main
side
curve
  1. In Memory of LAJ_FETT: Please share your remembrances and condolences HERE

Musik

Discussion in 'Archive: Sweden' started by Maladour-Fei, Dec 18, 2001.

Thread Status:
Not open for further replies.
  1. Leto

    Leto Jedi Padawan star 4

    Registered:
    Feb 19, 2002
    Jag är väl inte nån Bruce fantast, blir kanske bättre om man kan alla låtar. Det var riktigt bra när dem körde låtar med fart i men det var flera gånger då det blev lite väl segt.

    Har sett bättre konserter som inte var så långa som den här va, 4 extranummer, iaf ett för mycket.
     
  2. The_Nameless_One

    The_Nameless_One Jedi Padawan star 4

    Registered:
    Apr 21, 2002
    Jag lyssna på opera, och skriva musik också.
     
  3. Swedish_Sith

    Swedish_Sith Jedi Youngling star 2

    Registered:
    Oct 29, 2002
    Jag är väl något av en allätare. Jag lyssnar gärna på Westlife, N*Sync, Britney Spears, Slipknot, The Corrs, Fear Factory, Dimmu Borgir, Linkin Park, Metallica osv...

    Det som liras flitigast just nu är Riltons Vänner... en grupp som jag VERKLIGEN rekomenderar. Grymt duktiga. Dessutom spelas Linkin Park´s nya platta "Meteora" jäkligt mycket.
     
  4. Leto

    Leto Jedi Padawan star 4

    Registered:
    Feb 19, 2002
    Britney Spears??? :eek: Say it aint so :p

    Hon hade kanske varit lättare att tål om hon inte var så uttjatad i radio och tv.
     
  5. emilsson

    emilsson Force Ghost star 6

    Registered:
    Oct 5, 1998
    Jag klarar inte heller av Britney. Det är för slätstruket för min del. Men folk har olika smak :).

    Fö har jag köpt Bruce Springsteens The Ghoast of Tom Joad-skiva. Vet inte riktigt vad jag tycker än. Vissa spår är kanonbra, andra är slätstrukna.
     
  6. Sith_Lord_Linkoping

    Sith_Lord_Linkoping Jedi Knight star 5

    Registered:
    Jan 19, 2001
    Jag har inte köpt en skiva på mycket, mycket länge nu.
    Detta beror mest på att jag aldrig fastnar för något nytt så pass mycket så att jag tycker det är värt att köpa en hel skiva.
    Sedan så skulle man nog behöva lite tips ibland för att upptäcka ny musik som man annars skulle missa och så hänger det ju även lite på att det är så dyrt att köpa skivor i dessa dagar.

    Men jag kan ju prova att fråga er andra om ni har hört något bra på senaste tiden som ni vill tipsa om ??.
     
  7. emilsson

    emilsson Force Ghost star 6

    Registered:
    Oct 5, 1998
    Man behöver inte köpa nytt. Lika roligt är det att utforska ens favoritartisters influenser. I min stereo spelas följande:

    Bruce Springsteen - The rising (fantastisk skiva)
    Bruce Springsteen - The ghoast of Tom Joad
    The Lucksmiths - Naturaliste (australiensisk pop med sommarkänsla)
    Dave Gahan - Paper Monsters (är man Depeche Mode fan så är man)
    Belle and Sebastian - This is just a modern rock song (fyraspårs EP som i min mening är det bästa dessa skottar spelat in hittills)
     
  8. Leto

    Leto Jedi Padawan star 4

    Registered:
    Feb 19, 2002
    Inte heller köpt nån skiva på ett bra tag men jag har hittat lite på dc :D

    Senaste ja drog ner var Florence Valentines ep, rätt bra faktiskt.
     
  9. Sith_Lord_Linkoping

    Sith_Lord_Linkoping Jedi Knight star 5

    Registered:
    Jan 19, 2001
    Man behöver inte köpa nytt.

