main
side
curve
  1. In Memory of LAJ_FETT: Please share your remembrances and condolences HERE

Mulig innflytning?!

Discussion in 'Archive: Sweden' started by dod, Jan 13, 2003.

Thread Status:
Not open for further replies.
  1. dod

    dod Jedi Youngling star 1

    Registered:
    Apr 16, 2002
    Etter å ha studert hus\leiligheter i Norge en stund, har mine foreldre vendt blikket mot deres nærliggende land... Jeg har da et par spørsmål om litt forskjellige ting:

    Har dere bredbånd? Eller ISDN? I allefall telefon? Bare spøker. Men er det noe særlig raskt bredbån som er utbygd rundt om kring?

    Er det noen gårder\småbruk til salgs nær Kornsjø eller Ed eller Strømstad?

    Hvordan er priser på datautstyr, i forhold til norge?

    Beklager, men jeg kan ikke svensk... Spør his dere lurer på noe :)


    Er det muligheter for deltidsmedlemsskap in FF Serige?
     
  2. Aprentize

    Aprentize Jedi Master star 4

    Registered:
    Jan 15, 2002
    kan i alla fall besvara en fråga: visst har vi en massa bredband här! vad gäller datorprylar, ett sjysst paket ligger la på 10-11 tusen.
     
  3. _SithSpawn_

    _SithSpawn_ Jedi Padawan star 4

    Registered:
    Dec 14, 2000
    Är du helt galen aprentize!
    10-11 tusen!!!
    Köpte en ny dator för en vecka sen och den kostade endast ca 5000 kr.
    Är det förresten inte så att mer eller mindre allting är mycket mycket dyrare i Norge än i Sverige?
    Deltidsmedlemskap är nog en fråga som OA kan svara på men jag skulle bli mycket förvånad om det vore så att folk inte fick gå ur FF Sverige om de ville det.
     
  4. emilsson

    emilsson Force Ghost star 6

    Registered:
    Oct 5, 1998
    Nu får Obi Anne rätta mig om jag har fel, men jag är säker på att för medlemskap i FF Sweden krävs att man postar regelbundet på forumet. Det finns heller inget som hindrar dig ifrån att lämna föreningen när du så önskar.

    Det förekommer ju att människor från olika länder besöker olika avdelningar av FanForce. Som jag ser det är det fullt möjligt för dig att posta här och även (om du har möjlighet) komma på möten.
     
  5. Obi Anne

    Obi Anne Celebration Mistress of Ceremonies star 8 Staff Member Manager

    Registered:
    Nov 4, 1998
    FF Sweden är man med i när man vill och har lust, det är inte mer med det.

    ADSL kan man iallafall få i hela landet, bredband är väldigt olika beroende på var man är.
     
  6. Vargman77

    Vargman77 Jedi Padawan star 4

    Registered:
    Mar 18, 2002
    "ADSL kan man iallafall få i hela landet" var ju en sanning med modifikation tror jag... När jag jobbade på Telia så sade de att de kunde leverera till 80 % av Sveriges befolkning (och det är ungefär så många som bor i städerna). Jag tror inte att det är någon större skillnad numera och inte heller att de andra föetagen har byggt ut i byar och sånt där de inte är stort underlag...

    Men de flesta änniskorna kan få det (eftersom de flesta människor bor i städerna)...
     
  7. Obi Anne

    Obi Anne Celebration Mistress of Ceremonies star 8 Staff Member Manager

    Registered:
    Nov 4, 1998
    Ok, mitt misstag, jag trodde att ADSL så gällde det framförallt att ha en telefonledning för att kunna få fram. Det var intrycket jag fick när jag letade lite efter ADSL i höstas.
     
  8. dod

    dod Jedi Youngling star 1

    Registered:
    Apr 16, 2002
    Ang. FFS; joa, det hørtes bra ut. Kan vel prøve å komme meg på noen møter også :)

    Ang. Pris: Stort sett alt er vel dyrere her, ja...

    Takker for svar :)
    Flyttinga blir vel utpå vår/sommer, begynner å glede meg allerede!
     
  9. Vargman77

    Vargman77 Jedi Padawan star 4

    Registered:
    Mar 18, 2002
    ADSL kräver en telefonledning och att den inte är för lång mellan abonnenten och telestationen (varje bolag har sin egen maxlängd). Sen måste stationen byggas ut (dyrt och därför görs det bara om många på samma station vill ha det).

    Det finns till och med fortfarande stationer i Sverige som inte ens har AXE-koppling men det är typ de i norraste norrland där det är 5 hushåll på en telestation som de inte byggt ut ännu...
     
  10. The_Dark_Overlord

    The_Dark_Overlord Jedi Padawan star 4

    Registered:
    Apr 16, 2002
    allt e dyrare i sverige än i norge.. förutom spriten och läskeblasken, det såg jag på tv4 :D
     
  11. DARTHLARS

    DARTHLARS Jedi Grand Master star 4

    Registered:
    Mar 12, 2002
    Jag har beställt bredband via SOL kabel-TV, och väntar på att modemet ska komma. Just den kostar olika i olika delar av landet, men bara 220 kr i månaden i mitt område i Stockholm. (min modemräkning brukar vara högre...) Jag hade kunnat skaffa bredbandet tidigare, men de hade sämre service förut. (släppte inte igenom telnet, irc, ssh, cvs etc)
     
  12. dod

    dod Jedi Youngling star 1

    Registered:
    Apr 16, 2002
    Hvis Cola'n er billigere er det grunn god nok, mener nå jeg... :)
     
  13. _SithSpawn_

    _SithSpawn_ Jedi Padawan star 4

    Registered:
    Dec 14, 2000
    Ja, det finns helt klart stora pengar att tjäna :D
     
  14. dod

    dod Jedi Youngling star 1

    Registered:
    Apr 16, 2002
    Ja, for ikke glemme Amcar, en annen av mine, store interesser (ved siden av StarWars, PC og junkfood) er jo mye billigere over grensa...
     
  15. dod

    dod Jedi Youngling star 1

    Registered:
    Apr 16, 2002
    Ser ut som om vi flytter til Bengtsfors. Har funnet ut at de har webcam og amcarklubb (powergliders).
    Noen kommentarer til stedet?
     
  16. dod

    dod Jedi Youngling star 1

    Registered:
    Apr 16, 2002
    Nå har vi flyttet til Billingsfors. Alt mulig er mye billigere her, ja. Ikke hør på TV4 :) Noen ting man bare MÅ få med seg i nærheten?
     
  17. The_Dark_Overlord

    The_Dark_Overlord Jedi Padawan star 4

    Registered:
    Apr 16, 2002
    alldrig funderat på att skaffa ett svenskt tangentbord? :p
     
  18. Jedi-W

    Jedi-W Jedi Padawan star 4

    Registered:
    Mar 14, 2002
    Välkommen till Sverige dod! Hoppas du kommer att trivas bra i Billingsfors.

    Skall du besöka Sci-Fi mässan i Malmö?
     
Thread Status:
Not open for further replies.