main
side
curve
  1. In Memory of LAJ_FETT: Please share your remembrances and condolences HERE

"NEW" A Clean Sy-forum (brilliant) Sy only.....

Discussion in 'Archive: Sweden' started by swedish_yoda, Jun 5, 2002.

Thread Status:
Not open for further replies.
  1. Berg

    Berg Jedi Youngling star 3

    Registered:
    Nov 16, 2002
    För mig börjar det gå ganska bra med min imp-officer-kostym... jackan+byxorna kommer vara klar i mars. sen tar väl mössan 2 veckr till men klar blir jag.
     
  2. Jedi-W

    Jedi-W Jedi Padawan star 4

    Registered:
    Mar 14, 2002
    Hittade ett bälte på Military Shop som jag tror blir bra. Lite svårt att hitta referensbilder där man ser bältet tydligt så jag tror det här är det närmaste man kan komma.


    [image=http://www.militaryshop.se/bilder/produkter/Be.BDU-Beltoliv.jpg]
     
  3. DARTHLARS

    DARTHLARS Jedi Grand Master star 4

    Registered:
    Mar 12, 2002
    Istället för att köpa en billig halvmeter brunt tyg, så köpte jag färgningsmedel istället.. Men den "bruna" färg jag köpt blev mer rosa än brun! ...
    Det tog lite sköljning och extra färgning med ett par tepåsar och gul karamellfärg för att få en acceptabel nyans. Tyvvär blev tyget lite flammigt på sina ställen, men det syns inte jättemycket.

    Sen tänkte jag att jag skulle spara pengar genom att färga vit bomullstråd med det sista färgbadet jag använt men det blev också dumt..

    Aldrig mer textilfärg! :mad:
     
  4. Obi Anne

    Obi Anne Celebration Mistress of Ceremonies star 8 Staff Member Manager

    Registered:
    Nov 4, 1998
    Inte sw-projekt, men jag har fått lust att sy en liten jacka i empire-stil, eftersom jag redan har en empire-klänning. Få se om jag kan sno ihop något i vår/sommar, innan vi har de historiska dagarna i Falun, med just tema 1800-tal i år.
     
  5. Jedi-W

    Jedi-W Jedi Padawan star 4

    Registered:
    Mar 14, 2002
    Gahhh, sömmerska sjuk, skall träffa henne på söndag istället. :(

    Har förresten lyckats hitta en butik som säljer de boots som påstås höra till Endor outfiten (Israeliska armeboots). Åtminstonde är det de som sitter på Magic of Myth dockan. Ganska billiga också $37 (plus frakt då). Det verkar dessutom som om Jula har ett par lämpliga handskar i sortimentet.
     
  6. Jedi-W

    Jedi-W Jedi Padawan star 4

    Registered:
    Mar 14, 2002
    Igår kom ovannämnda Israeliska militärboots! Kändes lite nervöst att beställa därifrån men det funkade klockrent.
     
  7. DARTHLARS

    DARTHLARS Jedi Grand Master star 4

    Registered:
    Mar 12, 2002
    Härligt. Jag ska sy klart min Rebellbefäls-jacka idag, har jag tänkt. Får se hur mycket jag hinner.
    Jag har upptäckt, lite sent, att orginal-jackan måste ha varit gjord efter samma mönster som Han Solos jacka i ESB ! Det finns alltför många likheter mellan den, rebelljackan och rebellvästen (de vanliga soldaterna) för att vara en tillfällighet.

    Funderar på att göra kragen högre...

    Edit: Blev klar med jackan den 16:e, men de sista sömmarna jag gjorde kl 1 på natten blev lite konstiga och det finns inte kardborreband på alla fickor.
     
  8. DARTHLARS

    DARTHLARS Jedi Grand Master star 4

    Registered:
    Mar 12, 2002
    Hej. Jag vill upplysa alla som hade tänkt gå med (eller är med) i Rebel Legion om att det pågår just nu en process för att höja kraven på kostymerna, och därmed medlemsskap.
    Jag är rädd att vissa kostymer som jag har sett FFS:are ha inte kommer att uppfylla kraven för fullt medlemsskap i framtiden.
    Jag föreslår att du går till Rebel Legion's forum om du vill se vad som händer.
     
