main
side
curve
  1. In Memory of LAJ_FETT: Please share your remembrances and condolences HERE

När jag var liten....

Discussion in 'Nordic Countries Discussion' started by Lars_Muul, Jan 17, 2001.

Thread Status:
Not open for further replies.
  1. JediLynx

    JediLynx Jedi Knight star 5

    Registered:
    Sep 2, 2000
    Aaaargh! Den här diskussionen verkar jättespännande men jag hinner inte läsa och posta i den nu. Två tunga tentor den här veckan... Hinner bara med snabba nonsenspostar som den här. Men sen! :)
     
  2. emilsson

    emilsson Force Ghost star 6

    Registered:
    Oct 5, 1998
    Lycka till på tentorna Lynx. Jag kommer heller inte ha tid för några fler jätteposter. har en journal att färdigställa.
     
  3. Lars_Muul

    Lars_Muul Jedi Grand Master star 6

    Registered:
    Oct 2, 2000
    Precis, Obi Anne! Den Levande och den Förenande kraften finns på båda "sidor". Självklart var Palpatines välde en viktig del i det hela, då det var han som med hjälp av Vader på lång sikt skulle utplåna alla Jediriddare och Sithlorder för att Kraften så att säga skulle kunna börja om på nytt.
    Säga vad man vill om den mörka sidan, men den är lika livsnödvändig för Kraften som den goda. Dvs, kampen mellan den mörka och den goda sidan är fel. Det kan ha varit den som bringade obalans. Hur visa Yoda & co än är har de inte insett att deras försök att hålla den mörka sidan borta från Republiken är vad som rubbar Kraften i störst grad.

    Oj, vad jag svamlar! Det blir inget riktigt sammanhang här. Ska försöka sammanfatta:

    * Anakin gav balans åt Kraften på nåt sätt. Vilket vet vi inte(än).
    * Det kan vara den Levande och den Förenande kraften som måste finnas i harmoni.
    * Det skulle också kunna vara så att det är den mörka och den ljusa sidan av Kraften som måste få finnas i harmoni, men att de gamla Jediriddarna och Sithlorderna liksom inte fattat grejen. Man kanske inte ens ska dela in Kraften i sidor på det sättet.
    * Slutligen kan det vara både och!
     
  4. emilsson

    emilsson Force Ghost star 6

    Registered:
    Oct 5, 1998
    Ja! Mycket bra sammanfattning. Särskilt punkt 3. Där lyckas du få fram vad jag flummat om :).

    Jag har två invändningar. För det första så tror jag (feltolkar jag dig Lars här så säg till) inte att den levande kraften finns i den mörka sidan. Jag tror att den levande kraften på ett vis är en ytterlighetsform av den ljusa sidan med dess starka kärlek till allt levande och skapande. Det är därför den förenande kraften måste finnas så att jediriddare inte glömmer bort att titta bortom nuet. Den mörka sidan, särskilt i ett perveterat tillstånd, kanske är en extrem form av den förenande på det sättet att det inte alls bryr sig om varelser utan bara om vilka medel som krävs för att nå ett visst mål.

    OA, jag tror inte det finns något som Kraftens vilja i den mening att Kraften skulle ha en målmedveten önskan och försöker få jediriddarna att sträva efter denna önskan. När Qui-Gon använder frasen the will of the Force så ser jag det som god pedagogik. Qui-Gon har en sådan stor förståelse av Kraften i mina ögon att han gått bortom regler och föreskrifter. Han känner Kraften och gör vad den vill att den ska göra. Han är SWs svar på Kierkegaards riddare av den sanna tron. Det vill säga Qui-Gon har direkt kontakt med Kraften, jediriddarnas etik har spelat ut sin roll för hans del. Han vet att Kraften är en del i det samspel som verkar för harmoni och balans. Det är denna komplexa relation till Kraften som han beskriver för Anakin med orden "Kraftens vilja."
     
  5. menilma

    menilma Jedi Padawan star 4

    Registered:
    Aug 25, 2001
    jaså det är här ni gömt den seriösa tråden! :eek:
    när jag äntligen hittat den orkar jag dock inte tillägga något vikitg...
     
