main
side
curve
  1. In Memory of LAJ_FETT: Please share your remembrances and condolences HERE

När jag var liten....

Discussion in 'Nordic Countries Discussion' started by Lars_Muul, Jan 17, 2001.

Thread Status:
Not open for further replies.
  1. JediLynx

    JediLynx Jedi Knight star 5

    Registered:
    Sep 2, 2000
  2. Wolverine

    Wolverine Jedi Master star 5

    Registered:
    Dec 17, 1999
    Jag lovar att kolla igenom lådorna Lynx... :)
     
  3. Maladour-Fei

    Maladour-Fei Jedi Knight star 5

    Registered:
    Oct 17, 2000
    Jag känner igen omslaget, JediLynx, men jag kan inte säga att jag kommer ihåg om jag hört den... Minigo... känner du till den... hade du den? Jag vet att jag känner någon som har haft den.
     
  4. Minigo Varay

    Minigo Varay Jedi Youngling star 3

    Registered:
    May 24, 2000
    Jag har Hoojibernas planet. Rätt trevlig liten berättelse faktiskt. Tecknad...men det förstod ni kanske utav omslaget. Vi kan lyssna igenom den nån gång om du vill Maladour.

    Bara Leia och Chewie är med utav huvudrollsinnehavarna. Jag tror att berättelsen bygger på ett nummer av Månadens äventyr (egentligen innan serien blev Månadens Äventyr och bara hette Stjärnornas Krig) serierna som jag för övrigt också har.
     
  5. emilsson

    emilsson Force Ghost star 6

    Registered:
    Oct 5, 1998
    Jag har för mig att DVs röst var liksom mörkare i ROTJ.

    "Men du måste möta honom Luke. Se upp för den onde kejsaren annars vänder han dig till Kraftens mörka sida. Du är den siste Jedi riddaren"

    Konsten att förkorta scener till bara enstaka meningar är mycket välutvecklad i dessa böcker :).
     
  6. Maladour-Fei

    Maladour-Fei Jedi Knight star 5

    Registered:
    Oct 17, 2000
    [face_laugh] Ja det är en sann konst!

    Jag skulle gärna lyssna igenom Hojiberna någon gång, Minigo. Du känner ju mig! Har det med SW att göra så är jag på!!
     
  7. Obi Anne

    Obi Anne Celebration Mistress of Ceremonies star 8 Staff Member Manager

    Registered:
    Nov 4, 1998
    Jag har bara läst ROTJ-boken. Det jag tycker var bra i den var att "flera skepp kraschar mot den osynliga skölden" eller nånting.
     
  8. Lars_Muul

    Lars_Muul Jedi Grand Master star 6

    Registered:
    Oct 2, 2000
    DET är coolt! Tänk att man fått för sig att skeppen kraschade i filmen med, fast det aldrig hände :)
     
  9. Maladour-Fei

    Maladour-Fei Jedi Knight star 5

    Registered:
    Oct 17, 2000
    Ja, det finns massor av exempel på scener som som folk sett som aldrig funnits...

    Ta Jawan som skulle ha slagit Luke på fingararna när han försökte klättra upp ur "The Rancor pit" i ROTJ som exempel.
     
  10. Lars_Muul

    Lars_Muul Jedi Grand Master star 6

    Registered:
    Oct 2, 2000
    Allvarligt? LOL!

    Hade jag ingen aning om! :)

    BTW, innan jag sett filmerna förklarade min storebror litegrann om Sarlacc och rymdmasken. På nåt vis fick jag för mig att huvudpersonerna trillade ner i Sarlacc, hittade en tunnel där nere och kom ut genom rymdmasken, i asteroidfältet!
    Lite weird, eller vad säger ni?
     
  11. emilsson

    emilsson Force Ghost star 6

    Registered:
    Oct 5, 1998
    Om skeppen och skölden i ROTJ, jag har ett svagt minne av att de lagt dit en ljudeffekt på bandet så att det ska låta som om skepp exploderar. I själva verket är det ljuden från lasrarna.
     
  12. Minigo Varay

    Minigo Varay Jedi Youngling star 3

    Registered:
    May 24, 2000
    Det där med Jawan, Maladour. Var har du hört det?
     
  13. Maladour-Fei

    Maladour-Fei Jedi Knight star 5

    Registered:
    Oct 17, 2000
    Fråga allas vår käre Zaphod! Det finns fler exempel: Folk som hävdar att de sett scenerna med Biggs på Tatooine, när 3PO rycker bort varnings etiketten från dörren på Hoth och det kanske mest omtalade är Landos död i slutet på ROTJ när falken skulle ha stukit med i explosionen av Döds-stjärnan.
     
  14. Lars_Muul

    Lars_Muul Jedi Grand Master star 6

    Registered:
    Oct 2, 2000
    Det är ju helt absurdt(?) vilka vanföreställningar folk kan få! =)
     
  15. Maladour-Fei

    Maladour-Fei Jedi Knight star 5

    Registered:
    Oct 17, 2000
    Ja, visst är det lite kul...
     
  16. emilsson

    emilsson Force Ghost star 6

    Registered:
    Oct 5, 1998
    Jo, dessa vanföreställningar är riktigt roligt. Sen är det kul att läsa vad lucasfilm säger om dem på

    http://www.starwars.com/episode-iv/feature/20000530/index.html
     
  17. Wolverine

    Wolverine Jedi Master star 5

    Registered:
    Dec 17, 1999
    Kul läsning!!
     
