main
side
curve
  1. In Memory of LAJ_FETT: Please share your remembrances and condolences HERE

"NEW" A Clean Sy-forum (brilliant) Sy only.....

Discussion in 'Archive: Sweden' started by swedish_yoda, Jun 5, 2002.

Thread Status:
Not open for further replies.
  1. Obi Anne

    Obi Anne Celebration Mistress of Ceremonies star 8 Staff Member Manager

    Registered:
    Nov 4, 1998
    Madeleine!!!! Härligt att höra av dig igen. Det ser ut att vara ett underbart tyg som du har hittat, jag vägrar dock att gå igenom problemet med att färga igen, så jag får nöja mig med den cape som jag har.

    När det gäller inställningen till sömmar på maskin vs. sömmar för hand gillar jag att citera den främsta experten på textil arkeologi här i Uppsala. "om en medeltidsmänniska hade haft tillgång till en symaskin hade de aldrig tvekat att använda den".


    Och jag har precis gjort klart min andra korsett! Den är väldigt liten.
     
  2. Jade_trs

    Jade_trs Jedi Master star 2

    Registered:
    Jul 7, 2002
    Jag måste fixa en dräckt med disney tema till på lördag.
    Nån som har några bra idéer?
     
  3. DARTHLARS

    DARTHLARS Jedi Grand Master star 4

    Registered:
    Mar 12, 2002
    Visst kommer man ihåg Madeleine! Jag blev lite impad av det du gjort på din picnic-klänning... för ett bra tag sedan.

    Vargman: Du kan väl sy med symaskin först med en (vanlig) tunn tråd, och sedan sy ovanpå det för hand rätt så grovt med en rätt grov tråd som syns bra. Fusk mao..
     
  4. Vargman77

    Vargman77 Jedi Padawan star 4

    Registered:
    Mar 18, 2002
    Det kommer bli på såna sömmar som e lite "halvt synliga" men de som är allta mest synliga kommer jag nog köra bara för hand (om inte tråden döljs bra nog i färgen att man kan chansa...)
     
  5. Jedi-W

    Jedi-W Jedi Padawan star 4

    Registered:
    Mar 14, 2002
    Liten uppdatering på min Endor dräkt. Just nu mer "bygg" än "sy"...

    Kolla här.
     
  6. Celebrion

    Celebrion Jedi Youngling star 3

    Registered:
    Sep 27, 2005
    Tjusigt! Lycklig du som har pengar till dylika projekt.
    Studentlivet känns aningen fattigt...
     
  7. DARTHLARS

    DARTHLARS Jedi Grand Master star 4

    Registered:
    Mar 12, 2002
    Det ser bra ut Jedi-W ! *tummen upp*
     
  8. Jedi-W

    Jedi-W Jedi Padawan star 4

    Registered:
    Mar 14, 2002
    Tack!

    Ja det slukar alltid mer pengar än beräknat sådant här. Själv är jag delvis arbetslös (har en timanställning några dagar i veckan) och får ingen A-kassa förrän september, så jag vet hur det känns. Pengarna till min dräkt har jag sparat ihop, därför går projektet lite i ryck också.
     
  9. Jedi-W

    Jedi-W Jedi Padawan star 4

    Registered:
    Mar 14, 2002
    Idag skall jag sy nya "snölås" eller "damasker", gjorde följande lilla mönster till dom.

    Tyget tar jag från en gammal militärpacksäck som är härligt åldrad och sliten. Den hittade jag för 30:- på ett överskottslager här i Göteborg!
     
  10. Jedi-W

    Jedi-W Jedi Padawan star 4

    Registered:
    Mar 14, 2002
    Gjorde en liten test av mitt mönster först:
    [image=http://hem.bredband.net/waldedal/JWEndor_spat1.jpg]

    Har justerat mönstret lite: lagt till lite längd runt om och på överlapp, tagit bort ett snörhålspar.

    Imorgon blir det skarpt läge. :)
     
  11. Enji

    Enji Jedi Grand Master star 6

    Registered:
    May 14, 2002
    Hehe, tyckte bilden såg ut som en korsett först, undrade varför du gjorde en sån... ;)

    Men jag är imponerad av din dräkt, mycket tjusig. :)
     
  12. Jedi-W

    Jedi-W Jedi Padawan star 4

    Registered:
    Mar 14, 2002
    He he, fasen vet om jag inte hade behövt det med! ;)

    Nu är dom klara i alla fall. Har även uppdaterat projektsidan med lite annat som gått framåt.

    [image=http://hem.bredband.net/waldedal/JWEndor_spat2_front.jpg]

    Det blev lite justeringar i sista minuten så jag har även uppdaterat mönstret till dom.
     
  13. Anneleia

    Anneleia Jedi Youngling star 1

    Registered:
    Feb 9, 2004
    Är det någon som vet hur Depa Billabas "undertröja" ser ut?
    Är det ett linne eller en tubtop, eller något annat? Den syns ju bara som en beige triangel på alla bilder jag har fått tag på.
     
  14. DARTHLARS

    DARTHLARS Jedi Grand Master star 4

    Registered:
    Mar 12, 2002
    Jag vet inte, men jag får en känsla av att det är ett lite grovt tyg eftersom det har en diagonalt randig struktur. Det skulle tala för att det kanske är ett linne ...
     
