main
side
curve
  1. In Memory of LAJ_FETT: Please share your remembrances and condolences HERE

Matrix - Trilogy diskussion (innehåller spoilers för Revolutions)

Discussion in 'Archive: Sweden' started by Zaphod Beeblebrox, Nov 5, 2003.

Thread Status:
Not open for further replies.
  1. Kuang-Eleven

    Kuang-Eleven Jedi Youngling star 3

    Registered:
    May 7, 2002
    Oooook here goes.. för alla er som inte klarar av att sätta er in o förstå matrix..

    Först: Filmen handlar inte om the matrix i sig, utan om överlevnad.. den handlar om en händelse i jordens historia. Matrixen i sig är bara en bifigur i hela händelseförloppet.

    Neo'k krafter utanför matrix: Ok.. alla e helt med på att han kan ha krafter inne i matrix.. Varför? för att de flesta kan fatta att han skulle ha förmågan att manipulera den data som matrixen består av. Ok, om vi nu behåller den tanken en stund o funderar på vad som händer i världen utanför. Neo kontrollerar inte eller verkar inte ha några udda krafter överhuvudtaget utanför ramen att skada o kontrollera maskinerna. Detta måste ju onekligen leda oss till resonemanget att det han kan kontrollera är enbart artificiellt. Hur då? På exakt samma sätt som inne i matrixen. Han har en gång varit knuten till the matrix (En stor fet dator som utgör den största delen av maskinernas infrastruktur) och har fortfarande en digital kontakt med den i världen utanför. Hur då? Tja, han är ju opererad med diverse länkar till hjärna och nervsystem, så att tänka sig att han skulle kunna kommunicera med maskinerna är ju inte speciellt svår. Skillnaden på neo och dom andra bortsett från bane som blir smith, är att han kan kommunicera utan att vara "jacked in". Eftersom han kan detta kan han också manipulera datan i maskinernas värld, därav kontrollera dom eller få dom att dö. Vad är det svåra med att förstå det?

    Hela matrixen går ut på manipulerande av data. Smith, the architect, the merovingian, the oracle, är alla enbart program, Mjukvara. Som, enligt matrixens specifikationer balanseras gentemot varandra enligt "ekvationen". Specifikationerna för matrixen är balans, finns det gott, måste det finnas ont. Finns det glädje, finns det sorg osv. Enligt historien i matrix, så försöktes det skapas en matrix som enbart strävade mot lycka.. detta funkade då människorna blev understimulerade och olyckliga och dog.. Arkitektens jobb eller syfte är att skapa ordning bland all data.. enligt matrixens specifikationer, alltså balans, kommer något uppstå som strävar mot obalans, därav the oracle. Smith undrar alla varför han gör som han gör då han torde ha ett syfte som program och itne har mänskliga begär etc.. Smith frammanas av the matrix just på grund av Neo. Neo utgör en stor pol på ena sidan vi säger gott. Därav försöker matrixen balansera och en stor pol på andra sidan vi säger ont, kommer komma fram.. Enter Agent Smith.. simpelt? japp..

    Husen ni pratar om missade jag nog totalt.. exakt var i filmen visar sig dessa hus?

    Maskinstaden: Maskinstaden byggdes av maskinerna på grund av att dom blev utslängda från människornas städer efter ett mord en maskin begick på sin ägare.. Staden blomstrade och människorna startade krigen pga rädsla (orkar inte skriva mer hehe). Människorna blev sedan slavar då maskinerna använder dom som batterier, kopplade till amtrixen lever dom ett virtuellt liv. Staden i sig var bebodd av humanoida maskiner ett långt tag, därav husliknande byggnader i den skulle jag tro. Maskinerna som skyddar staden är lämningar sen kriget med människorna. I övrigt har jag inte rikgigt fattat vad som är så svårt att förstå eller inte tycka stämmer med maskinstaden.

    NÃ¥t mer?

    EDIT: Mini, förklara vilka regler det är du refererar till och vem som satte dessa regler hur filmen skall fungera..
     
