main
side
curve
  1. In Memory of LAJ_FETT: Please share your remembrances and condolences HERE

Naboo = Dagobah?

Discussion in 'Archive: Norway' started by HenrikSolberg, May 16, 2002.

Thread Status:
Not open for further replies.
  1. HenrikSolberg

    HenrikSolberg Jedi Youngling star 2

    Registered:
    Mar 19, 2002
    Jeg har boken "Star Wars: Episode 1: Intergalaktisk leksikon" Der er det et bilde av Star Wars galaksen.. Men ikke alle planetene fra filmene er der. Coruscant, Tatooine, Alderaan, Corellia, Malastare, Kashyyk, og Naboo er der.
    Men jeg finner hverken Hoth, Bespin, Yavin, Endor, eller Dagobah... Hvorfor ikke tro?

    Jeg tror jeg kanskje har et svar når det gjelder Dagobah...

    I den originale trilogien hører vi ingenting om Naboo, hvorfor ikke? Kanskje den har blitt Dagobah? Tenk over det, sumpene er viktige både ved Naboo og Dagobah, undervannsmonstrer eksisterer både på Dagobah og Naboo...
    Kanskje vi får svaret i Episode III? Kanskje det klikker litt for anakin eller noe... Raserer hele planeten...
    Husk Cave of Evil, kanskje den er hjemsøkt av Vaders onde krefter eller et eller annet...

    PÅ bildet jeg snakker om så er det en planet som heter Xagobah like ved Naboo, kanskje dette blir Dahobah? Ikke vet jeg..

    Jeg er åpen for diskusjon


    Noe annet jeg synes var rart er at ikke Kamino og Geonosis er med på det kartet...

    Hmmm, Dangerous and disturbing this puzzle is...
     
  2. dod

    dod Jedi Youngling star 1

    Registered:
    Apr 16, 2002
    Jeg har grublet på dette selv, og etter en stund kom jeg frem til dette: Les tittelen på boka nøye. N Ø Y E. der står det nemelig Episode 1...

    Det er av samme grunn du ikke finner en X-Wing i Episode 1: på innsiden. Denne slitesterke og til dels avgjørende en-manns jageren er ganske enkelt ikke med i den filmen.

    De har riktignok noen andre planeter der, men det hadde vel blitt litt stusselig hvis det bare hadde hvert tre planeter der...

    (Dette er min tori, og jeg kan sikkert ta feil.)
     
  3. Machine

    Machine Jedi Youngling star 1

    Registered:
    Nov 4, 2001
    Det er kanskje ikke så innmari disturbing puzzle, i episode I hører vi ikke om Hoth, Bespin, Yavin, Endor, eller Dagobah, men vi hører om (om ikke i filmen, hvertfall i andre episode I bøker) om Coruscant, Tatooine, Alderaan, Corellia, Malastare, Kashyyk, og Naboo. Jeg er ikke helt 100% sikker på Corellia og Kashyyk, men alle de andre blir nevnt. Xagobah kan være en liten miss av translatøren.
    Også det at Kamino og Geonosis ikke er på kartet, tenk deg litt om a, vedder på at ikke en gang Uncle George hadde tenkt på dem da.
    Og at det klikker for Anakin, javisst, han begynner å kle seg i litt mørke klær og gjør om på stemmen, selvfølgelig har det klikka for han :)
    PÃ¥ CD-ROMen Insider's Guide to TPM er det et annet kart, det har flere av de planetene som ikke er nevnt i boka som du har (husker ikke akkurat hvilke i farta, men Hoth og Alderaan er hvertfall der).
     
  4. Mhirth

    Mhirth Jedi Youngling star 2

    Registered:
    Nov 12, 2000
    I kartet som er på innsiden av New Jedi Order bøkene er både Naboo og Dagobah. Det avliver vel de fleste teorier om at det er samme planet, selv om det er en interessant teori.
     
  5. Adali-Kiri

    Adali-Kiri Jedi Padawan star 4

    Registered:
    Jul 31, 2000
    Det kartet avliver ingen teorier. Hvis Lucas HADDE planer om å ødelegge Naboo, ville han ha gitt bort den twisten ved å fjerne planeten fra et usselt kart flere år før den aktuelle filmen? Selvsagt ikke. Hvis noen er interessert i å diskutere teorien så finnes det et par feite threads i NS forumet til EpII&III. Den ene heter "Is Naboo more familiar than we think...?" eller noe sånt.

    Jeg har selv lagt fram tunge argumenter i de diskusjonene og orker neppe å ta det hele om igjen...
     
  6. Karoline

    Karoline Jedi Padawan star 4

    Registered:
    Sep 18, 2001
    Det er en MEGET interessant teori. Det stemmer med så mye! I EU- bøkene (husker ikke hvilke. noe av Barbara Hambly?) står det at en sith dør i den mørke hulen på Dagobah. Det er derfor Yoda kan gjemme seg der, fordi hans Light side opphever Dark side og Vader kan ikke se ham gjennom the Force. Om Naboo ødelegges helt og blir Dagobah betyr jo bare at det har skjedd mer ondt der, og gjør det lettere for Yoda å gjemme seg.

    *tenker* Likevel så er det på kartet i NJO- bøkene helt klart en liten flekk som heter Naboo.
     
  7. Mhirth

    Mhirth Jedi Youngling star 2

    Registered:
    Nov 12, 2000
    SPOILER

    Spoiler for de som ikke har sett filmen







    Det er jo en mulighet for at Yoda dreper en mørk jedi på Dagobah/Naboo. Nå er jo ikke Count Dooku en mørk jedi, men det fungerer sikkert fint med en Sith også. Kanskje Dooku følger etter Yoda og Padmé til Dagobah/Naboo. Mens Yoda slåss mot Dooku blir Luke og Leia født. Det passer med at Luke sier at Dagobah føles kjent. Det bør vel egentlig være noen til stede som hjelper til ved fødselen. Kanskje Bail Organa ?

