När jag var liten....

Discussion in 'Nordic Countries Discussion' started by Lars_Muul, Jan 17, 2001.

Thread Status:
Not open for further replies.
  1. Lars_Muul Chosen One

star 6
    OK, så hade inte jag fattat det riktigt. Jag trodde Lucas menade att Kraften har två lager och att de båda finns överallt och i allt, men på olika sätt. Att Living force är kroppen och Unifying force är medvetandet hos Kraften.
    Men det kan mycket väl vara som ni tänker, jag kommer tyvärr inte ihåg GLs ordval, så det är svårt att avgöra.

Klart känns iaf(för tillfället)att balans avser mellan Living och Unifying force. Att den goda sidan vann över den mörka var antagligen ett avgörande led på vägen till balans.
    Så balans i Kraften kräver alltså att ljus fördriver mörker. Jag börjar se ett visst motsägelsemönster här.... Å andra sidan skulle Kraften nog kunna vara balanserad på den mörka sidan med, men då skulle galaxen inte vara lika trevlig att vistas i. Och motsägelsen förblir ett faktum!
  2. emilsson Force Ghost

star 6
    Vilket är det mönstret som får mig att säga att det hela inte håller ihop. :) Än så länge ska jag väl tillägga.
  3. Corran Jedi Master

star 4
    I EU tar de utgangspunkt i det som ble sagt om kraften i OT og så bygger de litt videre på det. Det er først i de siste bøkene (i NJO) serien de virkelig begynner diskutere kraften skikkelig.
    Jediene er ikke helt enige med hverandre om hva som er riktig og feil bruk av kraften, men det virker som om det er bare en Kraft og at det går mer på måten en bruker den (det er det som skiller mørk og lys side).
    Men de gir rom for at flere av tolkningene er riktige.
    Jeg burde jo lete litt i bøkene og finne noen gode sitater men har litt for liten tid i livet mitt :)
    Jeg er personlig litt redd for at GL kommer til å lage mye mer rot ut av kraften i framtiden men håper han ikke gjør det.
    Håper han ikke svarer på for mange spørsmål rundt kraften for den skal være litt mystisk.
    Det som er litt kult også er at til og med Luke tviler og stiller spørsmålstegn ved en del av de tingene han fikk vite og lærte av Ben og Yoda. Han påpeker også i (minst) en
    bok at de faktisk sier forskjellige ting til ham og at de har forskjellige meninger om kraften.
    Er det rart vi ikke har helt like oppfatninger :)
  4. Obi Anne FF admin Celebrations, Europe

Administrator
    star 7
    Levande, forenande, morkt och ljust kan ocksa helt enkelt vara de etiketter som jediriddare och andra varelser har satt pa kraften. Den ar helt enkelt for komplex for att nagon ska kunna forsta den helt och hallet. Istallet forsoker man att ta till sig en liten del av kraften, den del man har narmast till. Ar Anakin den som ger balans genom att han lyckas att forena alla aspekter av kraften? an sa lange har vi ju inte sett om Anakin ar mer inne pa forenande eller levande kraften, men vi vet ju att han beharskar bade morkt och ljust.

Jag anser inte heller att det blir balans om det ljust fordriver det morka, dar det finns skugga finns det ljust och dar det finns ljust finns det skugga. Den morka sidan behovs den ocksa, men den far inte utnyttjas som Sith gjorde. Man skulle kunna saga att den morka sidan kommer alltid att finnas sa lange doden finns, obalansen kommer nar nagon aktivt anvander den morka sidan for att skada andra manniskor.
  5. emilsson Force Ghost

star 6
    Jag funderade på en sak. Vi vet när Anakin ger balans åt Kraften, det är när han dödar kejsaren. Den handlingen skulle så att säga "godkännas" av både den förenande och den levande Kraften. 1. Anakin räddar sin son utifrån någon form av faderskärlek antar jag. 2. Genom att ta död på kejsaren så räddar han även galaxen från flera år till under ett korrumperat imperium.
  6. Corran Jedi Master

star 4
    Anakin hjelper vel til med å opprette balansen pga at han fjerner missbruket av den ????
    Det gjør han ved å drepe keiseren og selv gi avkall på den mørke siden.

Og nå har dere fått meg til å gruble på dette :)
    Før var eg lykkelig uvitende pga at eg hadde godtatt det slik jeg forsto det når jeg leste det og så det på film Nå går eg rundt her og grubler og prøver å se det fra så mange sider at eg blir forvirret :)
  7. emilsson Force Ghost

star 6
    Se punkt 1 och 2 som resultatet av att Anakin väljer att gå tillbaka till den goda sidan. Jag tänkte mer på konsekvenserna än handlingen i sig.
  8. Corran Jedi Master

star 4
    Konsekvensene er at balansen er gjennopprettet
    Spørsmålet mitt er hva dette sier oss om kraften??
    Hvilke konklusjoner skal en trekke ut av dette ???
    Har faktisk kommet på mange nye aspekter vi må ta med i en slik situasjon men desverre er eg satt på supporttelefon i dag så eg har ikke tid :-(
    Hater kunder ;-)
  9. emilsson Force Ghost

star 6
    Jovisst är det så att den direkta konsekvensen är balans. Men vad får Anakins kast med kejsare ner i reaktor mer för resultat? Det var det jag tänkte på och jag tror att Luke kommer förstå att det enda som finns är Kraften. allt det andra är bara termer.
  10. Lars_Muul Chosen One

star 6
    Där kom en ny vinkel på den mörka sidan. Smart, Obi Anne!
    Det kan mycket väl vara så att Sithlorderna skapar obalans genom att orsaka onaturligt många dödsfall och onaturligt mycket lidande i galaxen.
    Det känns som det går att grubbla ihjäl sig på detta. Diskussionen kommer inte kunna få ett slut förrän vi sett alla episoder, om ens då!
  11. Obi Anne FF admin Celebrations, Europe