  6. Lars_Muul

    Lars_Muul Jedi Grand Master star 6

    Registered:
    Oct 2, 2000
    Ingen fara, emilsson, du har inte lyckats misstolka mig ännu ;)

    Nu börjar det hända grejer! Det där hade jag inte tänkt på, faktiskt! Den ljusa sidan är alltså den Levande kraften dragen till sin yttersta spets och den mörka sidan samma sak, fast hos den Förenande kraften, då.
    Alltså ligger Kraften i ett läge då den Levande och den Förenande kraften glidit ifrån varandra och inte kan uppnå harmoni.
    Målet med Anakin är då att sätta ihop de båda pusselbitarna och blåsa bort det extrema dammet från dem. Mao, alla Jediriddare och Sithlorder måste bort!

    Sen kan Luke börja om på nytt och allt är frid och fröjd :)
     
  7. Wolverine

    Wolverine Jedi Master star 5

    Registered:
    Dec 17, 1999
    Huruvida Yoda och co. inte fattat blir nog upp till kommande filmer att avgöra..
     
  8. Lars_Muul

    Lars_Muul Jedi Grand Master star 6

    Registered:
    Oct 2, 2000
    Är det som vi tror har de uppenbarligen inte fattat. Som sagt, filmerna får utvisa vad som är sant, men detta varkar högst troligt. I mina ögon, får jag väl lov att tillägga.

    Välkommen in i diskussionen, förresten, menilma! ;)
     
  9. emilsson

    emilsson Force Ghost star 6

    Registered:
    Oct 5, 1998
    Jag är helt med dig Lars. Jag tror att en konsekvens av vad Anakin gör är att ta bort alla benämningar. Efter ROTJ kommer det endast, tror jag, vara tal om Kraften och inte så mycket om dess olika sidor.

    Huruvida, Yoda inte förstått allt är som sagt en öppen fråga. Men jag upplever Yoda som väldigt konservativ, särskilt i TPM. För att inte prata om Mace som är ju väldigt regelfixerad. Att Yoda inte säger emot där är ganska intressant. Yoda i ESB verkar dock lite ödmjukare. Kanske för att han insett var hans konservatism lett galaxen. Det finns ju något citat från GL där han säger att både Yoda och Ben är delansvariga för vad som kommer att hända med Anakin.
     
  10. Lars_Muul

    Lars_Muul Jedi Grand Master star 6

    Registered:
    Oct 2, 2000
    Men både Yoda och Ben talar fortfarande om den mörka sidan och att de inte vill förlora Luke åt den. Luke upptäcker dock att den mörka sidan trots allt inte är så mäktig och lär sig vikten av balans mellan Liv och Förening(låter det inte vackert, så säg)på egen hand.

    Jag tror att Qui-Gon var den siste av de gamla Jediriddarna som verkligen förstod. Luke var den förste som återupptäckte den förståelsen.
     
  11. emilsson

    emilsson Force Ghost star 6

    Registered:
    Oct 5, 1998
    Det har du fullständigt rätt i. När jag menade att Yoda blivit mer ödmjuk så tänkte jag på hans framtoning. Han är ju närmare naturen än i TPM. Överhuvudtaget är både Ben och Yoda det och jag ser det som en signal om att de vet att en förändring är nödvändig. Dock kan de inte släppa sina gamla övertygelser totalt.

    Jag håller med dig om Luke och Qui-Gon. Luke är i ROTJ vuxen. Han tar egna beslut och han litar mer på vad han känner än på sina lärares ord. Jag tror att med tiden så kommer Luke uppleva Kraften på samma sätt som jag tolkar att Qui-Gon gör.
     
  12. Wolverine

    Wolverine Jedi Master star 5

    Registered:
    Dec 17, 1999
    Nu får jag säga att jag nog håller med emilsson..
     
  13. Corran

    Corran Jedi Padawan star 4

    Registered:
    Dec 4, 2000
    And so something completly different :D

    I dag kommer jo Episode 1 DVD ut og jeg har lagt merke til at denne kommer som engelsk import enkelte steder.
    Så da er mitt spørsmål:
    Er det forskjeller (utenom tekstingen) på de forskjellige versjonene ???
    FÃ¥r noen mer en andre ???
    Er det noen her som vet noe om dette ???
     
  14. Lars_Muul

    Lars_Muul Jedi Grand Master star 6

    Registered:
    Oct 2, 2000
    Vet inget om det, tyvärr, Corran.

    emilsson, jo det är väl sant. MEN, om den ljusa sidan är en extremform av den Levande kraften, både inte Yoda och Ben vara ickekonservativa, snarare än konservativa? Jag tänkte på detta för en liten stund sen och får inte ihop det riktigt.