  2. Aprentize

    Aprentize Jedi Master star 4

    Registered:
    Jan 15, 2002
    Då ska vi se här:

    "Förresten, Aprentize: Har du tänkt på att de krafter Neo känner i verkligheten är digitala krafter? Maskiner som har ettor och nollor i sig? "

    Nej. Maskiner är hårdvara, ettor o nollor är mjukvara.

    "Vad vet du egentligen om hur Matrix-världen fungerar?"

    Jag vet att den bygger på maskiner som gjort en virtuell värld, byggd av ettor och nollor som en utvald människa kan kontrollera som han vill. Det har inte med magi, gudomliga krafter, tomtar, alver, troll eller nånting annat o göra. Bara data.

    "Skillnaden på neo och dom andra bortsett från bane som blir smith, är att han kan kommunicera utan att vara "jacked in". Eftersom han kan detta kan han också manipulera datan i maskinernas värld, därav kontrollera dom eller få dom att dö. Vad är det svåra med att förstå det?"

    Nu har du tatt två felaktigheter och förklarat det ena felet med det andra felet och på så sätt försökt få det hela att bli rätt. Neo borde varken kunna manipulera data eller existera i the matrix utan en plugg. Det är inte så att "anledningen till att han kan smasha maskiner är att han kan plugga in sig utan plugg", för det finns fortfarande ingen förklaring till varför han kan plugga in sig utan plugg. Att han är den utvalde i the matrix köper jag, för precis som tintin säger handlar allting om balans, hela den grejen har jag fattat. Ju godare neo blir, desto ondare bli smith. Desto starkare smith blir desto starkare blir neo. Osv osv... Det är inte den biten jag har problem med. Jag har fattat alla sånna grejer, de e bara dom tekniska förklaringarna som jag har hakat upp mig på, med tanke på att i dom två första filmerna förekommer en hel del märkliga saker men tänker man efter har alla en logisk förklaring. Det har dock inte det faktum att Smith kan föra över sina ettor o nollor till en mänsklig hjärna. Eller att Neo kan stoppa maskiner med tankekraft. Det hade inte behövt vara så svårt att fixa detta. En enkel replik i film 1 från morpheus som säger att The One's plugg i bakhuvudet är byggd på ett annat sätt hade räckt. Då hade snubben haft en mobiltelefon i kraniet o därmed kunnat göra allt det han kan i film 3. Men genom dessa tre filmer finns inget som säger att pluggen i hjärnan på något sätt alls skulle ha någon kontroll över hjärnan. Allt den gör är att mata data till våra sinnescentran, och ta emot data från våra rörelsecentran o allt va de nu e för att kunna ge intrycket av verklighet. Men det finns inget som säger att Smith skulle kunna bosätta sina ettor o nollor i pluggen och på så sätt ta över hela Banes hjärna. Inte heller att Neo skulle kunna skicka signaler från hjärnan när han inte är ikopplad. Jag köper det inte. sorry.
     
  3. Kuang-Eleven

    Kuang-Eleven Jedi Youngling star 3

    Registered:
    May 7, 2002
    Det är synd att du inte köper det..

    Du svarar dessutom med ofullständiga tankar då du i princip svarar på dina egna frågor, men pga att du inte riktigt vet vad det är ser du inte svaret..

    "Nej. Maskiner är hårdvara, ettor o nollor är mjukvara."

    Inte helt korrekt. Maskiner kanske kan anses som hårdvara.. dock är all hårdvara kontrollerad av mjukvara. OM någon med full tillgång till amerikanska flottans datasystem, under gulfkriget skulle få för sig att han inte vill se tomahawkrobotar över irak, skulle kunna spränga dessa genom att använda deras inbyggda funktion för "self-destruct". Eftersom dessa robotar får en DIGITAL signal som FYSISKT får dom att explodera, vad är den gigantiska skillnaden med maskinerna i matrix? Om neo har full kontroll i datorerna som styr matrix och robotarna runtomkring, varför skulle han itne kunna överbelasta dom till att explodera?

    "Nu har du tatt två felaktigheter och förklarat det ena felet med det andra felet och på så sätt försökt få det hela att bli rätt."

    Har jag? säker? heeeelt säker mini? Dina motargument består generellt av "Det går inte" utan någon direkt tanke av funktionerna bakom allt. Innan du häver ur dig sådana kommentarer, försök fundera lite.

