LotR The Return of the King

Discussion in 'BeNeLux' started by Elfsheen, Sep 25, 2003.

Thread Status:
Not open for further replies.
  1. CLONE_COMMANDER Jedi Master

star 4
    1x .....maar ik moet er dringend weer eens heen!
  2. Darth_Meul Jedi Master

star 3
    Eerst en vooral wil ik duidelijk maken dat ik niet de LOTR-liefhebbers wil kwetsen, ik wil gewoon even mijn mening naast die van jullie plaatsen om aan te tonen dat smaken altijd verschillen!

Eerlijkgezegd vind ik niet veel aan al die LOTR films. Zeker niet slecht, en aanraders voor fantasie-liefhebbers, maar niet mijn cup of tea (elfen, dwergen, hobbits - meh). Het verhaal zoals het in de films geportretteerd wordt vind ik behoorlijk rechtlijnig; een typische zwart/wit tegenstelling zonder enige onderliggende boodschap. De acteerprestaties zijn niet bijzonder of zelfs monotoon (Liv Tyler, yuk!), met enkel die kerel die Sam speelt als grote uitzondering (en Ian McKellen's Gandalf-rol in Fellowship - in de latere films was zijn vertolking niet meer dan 'degelijk'). Om een reactie los te weken bij het publiek krijgen we geregeld een huilbui in de strot geramd, liefst in slow-mow met een triestig (Iers gok ik) melodietje erboven. Cheap.

Naarmate de films vorderen begint de nadruk steeds meer op actie te liggen (daarom vind ik ook de films steeds slechter worden), met uiteindelijk een vermoeiend battlefest in ROTK. Sauron's troepen vs. Gondor, Sauron's troepen vs. Rohan, Rohan vs. Olifanten, Olifanten vs. Undead, resterende kerels vs. Sauron's troepen (2) - tja, 't is de finale, maar een beetje van het goede teveel naar mijn gevoel. Dit alles gepresenteerd met cameraswoopshots die duidelijk voor een MTV-publiek bedoeld zijn, en voorafgegaan door heroïsche speeches met aanzwellende muziek die kwalitatief gezien van hetzelfde niveau zijn als de speech van El Presidente in Independence Day. Yay.

Door de visualisatie van de grote veldslagen heb ik veel moeite nodig om me in te leven door vele ongeloofwaardigheden. The Fellowship die door duizenden Orc worden ingesloten die gewoon op de Balrog wachten = overkill. Aragorn die eens op zijn eentje alle Uruk-Hai afhoudt = overkill. Aragorn en Gimli die die Uruk-Hai één voor één afslachten bij Helm's Deep - hadden al die Uruk-Hai eens een meter of tien naar voren gespurt waren die twee mooi tot moes vertrappeld. Weerom overkill dus. En de finale, waar Aragorn's leger gewoon wordt ingesloten door tienduizenden Orcs, had een kortstondige afslachting moeten worden, maar dat werd het om onverklaarbare redenen niet (het tijdsinterval tussen aankomst en het versmelten van de ring had moeten volstaan om 90% van het mensenleger uit te roeien, imo). De veldslagen in LOTR-films zijn enkel overdonderend door de kwantiteit aan troepen, niet door de kwaliteit of geloofwaardigheid van de gevechten die geleverd worden. Het hoeft niet te verrassen dat ik meer van de actiescenes houd die zich rondom de brug van Khazad-Dhum afspeelden (die Balrog was echt magnifiek).

Aangezien ik niet vertrouwd ben met de boeken, zitten er voor mij ook totaal absurde elementen in die films. What's the deal met Faramir - hadden we een vergelijkbaar personage al niet gezien in the Fellowship? Wat had heel dat Denethor-plot te betekenen? Wat voor nut had die Eowyn/Aragorn verhouding? Waarom helpen de elfen in Helm's Deep en niet in Minas Tirith - geen goesting meer? Wat had die slordige afwerking van Saruman's ondergang te betekenen? Heeft Saruman zijn palantir tegen één van die immens irriterende Hobbits proberen te mikken? Wie steekt er in hemelsnaam die lichtbakens aan - heeft er iemand al eens op gelet hoe ontoegankelijk die dingen zijn? Is de manier waarop Sam de toren inneemt waar Frodo gevangen zit niet een beetje te simplistisch?