  9. Vargman77

    Vargman77 Jedi Padawan star 4

    Registered:
    Mar 18, 2002
    Jag skulle vilja ha tips om tygmaterial för en "pirat dräkt" om någon råkar veta sådant. Framförallt byxor, tröja och rock är det som jag behöver. Är det någon som råkar ha mönster för detta så gör det givetvis inget heller ;)
     
  10. Jedi-W

    Jedi-W Jedi Padawan star 4

    Registered:
    Mar 14, 2002
    Om någon är nyfiken på lite mer detaljerade bilder av min Endor Rebel kostym så klicka här.

    Har förrseten skickat in ansökan om fullt medlemskap till RL, vi får väl se hur det går.
     
  11. Helena--Skywalker

    Helena--Skywalker Jedi Youngling

    Registered:
    Jun 16, 2003
    Jag måste verkligen ta mig i kragen och skicka in en ansökan om
    medlemskap i RL, jag har tänkt göra det hur länge som helst nu.
     
  12. Sith_Lord_Linkoping

    Sith_Lord_Linkoping Jedi Knight star 5

    Registered:
    Jan 19, 2001
    Skitsnygg Jedi-W :)
    Var den svår att få till?
    Håller tummarna för att din ansökan blir godkänd. :)
     
  13. Jedi-W

    Jedi-W Jedi Padawan star 4

    Registered:
    Mar 14, 2002
    Tack SLL! Jo det tog lite längre än beräknat. Hade hoppats på att kunna hitta mycket färdigt men det gick inte så bra. Som tur var så fick jag hjälp med syendet och även med vacumformningen. Skall så småningom göra en till och då tänkte jag göra mig en vacumformningsmaskin (av enklare slag).

    Hade stora problem med att få till kamoflagemönstret. Det blev till slut inte samma på byxor och rock tyvärr. Men övning ger färdighet! :)
     
  14. Berg

    Berg Jedi Youngling star 3

    Registered:
    Nov 16, 2002
    Snyggt att W nu har skaffat sig en passande icon.
    Var det inte en Endor-soldat på SW.nu partyt?
     
  15. Sith_Lord_Linkoping

    Sith_Lord_Linkoping Jedi Knight star 5

    Registered:
    Jan 19, 2001
    Har du koll på hur många arbetstimmar som ligger bakom hela kostymen?
    Gillar verkligen alla små detaljer som göra att det ser nött och använt ut. :)

    En av mina kusiner fick syn på dina bilder (jag visade dom för henne) men hon verkade vara mer intresserad av mannen i kostmen än själva kostymen... 'Nuff Said! ;) :D
     
  16. Helena--Skywalker

    Helena--Skywalker Jedi Youngling

    Registered:
    Jun 16, 2003
    Vet någon ungefär hur lång tid det tar innan ens blid osv kommer upp på Rebel Legion?
    Jag tycker det var ett tag sen jag skickade in bilderna...
     
  17. DARTHLARS

    DARTHLARS Jedi Grand Master star 4

    Registered:
    Mar 12, 2002
    Jag tror det tog bara lite över en månad för mig att komma in. Då var det många som blev godkända samtidigt, men det var ändå ansökningsdagen som räknades.
     
  18. Jedi-W

    Jedi-W Jedi Padawan star 4

    Registered:
    Mar 14, 2002
    För min del gick det på mindre än en vecka. Blev väldigt överraskad!

    Såg också att jag missat lite frågar som jag fått i den här tråden:
    - Har inte stenkoll på hur många timmar det blir men jag började efterforska material och skaffa bilder säkert ett halvår innan. Sedan fick jag som tur var hjälp med att sy så det gick lite fortare. Att göra formarna tog ju lite tid och att göra kamoflagemönstret också (tvättade grjerna ett antal gånger för att nöta tyget med). Effektiv arbetstid var säkert inte så mycket ändå, kanske 30 timmar eller något.

    SLL, din kusin verkar vara en kvinna med mycket god smak... ;)


    Berg, finns det några bilder från sw.nu's party där man kan se rebellen?
     