    "Neo borde varken kunna manipulera data eller existera i the matrix utan en plugg."

    Korrekt, han BORDE inte kunna göra det.. Syftet med the matrix och pluggarna var itne att det skulle gå. Du glömmer ju av hela neos bakgrund.. han är ju en anomali mini.. Vi vet inte till 100% vad som skiljer han och andra, mer än funktionellt. Vad säger till 100% att det faktiskt inte går att kommunicera med matrixen eller maskinerna utan?

    "Men genom dessa tre filmer finns inget som säger att pluggen i hjärnan på något sätt alls skulle ha någon kontroll över hjärnan."

    Har du ens sett filmerna? Vad händer när dom pluggar in sig? Dom befinner sig i en annan värld. Alltså.. Pluggen kan manipulera det centrala nervsystemet totalt, till och med till den grad att dör dom i matrix, dör deras fysiska kropp i verkligheten. Är inte det kontroll?

    "Allt den gör är att mata data till våra sinnescentran, och ta emot data från våra rörelsecentran o allt va de nu e för att kunna ge intrycket av verklighet."

    Eeeexakt.. med andra ord, den har full kontroll på vår hjärna ;) För att kunna ge ett intryck av fullständig verklighet krävs kontroll över alla delar av hjärnan.. tom minne.. total kontroll.

    "Men det finns inget som säger att Smith skulle kunna bosätta sina ettor o nollor i pluggen och på så sätt ta över hela Banes hjärna."

    Ok, som du säger.. ettor och nollor är m,jukvara, maskiner är hårdvara. Smith, som ett program, är per deffinition mjukvara no? Ok, vi fortsätter på den tanken lite.. Människan, oavsett hur komplex en köttslig kropp är kan den ses som hårdvara. Den styrs ju utav mjukvaran, alla nervinpulser som kommer från hjärnan. Hjärnan är i effekt datorn som sitter i alla maskiner och styr dom. Hjärnan i sig, kommunicerar med sig själv och alla delar av den mänskliga kroppen med elektriska impulser. digital information är, som alla som läst digitalteknik just det, elektriska impulser. Om mitt minne inte sviker mig är en etta deffinierad i ett standard datorsystem som en spänning på runt 5 volt, en nolla runt 0 volt med ett intervall därimellan som inte är databärande. Mänskliga kroppen rör sig inte med dessa spänningar utan mycket lägre, men fungerar säkert på ett liknande sätt. Ingen spänning i nertråden - ingen signal. Spänning - signal och en muskel krampar ihop tex. Efter den mycket genomgående förklaringen (jag tror jag tappade bort mig själv nånstans i den fråga isf så kan jag dra chalmersversionen av digital data hehe) varför skulle inte smith kunna placera sin personlighet i bane? Han har ju trots allt fullständig kontroll över banes hjärna. Även om mänskliga hjärnan inte kommunicerar med ett binärt system är det ju enbart en enkel konvertering till något annat system.

    För att citera "The Second Renaissance" - "The machines having long studied mens simple protein bas
     
  4. Lars_Muul

    Lars_Muul Jedi Grand Master star 6

    Registered:
    Oct 2, 2000
    Som Kuang sa, Aprentize, så har maskinerna mjukvara i sig. Mao har de ettor och nollor i sig. Resten överlåter jag till Kuang aka Mr Matrix själv att förklara :)
     
  5. Erbos

    Erbos Jedi Grand Master star 3

    Registered:
    May 13, 2002
    Jag tycker också att denna teorin låter relativt logisk faktiskt. Så att vara The One innebär i princip att du kan fortfarande känna The Matrix utan att vara inpluggad till den, eller?
     
  6. Lars_Muul

    Lars_Muul Jedi Grand Master star 6

    Registered:
    Oct 2, 2000
    Ja, och så kan du mer eller mindre kontrollera mjukvaran, beroende på hur "tuff" den är.

    Nu läste jag hela din senaste post, Kuang och jag måste säga att jag är imponerad. Lysande sammanfattning av hur det hänger ihop!
     
  7. Erbos

    Erbos Jedi Grand Master star 3

    Registered:
    May 13, 2002
    Kan det inte vara så att neo endast kan kontrollera mjukvaran i maskiner som har något med The Matrix att göra? Borde inte maskinerna har någon form av koppling till The Matrix? De borde ju få sin energi ifrån människorna i alla fall.
     