    Jag menar, den Levande kraften är den Kraft som finns i allt levande, den Kraft som ger Jediriddarna sina krafter(hehe), medan den Förenande kraften så att säga har viljan och ger det större perspektivet.
    Yoda, Mace och gubbarna ser allt i det stora perspektivet. Om den mörka sidan då är en extremform av den Förenande kraften, är de då inte mörka Jedi? Hmm....

    Detta var inte LITE krångligt! :)
     
  15. emilsson

    emilsson Force Ghost star 6

    Registered:
    Oct 5, 1998
    Jag tänkte mer på konservativ i den meningen att man vägrar reformer. Det står klart i TPM att jediriddarna befinner sig i en rejäl maktposition med kopplingar till senaten och politiken. Yoda har all säkerhet sett jediriddarna uppnå denna sits, han har ju levt tillräckligt länge. Om Anakin är den utvalde så kommer det också få effekter på jediriddarnas ställning. Dettta är ganska troligt.

    Alla filosofier som också ifrågasätter jediriddarnas regler anses också som hot mot ordens ställning. Varför skulle annars Qui-Gon hållas utanför orden? Visst han bryter mot reglerna, men kanske reglerna i sig inte är bra nog i vissa fall. Om det är som jag misstänker att jediriddarna är väldigt mäktiga så tjänar de på att bevara det som skapat och rättfärdigar deras makt. Därför kan inte filosofier som avviker från den förenande accepteras i rådet.

    Jag tror nämligen att med levande och förenande Krafren följer också olika filosofier. En liten tanke slår mig, men ta det här för personlig åsikt :). Kanske ligger det i den filosofi som förespråkare för den förenande kraften som gör att de lätt ser saker i motsatsförhållande. Om vi accepterar att de utgår ifrån att väga konsekvenser mot varandra så kanske de lätt hamnar i ett tänkande av vad som är bra för jediriddarna.
     
  16. Lars_Muul

    Lars_Muul Jedi Grand Master star 6

    Registered:
    Oct 2, 2000
    Men du missade min sista frågeställning; om den mörka sidan är en extremform av den Förenande kraften, är då inte dessa gubbar, som uteslutande tänker i det stora perspektivet, mörka Jedi?

    Vi kan nog inte göra det så enkelt som att de båda sidorna är extremformer av den Levande respektive den Förenande kraften, det ligger nåt annat i det här med balans åt Kraften....
     
  17. emilsson

    emilsson Force Ghost star 6

    Registered:
    Oct 5, 1998
    Det beror på vad du menar med mörka jedi. Om du menar att de skulle följa den mörka sidan på samma sätt som Sithlorderna så blir mitt svar nej.

    Ifall det vore så att förenande Kraften i en extrem form vore den mörka sidan óch om Yoda och Ben skulle tillhöra den så borde de också ha några av mörka sidans kännetecken. Jag beskrev den mörka sidan på förra sidan så här: "det som kännetecknar den är aggression, ilska, hat och fruktan." Jag ser inget som tyder på att Yoda och Ben passar in här.

    Trots allt har inte Yoda och Ben nått samma grad av hänsynslöshet som Sitharna. :)
     
  18. Lars_Muul

    Lars_Muul Jedi Grand Master star 6

    Registered:
    Oct 2, 2000
    Men det är ju det jag menar! Då kan vi inte utgå ifrån att den mörka sidan är en extremform av den Förenande kraften, eller hur?
    De båda sidorna finns nog i både den Levande och den Förenande kraften, det är vad jag tror. Att den mörka sidan sen står för förstörelse, hat osv spelar ingen roll, för den Levande kraften står för den "del" av Kraften som så att säga talar genom Kraftutövarna, ger dem deras makt, inte för liv.
    Jag menar alltså att Kraften förblir levande, oavsett hur många Sithlorderna dödar.

    Jag tror jag har ändrat uppfattning. Nu ser jag det så här:
    Den österländska delen av GLs Kraftkoncept finns i balansen mellan den Levande och den Förenande kraften, medan den västerländska(kristna)finns i kampen mellan det onda och det goda, dvs den mörka och den ljusa sidan.
    Kraften handlar helt enkelt inte om kamp eller balans, den handlar om både och!

    Något komplext, eller vad säger ni?
     
