main
side
curve
  1. In Memory of LAJ_FETT: Please share your remembrances and condolences HERE

Litteratur, ej Star Wars

Discussion in 'Archive: Sweden' started by Leto, Aug 9, 2002.

Thread Status:
Not open for further replies.
  1. Leto

    Leto Jedi Padawan star 4

    Registered:
    Feb 19, 2002
    Kommit en tredjedel i ROTK nu, kommer bli kul att se filmen i december alltså :D
     
  2. Jedi_Mystic

    Jedi_Mystic Jedi Youngling star 1

    Registered:
    Mar 29, 2002
    Jag håller på med en långtidsserie.
    Drakens återkomst, har ni hört talas om den?
     
  3. emilsson

    emilsson Force Ghost star 6

    Registered:
    Oct 5, 1998
    Jodå, för Drakens återkomst är samma serie som Wheel of Time.

    Själv håller jag på med Johanna Nilssons Rebell med frusna fötter. Efter den ska jag nog läsa Dick Harrisons bok om Karl Knutsson Bonde.
     
  4. Wolverine

    Wolverine Jedi Master star 5

    Registered:
    Dec 17, 1999
    Nu har jag missat nåt. Är inte wheel of time av Pratchet och Draken av Jordan.
     
  5. emilsson

    emilsson Force Ghost star 6

    Registered:
    Oct 5, 1998
    Nej. Pratchett har skrivit Discworld böckerna. Jordan ligger bakom Wheel of Time.
     
  6. Queengodess

    Queengodess Jedi Grand Master star 4

    Registered:
    Jul 18, 2000
    Skulle min Pratchett ha skrivit Wheel of TIme! Har för övrigt avslutat Carpe Jugulum...Ah...Witches vs. Vampires - any takers? Ska se till att få låna Neil Gaimans Smoke and Mirrors av en vän...tror den är bra. Nån som läst den?
     
  7. Wolverine

    Wolverine Jedi Master star 5

    Registered:
    Dec 17, 1999
    Trodde wheel of time tillhörde discworld serien. men jag är ju inte direkt någon kännare av fantasy, så om jag inte håller isär begreppen så får ni andra ursäkta. :)
     
  8. Queengodess

    Queengodess Jedi Grand Master star 4

    Registered:
    Jul 18, 2000
    *ger Wolvie en förlåtande kram*

    För att var ärlig trodde jag att Wheel of Time var det engelska titeln på Drakens återkomst, men det var det kanske inte...
     
  9. Leto

    Leto Jedi Padawan star 4

    Registered:
    Feb 19, 2002
    Är det nån här som gillar alternativhistoria?
    Gillar verkligen Harry Turtledoves Worldwar och The Great War serier. Den första om andra världskriget med en rejäl ändring av historien och den andra om första världskriget mellan USA och CSA.
     
  10. Queengodess

    Queengodess Jedi Grand Master star 4

    Registered:
    Jul 18, 2000
    Jag har alltid varit väldigt förtjust i AU av alla sorter! Men har inte hunnit med Turtledove, det är nåt som brukar finnas i bakhuvudet men som jag alltid glömmer bort.

    Liksom alla andra treor har jag fått Mannen utan öde, så jag läste den och kände mig kulturell. Insåg att jag inte tyckte den var så extremt genialiskt och kände mig mindre kulturell...Men böcker vars vanligaste ord är "givetvis", "självklart" och "naturligtvis" är bara inte min stil. Flear frågot till folket!
     
  11. Leto

    Leto Jedi Padawan star 4

    Registered:
    Feb 19, 2002
    Andra fina what-ifböcker:
    Fatherland, Richard Harris. Hitler vinner WW2
    Alternate History, novellsamling med bl.a Turtledove.
    What if, Militära historieskildringar av militärhistoriker, mycket bra och realistiskt.
     
  12. Leto

    Leto Jedi Padawan star 4

    Registered:
    Feb 19, 2002
    Har fått hem SM Stirlings Drakas trilogi i en samlingsvolym under namnet The Domination nu. Har läst dem två första och det är rätt kuslig men bra läsning, tänk er Sydafrikas politik men över hela Afrika Europa och Asien och så 100 ggr värre så har ni en liten fingervisning.
     
  13. JediLynx

    JediLynx Jedi Knight star 5

    Registered:
    Sep 2, 2000
    Long time, no see, gamla tråd. :)

    Jag var förbi biblioteket och plockade upp några favoritböcker som jag tänkte tipsa om. Det är en serie deckare av Lindsey Davis som utspelar sig ett tiotal efter år noll. Huvudperson och berättare är Falco, privatdetektiv i Rom.