  19. Sith_Lord_Linkoping

    Sith_Lord_Linkoping Jedi Knight star 5

    Registered:
    Jan 19, 2001
    Självklart! ;)

    Har du något nytt projekt på G?
     
  20. Jedi-W

    Jedi-W Jedi Padawan star 4

    Registered:
    Mar 14, 2002
    Nej inte direkt, jag skall fortsätta och komplettera dräkten i första hand. Just nu har jag dock smällt av handleden (åkt inlines) så det mesta är svårt att göra.
     
  21. Celebrion

    Celebrion Jedi Youngling star 3

    Registered:
    Sep 27, 2005
    Sparkar upp den här gamla tråden med att (återigen) höra mig för om ett mönster för mjukis-ewoker... Funderar på att köpa ett vanligt nallemönster och modifiera det lite...

    Sen ska jag försöka knåpa ihop en komplett jedikostym till C4 att matcha min fyrfärgade ljussabel. Kan bli ett intressant projekt att hitta ett grovt men ändå storblommigt tyg...
     
  22. DARTHLARS

    DARTHLARS Jedi Grand Master star 4

    Registered:
    Mar 12, 2002
    Första man kan göra är att kolla kostymforumet. Posta en tråd om du inte hittar någon info. Jag tror många vore intresserade
     
  23. _Madeleine_

    _Madeleine_ Jedi Youngling star 3

    Registered:
    Jul 17, 2002
    Hej!

    Ingen kommer säkert ihåg mig, men jag måste ändå upplysa om detta.

    Fick idag erbjudande om att få prenumerera på Icakuriren. 12 nummer för 98 spänn + halsband och armband (bla bla, det vanliga ni vet)... PLUS en chiffongsjal vars tyg ser ut som picknikklänningens cape!!!!!!!!! :eek:

    Naturligtvis förbjöd jag mig själv att gå på erbjudandet eftersom jag endast har dåliga erfarenheter vad gäller prenumeration på Ica kuriren. Typiskt.

    Enligt tidningen så kommer sjalen och smyckena från Design by Lindhes, hittade sidan och nu har jag mejlat dem och frågat om sjalen finns till försäljning.

    Jag ber om ursäkt i förskott om jag är efter, men jag blev så glad av att se sjalen att jag var tvungen att skriva det här :D

    Här har ni en (något dålig) bild av det jag pratar om också:

    [image=http://img.photobucket.com/albums/v475/Madizzo/picnic.jpg]
     
  24. Vargman77

    Vargman77 Jedi Padawan star 4

    Registered:
    Mar 18, 2002
    Nu har Vargman kommit igång med sy-noja på allvar.
    Följande projekt står på min lista att sy innan lajvsäsongen drar igång:


    En Fana till vår riddargrupp (i rött o vitt bomullstyg)
    En mantel (halvcirkels i mörkgrön Vadmal)
    En Tunika (i filt-tyg)
    En Tunika (i bomullstyg)
    En "Trolldräkt" (förbättring av den jag har) i päls och läder

    samt att jag har en del mindre projekt att fixa utifrån de spillbitar jag har...
    Dessutom skall jag försöka mig på att bygga ett standar till riddargruppens fana.

    Blir ganska många projekt så här inför lajvsäsongen och det blir ju inte sämre av att de har utförsäljning på den enda tygaffären igbg jag tycker om. Synd bara de skall stänga nu (och inte har mycket kvar) men det är förståeligt efter vad som hände där i höstas.

    Problemen med att jag får sy-noja är två stycken...
    1. Vargman kan inte sy (varken för hand eller ens på maskin)
    2. Vargman skall sy alla synliga sömmar för hand då det är till lajv...
    3. Det skall hålla...
     
  25. Celebrion

    Celebrion Jedi Youngling star 3

    Registered:
    Sep 27, 2005
    Hohoho... Det låter kul... Men drygt att sy det mesta för hand, tror inte jag skulle orka med det...

    Arrgh! Jag vill ha pengar till tyg!
     
Thread Status:
Not open for further replies.