  19. Corran

    Corran Jedi Padawan star 4

    Registered:
    Dec 4, 2000
    Eg forstår ikke helt hva dere mener med den Forenade kraften
    Ser ut som noe dere har plukket fra ingensteds.
    Kraften er Kraften og ikke noe mer. Denne finnes over alt og i alt i SW galaxen.
    Den finnes både i det som er levende og det som er dødt.
    Når noe dør (som feks Alderaan) så kan dette føles gjennom Kraften da denne blir påvirket av dette. Den endrer seg ikke pga det.
    En kan misbruke kraften Det er da en kommer i kontakt med den mørke siden av kraften. Min teori med dette er at det ikke finnes en mørk side av kraften men at en misbruker kraften. Misbruk er å bruke kraften til egen vinning eller bruke den uten at det er nødvendig. Dette fører en over til den mørke siden. Det mange Jedier er redde for (blant annet Luke) er at hvis en bruker kraften uten å tenke seg om så vil en bruke den meer og mer og glemme helheten. Dette kan føre til den mørke siden for en ser ikke faren ved dette før det er for sent. Å bruke kraften for egen vinning sier jo seg selv at er galt.
    Kraften er det som binder alt sammen og å tappe seg inn i kraften er det samme som å tappe seg inn i alt levende.
    Dette er litt teori fra min side og resten er fakta satt sammen av meg (mao det kan være litt feiltolkninger).
    Og dette er det jeg synes virker mest logisk.
    Den lyse siden og den mørke siden er metaforer for det gode og det onde. Mao den lyse siden er de som gjør gode ting og den mørke siden er de som utøver ondskap og egoisme.
    Og her er mange nyanser av begge sider.
    Dette er som resten av SW er Nemelig den klassike kampen mellom det gode og det onde (det er det SW handler om)
     
  20. emilsson

    emilsson Force Ghost star 6

    Registered:
    Oct 5, 1998
    Nu tror jag det är dags att leta upp det där citatet vi pratade om förrut. Det är långt, men mycket innehållsrikt. För tydlighetens skull så är det Qui-Gon som står och tänker natten efter att Anakin lovat hjälpa dem.

    "The Jedi Master thought for a moment on his own life. He knew what they said about him at Council. He was willful, even reckless in his choices. He was strong, but he dissipated his strength on causes that did not merit his attention. But rules were not created solely to govern behaviour. Rules were created to provide a road map to understanding the Force. Was it so wrong for him to bend those rules when his conscience whispered to him that he must?
    The Jedi folded his arms over his broad chest. The Force was a complex and difficult concept. The Force was rooted in the balance of all things, and every movement within its flow risked an upsetting of that balance. A Jedi sought to keep the balance in place, to move in concert to its pace and will. But the Force existed on more than one plane, and achieving mastery of its multiple passages was a lifetime's work. Or more. He knew his own weakness. He was too close to the life Force when he should have been more attentive to the unifying Force. He found himself reaching out to the creatures of the present, to those living in the here and now. He had less regard for the past or the future, to the creatures that had or would occupy those times and spaces...Obi-Wan was grounded in the need to focus on the larger picture, on the unifying Force. He lacked Qui-Gon's intuitive nature. He lacked his teacher's compassion for and interest in all living things." (The Phantom Menace, s. 137f.)

    Jag ser en nyckelmening här nämligen "The Force was rooted in the balance of all things..". Balans är alltså det naturliga tillståndet. Jag tror också att målet för denna balans är att varelser ska kunna leva tillsammans för gemensam vinning (det är vad Qui-Gon säger om förhållandet mellan människor och midiklorianer, men jag anser att det gäller hela galaxen).

    Jag hävdar fortfarande att den levande kraften koncentrerar sig på det som finns här och nu. Den ser allt levande och har ingen tanke på vad som komma skall eller vad som har varit. Den förenande Kraften är precis tvärtom. Den ser konsekvenser, framtid och historia, kort sagt det stora hela. Båda dessa perspektiv är nödvändiga för att balansen i galaxen mellan allt levande ska upprätthållas. Vi vet också sedan ANH och Obi-Wans definition att Kraften genomsyrar galaxen och binder samman allt liv.

    Jag tror det finns två orsaker till att kampen mellan gott och ont utspelas. Det första är att Sithlorderna representerar den mörka sidan, en extremform av Kraften där den vänds till destruktivitet. Den andra är att jediriddarna, särskilt rådet, lagt grunden för obalans genom att fokusera för mycket på den förenande. Därigenom ökar de på obalansen.