    -Nä, det har du ju rätt i men ibland kan det var trevligt att köpa sig en ny skiva, bara det att jag inte gjort det den senaste tiden. :)

    Det är samma här Leto, det blir ju oftast att man dra hem något än att köpa något. :D
     
  10. emilsson

    emilsson Force Ghost star 6

    Registered:
    Oct 5, 1998
    Jag drar inte hem musik för det mesta. Två skäl:

    1. Har inget program för sånt. (det händer dock att en kompis förser mig med album jag vill ha)

    2. När det gäller mina absoluta favoritband vägrar jag ladda hem musiken när de släpper nytt. För mig är det en stor upplevelse att gå till en skivaffär samma dag som skivan släpps och köpa den. Jag vill inte ha hört hela innan dess.
     
  11. Sith_Lord_Linkoping

    Sith_Lord_Linkoping Jedi Knight star 5

    Registered:
    Jan 19, 2001
    Jag drar hem musik av 2 anledningar.

    1. Det är för dyrt att köpa precis all den musik man vill ha vilket gör att om den finns att få tag på gratis så utnyttjar jag den möjligheten.

    2. Ibland är man nyfiken på någon musik man bara hört andra prata om och det är oerhört riskabelt att köpa en hel CD när man inte hört någonting, i värsta fall skulle det leda till att man köper en mängd CD med artister man sedan inte gillar.
    Att ladda ner musik ger en chansen att hitta något nytt utan att behöva förlora pengar på det.

    Givetvis finns det skivor som jag absolut vill ha på CD vilket gör att jag hellre köper en CD framför att ladda ner det.
     
  12. emilsson

    emilsson Force Ghost star 6

    Registered:
    Oct 5, 1998
    Jag gillar att ta chanser. Jag har inget krav på att alla låtar måste vara bra. ofta har jag köpt skivor där jag inte hört en enda låt. Det blir så när man är så intresserad av alternativ musik som jag är. Då får man gå via recensioner och All music guide

    Men visst, priserna är hutlösa. Därför handlar jag hellre på skivbörser och postorder. Sen har jag inga moraliska invändningar mot nedladdning och hembränning.
     
  13. Sith_Lord_Linkoping

    Sith_Lord_Linkoping Jedi Knight star 5

    Registered:
    Jan 19, 2001
    Jag kan tyvärr inte göra sådana "utsvävningar" som att köpa ett helt album med en grupp/artist som jag aldrig lyssnat på.
    Det är för stor risk med min ekonomi, det är mer ekonomiskt att chansa genom att ladda ner musiken och sedan köpa den om det är något att ha.
    Har chansat väldigt mycket en gång i tiden när jag både hade råd och tyckte om att ta en chans men oftast resulterade det i att man köpte på sig något man inte tyckte om.
     
  14. emilsson

    emilsson Force Ghost star 6

    Registered:
    Oct 5, 1998
    Jag misstänker att jag har haft mer tur med mina chansningar. :)
     
  15. zacke

    zacke Jedi Youngling

    Registered:
    Jun 13, 2003
    Om jag skulle säga vad jag tycker om Brittney Spears, och all sån musik som jag kallar "Fjortismusik" eller "Tuggumi-pop", skulle det garanterat bli bråk, som det blev på sw.nu/forumet när jag sa vad jag tyckte, så det få räcka med att säga:
    IT'S STINKS!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!
    IT'S SUCKS!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!
    :mad: :mad: :mad: :mad: :mad:

    Jag fullständigt hatar Brittney Spears och annan tuggumi-pop, och för allt vad det heter! Jag förstår inte hur man kan lyssna på sån smörja, och...

