelsen Triliogin.

    Detta är mannen som kom på just användandet av Credits som betal stystem.

    och vidare Terry Pratchet o alla hans böcker om Skivvärlden... helt underbara.
     
  18. Wolverine

    Wolverine Jedi Master star 5

    Registered:
    Dec 17, 1999
    Jag har naturligtvis läst böckerna förr. Men det var ett tag sen.

    Hur menar du "grundaren till sci-fi"?
    Menar du som vi ser på det idag eller?
    Han kan ju inte ha varit den första. Verne, Wells och de andra gubbarna var ju ett bra tag före.
     
  19. The_Dark_Overlord

    The_Dark_Overlord Jedi Padawan star 4

    Registered:
    Apr 16, 2002
    Som grundare så menar jag det som vi klacifiserar sci-fi idag, Stora Rymdskepp, Phasers, Turbo Lasrar och annat smojsigt som man kan smälta war cores och dylikt med.

    Asimov var den förste som skrev om just detta. kanske inte den absolut den första, men iaf den som skrev något om fattande i génren.
     
  20. MemberOfTheNewRep

    MemberOfTheNewRep Jedi Padawan star 4

    Registered:
    Feb 6, 2002
    Aimov är ju en legend; han skapade ju robotlagarna:

    1. A robot may not injure a human being, or, through inaction, allow a human being to come to harm.

    2. A robot must obey the orders given it by human beings, except where such orders would conflict with the First Law.

    3. A robot must protect its own existence, except where such protection would conflict with the First or Second Law.


    Jag vet inte om ni tagit upp Flugornas Herre i den här tråden men den är i vart fall en alldeles utmärkt bok. En av mina favoriter faktiskt, jag blir alltid ångestfylld när jag läser igenom ett speciellt parti i den boken.

    En annan bra bok är Enigma av Robert Harris. De flesta har kanske sett filmen men läs gärna boken oxå.
     
  21. Jedi_Mystic

    Jedi_Mystic Jedi Youngling star 1

    Registered:
    Mar 29, 2002
    En annan fantasyförfattare är ju David Eddings. Han har fått med lite humor i böckerna.
     
  22. Wolverine

    Wolverine Jedi Master star 5

    Registered:
    Dec 17, 1999
    Jaså det var Asimov som hittade på det där. Jag har hört det förr men lade inte namnet på minnet.

    Eddings är rolig att läsa. Han är inte fantastiskt orginel eller överraskande, men det är kul, spännande och fartfyllt.
     
  23. Leto

    Leto Jedi Padawan star 4

    Registered:
    Feb 19, 2002
    Asimov har en given plats i min bokhylla likaså Eddings.

    Funderade på om jag skulle ta med ROTK också på resan men tyckte det räckte med TTT, trodde den skulle hålla hela resan. Var klar efter 4 dar :( Lite arg på mig själv var jag, men hade med mig Jack Vances Tales of the dying Earth som är mycket bra och orginell.
     
  24. Killkenny-Kenobi

    Killkenny-Kenobi Jedi Youngling star 3

    Registered:
    May 9, 2002
    Läser just nu John Grishams senaste DOmarens Brev, en av hans bästa böcker. Den är inte lika förutsägbar och bygger upp en spänning hela tiden. Bra intrig i boken.
     
  25. Wolverine

    Wolverine Jedi Master star 5

    Registered:
    Dec 17, 1999
    När jag är färdig med nuvarande projek ska jag nog ge mig på de gamla gubbarna igen.
    Verne, Dumas och dom där. Ska bli kul! :D
     
Thread Status:
Not open for further replies.