  8. Kuang-Eleven

    Kuang-Eleven Jedi Youngling star 3

    Registered:
    May 7, 2002
    Alla maskiner har med the matrix att göra.. dom kan alla kommunicera.. alla är kopplade samman. Som ett borg collective ungefär..

    Edit: Tackar muul ;)

    Edit igen: Tänkte förklara bättre. Alla maskiner, även om dom styrs av separata processer och program (lite som olika personligheter) är sammankopplade i ett gigantiskt nätverk. Även om ett program eller en viss process inte har direkt kontakt med the matrix befinner den sig ändå i samma nätverk. Vad neo gör är att han tar sig ur matrixprogrammet och vandrar vidare i nätverket till den nod eller maskin han vill kontrollera. Tänk dig din dator. Denna är kopplad till internet. Din dator kan representera en av maskinerna. Säg nu att bokföringssystemet på microsoft är the matrix. Du har ingen faktiskt tillgång till innehållet där, även om båda är kopplade till internet. Du kan dock med mkt kunskap ta dig förbi brandväggar och säkerhetssystem och på det sättet få tillgång till informationen. Tänk dig sedan att du medfött har förmågan att alltid kunna göra detta.. voila! där har du Neo..

    The trainman förresten agerar som just det.. en brandvägg.. Hans syfte är ju att inte släppa in utomstående program i the matrix.. sen att det går att korrumpera han att släppa in dig ändå.. tja ;) Alternativt att han är som en trojan.. en bakdörr in i systemet..
     
  9. Erbos

    Erbos Jedi Grand Master star 3

    Registered:
    May 13, 2002
    Maskinerna i Zion borde ju inte ha något med The Matrix att göra eller hur. Neo kanske inte kan manipulera de maskinerna.
     
  10. The_Dark_Overlord

    The_Dark_Overlord Jedi Padawan star 4

    Registered:
    Apr 16, 2002
    Nå, nu har jag läst Kuangs och Aprentize prat. Och jag kan bara hålla med Aprentize. Visst "tänk själv" är den återkommande kommentaren om allt. Men det är fortfarande så att allt Kaung säger är antaganden. Det har inte förklarats hur Smith kan bli Bane, hur Neo kan trasha maskiner lite hur som hälst med att vifta med händerna. Som Aprentize skrev "En enkel replik i film 1 från morpheus som säger att The One's plugg i bakhuvudet är byggd på ett annat sätt hade räckt. Då hade snubben haft en mobiltelefon i kraniet o därmed kunnat göra allt det han kan i film 3.

    Men visst, tänk själv funkar ju det med.

    Sen Aprentize Dramarturgi min rumpa. Liten pojke blir stor och räddar världen såg vi i The Matrix och Reloaded. Det var kul den första, nästan kul den andra inte alls kul den tredje. Revolutions känns som Final Fantasy skitbra effekter, bara klyshor och för mycket pang pang. Många scéner var alldeles för långa, för många scéner var bara utfyllnad. Jag tycker att en hög med specialeffekter och snyggt animerade plåtmonster inte räcker för att göra en film bra. Som sagt, isåfall hade Final Fantasy också varit bra, men det var den inte. den var bara snygg.
     
  11. Kuang-Eleven

    Kuang-Eleven Jedi Youngling star 3

    Registered:
    May 7, 2002
    Maskinerna i Zion är ju anslutna trådlöst till stordatorerna i maskinstaden, annars hade dom inte stannat på befallning.. Alltså, om vi antar att neo är ansluten trådlöst han med, borde han kunna göra nåt med dom. Vi får ej dock glömma att neo inte var i närheten, eller att dom förmodligen var för många för han. Som jag sade innan, ALLA maskiner är sammankopplade i ett stort nätverk, oavsett var dom befinner sig. The Matrix är även den en del i detta nätverk, på samma sätt som din dator är en del av internet.

    TDO: Jo, om man vill se filmer, leva sitt liv och allmänt storma fram utan att någon gång använda sin slutledningsförmåga eller logik så antar jag att det är ok. De grejer ni pratar om har förklarats i filmerna, dom har bara aldrig sagts rakt ut.

