main
side
curve
  1. In Memory of LAJ_FETT: Please share your remembrances and condolences HERE

"NEW" A Clean Sy-forum (brilliant) Sy only.....

Discussion in 'Archive: Sweden' started by swedish_yoda, Jun 5, 2002.

Thread Status:
Not open for further replies.
  1. Maladour-Fei

    Maladour-Fei Jedi Knight star 5

    Registered:
    Oct 17, 2000
    Då ska du vara glad att du inte kör med en overlock... då kan saker och ting gå riktigt åt skogen! ;)
     
  2. Obi Anne

    Obi Anne Celebration Mistress of Ceremonies star 8 Staff Member Manager

    Registered:
    Nov 4, 1998
    Min syster, vars symaskin jag använder, har overlook, men jag är inte teknisk nog att ställa in det, hon har massor av konstiga inställningar så jag är nöjd med att kunna ställa in raksöm och sicksack.
     
  3. Vargman77

    Vargman77 Jedi Padawan star 4

    Registered:
    Mar 18, 2002
    Jag hade med mig lite tyg (skinnimitation till jobbet idag för att kunna sy mig en grej till min vikinga dräkt... glömde dock saxen hemma så jag får hoppas att det finns en BRA sax här och inte bara de vanliga skitna saxarna som inte ens funkar till papper...
     
  4. Maladour-Fei

    Maladour-Fei Jedi Knight star 5

    Registered:
    Oct 17, 2000
    Uha! Ikväll är det mönsterskapar dax! Jag ska fixa ett mönster och klippa ut delarna jag behöver till min nya vapenrock... eller rättare sagt; Min flickvän gör det och jag tittar på... She's the brains!
     
  5. Obi Anne

    Obi Anne Celebration Mistress of Ceremonies star 8 Staff Member Manager

    Registered:
    Nov 4, 1998
    Hmm, undrar hur många flickvänner som sitter och hjälper till med kostymer, å andra sidan det är min mamma som ritar ut mitt mönster för att få rätt proportioner.

    Förresten så har det i veckan skapats ett TF.N costumes Än så länge är det bara FAQ:en från kostymforumet som är upp, men det kan säkert bli en intressant avdelning.
     
  6. SkywalkerX

    SkywalkerX Jedi Youngling star 3

    Registered:
    Mar 12, 2002
    Jag undrar vad Lynx använde till sin X-wign pilot outfit. Jag fick intrycket att den inte var så dyr o komplicerad. Någon som vet?
     
  7. Obi Anne

    Obi Anne Celebration Mistress of Ceremonies star 8 Staff Member Manager

    Registered:
    Nov 4, 1998
    Om jag inte minns fel så hittade hon en orange overall på överskottsbolaget.
     
  8. SkywalkerX

    SkywalkerX Jedi Youngling star 3

    Registered:
    Mar 12, 2002
    Vet du ungefär hur mycket den kostade?
     
  9. Maladour-Fei

    Maladour-Fei Jedi Knight star 5

    Registered:
    Oct 17, 2000
    Det brukar vara riktigt billigt... Vi köpte en pilotoverall som vi baserade prisjägaren i vår films rustning på och den köpte vi för 195:-... Och den var bra mycket mer avancerad än vad en X-wing pilots overall behöver vara men i den prisklassen skulle jag tippa...

    TFN Costumes... ja, den ska man hålla under uppsikt...
     
  10. SkywalkerX

    SkywalkerX Jedi Youngling star 3

    Registered:
    Mar 12, 2002
    Ni vet inte hur man fixar lådan på magen då?
     
  11. Maladour-Fei

    Maladour-Fei Jedi Knight star 5

    Registered:
    Oct 17, 2000
    Lynx använde liggunderlag (eller om det var sittunderlag)... Improvisera! Fixa fram några bra bilder och jobbar utifrån dem. Skaffa en dremel och kör loss!!! :)
     
  12. Vargman77

    Vargman77 Jedi Padawan star 4

    Registered:
    Mar 18, 2002
    Finns ju att köpa "lådor" på ett par sidor med men man vet ju inte hur bra de är eller så... Det bästa är väl att gäöra den själv.. Ut och huggner ett trä... Snida till en bra form med täljkniven och sedan börja måla... :)
     
  13. Maladour-Fei

    Maladour-Fei Jedi Knight star 5

    Registered:
    Oct 17, 2000
    Men vänta nu... du talar som en norrlänning men kommer från Göteborg...

    Sy
     
  14. Vargman77

    Vargman77 Jedi Padawan star 4

    Registered:
    Mar 18, 2002
    Talar som en norrlänning?? *grrr* Jag gillar helt enkelt bara att göra saker...
    Jag håller ju nu på och syr för fullt (utom just när jag skriver denna post)...
     
