main
side
curve
  1. In Memory of LAJ_FETT: Please share your remembrances and condolences HERE

"NEW" A Clean Sy-forum (brilliant) Sy only.....

Discussion in 'Archive: Sweden' started by swedish_yoda, Jun 5, 2002.

Thread Status:
Not open for further replies.
  1. DARTHLARS

    DARTHLARS Jedi Grand Master star 4

    Registered:
    Mar 12, 2002
    Oj, _Madeleine, den där klänningen kan vara hur mycket jobb som helst. Den har broderi på framsidan, på käpen (eller vad det nu heter), och på pannbandet.
    Den har ett hundratal små rosa blommor, ett par kilometer med guldtråd och många små blommor av metall eller liknande. Sen så ska korsetten sys (på något speciellt vis som jag inte förstår mig på) så att den blir "krusig". Bara materialkonstnaden måste vara enorm.
     
  2. _Madeleine_

    _Madeleine_ Jedi Youngling star 3

    Registered:
    Jul 17, 2002
    Ja, korsetten har jag redan sytt, men det var innan jag upptäckte att den var "krusad"...Men, jag får helt enkelt vara utan krusningen...Kostnaden blev faktiskt inte så enorm, i alla fall inte för korsetten, jag hittade ett tyg som är lite aprikosfärgat och skiftar i guldgult. Det kostade 39 kr/m :) Och alla blommorna som ska broderas, de blir nog inga problem. Jag oroar mig mer för de där gula krusidullerna...De kan nog bli lite knepiga att sy...har faktiskt inte kommit på HUR jag ska sy dem ens...Får fundera vidare...
     
  3. JediLynx

    JediLynx Jedi Knight star 5

    Registered:
    Sep 2, 2000
    Jag är grymt imponerad över att du över huvud taget gett dig in på att sy den! Den är verkligen vacker. :)
     
  4. Obi Anne

    Obi Anne Celebration Mistress of Ceremonies star 8 Staff Member Manager

    Registered:
    Nov 4, 1998
    Vad använde du för mönster till korsetten? Börjar bli frestad nu.
     
  5. Aprentize

    Aprentize Jedi Master star 4

    Registered:
    Jan 15, 2002
    angående sthlm mässan så förstår jag inte hur du kan tveka maladour! damma av sith dräkten och möt dit öde! dvs mig i jedi dräkt ;)
     
  6. Maladour-Fei

    Maladour-Fei Jedi Knight star 5

    Registered:
    Oct 17, 2000
    LOL Som om du skulle vara en Match för Darth Fei? ;) Okay, Utmaningen är antagen....
     
  7. _Madeleine_

    _Madeleine_ Jedi Youngling star 3

    Registered:
    Jul 17, 2002
    Obi Anne: jag använde ett mönster som hette "neue mode STIL Young Collection" och sedan mönster nr J22938. De finns på internet också www.neuemodestil.de har inte varit inne på sidan, det känns som om den är på tyska...Men man kanske kan söka på mönstret där... :)
     
  8. _Madeleine_

    _Madeleine_ Jedi Youngling star 3

    Registered:
    Jul 17, 2002



    http://www.neuemodestil.de/l%E4nder/schweden/Frame-Setneuhei.html

    Rulla ner sidan till "Glamour" och till höger ser man några korsetter. Jag använde
    mönstret till den blå (A), jag gjorde den dock lite längre fram...
     
  9. Obi Anne

    Obi Anne Celebration Mistress of Ceremonies star 8 Staff Member Manager

    Registered:
    Nov 4, 1998
    Är det svårt?

    Kanske ska byta ut mitt Leia på Endor projekt mot den gula istället.
     
  10. _Madeleine_

    _Madeleine_ Jedi Youngling star 3

    Registered:
    Jul 17, 2002
    Njae, det var inte för svårt (även om jag svor en hel del, hehe) Men det beror nog mycket på vilket tyg man väljer...Sen måste man absolut tråckla hela korsetten innan man går lös med symaskinen, för om man ska använda sidentyg till den, så "åker" tyget iväg om man nålar...Annars var den inte så svår att sy :)
     
  11. Obi Anne

    Obi Anne Celebration Mistress of Ceremonies star 8 Staff Member Manager

    Registered:
    Nov 4, 1998
    Ska tänka på det, det är inte aktuellt på några månader än.

    Vad änvänder du för tyg?
     