    Det är meningen att man skall fundera över hur det hänger ihop att neo kan kontrollera maskinerna.. Det är inte svårt att räkna ut eller hiva fram några logiska förklaringar till det hela heller. Det är dock mkt enklare att som ni enbart hävda att "det stämmer inte" för att ni inte orkar fundera på saken.

    Jag förklarade rätt mkt i detalj hur smith blev bane. Jag förklarade även hur neo kontrollerade maskinerna. Hur smith blir bane är rätt uppenbart i filmen. Du får se han ta över hans kropp.. du får bara inte se processen när han flyttar sitt program till banes hjärna. Smith gör detta dessutom när bane är "jacked in" vilket torde vara ännu enklare att förstå.

    Men visst, tänk själv funkar ju det med.

    Tja, tydligen inte då ni om och om igen ställer samma frågor utan att fundera igenom vad vi har förklarat för er. Allt som e förklarat är tekniskt väldigt enkelt och logiskt. Trådlösa nätverk finns idag, det har exprementerats med att styra datorer från vårt nervsystem, att hacka en dator är fullt möjligt. Filmerna tar enbart dagens teknologi ett steg längre.

    Om man gillar att fundera och lista ut saker, som jag.. så är Matrix triologin en av de mest uttänkta filmer som fortfarande inte avslöjar för mkt.. Den är fruktansvärt bra enligt mig.. Det är synd med filmer som sönderförklarar allt, men det är tydligen vad TDO och Aprentize söker..

    Aprentize: "Tidigare har filmerna bestått i en hel del bibliska referenser, spirituella inslag och ibland ren fantasy. Var som dock har hållt ihop röran var att det alltid funnits en science-fictionbaserad logisk lösning på allt"

    Det är ju det det gör.. helt plötsligt söker han inte konkreta svar på allt utan enbart logiska lösningar.. vilket jag gett er i överflöd ;)
     
  12. The_Dark_Overlord

    The_Dark_Overlord Jedi Padawan star 4

    Registered:
    Apr 16, 2002
    Kuang Som sagt, du bara antar. Visst, det är helt ok med filmer som kräver att man tänker efter själv lite. men det blir absurt och filmer som är fortsättning på andra filmer flippar ur och blir någon form av guda tjotahejti. Det hade inte varit sönderförklarande att säga "den utvalde har en mobiltelefon i skallen som gör att han kan vara jacked in hela tiden" eller något dylikt, det hade inte ens behövt vara i första filmen, kunde lika gärna varit oraklet som sa det i den tredje. Du har lagt upp en hög med väl igenomtänkta antaganden. Men fortfarande, de är bara antaganden.
     
  13. Lars_Muul

    Lars_Muul Jedi Grand Master star 6

    Registered:
    Oct 2, 2000
    Vad är det för fel med antaganden?
    Vad hade Obi-Wan och Yoda egentligen planerat att Luke skulle göra med Vader? Har Anakin verkligen ingen biologisk far? osv.
    De bästa filmerna är de som är fyllda av såna här obesvarade frågor. Det är det som gör att de lever för evigt.
    Se filmerna igen med Kuangs förklaring i tankarna och se om det stämmer. Gör det det är det bara att godta förklaringen. Eller modifiera den så att den passar era egna perversa sci-fi-fantasier.
     
  14. Erbos

    Erbos Jedi Grand Master star 3

    Registered:
    May 13, 2002
    Jag kan hålla med om att The Matrix är en genomtänkt film men att kalla den en utav de mest genomtänkta filmerna som gjorts är att överdriva.

    Dessutom så tycker inte jag att det finns något som säger att maskinerna i Zion inte är kopplade till The Matrix. Vissa maskinerna kan ju vara drivna av individuella kraftverk och dylikt, men nu är det inte sagt att det gör det. Jag tycker det verkar som om vissa av er som diskuterar har svårt att inse att allt inte är svart eller vit. Rätt eller fel. Verkligheten består av många gråzoner och eftersom en film som Matrix inte ger så mycket förklaring så öppnar den ju för diskussion vilket innebär att ingen av dessa inläggen ni har gjort om hur allt fungerar i Matrix är rätt och ingenting är fel. Allt vi kan veta är det som sägs i filmerna därefter får vi tolka själva.
     