    (tror det är bäst att jag slutar innan Swedish_Sith och andra Tuggumi-pop- älskare ge mig kalla blickar ;) )

    ( Ta inte illa upp Swedish, menade inget illa )
     
  16. Swedish_Sith

    Swedish_Sith Jedi Youngling star 2

    Registered:
    Oct 29, 2002
    Jag blir inte sur Zacke. När man har jobbat med och studerat musik i 14 år som jag har gjort så lär man sig att hitta något man gillar i precis ALL musik. Jag gillar inte Britney på grund av musiken, även om jag inte har något emot den med. Det beror inte heller på hennes utseende, utan att hennes musik ger mig ett så kallat "visuellt musikaliskt intryck". Om du har varit på en fet nattklubb med bra stämning där de helt plötsligt har dragit på exempelvis "Slave 4 U" och samtidigt sett folkets reaktioner så vet du vad jag pratar om.

    Vidare kan jag säga att jag hellre lyssnar på grupper som Slipknot och Dimmu Borgir, men då man som jag lyssnar på musik aktivt mellan 5 och 10 timmar per dag så vill man ha variation.

    När jag väljer musik så går jag efter fyra saker...

    A: Skickligt eller imponerande användande av rösten.

    B: SKICKLIGT skrivna melodier och stämbildningar. Bra skrivna låtar.

    C: Genomsyrande skicklighet med instrumenten.

    D: Party-faktorn. Hur bra står sig låten på ett dansgolv?

    Britney Spears: A! Ibland B och skyhögt på D - partyfaktorn.

    N*Sync/Westlife: A! B! Svagt D: Westlife. Starkt D: N*Sync

    Slipknot: A! B i viss mån. C! Verkligen inte D.

    Dimmu Borgir: A! B! C!

    Ja ja, jag har bara tagit några artister ur de motsatta "polerna" inom min musiksmak. Det finns otroligt mycket mitt emellan.

    Jag har dock väldigt svårt för Klassisk Rock, då genren enligt mig inte bjuder på särskilt mycket. OBS! Följande analys är generell för genren, det finns dock alltid undantag:

    A - Röst: De sjunger allt som oftast rent och rätt klart, men imponerande är det fanimej inte. De flesta av dagens artister inom motsvarande områden presterar långt bättre. Det är väl för övrigt ganska logiskt med tanke på skolningen som dagens artister får gå igenom.

    B - Melodi/stämsättning: Låtarna är trallvänliga och melodiska, men det räcker deffinitivt inte för att imponera på mig. Det krävs mer...

    C - Hantering av instrumenten: Generellt sätt kan man säga att de flesta artister från den här tiden har bra koll på instrumenten, men det är inget som sticker ut. INGEN rår på personer som dagens Joe Satriani eller Steve Vai på gitarr. INGEN! Den enorma instrumentala skicklighet som återfinns i många av DAGENS metall-band såsom Slipknot och Dimmu Borgir slår det mesta.

    D - Partyfaktorn: I det närmaste obefintlig!

    Just den här genren har jag svårt för på grund av att den är medioker på alla plan. Dock trevlig bakgrundsmusik eller mysmusik. Däremot krävs det mer för att jag ska sätta mig ner och lyssna aktivt på det.

    Well, det blev ett längre inlägg det här, men jag ville bara poängtera att jag gillar ALLT inom musiken, även om jag har lite svårare för Klassisk Rock. Tro inte att jag ogillar allt inom genren. Grupper som Chicago och Toto bjöd på strålande stämsättningar och välskrivna låtar. De var grymma! :)
     
  17. emilsson

    emilsson Force Ghost star 6

    Registered:
    Oct 5, 1998
    Intressant det där med partyfaktorn. Jag håller med S_S. För min del skiljer sig den musik jag vill höra på ett dansgolv ifrån det jag hör hemma. Men jag kan inte förneka att den musik som står mig närmast är den som påverkat och sagt något om mig.