Nee, geef mij maar de prequels. Het is bij mij heus niet te doen om de kinderachtige notie dat ik niets anders kan appreciëren dan SW (verre van, verre van), het is gewoon mijn persoonlijke smaak die de LOTR-films niet lust. George Lucas gebruikt meer kleurrijke en voor mij fantasierijke visualities - ieder shot van TPM, en vooral AOTC zou ik zo aan mijn muur willen hangen. Het verhaal van de naar de Dark Side afdalende Anakin Skywalker (gekoppeld aan Luke's "counterquest") en Palpatine's ontplooiende machtshonger is er één die me nauwer aan het hart ligt. Veldslagen zijn m
  3. CLONE_COMMANDER Jedi Master

star 4
  4. Darth_Meul Jedi Master

star 3
    Ook hallo. Hopelijk is er op dit Star Wars forum nog plaats voor deze Star Wars fan [face_mischief] ...
  5. morgoth_17 Jedi Knight

star 1
  6. morgoth_17 Jedi Knight

star 1
  7. Darth_Meul Jedi Master

star 3
  8. CLONE_COMMANDER Jedi Master

star 4
    Hm As a Clone_Commander I detect ............CLONES ........ [face_plain]
  9. Tatooine_Fireman Jedi Master

star 4
    Darth_Meul, (welkom op de boards BTW) ik ben het met je eens. Ik vind de LOTR films zonder meer goed, en ik vind dat PJ er goed in is geslaagd zulke populaire boeken naar film te vertalen.
    Ik vind FOTR nog steeds de beste. Die film is magisch, mytisch, episch (zo, 3 "isch" ;) ) maar in TTT en ROTK, gaat het vooral om het vechten, en dat vond ik minder. Het gevecht in TTT had nog een emotionale lading, vanwege de lange aanloop, en de opbouw. de slag om Helmsdeep is gewoon de climax van de film. Hoewel het er goed uitzag, voelde ik me helemaal niet betrokken bij de slag om Minas Tirith. Het was spectaculair zeker, maar de "nog groter dan Helmsdeep" mentaliteit die er achter zat kon me niet veel doen.
    Het acteren was gewoon goed, vooral Frodo, met wie ik in de eerste 2 weining had, acteerde heel erg goed in deel 3. Sam is altijd goed, net als Merijn en Pepijn. Gandalf vond ik FOTR ook leuker dan in de laatste 2.
  10. Darth_Meul Jedi Master

star 3
    Tatooine_Fireman, ik kan me min of meer vinden in jouw mening (thanks for the welcome :) ). Merrin en Peppin vind ik daarentegen vervelende creaturen, sorry Hobbitfans, maar zo voel ik erover. FOTR had een zeker gevoel van "magie" over zich, idd. Bij de volgende films leek de aandacht meer te verschuiven naar elkaar in schaal overklassende battles (waar zoals eerder aangehaald de wat ongeloofwaardige overkill-situaties me storen). Tussendoor ergerde ik me ook aan de Arwen/Eowyn/Aragorn perikelen die maar wat ter plaatse trappelden en Gollum (vervelend kereltje, imo) met z'n weinig subtiel in beeld gebrachte zelftherapie. Sommigen vonden misschien ook de bodycount-competitie van Legolas & Gimli grappig, maar ik vond het totaal niet passen in dit epos (vertel me niet dat dit in de boeken voorkomt). Nam enkel maar ernst van de situatie weg - 't lijken wel jongetjes die tegen elkaar aan het wedijveren zijn op hun playstation. Toch mooi gemaakt en degelijke fantasy-films, maar het thema en vooral de uitvoering ervan kan er bij mij niet goed in ...
  11. Tatooine_Fireman Jedi Master

star 4
    Idd, Darth_Meul! Door de humor in de film, leek de zaak helemaal niet zo ernstig meer, de helden grappen zich er wel een weg doorheen.
    Gollem vond ik in het begin een beetje tegevallen, maar later, en ook mede door de EE van TTT vond ik het een leuk personage, maar zoals hij in ROTK is, had ik hem het liefste in FOTR gezien.
    Niettemin vind ik de LOTR films nog steeds heel erg leuk, en ik ga als t goed is voor de derde keer naar ROTK.
  12. Darth_Meul Jedi Master

star 3
    Gollem vond ik in het begin een beetje tegevallen, maar later, en ook mede door de EE van TTT vond ik het een leuk personage, maar zoals hij in ROTK is, had ik hem het liefste in FOTR gezien.

Hm, feitelijk moet ik TTT:EE nog eens lenen van een vriend. FOTR:EE heb ik al eens geleend van hem, maar vond ik niet persé beter (sommige wijzigingen verzwakten de 'flow' van de film, vond ik). Wel beter om te achterhalen waar Frodo zijn verdwijnmanteltje vandaan haalt in TTT :D. Misschien kan die EE mijn opinie van TTT nog verbeteren, maar ik betwijfel het.

Niettemin vind ik de LOTR films nog steeds heel erg leuk, en ik ga als t goed is voor de derde keer naar ROTK.