  15. Obi Anne

    Obi Anne Celebration Mistress of Ceremonies star 8 Staff Member Manager

    Registered:
    Nov 4, 1998
    Hmm, är det förresten någon mer än jag som skulle ha lust att gå in i kostymforumet och skapa en tråd för sådana som inte har lust/tid/möjlighet att göra exakta kostymer, men ändå vill ha tips på hur man snabbt kan få fram något sw-aktigt. Jag blir lite upprörd när det står i FAQ:en att det är omöjligt att göra en kostym på några veckor.
     
  16. Vargman77

    Vargman77 Jedi Padawan star 4

    Registered:
    Mar 18, 2002
    Vad?? omöjligt??? Jag gjorde ju min jedikåpa på en vecka... (och då sydde jag inte varje dag eftersom jag inte hade tillgång till egen symaskin).
     
  17. Obi Anne

    Obi Anne Celebration Mistress of Ceremonies star 8 Staff Member Manager

    Registered:
    Nov 4, 1998
    Just därför tycker jag det vore viktigt att visa folk att det inte tar hur mycket tid som helst, jag tycker att det där forumet är lite överbefolkat av folk som sitter och letar över hela världen för att få exakta tyger och material.
     
  18. emilsson

    emilsson Force Ghost star 6

    Registered:
    Oct 5, 1998
    Jedi-W, jag är alldeles för oteknisk för att kunna bygga min egen ljussabel. Jag ska därför försöka lägga vantarna på en replika.
     
  19. Maladour-Fei

    Maladour-Fei Jedi Knight star 5

    Registered:
    Oct 17, 2000
    Jag vill både hålla med dem och totalförneka allt de säger. Att få ihop en bra, och riktigt snygg jedi kostym tar ett tag. Man måste hitta stövlar, sy byxor, tunika, undertunika, Obi, kåpa och fixa bälte med alla de rätta tillbehören och inte minst en ljussabel. Men att det ska ta någon jätte tid när man väl hittat prylarna kan jag bara säga "NÄ" till...
     
  20. Obi Anne

    Obi Anne Celebration Mistress of Ceremonies star 8 Staff Member Manager

    Registered:
    Nov 4, 1998
    Det jag menar är att det går att fixa en dräkt som du kan känna igen som en jedidräkt på väldigt kort tid, det är ju tillbehören som tar tid att hitta, och vill man absolut gå utklädd som en jedi inom en vecka så går det att fixa.

    Själva tunikan till min Padmeklänning sydde jag ihop på två timmar, även om den inte blev perfekt och det är fel material, sen är det ju broderierna som tar tid och man kan fuska med att måla dit dem eller trycka dem.
     
  21. Vargman77

    Vargman77 Jedi Padawan star 4

    Registered:
    Mar 18, 2002
    Min jedidräkt bestod av en robe (som jag sydde) och en judodräktsjacka.. Sedan till det hade jag ett par jeansbyxor i samma färg som judojackan. Tabarderna vbar lätta att fixa. Lite extra tyg bara.. Bältet var väl nästan det svåraste...
     
  22. Jedi-W

    Jedi-W Jedi Padawan star 4

    Registered:
    Mar 14, 2002
    emilsson, can't blame you, replicorna är snyggast! :D
     
  23. emilsson

    emilsson Force Ghost star 6

    Registered:
    Oct 5, 1998
    Vargman, vilken bredd har du på ditt bälte? Jag måste justera den delen på dräkten.

    Jedi-W, jag ska skaffa mig en replica av Lukes ROTJ-ljussabel. Jag hoppas de har en sådan i Malmö nästa år.

    Förresten, ett par undrade hur Lynx gjort sin platta till Xwing-dräkten. Den vita plattan är ett liggunderlag. För att få rätt form och färg skar hon och använde vit tejp. Den svarta plattan ovanpå är gjord i trä och målad.
     
  24. Obi Anne

    Obi Anne Celebration Mistress of Ceremonies star 8 Staff Member Manager

    Registered:
    Nov 4, 1998
    Vad sägs om att vi gör en liten brainstorming för dem som snabbt och enkelt vill fixa en sw-dräkt? vi kan diskutera vad som är viktigast, vad man kan köpa och vad man kan förenkla och så vidare.
     
  25. Vargman77

    Vargman77 Jedi Padawan star 4

    Registered:
    Mar 18, 2002
    Vargman, vilken bredd har du på ditt bälte? Jag måste justera den delen på dräkten.

    Det är ett vanligt brett bälte (tror det kan vara 5 - 6 cm kanske (sitter på jobbet och har inte med mig det bältet).
    Sedan har jag förlängt det (eftersom jag inte var lika smal som bältet... )
    På det tjocka bältet satte jag ett tunnare bälte (1 cm bredd) som jag limmade och sydde fast i kanterna och lät hänga löst runt om.
    Fyra nitar satte jag dit med för att hålla det smalare bältet på plats..

    Jag sydde även fast några "skruvar" modell special som jag inte vet vad de heter som food capsules på bältet...
    Det ser väldigt bra ut framifrån tydligen men om man ser det utan roben och bakifrån så är det inte snyggt... Skall försöka att fixa till ett som ser bra ut även vid ryggen någon gång...
     
Thread Status:
Not open for further replies.