  18. Minigo Varay

    Minigo Varay Jedi Youngling star 3

    Registered:
    May 24, 2000
    Jag antar att ni vet att det där med Lando faktiskt är lite sanning i. Jag har hört att Lucasfilm hade tänkt att han skulle dö men att folket som fick se förhandsvsningen på filmen inte gillade att Falken förstördes och att Lucasfilm därför lät Lando och falken överleva.

    Ja det är ju nästan samma sak som med 3PO och Biggs. Bortklippta scener som folk kanske sett på någon gammal trailer eller på annat sett och sedan fått för sig att det skulle vara med i filmen.
     
  19. Maladour-Fei

    Maladour-Fei Jedi Knight star 5

    Registered:
    Oct 17, 2000
    Det är precis det jag menar Minigo! Förhandsvisningen har aldrig ägt rum! Det är bara folk som fått för sig det! Enligt GL så har det aldrig varit på tal...
     
  20. _SithSpawn_

    _SithSpawn_ Jedi Padawan star 4

    Registered:
    Dec 14, 2000
    Jag har sett ett par bortklippta scener bl.a en där Luke och Biggs pratar med varandra på Tatooine. Är det den scenen ni pratar om?
     
  21. Maladour-Fei

    Maladour-Fei Jedi Knight star 5

    Registered:
    Oct 17, 2000
    Jupp! Det finns de som hävdar att de sett de scenerna på bio. De har alltså inte visats mer än på någon CD-rom produkt och kanske någon TV-dokumentär... Scenerna fanns med i bokformen av SW så många kan nog ha fått för sig att de sett scenerna efter att ha läst boken...
     
  22. Minigo Varay

    Minigo Varay Jedi Youngling star 3

    Registered:
    May 24, 2000
    Men hur kan man ha fått för sig en saådan sak som med Lando?

    Så ok förhandsvisningen har aldrig ägt rum...men var det inte så de hade tänkt sig scenen från början....eller hur har ryktet egentligen uppstått?
     
  23. Maladour-Fei

    Maladour-Fei Jedi Knight star 5

    Registered:
    Oct 17, 2000
    Rakt av från Star Wars.com:

    Urban Legend: Footage exists of the Millennium Falcon being destroyed at the end of Return of the Jedi.

    One of Return of the Jedi's most exciting sequences is the Millennium Falcon's escape from the exploding Death Star, just meters ahead of a burning wall of fire. It's a very close call for Lando, and for a moment, it seems that Han's bleak prophecy -- that he'll never see the Falcon again -- will come true. But the freighter blasts through the flames triumphantly.

    It's hard to pin down where the rumor of the Falcon's demise started. Perhaps Harrison Ford's suggestion to George Lucas that Han Solo die at the end of Jedi fueled it spread.

    One definite culprit in this legend's longevity is a revised plot synopsis treatment entitled "The Revenge and Return of the Jedi". Dated July 6 1980, (though undoubtedly printed at a later date), this concise retelling of the basic story -- with notable changes -- is a fake. It describes Luke taking over the Death Star (re-christening it the Life Star), Vader being the "other" Yoda spoke of, and Leia and Han marrying at the film's end, with Wicket one of the attendants at the wedding. It also contains the following passage:
    "Meanwhile, the Death Star ray begins destroying Rebel ships. Lando and the Rebel Forces unsuccessfully attempt to penetrate the force field, and the efforts on Endor have failed. Lando sees many of his comrades dying for the Alliance. He feels that the Alliance might die itself if something is not done soon. Lando makes a final decision to plow the Millennium Falcon through the force field in a self-sacrificing gesture for the Rebel Alliance. Lando and the Falcon explode in a beautiful burst of energy and color."

    The first giveaway that the treatment is bogus is that its 1980 date pre-dates Lucas' hand-written first draft of Jedi by over six months. Not only that, but this supposedly older treatment more closely matches the finished film than the first draft screenplay, which has such differing elements as two Death Stars, the Imperial capital world, and tribes of "Ewaks."
    Lucas' very first hand-written draft screenplay of Jedi, dated February 24, 1981, has Lando surviving. "Chewie slaps Lando on the back, almost knocking him over," Lucas writes of the end celebration. Different versions of this survive to the final screenplay. Lando is alive and well in every version.

    An excerpt from the screenplay that has Lando and the Falcon destroyed and Han looking up, quietly voicing his loss, has shown up on the Internet, but it too is a fake. Also untrue are tales that footage of the Falcon made its way into test screenings of Return of the Jedi, but was ultimately left out of the movie because it didn't score well with the audience.
    Given the weight of this evidence, it appears there is no truth behind the rumor that the Falcon and Lando were originally to have perished. It is possible the idea may have been thrown around during undocumented brainstorming sessions, but the legend that it actually was committed to film is false.
     
  24. Minigo Varay

    Minigo Varay Jedi Youngling star 3

    Registered:
    May 24, 2000
    Ok. Det förklarar saken.
     
  25. Maladour-Fei

    Maladour-Fei Jedi Knight star 5

    Registered:
    Oct 17, 2000
    :) Visst gör det!
     
Thread Status:
Not open for further replies.