    Det är riktigt spännande böcker med en stor dos humor och karaktärerna är fantastiska. Falcos kära mor är en personlig favorit. I dramatis personae i "Venus in Copper" så beskrivs hon kort och gott med (Enough said). :D

    Hittills består serien av följande böcker (tyvärr har jag bara läst de fyra första):

    The Silver Pigs
    Shadows in Bronze
    Venus in Copper
    The Iron Hand of Mars
    Poseidon's Gold
    Last Act in Palmyra
    Time to Depart
    A Dying Light in Corduba
    Three Hands in the Fountain
    Two for the Lions
    One Virgin Too Many
    Ode to a Banker
    A Body in the Bath House
    The Jupiter Myth


    Författarinnan har även en riktigt bra hemsida, med både sin egen och Falcos biografi. Dessutom skriver hon väldigt underhållande "rants" om bland annat amerikaner som tycker att hennes böcker ska översättas till amerikansk engelska och som inte förstår vad majs har att göra i romarriket eftersom det bara finns i konservburkar.
     
  14. Leto

    Leto Jedi Padawan star 4

    Registered:
    Feb 19, 2002
    Läste en bra bok om första världskriget, the First World War, an Illustrated History av John Keegan.

    Mycket man inte visste om det.
     
  15. Queengodess

    Queengodess Jedi Grand Master star 4

    Registered:
    Jul 18, 2000
    Fortsätter läsa Terry Goodkinds Sword of Truth (de brukar alltid var utlånade) och The Sandman (samma sak där)...underbart!

    Läste om någon serie som jag ville läsa, men nu har jag glömt vad den heter...irriterande.
     
  16. Leto

    Leto Jedi Padawan star 4

    Registered:
    Feb 19, 2002
    Det är det ja, tips: Harry Turtledoves The Great War serie. WW I mellan USA och CSA, riktigt bra what if historia.
     
  17. emilsson

    emilsson Force Ghost star 6

    Registered:
    Oct 5, 1998
    Jag håller på med den sista boken i Henning Mankells serie om kommissarie Wallander. Den heter Pyramiden och är helt ok.
     
  18. Leto

    Leto Jedi Padawan star 4

    Registered:
    Feb 19, 2002
    Har bara läst en Mankell bok och den föll mig inte i smaken, Ed McBains böcker tycker jag är bättre.
     
  19. emilsson

    emilsson Force Ghost star 6

    Registered:
    Oct 5, 1998
    Vilken Mankellbok var det?
     
  20. Leto

    Leto Jedi Padawan star 4

    Registered:
    Feb 19, 2002
    Handlade om att världens finanssystem skulle kraschas från en bankomat. Kommer inte ihåg vad den heter.

    EDIT: Brandvägg hette den.
     
  21. emilsson

    emilsson Force Ghost star 6

    Registered:
    Oct 5, 1998
    Aha, Brandvägg. Den gillade jag.
     
  22. Leto

    Leto Jedi Padawan star 4

    Registered:
    Feb 19, 2002
    Tyckte den var lite skumm, fast McBains böcker är ju lite skumma dem med, men det är mer polisarbete i dem eller nåt sånt.

    Kanske borde läsa fler Mankell böcker ;)
     
  23. emilsson

    emilsson Force Ghost star 6

    Registered:
    Oct 5, 1998
    Är det polisarbete du vill ha rekommenderar jag Hundarna i Riga av Mankells böcker. Den innehåller massor med sånt.
     
  24. Leto

    Leto Jedi Padawan star 4

    Registered:
    Feb 19, 2002
    Kanske får ta en tur till biblan sen, tack för tipset.
     
  25. emilsson

    emilsson Force Ghost star 6

    Registered:
    Oct 5, 1998
    Har börjat ta mig igenom alla klassiker som samlat damm i bokhyllan. Jag läste ut Jane Eyre igår, helt klart en av de bättre 1800-tals böckerna.

    Nu håller jag iofs inte på med en klassiker utan en självbiografi. Jag läser Edward Saids Utan hemvist. Det är väldigt intressant att se hur en människa som saknar naturlig hemörighet i en kultur förhåller sig till det.

    Nästa bok blir nog Catcher in the Rye.
     
Thread Status:
Not open for further replies.