  12. _Madeleine_

    _Madeleine_ Jedi Youngling star 3

    Registered:
    Jul 17, 2002
    Inte riktig säker vad det är...Ser ut som nåt slags siden, men det är tjockare på något vis..svårt att förklara :)
     
  13. Vargman77

    Vargman77 Jedi Padawan star 4

    Registered:
    Mar 18, 2002
    *suck* Nu har jag gjort samma misstag tre gånger.. Ritat mönster¨bilden åt fel håll... Jag har alltså fått tre vänster delar och ingen höger del... (tyget är glatt på ena sidan och matt på andra sidan så man kan inte bara vända på dem)... Att man inte lär sig.. Nåja.. Jag har lite tyg kvar och jag kan ju fortfarande lyckas.. *Det intalar jag mig själv i alla fall*
     
  14. JediLynx

    JediLynx Jedi Knight star 5

    Registered:
    Sep 2, 2000
    Ajajaj... låter som något som jag skulle kunna göra.
     
  15. _Madeleine_

    _Madeleine_ Jedi Youngling star 3

    Registered:
    Jul 17, 2002
    Usch...jobbigt när man gör fel :(

    Jag har i alla fall broderat FYRA blommor på typ fyra timmar...Om jag håller den här takten är nog klänningen klar tills ep3 har premiär...Det förutsätter ju då att jag broderar varje dag...herregud, va jobbigt!
     
  16. JediLynx

    JediLynx Jedi Knight star 5

    Registered:
    Sep 2, 2000
    Bilder! Bilder! Vi måste få se bilder av ditt verk! :)
     
  17. _Madeleine_

    _Madeleine_ Jedi Youngling star 3

    Registered:
    Jul 17, 2002
    Jag lovar, ni vill inte se eländet :p Nejdå, jag ska absolut försöka visa er, men min scanner är dum, så det kan ta lite tid...
     
  18. Vargman77

    Vargman77 Jedi Padawan star 4

    Registered:
    Mar 18, 2002
    Den som väntar på något gott...
    ... väntar alltid för länge.

    men vi kan stå ut med det :)
     
  19. _Madeleine_

    _Madeleine_ Jedi Youngling star 3

    Registered:
    Jul 17, 2002
    Ja, ni får göra det :)
     
  20. Obi Anne

    Obi Anne Celebration Mistress of Ceremonies star 8 Staff Member Manager

    Registered:
    Nov 4, 1998
    Du har inte sett efter om det går att köpa lösa tygrosor i någon affär, jag vet att några amerikanska tjejer som gjorde klänningen gjorde det.
     
  21. DARTHLARS

    DARTHLARS Jedi Grand Master star 4

    Registered:
    Mar 12, 2002
    Jag var inne på en affär idag i Stockholm som heter "Tyger och Stuvor" eller något liknande. De hade tygblommor som liknar de på picnic-klänningen, i rosa och andra färger. De kostade 39 kr för ett paket med 10 st, och det fanns tre kvar.
    Jag köpte ett bältesclip för mobiltelefoner på Claes Olsson för 35 kr som ser ut ungefär som en Covertec men då följde det inte med någon knapp.

    För övrigt, är det någon som kan berätta var man kan köpa bra tyg till en Jedi-kostym?
     
  22. Obi Anne

    Obi Anne Celebration Mistress of Ceremonies star 8 Staff Member Manager

    Registered:
    Nov 4, 1998
    IKEA brukar ha billiga tyger med hyfsad bra struktur för en jedidräkt.

    Är det inte typiskt, nu när jag börjar fundera på picknick-klänningen så dyker det upp en tråd i costuming & props forumet som handlar om Leias Endorklänning, mitt alternativa projekt för nästa år.
     
  23. _Madeleine_

    _Madeleine_ Jedi Youngling star 3

    Registered:
    Jul 17, 2002
    Jag har faktiskt inte sett några lösa tygblommor...men jag ska nog fundera på att köpa det till capen, annars kanske det blir lite väl jobbigt...

    Leias Endor-klänning..hmmm...är det den där rosa?
     
  24. JediLynx

    JediLynx Jedi Knight star 5

    Registered:
    Sep 2, 2000
    *extremt förvirrad*

    Leia? Rosa? :confused:
     
  25. _Madeleine_

    _Madeleine_ Jedi Youngling star 3

    Registered:
    Jul 17, 2002
    Ja? var inte Leia-klänningen rosa? hmmmm....eller är det jag som inte är riktigt vaken än? :)
     
Thread Status:
Not open for further replies.