  15. Obi Anne

    Obi Anne Celebration Mistress of Ceremonies star 8 Staff Member Manager

    Registered:
    Nov 4, 1998
    Ska se om jag får ihop en TPM-Anakindräkt eller enkel jedi till min systerson i födelsedagspresent. Hittade att jag hade en hel del oblekt bomull som borde räcka till en 6-åring.
     
  16. DARTHLARS

    DARTHLARS Jedi Grand Master star 4

    Registered:
    Mar 12, 2002
    Jag är självutnämnd Jedikostym-experten här, så det är bara att fråga om du vill ha hjälp att få den så bra som den kan bli.
     
  17. Obi Anne

    Obi Anne Celebration Mistress of Ceremonies star 8 Staff Member Manager

    Registered:
    Nov 4, 1998
    Jag kommer nog inte att vara så jättenoga, det är trots allt en lekdräkt det är fråga om.
     
  18. Anneleia

    Anneleia Jedi Youngling star 1

    Registered:
    Feb 9, 2004
    Jag har sytt en padawandräkt till Jonathan (dock har jag bältet kvar). Inte så detaljrikt, men ändå. Köpte ett oblekt påslakan på Ikea och använde ett mönster till en badrock. Det blev lite stort, men då har han ju och växa i...

    Sen har jag undringar till min egen jedidräkt: vad för sorts tyg kan jag använda? Har förbaskat svårt att hitta ett enfärgat brunt tyg. De jag har hittat är löst vävda så de blir liksom håliga eller har linnestruktur. Funkar de eller ska jag ha mer tätt tyg typ lakansväv eller så???
     
  19. DARTHLARS

    DARTHLARS Jedi Grand Master star 4

    Registered:
    Mar 12, 2002
    Du har inte berättat om hur tjockt tyget är. Om det är tjockt och luftigt så kanske det passar jättebra, bara det inte blir för genomskinligt.Vissa jeditunikor i filmerna är gjorda av tyg med rätt grova trådar, och vissa är av ganska luftigt tyg. Tabards som man hänger över axlarna är ofta dubbelvikta dessutom. Lakansväv ser ofta dåligt ut, därför att det är för tunt.
     
  20. Anneleia

    Anneleia Jedi Youngling star 1

    Registered:
    Feb 9, 2004
    okej, tack. Tjockleken tänkte jag faktiskt inte på, jag tittade som snabbast på tygerna, men nu vet jag mer vad jag ska leta efter...
     
  21. Obi Anne

    Obi Anne Celebration Mistress of Ceremonies star 8 Staff Member Manager

    Registered:
    Nov 4, 1998
    Om du hittar ett snyggt tyg som är lite genomskinligt borde du väl kunna fodra det för att det ska se bra ut.
     
  22. DARTHLARS

    DARTHLARS Jedi Grand Master star 4

    Registered:
    Mar 12, 2002
    Jag höll nästan på att glömma ett bra tips som jag skulle ge ge er: Tunikan kan hålla ihop sig själv med remmar i midjan.
    Ha en på insidan på vänstersidan som knyts med en på höger framsida. Ha en på höger utsida som knyts ihop med en från vänster framsida. Totalt fyra remmar, en knut ovanför varje höft. ("höger"/"vänster" är från bärarens perspektiv)
    Knutarna syns inte eftersom man täcker över dem med obin - som också den kan knytas ihop.
    För en barnkostym tror jag att det här skulle vara rätt praktiskt. Innan jag sydde på remmar så hade jag problem med att tunikan öppnade sig för lätt när jag rörde på mig.
     
  23. Obi Anne

    Obi Anne Celebration Mistress of Ceremonies star 8 Staff Member Manager

    Registered:
    Nov 4, 1998
    Jag kommer att köra hårt på tryckknappar för att hålla ihop allt även när man leker, det ska också vara möjligt för en sexåring att sätta på sig det själv.
     
  24. Obi Anne

    Obi Anne Celebration Mistress of Ceremonies star 8 Staff Member Manager

    Registered:
    Nov 4, 1998
    Efter nästan 2,5 års dvala tyckte jag det var dags att gräva upp tråden med den bästa titeln av all. ;)

    För att haka på det som postades senast kan jag säga att så här såg systersonens jedi-dräkt ut:

    [image=http://i34.photobucket.com/albums/d103/bandykullan/creations/P1010019.jpg]

    Sen kunde jag också konstatera att ungar ibland är något otacksamma. Här gör man undertunika, tunika, tabards och obi och får höra att den ända inte är lika bra som kompisens. Kompisen ifråga hade en av de där gräsliga rubies-kostymerna som säljs på BR, men den var ju köpt i affär=bättre.

    Mer aktuellt: idag fick jag hem massa meter vitt tyg att leka med. Ska bli en klassisk Leia inom en snar framtid.
     
  25. DARTHLARS

    DARTHLARS Jedi Grand Master star 4

    Registered:
    Mar 12, 2002
    Den blir nog bättre när du har strukit den. ;)
     
Thread Status:
Not open for further replies.