main
side
curve
  1. In Memory of LAJ_FETT: Please share your remembrances and condolences HERE

"NEW" A Clean Sy-forum (brilliant) Sy only.....

Discussion in 'Archive: Sweden' started by swedish_yoda, Jun 5, 2002.

Thread Status:
Not open for further replies.
  1. emilsson

    emilsson Force Ghost star 6

    Registered:
    Oct 5, 1998
    Tackar :). Jag har börjat jaga bälte. Jag tror jag har hittat ett bra bälte som skulle passa som det lilla.

    Sen är det bara stövlar kvar...
     
  2. Maladour-Fei

    Maladour-Fei Jedi Knight star 5

    Registered:
    Oct 17, 2000
    Det roligaste med dräkterna är ju faktiskt tillbehören. Jag fixade en smocke foodcapsuls och ett vettigt bältesclipp till ljussabeln, en ljusabel och en comlänk (efter Obi-Wans från TPM) till min Jedi outfit. Ruggigt kul att stå i farsans garage och leka med dremel, superlim och sprayfärg...

    Tyvärr är min Jedikostym inte komplett på långa vägar längre... Jag gjorde en Sith kostym som slaktade delar av och använde under vår filminspelning... nu sitter jag alltså bara med en smugglaroutfit som borde putsas upp lite... Jag är dock sugen på att komplettera upp min jedikostym tills ep3 premiären... Fast nu ligger min nya medeltidskostym på prio ett!!!
     
  3. Vargman77

    Vargman77 Jedi Padawan star 4

    Registered:
    Mar 18, 2002
    Jag har ju min jedidräkkt som duger...
    Sedan skall jag försöka fixa en Imperial Guard därkt men jag jobbar samtidigt på min medeltidsdräkt och just nu är medeltidsdräkten nummer ett precis som för Maladour (det är ju snart riddarveckan i Hova).
     
  4. Jedi-W

    Jedi-W Jedi Padawan star 4

    Registered:
    Mar 14, 2002
    Hur har du tänkt fixa hjälmen till Imperial Guard outfiten? Köpa färdigt eller göra själv?
     
  5. Vargman77

    Vargman77 Jedi Padawan star 4

    Registered:
    Mar 18, 2002
    Jag har en Don Post mask.. Köpte på Buttericks.. :)
     
  6. Maladour-Fei

    Maladour-Fei Jedi Knight star 5

    Registered:
    Oct 17, 2000
    Då behöver du....låt se.... eh.... Rött tyg? :D
     
  7. Vargman77

    Vargman77 Jedi Padawan star 4

    Registered:
    Mar 18, 2002
    jupp..
    Samt info om hur man lättast får till det rätta "hänget" på tyget... Har tyvärr inte sett något mönster någonstans och jag vågar inte chansa med tanke på att tyg kostar ju ganska mycket...

    Undrar om det räcker att köpa fyra meter, vika dubbelt och göra hål för huvudet mitt i och sy ihop ena sidan... Jag vet inte.. nån som vet???
     
  8. Obi Anne

    Obi Anne Celebration Mistress of Ceremonies star 8 Staff Member Manager

    Registered:
    Nov 4, 1998
    För att få det rätta hänget skulle jag föreslå att sy den i åtminstonde en framsida och en baksida, lite bredare än vad dräkten ska vara. När du sen syr ihop till den bredd du vill ha så borde vecken som bildas ge den ett snyggt häng.

    Har bara den yttersta randen kvar på grundbroderierna på min klänning och har just upptäckt att broderierna har blivit för stora. :( Ett grundproblem är troligen att jag klippte framsidan en aning för kort.
     
  9. Vargman77

    Vargman77 Jedi Padawan star 4

    Registered:
    Mar 18, 2002
    ok... Skall försöka mig på att göra en sån dräkt.. Synd bara att tygä r så dyrt så gör man fel blir det dyrt :)
     
  10. Lady__Vader

    Lady__Vader Jedi Youngling star 1

    Registered:
    Nov 4, 2001
    Ja, just därför "bör" man sy av testtyg först om man är osäker. Billig lakansväv kan man köpa på ikea för 20 spänn metern.

    Men jag gjorde inte det med min Leia-klänning utan chansade direkt på det dyra tyget! *lol*

    Men sen när jag ska sy imperieofficerareuniformen så ska jag definitvt göra massor med testplagg just föratt det ju ska se proffsigt och skräddarsytt ut med alla dessa speciella skärningar o så. Aah. Önska mig lycka till eller något.
     
  11. Obi Anne

    Obi Anne Celebration Mistress of Ceremonies star 8 Staff Member Manager

    Registered:
    Nov 4, 1998
    Lycka till.

    Jag kan också nämna att min Padmeklänning är gjord av lakansväv, har ju lite bråttom att få den klar.
     
  12. Vargman77

    Vargman77 Jedi Padawan star 4

    Registered:
    Mar 18, 2002
    Ok.. Bra ide..
    Skall köpa lakansväv och testa med...
     