    Hm, nu ger jag dig rätt Lars i att den mörka sidan inte bara är en extremform av den förenande Kraften. Den mörka sidan delar den förenande Kraftens distans till allt som lever. Men en jedi som hör till den levande Kraften kan också bli en del av den mörka sidan. För när någon som älskar hotas finns ju risken att man slår tillbaka i blint hat. Luke gör ju det i ROTJ.

    Den mörka sidan verkar alltså vara ett perveterat tillstånd i galaxen där allt drivits till obalans. Den goda sidan kan ju sägas vara både förenande och levande Kraften när de verkar för balans. Kan det tänkas att Yodas och rådets misstag är att de misstar segern över den mörka sidan som det goda? När det egentligen handlar om att återställa balansen så att allt levande återigen kan samexistera för gemensam vinning.

    Edit: Corran, den förenande Kraften är en direktöversättning av Unifying Force som förekommer i boken The Phantom Menace som motsats till the living Force.
     
  21. Lars_Muul

    Lars_Muul Jedi Grand Master star 6

    Registered:
    Oct 2, 2000
    Jo, det är ju det Star Wars har handlat om hittills. Nu för GL dock in ett nytt begrepp i leken, nämligen Balans. Anakin är den utvalde som ska ge balans åt Kraften. Frågan är då: Vad innebär balans åt Kraften?
    Lucas själv har sagt att Kraften består av the Living force och the Unifying force. De är dessa begrepp vi översätter till den Levande och den Förenande kraften. Är du med nu?
     
  22. Corran

    Corran Jedi Padawan star 4

    Registered:
    Dec 4, 2000
    hmmm er ikke helt enig i alt her :)
    Synes at det sitatet viker litt fra det som er kommet fram tidligere (i OT og EU), men ikke så mye.
    Når jeg leser det dere kaller den "Forenade kraften" så tyder jeg det som om dere mener at det er en del av kraften som er den forenade
    I sitatet fra boken så tolker jeg dette som at "kraften forener" eller for å oversette med et bedre ord: knytter sammen
    Dvs at jeg forstår ikke det som du siterer som 2 ting men som en.
    Det kan være jeg har misforstått dere men synes dere har oversatt det litt for direkte og ikke sett på sammenhengen

    MAO Unifying og Living Force er det samme Den kan være begge deler og det er naturlig at den er begge deler
     
  23. emilsson

    emilsson Force Ghost star 6

    Registered:
    Oct 5, 1998
    Jag tror faktiskt vi är inne på samma spår. Jag anser att i grund och botten så finns bara Kraften. MEN den har två aspekter, living/levande och unifying/förenande. Det är alltså två ord som beskriver vad Kraften strävar efter. Det är ett sätt att dela upp de olika sätt som Kraften fungerar på.

    Sen tycker jag att det verkar som att vissa jediriddare har lättare för levande Kraften och andra nyttjar Kraften på ett sånt sätt att det hör ihop med unifying. Ifrån detta så anser jag också att det leder till olika sätt att förstå vad Kraften är och även de föreskrifter som jediorden följer.

    I mina ögon så säger texten jag citerade kanske framförallt att unifying/förenande Kraften strävar efter att förena dåtid, nutid och framtid. Det stora hela som sagt.
     
  24. Corran

    Corran Jedi Padawan star 4

    Registered:
    Dec 4, 2000
    OK
    Vi er ikke så langt vekke fra hverandre (som jeg sa tidligere kan være jeg misforsto dere).
    Men det blir jo med kraften som alt annet De som opplever den opplever den gjerne forskjellig og vi vet jo at Jediene har forskjellige evner gjennom kraften Noen er flinke til å hele. Andre til å løfte ting men andre igjen ikke kan løfte men absorbere energi.
    Når det er så forskjellige måter å bruke den på for de som har evnen så vil de også opfatte den forskjellig og forklare seg forskjellig (akkurat som oss:)
     
  25. emilsson

    emilsson Force Ghost star 6

    Registered:
    Oct 5, 1998
    Du nämnde EU i din tidigare post. Jag har inte så stor kunskap om vad som kommer fram där trots att jag läst det mesta av böckerna. Så vitt jag minns så pratar de där bara om Kraften.
     
Thread Status:
Not open for further replies.