    Personligen går jag efter följande:

    1. Melodi och arrangemang

    2. Text

    3. SÃ¥ng

    För mig är 1 och 2 lika viktiga. En riktigt bra låt ska ha både bra text, melodi och arrangemang. Jag älskar när melodi och text följs åt och musiken hjälper till att dramatisera texten. Vad det gäller sången är det ett plus om sångaren kan sjunga. Men jag tar hellre en person som sjunger falskt med känsla än en person som sjunger kliniskt rent men ack så tråkigt.

    Rent generellt har jag två bedömningsgrunder. Dels den rent subjektiva, alltså vad jag fastnat för. Dels en grund som handlar om vad musiken har för syfte.
     
  18. Swedish_Sith

    Swedish_Sith Jedi Youngling star 2

    Registered:
    Oct 29, 2002
    Oops! Tack för påminnelsen emilsson! Självklart är texten viktig den med. Missade det helt.
     
  19. zacke

    zacke Jedi Youngling

    Registered:
    Jun 13, 2003
    Själv tycker jag att Nationalteatern, Björn Afzelius, Dan Berglund, Ebba Grön och DLK är j*vligt grym musik :cool:

    Annan Progg-musik e också enligt mig, den bästa musik som funnits och finns. Men smaken är ju delad. Men det finns ett klart budskap i all sån musiks texter. Som t.e.x Nationalteaterns texer är helt klart suveräna, och deras låtar har en verklighets uppfattning, och en handling, och alla deras låtar har ett skolande budskap. Dom vill säga nåt i sina texter.

    Det är annat än kommersiell smörja som är ute efter berömelse och lyx.
    (jag menar inte att smuttskasta kommersiell musik, men jag säger bara vad jag tycker)
     
  20. emilsson

    emilsson Force Ghost star 6

    Registered:
    Oct 5, 1998
    Jag har ett kluvet förhållande till progg. Å ena sidan är jag inte särskilt förtjust i själva musiken och tycker att den alltför ofta blev för dogmatisk.

    Å andra sidan föredrar jag proggens engagemang och försök att förändra världen framför musik som bara handlar om att ha roligt. Politik och musik är för mig två sidor av samma mynt. Titta på min spellista ovan, det mesta där är politisk musik. Ett land mår bra av att ha en populärkultur där politik diskuteras. Istället för att politik bara ska pratas om i riksdagen.

    Ebba Grön är dock riktigt bra. Har boxen som kom för fem år sedan.

    Appropå politik och musik....rapparen Timbuktu skrev en låt som ett brev riktad till Göran Persson. Nu har GP svarat. Rätt skönt på sitt vis.
     
  21. zacke

    zacke Jedi Youngling

    Registered:
    Jun 13, 2003
    emilsson

    mm.. du har rätt. Jag har inte Ebba Grön-boxen :(

    Vad tycker du om Nirvana? Inte redigt progg, men grym rock! Dom rockar! :cool:

     
  22. emilsson

    emilsson Force Ghost star 6

    Registered:
    Oct 5, 1998
    Jag är inte särskilt förtjust i Nirvana. Jag har svårt för den typen av rock. Föredrar egentligen synth.
     
  23. Swedish_Sith

    Swedish_Sith Jedi Youngling star 2

    Registered:
    Oct 29, 2002
    Det som spelas absolut mest i mina membran just nu är Metallica och deras "S&M". Fy fan vilka kungar de är...
     
  24. emilsson

    emilsson Force Ghost star 6

    Registered:
    Oct 5, 1998
    Jag spelar mycket Bruce Springsteen och Depeche Mode just nu. Har inte hämtat mig från en viss konsert än.
     
  25. Maladour-Fei

    Maladour-Fei Jedi Knight star 5

    Registered:
    Oct 17, 2000
    Jag gjorde en nostalgi tripp i lördags och gick på Iron Maiden i stockholm. Jag kände mig som den förlorade sonen som kom hem igen. Helt plötsligt stod det klart varför jag för 10 år sedan köpte allt som hade med Maiden att göra och ritade Eddie på skolbänken... :)
     
Thread Status:
Not open for further replies.