Administrator
    star 7
    Det ar val det som ar en del av storheten i star wars, om vi inte satt har och grubblade sa skulle det vara svart att halla intresset vid liv.
  12. Lars_Muul Chosen One

star 6
    Precis. Vi får hoppas att George aldrig ger oss svaren på dessa frågor ;)
  13. Wolverine Jedi Grand Master

star 5
  14. Corran Jedi Master

star 4
    OK da har eg sett ep.1 på dvd og eg hører Qui Gon snakke om The living force
    Og jeg har da klart det kunststykket å komme opp med enda en teori :D
    Kan det ha seg slik at når de refererer til the living force så er det den kraften som finnes i alt levende og den andre kraften er den delen som gjør at de kan se fram i tid og påvirke andre sine sinn ???
    Mao living force er det å føle gjennom det som er levende (her inkluderes det å løfte gjenstander o.l.)
    Mens det anre det snakkes om er når kraften gir en jedi noe uten at jedien oppsøker kraften gjennom noe som er levende ???

Hmmm ble litt rotete dette :)
  15. Lars_Muul Chosen One

star 6
    Det är väl ungefär så vi andra ser på saken också, skulle jag tro.
    Undrar om vi nånsin får veta mer om detta?
  16. Corran Jedi Master

star 4
    At vi får vite mer er jeg sikker på men om det gjør ting enklere for oss tviler jeg på
    Kommer sikkert bare til å være ting som gjør at vi lager enda flere teorier.
    Det kan være jeg tar feil men i OT så snakker de hele tiden om The force og at det omgir oss og finnes over alt men i ep 1 så snakker de plutselig om living force uten å forklare dette nærmere.
    Er dette pga noe som kommer senere ?
    Er det for å forvirre oss ??
    Eller er det rett og slett GL som bare har byttet ut begrepet uten noen spesiell grunn ???

Jeg helller til teorien om at det er GL som har gjort dette uten å være helt klar over hva han gjør :)
  17. emilsson Force Ghost

star 6
    Jag tror GLs tanke är bl a att visa att det fanns fler tolkningar av vad Kraften är än den som Yoda har i OT. Däremot så undrar jag om GL insåg hur mycket mer komplicerat allt blev med TPM :).
  18. Lars_Muul Chosen One

star 6
    Han är nog minst lika förvirrad som vi :)

Det handlar nog om flera saker. Dels det som emilsson nämner, med olika teorier om Kraften, dels den här historien om balans i Kraften(som plötsligt är ett element av största vikt i Star Wars-sagan).
    Sen har vi ju midichlorianerna. Skulle Lucas införa ett sånt koncept om det inte var extremt viktigt för storyn i kommande episoder? Knappast. *OBS! lägg märke till att jag gärna förblir spolierfree*
    Det är mycket nytt som blandas in i berättelsen iom de nya episoderna, men det löser sig nog snyggt i slutändan.
  19. emilsson Force Ghost

star 6
    Jag är spoilerfree så jag har ingen aning om hur epII kommer vara. Men jag misstänker att de små midiklorianerna har två funktioner:

1. Visa att balans måste råda på mikroskopisk nivå.

2. De kommer säkert användas igen för att föra storyn framåt.
  20. Lars_Muul Chosen One

star 6
  21. Obi Anne FF admin Celebrations, Europe

Administrator
    star 7
    Eller sa var midiklorianerna bara ett satt for GL att poangtera varfor Anakin var sa otroligt speciell, det ar ju lite lattare att lita pa ett diagram an om man bara sager att "Anakin ar starkast".

De kommer nog att ha viss betydelse i kommande episoder, en gissning (ar ju ocksa spoilerfree) skulle vara att det har nagot att gora med klonerna.
  22. Lars_Muul Chosen One

star 6
    Troligtvis. Om det inte hade nåt värde i storyn tror jag dock att GL hade nöjt sig med att Anakin var stark i Kraften.
  23. Corran Jedi Master

star 4
    Det som irriterer meg litt er hvorfor han kommer med dette i ep 1 og ikke i OT
    Dette er jo et tegn på at han har gjort store endringer i forhold til de originale skissene til ep 1,2 og 3 (som jo han hadde når han begynte på OT)
    Men på den annen side så er jo dette info som da går tapt når keiseren, anakin, yoda og Ben dør og derfor gjør dette at EU ikke tar feil når Luke ikke vet noe om midiclorianere i EU.
  24. emilsson Force Ghost

star 6
    Jag är övertygad om att midiklorianerna var något GL tog med först till TPM. Sen får den där intervjun på TF.Ns nyhetssida säga vad den vill :).

Att Luke inte vet så mycket om Jediriddarna beror nog på att Palpatine rensat bort den mesta informationen. Där har EU trovärdighet. Det är helt logiskt att imperiet försöker förstöra, dölja eller på annat sätt förvanska bilden av jediorden.
  25. Corran Jedi Master

star 4
    Over til noe HELT annet
    Jeg prøvde meg på noen av de skjulte påske eggene i dvd'en min i går men forsøkene strandet på den første jeg skulle finne
    En skulle gå inn på Options menu (på dvd1)og trykke inn noen tall. For det første var det ingen meny som het Options. Og når jeg var i hovedmenyen så startet bare filmen når jeg trykket på tallkodene.
    Når jeg prøvde i de andre menyene så skjedde det ingenting.
    Er det noen i sverige eller norge som har klart de forskjellige easter eggs ???

Thread Status:
Not open for further replies.