  15. Kuang-Eleven

    Kuang-Eleven Jedi Youngling star 3

    Registered:
    May 7, 2002
    TDO har rätt.. på sitt sätt.. vi kan itne bevisa någonting, men det kan man knappt med någonting, vi kan inte ens bevisa att dom itne befinner sig i en andra matrix och faktiskt i den "riktiga världen".. Det är dock inte antagande utan logiska slutledningar.. förklarar mer nedan..

    "men det blir absurt och filmer som är fortsättning på andra filmer flippar ur och blir någon form av guda tjotahejti"

    Neo är inte på något sätt en gud och hans krafter tror jag itne har något med övernaturliga krafter att göra. Han har faktiskt inga krafter överhuvudtaget.

    Men.. jag tänkte bara hiva upp lite grejer som för mig tyder på vissa saker. Inget jag säger är en sanning, utan enbart logiska slutsatser.. vilket dom flesta sanningar bygger på.. däribland "fysikens lagar"..

    Att alla maskiner är kopplade i ett stort nätverk:

    1. Maskinerna i Zion reagerar omedelbart på ordern från den maskin som regerar maskinstaden när neo uppfyllt sin del av "avtalet".

    2. Program utifrån kan ta sig in i matrix.. därav the trainman. Dom säger att dom forslar program in och ut ur matrix.

    Detta förutom en massa underförstådd information i filmerna tyder på att alla maskiner är sammankopplade oavsett om dom har egna program som styr dom.


    Neo's krafter

    Jag har inga faktiska bevis eller någonting för detta, det är enbart logiska slutledningar.. men vad ledde mig till det från första början?

    1. Neo har allsmäktiga krafter i the matrix.. alltså kan han på nåt sätt manipulera information och program i the matrix.

    2. Program kan ta sig in och ur the matrix.. Neo hamnar omedvetet mitt emellan maskinvärlden.. och the matrix.. även när han inte är jacked in.. vilket skulle kunna tyda på att även han kan röra sig mellan nätverket och the matrix.

    3. Neo har i "verkligheten" inga övernaturliga krafter. Han kan itne flyga, inte hoppa, inte röra sig fort etc som han kan i the matrix. Det enda han kan är att förstöra maskinerna. Detta kan han inte heller göra med hur stor hastighet som helst.. Dett aleder mig till tanken att hans enda förmåga är just den han har i the matrix.. att kontrollera data och program. Han hackar sig helt enkelt in.. precis som i the matrix.

    Hur gör då Neo detta?
    Än en gång kan jag inte presentera några "bevis" utan kan endast dra logiska slutledningar. Här är några..

    Scenario nummer 1:

    1. Smith kan replicera sig själv likt ett virus. Han kan kopiera sig själv till en mänsklig hjärna, och även sprida sig utanför the matrix till maskinerna. Detta sägs av Neo när han pratar med den stora maskinen i slutet.. han säger nåt i stil med att "The smith program will spread and destroy everything".

    2. Neo är smiths kontrapunkt. Smith uppkommer när neo blir kraftfull. Neo och smith uppvisar exakt samma egenskaper i the matrix om vi bortser från att neo inte har någon egentlig vilja att replicera sig själv som ett virus.

    3. Om smith kan kopiera sig själv ut ur matrix och sprida sig till maskinerna, borde neo kunna kopiera sig själv in i the matrix. därav också sprida sig utanför matrixen som smiths kontrapunkt.

    4. Om punkt 1-3 stämmer, kan neo isf ha omedveten kontroll över maskinerna då han spridit sig till deras nätverk. Om han har en kopia av sitt eget medvetande i deras system som utför det han själv vill samtidigt han vill det, kan det tänkas att han kan kontrollera dom.


    Scenario nummer 2:

    1. Då neo hamnar i the matrix utan att vara inkopplad, verkar det som att han har en trådlös förbindelse med dom datorerna.

    2. Punkt 1 och 2 ovanför

    3. Om detta stämmer, torde neo kunna hacka sig ur matrixen och in i maskinernas nätverk och den vägen kunna kontrollera dessa.