  13. Aprentize

    Aprentize Jedi Master star 4

    Registered:
    Jan 15, 2002
    Just när de gäller jedi dräkter finns de ju en HEL DEL utrymme för improvisation och egen smak. De finns ju inte två dräkter i starwars som är identiska. Min jedidräkt tog inte alls lång tid att göra om man räknar på arbetstimmar. De jobbiaste att fixa är väl stövlarna, jag har fortfarande inte hittat några bra. Dom är bara svindyra överallt. Men mina Armyboots får duga sålänge.
     
  14. emilsson

    emilsson Force Ghost star 6

    Registered:
    Oct 5, 1998
    Jag har samma problem. Jag satsar på att skaffa svarta ridstövlar och när jag kollade senast med en affär så kostade de 3000. Tills jag får råd med det så kör jag med ett par enkla stövlar.
     
  15. Aprentize

    Aprentize Jedi Master star 4

    Registered:
    Jan 15, 2002
    när jag kollat ridstövlar har jag märkt en ganska mysko grej. de verkar som att ridstövlar e två delar, en väldigt kort del, alltså som en sko, och sen själva "benet" som man sätter fast ovanpå den andra och runt smalbenet. väldigt konstigt...
     
  16. Obi Anne

    Obi Anne Celebration Mistress of Ceremonies star 8 Staff Member Manager

    Registered:
    Nov 4, 1998
    Hmm, jag blir inte riktigt nöjd med min klänning, den får duga till Gbg, undrar om jag ska göra en ny sen någon gång i framtiden, med ett mer likt material. Nu gör jag den i lakansväv för att inte svimma av värmeslag.
     
  17. Maladour-Fei

    Maladour-Fei Jedi Knight star 5

    Registered:
    Oct 17, 2000
    Riktiga ridstövlar, sånna som man ska ha om man kör Star Wars kostymer är gamla militär-ridstövlar. De som användes till OT var tyska stövlar. Om ni ser de jag har på mig i Padawan Twilight så är det gamla svenska kavalerist stövlar. Jag har hittat schysta ridstövlar på Ekohallen (åtminstone här i Jönköping) för strax över 1000:-...
     
  18. Obi Anne

    Obi Anne Celebration Mistress of Ceremonies star 8 Staff Member Manager

    Registered:
    Nov 4, 1998
    Jag måste måla delar av dekorationerna på min klänning,ingen chans att jag kan få dem riktigt snygga om jag syr. :(
     
  19. swedish_yoda

    swedish_yoda Jedi Youngling star 1

    Registered:
    May 8, 2002
    Jag vill sy en sån dräkt som anakin har (i ep 2), men är det inte lite mycket skinn eller läder i den?
     
  20. Aprentize

    Aprentize Jedi Master star 4

    Registered:
    Jan 15, 2002
    kan jag inte påstå. bara den yttre tabarden är i läder. resten är hederligt tyg.
     
  21. JediLynx

    JediLynx Jedi Knight star 5

    Registered:
    Sep 2, 2000
    "när jag kollat ridstövlar har jag märkt en ganska mysko grej. de verkar som att ridstövlar e två delar, en väldigt kort del, alltså som en sko, och sen själva "benet" som man sätter fast ovanpå den andra och runt smalbenet. väldigt konstigt..."

    Jo, de har blivit ganska populära den senaste tiden. Den delen som sitter på benet kallas förresten "short-chaps" eller "leggings". Men det finns fortfarande "vanliga" ridstövlar. Ett billigare alternativ är konstläder som man kan få för ett par hundralappar.

    Titta in på secondhandaffärer, har man tur kan det finnas ridstövlar där. Eller ta en sväng förbi ett stall och läs på deras anslagstavla eller sätt upp en lapp själv.

    Eller så kan man göra som jag och använda ett par av de ridstövlar som finns i familjens ägo. ;)

    Konstläder för 169
    Konstläder för 329-399

    Läs med på www.hooks.se (klicka på ridstövlar)
    Eller prova Börjes: http://shop.netrix.se/borjes/ (klicka på Stövlar/skor)
     
  22. Maladour-Fei

    Maladour-Fei Jedi Knight star 5

    Registered:
    Oct 17, 2000
    Till skillnad från ohederligt tyg! ;)
     
  23. Vargman77

    Vargman77 Jedi Padawan star 4

    Registered:
    Mar 18, 2002
    Har nog hittat ett bra mönster på hur man gör en Imperial Guard kostym nu... Fast enligt en snabb huvudräkning går det åt c:a 16 kvadrat meter tyg... hoppas verkligen att jag har räknat fel (skall räkna igen)... :)
     
  24. Obi Anne

    Obi Anne Celebration Mistress of Ceremonies star 8 Staff Member Manager

    Registered:
    Nov 4, 1998
    Bara så ni vet så kommer jag att fuska lite med min klänning, den hinner inte bli helt klar antagligen, men ni kommer nog inte att märka var jag fuskar.

    Två emblem till att sy på nu.
     
  25. swedish_yoda

    swedish_yoda Jedi Youngling star 1

    Registered:
    May 8, 2002
    Skulle någon kunna ge mig ritningar till Anakins dräkt, eller en vanlig Jedi-dräkt?
     
Thread Status:
Not open for further replies.