När jag var liten....

Discussion in 'Nordic Countries Discussion' started by Lars_Muul, Jan 17, 2001.

Thread Status:
Not open for further replies.
  1. Lars_Muul Chosen One

star 6
    Tyvärr har jag ännu inte införskaffat TPM-DVDn, så jag har inte kunnat prova än.

Jag visste inte om att det fanns en intervju där det påstås att midiklorianerna är ett gammalt begrepp, men jag tror iaf så här:
    Det är inte säkert att tron på midiklorianerna kommer överleva episod III. Det kanske visar sig ha väldigt lite att göra med styrkan i Kraften, eller så kanske Ben och Yoda bara är sura på nåt som händer tack vare midiklorianerna och därför inte berättar nåt om det för Luke.
    Å tredje sidan, vad skulle Luke ha haft för glädje av den vetskapen? Han var stark i Kraften och skulle tränas till Jedi, det var i stort vad han behövde veta. Fast de kanske berättade för honom om midiklorianerna offscreen, då det inte var viktigt för storyn....

Många är mina funderingar kring detta, men ett vet vi alla: George är inte direkt nån nybörjare på ändra-story-området.
    Vader blev Lukes far, plötsligt fanns det en gammal Jedi till, Leia blev Lukes syster osv, men det är det som gör Star Wars så spännande. Man vet aldrig vad GL ändrar härnäst ;)
  2. emilsson Chosen One

star 6
    EPI DVD: Midichlorians Were There From the Beginning

Vad säger ni andra?

Personligen så köper inte jag resonemanget om attt GL ville ha med midiklorianerna i OT, men inte kunde. Även om Kraften i de gamla filmerna beskrevs med vetenskapliga termer så föredrar jag ändå att den ska förbli mer mystisk.
  3. Wolverine Jedi Grand Master

star 5
    Det där med midi-c har det satts för mycket hopp till tycker jag.
    Det är egentligen inte en så stor grej tycker jag. Som muul just sa, det behövde Luke inte veta...

Självklart är dom viktiga, men att kunna alla Jedis antal skulle nog inte vara till så stor nytta. Det säger ju inte nödvändigtvis vem som är "bäst".
  4. Corran Jedi Master

star 4
    Jeg forholder meg til at Luke IKKE viste ellers så er hele EU feil på det punktet
  5. emilsson Chosen One

star 6
    Jag instämmer med er andra. Luke vet inget om midiklorianer helt enkelt därför att han inte behöver veta. När Luke tränas så prioriterar Yoda andra saker. Jag tror att Luke får en kortkurs i Kraften (det där med tiden i ESB är skumt).
  6. Lars_Muul Chosen One

star 6
    Tack för länken, emilsson.

Jag tror dock inte GL menade att han alltid haft just midiklorianer i åtanke, jag tror han menade att styrka i Kraften ligger i generna, alltså är ärftlig, men att det budskapet inte gick fram riktigt i OT. Visst har vi alla dragit den slutsatsen, med tanke på att även Luke är väldigt stark i Kraften, men det har aldrig sagts rakt ut i filmerna.
    Nu får vi det dock bekräftat en gång för alla!
  7. Wolverine Jedi Grand Master

star 5
    Vad EU säger är helt ovidkommande när det gäller filmerna.

GL har ju sagt att han inte tänker ta någon hänsyn alls till vad som sägs i böckerna.
  8. emilsson Chosen One

star 6
    Filmerna går över EU. Om GL vill göra något som direkt går emot EU så gör han det. Ta bara klonkrigen som har ju helt fel datering i Zahns böcker.

Däremot så är han, vad jag förstår, mer involverad i skapandet av NJO-serien. Tanken är väl att de böckerna ska stå närmare filmerna än de tidigare EU böckerna.
  9. Wolverine Jedi Grand Master

star 5
  10. emilsson Chosen One

star 6
    New Jedi Order. Namnet på den serie som Del Rey ger ut sedan 1999. Tanken är att man lägger upp en gemensam storyline som alla författare ska hålla sig till. Sedan handlar varje bok om delar i den totala berättelsen.
  11. Wolverine Jedi Grand Master

star 5
    Men det gäller ju alla böcker i EU. Det är ju ett krav från GL att de ska stämma med varandra.
  12. emilsson Chosen One

star 6
    I så fall höll de böcker som Bantam Books publicerade inte det kravet (alltså alla böcker som kom mellan 1991-1999). De böckerna var korrekta när det gällde de gamla filmerna. Däremot säger de emot varandra eller ignorerar sånt som har hänt.
  13. Wolverine Jedi Grand Master