    Handviftningen neo utför torde vara för tittarens skull, för att få en visuell signal om att han faktiskt gör något. Det hade kanske varit mindre lätt att förstå om han bara satt och pratade med trinity när allt hände.

    Inget av det jag har dragit upp har med övernaturliga krafter att göra.. utan tekniska logiska slutledningar. Jag må ha fel, men har ni ett bättre förslag?

    Neo är genom alla filmerna en
     
  16. Erbos

    Erbos Jedi Grand Master star 3

    Registered:
    May 13, 2002
    Jag tror Mini är utanför Palladium i Göteborg och väntar på RotK biljetterna.

    Jag kanske var otydlig eller så missförstår jag dig, men de maskiner i Zion jag syftar på var de maskiner som driver staden (det vi får se i film 2 med Haman och Neos möte).
     
  17. Lars_Muul

    Lars_Muul Jedi Grand Master star 6

    Registered:
    Oct 2, 2000
    Haha, Mini är inte Guldmedlem! :D
    Men det är ju skoj att köa....
     
  18. Jawan

    Jawan Jedi Youngling star 3

    Registered:
    Feb 24, 2003
    Äh e du guldmedlem då Muul? Attans också... :p

    Jag tänkte smått satsa på det iår...om jag "hinner". Köpte nämligen TTT på DVD av SF...så det kankse blir guld nästa år :p

    Angående filmen så tyckte jag den var bra, lite mkt action, men helt ok. Jag e ingen skribent, så jag slutar här :p
     
  19. Kuang-Eleven

    Kuang-Eleven Jedi Youngling star 3

    Registered:
    May 7, 2002
    Ah ok.. maskinerna inne i Zion.. nej dom har inte matrixen nåt med att göra.. helt korrekt ;)

    Edit: om du menar dom människorna byggt för att driva Zion..
     
  20. Erbos

    Erbos Jedi Grand Master star 3

    Registered:
    May 13, 2002
    Det är dem jag menar. :)
     
  21. Darth_Redicolous

    Darth_Redicolous Jedi Youngling star 3

    Registered:
    May 4, 2002
  22. Swedish_Jedi

    Swedish_Jedi Jedi Padawan star 4

    Registered:
    Jul 15, 2002
    Matrix revolutions har jag sett..och den är bra...
     
  23. The_Dark_Overlord

    The_Dark_Overlord Jedi Padawan star 4

    Registered:
    Apr 16, 2002
    Kuang bra att du förstod vad jag menade med "antaganden". Hela disskusionen började få en mer negativ ton på det hela.
    Så med utgångspunkt för antaganden och inte att det är fakta så blir det lättare att ta emot och komma med konstruktiva förslag.

    Lars_Muul Antaganden är bra på vissa ställen, och inte bra på andra. Denna gången var det inte det.

    Neo är inte på något sätt en gud och hans krafter tror jag itne har något med övernaturliga krafter att göra. Han har faktiskt inga krafter överhuvudtaget.

    Det var bildligt talat, inte att han faktiskt skulle vara gudasänt. Bara att det blev lite löjligt med "jag kan se, jag blir blind, jag kan inte se, men jag kan se gula prickar som föreställer maskiner". Det kom lite fort och underligt, hade varit bra om dom hade lagt in 2 min av ingen syn till se maskin syn. Men men.

    Att alla maskiner är kopplade i ett stort nätverk:
    håller fullständigt med.

    Scenario nummer 1:

    punkterna 1-3 är intressanta. det verkar faktiskt ganska logiskt att han skulle ha lämnat sitt medvetande kvar i the matrix.

    Men då måste jag också fråga om inte Smith är uppkopplad till hela matrix inkl maskinerna i verkliga världen. För om Neo och Smith har samma egenskaper, så borde Smith likagärna kunna ta sig till Maskinerna i verkliga världen utan "hjälp" av människorna. Och fortsätta attacken på Zion varesig maskinerna vill det eller inte. Mer än så borde han också kunna dirrigera om Sentinentals till den plats där Bane är.
     
  24. Aprentize

    Aprentize Jedi Master star 4

    Registered:
    Jan 15, 2002
    Va han skulle vilja med bane begriper jag inte, han e ju död.