Nee, da's helemaal niet goed, thuisblijven jij :p [face_laugh] ...
  13. Tatooine_Fireman Jedi Master

star 4
    Eeeh Darth_Meul, ik vroeg ik niet om je toestemming hoor. :) ;) Tis een Valentijns-verrassing voor een vriendin van me, die wilde m graag nog n keer in de bios zien.
  14. CLONE_COMMANDER Jedi Master

star 4
  15. Tatooine_Fireman Jedi Master

star 4
  16. Sith Bane Force Ghost

star 6
    Mijns inziens heb je toch wel een redelijk probleem als je geil word om ROTK in de bioscoop te zien....
  17. Tatooine_Fireman Jedi Master

star 4
  18. Pelly-Welly Jedi Grand Master

star 6
    Ik ben het zo ongeveer eens met Darth_Meul *knuffelt Meul nu ffkes* maar ik moet zeggen dat ik LOTR deel I opzich wel leuk vond om op de zaterdag-avond te kijken. Waarom niet, eigenlijk? Het haalt het niet bij SW (=vooral OT dan). OK, er zitten mooie stukken in, lekker veel emoties, sommige mensen (ik niet) vinden het leuk.
    Wat ik nu jammer vind: LOTR krijgt zo veel prijzen enzo (dat verdienen ze ook wel) maar SW krijgt niks (zover ik weet). En de LOTR fans die verkleed als LOTR persoon nummer 102 over straat rennen vinden "ze" niet maf, maar SW fans verkleed als Jedi wel.
    Waarom wordt SW nu meer als "nerd film" gezien dan LOTR?

ps: Ik denk (hoop) dat dat "geil" de Duitse "geil" was ;)
  19. gabe Administrator Emeritus

star 6
  20. Sith Bane Force Ghost

star 6
    Ik kan me niet voorstellen dat er mensen verkleed als Jedi/Hobbits/whatever naar een premiere gaan. Tenminste niet hier.
  21. gabe Administrator Emeritus

star 6
    those people are freaks.
  22. CLONE_COMMANDER Jedi Master

star 4
    ik ben t met jullie allemaal eens :)

Pelly Welly ur right 8-}
  23. Tatooine_Fireman Jedi Master

star 4
    UR Pelly-Welly.
    Maar ik vind dat LOTR wel de prijzen krijgt die de film verdient. Ik heb de boeken nu gelezen, en ik vind het des te beter hoe PJ dat verhaal heeft weten te verfilmen, en daarbij ook nog eens de fans van de boeken tevreden te houden.
    LOTR wordt denk ik gezien als minder "nerdy" omdat de films gewoon goede kritieken krijgen (goede SFX, acteren, verhaal) en er ook mensen heen gaan die niet van fantasy houden. Ik ben alleen bang dat ROTK weinig gaat doen bij de Oscars, terwijl die film (en vooral de LOTR trilogie) het verdient.
  24. Pepijn Jedi Master

star 4
    "Nee, geef mij maar de prequels. Het is bij mij heus niet te doen om de kinderachtige notie dat ik niets anders kan appreciëren dan SW (verre van, verre van), het is gewoon mijn persoonlijke smaak die de LOTR-films niet lust. George Lucas gebruikt meer kleurrijke en voor mij fantasierijke visualities - ieder shot van TPM, en vooral AOTC zou ik zo aan mijn muur willen hangen. Het verhaal van de naar de Dark Side afdalende Anakin Skywalker (gekoppeld aan Luke's "counterquest") en Palpatine's ontplooiende machtshonger is er één die me nauwer aan het hart ligt. Veldslagen zijn meer ingetoomd, gefilmd in een soort documentaire stijl, en feitelijk tweede viool voor schitterende one/two-on-one lightsaberduels. Het verhaal neemt zich minder au serieux, is lichter verteerbaar en is gewoon een dikke dosis fun (hoeft ook niet te verbazen dat ik Pirates of the Caribbean beter spektakel vind om naar te kijken dan LOTR). De prequels schuif ik geregeld in mijn DVD-speler, de LOTR-films zal ik wel eens opnieuw bekijken als ze ze ooit op tv heruitzenden ..."

Kijk smaken verschillen nou eenmaal, maar toch heb ik op het moment meer met LOTR dan met SW. Het kan zijn doordat ik nog niet helemaal alles kan overzien, het kan ook zijn dat EPIII wordt wat ROTK nu is, (Namelijk de beste fantasy-film van het jaar.) alhoewel ik me dat nauwelijks meer kan voorstellen na de overdonderende ervaring van ROTK. De dingen die jij opnoemt waar jij je aan irriteert in LOTR zijn bij mij juist top. Aan de andere kant irriteer ik me weer aan Lightsaber gevechten die totaal uit hun verband lijken te zijn gerukt, en het verhaal niet tot nauwelijks dienen. En laten we het maar niet hebben over de ongelooflijke hoeveelheid Jedi hebben, die allemaal "Aragorn"-eigenschappen hebben. En de battles uit de prequels zijn nogal onpersoonlijk in vergelijking met die uit de classics. Hoezo is de Battle van Geonosis meer ingetoomd?

Maar we hebben het hier over een kwestie van smaak, en laten we een ding duidelijk maken; The Empire Strikes Back blijft voor mij de beste fantasyfilm ever...Met ROTK als nummer 2.
  25. The Flying Dutchman Jedi Master

star 4
    Als ik eerlijk ben heb ik FotR 2x gezien. Ben daarna afgeknapt na het boek te hebben gelezen. Gelukkig TTT en RotK niet gezien. Is maar goed dat Tolkien dood is...
Thread Status:
Not open for further replies.