star 5
    Efter vad jag hört skall det ha varit ett krav från början...men det är bara vad jag hört..
    Jag har inte läst så mycket så jag har inte sett något motsägelsefullt.
  14. Lars_Muul Chosen One

star 6
    Ja, det låter lite mysko det där.
    Men det känns som EU får sig ett uppsvep iom NJO-böckerna. Nån gång ska jag ta mig tid att läsa alla SW-böcker. Sen får vi se hur mycket motsägelser det finns ;)
  15. emilsson Chosen One

star 6
    Börjar man skärskåda böckerna från 90-talet i detalj märker man att vissa författare ibland struntar i vad någon annan skrivit. :)
  16. Lars_Muul Chosen One

star 6
    Det kan jag mycket väl tänka mig, faktiskt. Men det kan inte vara lätt att hålla reda på vad alla andra skriver, speciellt som många böcker ges ut samtidigt.
  17. emilsson Chosen One

star 6
    NJO känns ju klart bättre genomfört. Men de böcker jag verkligen ser fram emot att läsa är dem som utspelas under samma tid som prequels.
  18. Wolverine Jedi Grand Master

star 5
    Dom i NJO serien eller?

Skulle GL vara med och arbeta med dom eller vad sa du?
  19. emilsson Chosen One

star 6
    Inte direkt arbeta med dem, men han har väl dragit upp riktlinjerna och sett till att de ska hållas.
  20. Wolverine Jedi Grand Master

star 5
    Ok...

LÃ¥ter ju bra.
  21. Corran Jedi Master

star 4
    Alle EU bøker skal holde seg innen visse linjer men forfatterene har stått fri til å lage sin egen story med hvem som helst og hvor som helst i galaxen Det har vært noen tabber under veis men alle bøkene har væt gjennomgått av ansatte i Lucas.
    NJO er litt spesielle pga at her er det en storylinje som er lagt og forfatterene har litt mindre frihet for alle skal handle om den samme fienden og det er Del Ray som sitter og bestemmer plottene (til et punkt forfatterene står fremdeles ganske fritt)
  22. Lars_Muul Chosen One

star 6
    Det leder nog till att NJO känns mer Star Wars än nån tidigare post-ROTJ-bok. Jag menar, mycket EU-material osar verkligen andra författare, det märks att det inte är GL. En annan atmosfär, liksom.
  23. Corran Jedi Master

star 4
    Ikke enig
    Det merkes at det ikke er GL men det er den samme atmosferen bare litt bedre fortalt og litt bedre beskrevet.
    Jeg elsker EU så jeg er vel litt inhabil her.
    Men jeg mener atmosfæren er den samme
  24. Lars_Muul Chosen One

star 6
    OK, jag har inte läst mycket EU, så jag är ingen expert, men jag får ändå känslan av att filmernas atmosfär avtar ju längre bort från filmerna böckerna ligger, kronologiskt sett.

De jag har läst är Shadows of the Empire, Planet of Twilight och The Chrystal Star. Shadows of the Empire ligger ju mitt i smeten, så där ligger filmkänslan som en tät dimma, även om det inte känns så jätte-GL just när Leia träffar Xizor.... ;)
    De andra två har ca ett år mellan varandra, så inbördes är känslan ganska lika, men atmosfären är väldigt livlös i jämförelse med filmerna(i mina ögon). Det kan ju bero på att man inte har rörliga bilder serverade framför ögonen(och att planeten i PoT ÄR ganska öde), men det är inte bara det, utan själva manuset och handlingen skiljer sig starkt från Lucas´, tack vare andra storytellers. Det kan förstås bero på det faktum att det är just böcker det handlar om. Det är ju inte alls lätt att förmedla filmkänsla genom en bok, så jag får väl acceptera att det är så här det blir :)
  25. emilsson Chosen One

star 6
    Jag ställer mig mittemellan era åsikter. Jag håller med Lars om att det finns böcker som inte lyckas förmedla samma känslor som filmerna. Men som Lars påpekar, böcker och filmer är olika medium.

De mest lyckade böckerna i min mening är Timothy Zahns, särskilt Vision of the Future som jag tycker är den bästa av de EU böcker jag läst. Jag tycker Zahn lyckas kombinera action med djupare diskussioner på samma sätt som GL gör i filmerna.
Thread Status:
Not open for further replies.