    Det er mulig, men jeg tror fremdeles Naboo og Dagobah er to forskjellige planeter
     
  8. dod

    dod Jedi Youngling star 1

    Registered:
    Apr 16, 2002
    Er ikke en Sith og en mørk jedi det samme?

    En interresang teori, men jeg tror også at det er to forskjellige planeter.
     
  9. Audunfy

    Audunfy Jedi Youngling star 1

    Registered:
    Dec 16, 2000
    En sith og en dark jedi er ikke det samme.
     
  10. Adali-Kiri

    Adali-Kiri Jedi Padawan star 4

    Registered:
    Jul 31, 2000
    Dessuten finnes det ingen Dark Jedi i filmene, så jeg holder meg til Jedi og Sith.
     
  11. Karoline

    Karoline Jedi Padawan star 4

    Registered:
    Sep 18, 2001
    For forvirrende. Enten er man Jedi eller så er man Sith. ;) Hva er egentlig forskjellen mellom Dark Jedi og Sith?
     
  12. Adali-Kiri

    Adali-Kiri Jedi Padawan star 4

    Registered:
    Jul 31, 2000
    Hei Karoline!

    Er ikke sikker, men jeg er enig i at det får være enten snill eller slem. :)
     
  13. tk-429

    tk-429 Jedi Youngling

    Registered:
    May 8, 2002
    Tatt fra "The Completely Unofficial Star Wars Encyclopedia!"

    DARK JEDI
    term used to refer to those Jedi Knights who have fallen from the Light Side and become seduced by the power and ease of the Dark Side of the Force. Many of them were Sith masters as well, drawing strength from both sets of lore.

    SITH
    this ancient brotherhood of Jedi Knights split from the ranks of the "lightsiders" when access to the ancient Sith lore was forbidden. The Jedi Council feared that the knowledge of harnessing the Dark Side of the Force would be twisted and used to perform many evil acts. The Sith brotherhood was founded some 2,000 years before the Battle of Yavin by a rogue Jedi Knight who yearned to learn more of the Dark Side of the Force. Together with about 50 followers, this rogue fled the Old Republic and established his own Sith order. With galactic domination on their agenda, these new Sith Lords quickly became distrustful of each other and abusive of their dark side powers. In a short time, they had nearly wiped themselves out again. One Sith Lord remained, a man by the name of Darth Bane. He swore that the Sith would never again vanish from the galaxy, but also made certain that they never grew beyond their means. He established a rigid code by which there could only be a single Sith Lord and a single Sith apprentice. When the Lord finally expired, his current apprentice was promoted and allowed to take his own student. This pairing continued for the next several centuries until Darth Sidious rose to power as the Sith Lord. Sidious eventually took Darth Maul as his apprentice, and hoped to take control of the galaxy by bringing the Old Republic down from the inside. However, Maul was destroyed by Obi-Wan Kenobi, and Sidious' plans were thwarted. Decades later, Emperor Palpatine established Darth Vader as the last Dark Lord through the rigorous training he gave Vader. Following the deaths of Vader and Palpatine at the Battle of Endor, and with the destruction of Palpatine's clones on Byss, the order of the Sith was exterminated.

    IF YOU CAN`T TRUST VADER, WHO CAN YOU TRUST?
     
  14. Corran

    Corran Jedi Padawan star 4

    Registered:
    Dec 4, 2000
    Naboo og Dagobah er ikke den samme planeten.

    Når det gjelder det med at Yoda dreper en sith eller en dark jedi på dagobah så har jeg lest om det i en av Zhan bøkene (tror jeg).

    Sith og Dark jedi er forskjellig

    Det er til og med refferert flere steder at det kan bare finnes to sith sammtidig (dette blir motsagt i noen bøker og/eller blader:)
    Count Dooku er en Dark Jedi og ikke en sith slik jeg har tolket det.
     
  15. Mhirth

    Mhirth Jedi Youngling star 2

    Registered:
    Nov 12, 2000
    Jeg var av den oppfatning at Count Dooku var en Sith. Han heter jo egentlig Darth Tyrannus, som er en Sith tittel.
     
  16. Corran

    Corran Jedi Padawan star 4

    Registered:
    Dec 4, 2000
    hmm kan være men jeg tolket ham ikke som en sith men grunnen min er litt feil når jeg tenker meg om Men da har Dooku blitt sith etter ep1 Siden det bare kan være 2 sith sammtidig
     
  17. Mhirth

    Mhirth Jedi Youngling star 2

    Registered:
    Nov 12, 2000
    Count Dooku forlot Jedi-ordenen etter at Qui-Gon ble drept. Men jeg har hørt litt varierende rykter om at han jobbet for Sidious før TPM. Personlig tror jeg at han ble kontaktet av Sidious etter TPM
     
  18. Joey7F

    Joey7F Jedi Padawan star 4

    Registered:
    Apr 18, 2000
    Jeg er enig med MHirth. Kanskje det "Lost 20" vil vaere paa AOTC dvd og vi vil laere mer av Dooku's historie.

    BTW at bilden av Nat Portman...Hvordan sier "Wooooow!" paa Norsk? :D

    --Joey
     
  19. Mhirth

    Mhirth Jedi Youngling star 2

    Registered:
    Nov 12, 2000
    Wooooow = Wooooow :D

     
Thread Status:
Not open for further replies.