    Darth_Redicolous: Den recentionen var bra.

    Ive done some thinking of my own, och kommit fram till lite saker. Först o främst är detta givetvis antaganden, dock trovärdiga sådana.

    Jag tror inte att Neo på något sätt har klonat in sig själv i datavärlden omedvetet och att han styr allt samtidigt från två håll. Jag tror mer att det hela går ut på att The One har förmågan att manipulera matrix ad infinitum, dvs även hacka sig igenom väggarna till the matrix och ut i resten av maskinernas nätverk. Så på den punkten har jag och tintin kommit fram till samma sak. Hur han däremot kan göra det utan att vara inpluggad är en annan femma, den enklaste och tråkigaste förklaringen får väl helt enkelt bli den att han har en mobiltelefon i skallen, något som jag nämnt tidigare. Jag nöjer mig med den förklaringen, men jag menar att den borde varit en del av filmen.
    Hur Smith tar sig in i Bane var tydligen inte alls så komplicerat som det verkade. Det var bibelbråxarn som öppnade mina ögon för detta, och tillvägagångssättet förklaras redan i film 1, när dom tankar in Kung Fu i Neos hjärna. Jag förstod aldrig att dom faktiskt lade in de i hjärnan på honom, jag trodde mer det hade o göra med hans residuala självbilds funktioner i the matrix och the construct. Men han kan även kung fu i verkligheten, anledningen till att han inte använder sig av det är att hans residuala självbild är anpassad att kunna det, det är däremot inte hans riktiga kropp. Han har inte vigheten som krävs och han har inte musklerna osv osv.... Vart jag vill komma med detta är, att är det så lätt att tanka in kunskap i en person vore det väl inte svårare att tanka in ett digitalt sinne så avancerat som smiths.

    Och tintin: en gång för alla. George Lucas bestämde sig tidigt för att det finns ljud i rymden, alltså skulle det bli seriöst fel om det i ep3 är totaltyst i alla rymdsekvenser. Jag pratar om oskrivna regler för film. Vilka regler man skapar för sitt eget verk. En av reglerna för matrix är att detta är en science fiction baserad rulle. Alltså kan dom inte gå in o börja använda magier hit och dit. Men som du själv sa, det är inget övernaturligt med det som Neo gör. Vad som däremot "bryter mönstret" om jag nu uttrycker det så då mellan film 1&2 och film 3 är att dom två första ger förklaringar på allt som sker som är till synes oförklarlig, medan film 3 lämnar väldigt mycket till den egna fantasin.

    Något som just slog mig... Neo kan inte alls plugga in i matrix utan plugg! Han kan bara plugga in sig i maskinernas nätverk! Han var i deras nätverk när han kollapsade i slutet av 2an, alltså hamnar han på tågstationen. vart ska han annars ta vägen, han har ingen plats i nätverket. När han väl tar sig in i matrixen känner link och dom inte igen honom på skärmarna. Det beror givetvis på att det inte alls är neos kod dom ser, dom ser bara ett fel i programmet eftersom neo inte borde vara där. Han är inkopplad i matrixen via maskinnätverket. Alltså ser han ut som en trasig kod eller något.
     
  25. Lars_Muul

    Lars_Muul Jedi Grand Master star 6

    Registered:
    Oct 2, 2000
    Det är just så trilogier fungerar - Del 1 och 2 förklarar respektive avslöjar saker, medan del 3 bara är slutstrid.
    Om jag förstått det Arkitekten säger(i Reloaded) rätt, så är The One ett program som installerades i Neos hjärna när han planterades på människofälten. Detta program gör att han på många sätt fungerar som maskinerna, fr a när han är utanför Matrisen(korrekt översättning av The Matrix). Han har alltså en människokropp med hjärna och allt, men The One-programmet innebär att han också är uppkopplad till samma nätverk som maskinerna(som f ö också är trådlösa).
    Detta visste Neo inte innan han hade pratat med Arkitekten, men efter det avslöjandet öppnade hans undermedvetna upp en kanal som tidigare varit stängd pga att Neo helt enkelt inte visste. VIPS! så kunde han känna maskinerna!
     
Thread Status:
Not open for further replies.