main
side
curve
  1. In Memory of LAJ_FETT: Please share your remembrances and condolences HERE

Officiell Sagan om Ringen-tråd.

Discussion in 'Archive: Sweden' started by Obi Anne , Aug 5, 2002.

Thread Status:
Not open for further replies.
  1. Lars_Muul

    Lars_Muul Jedi Grand Master star 6

    Registered:
    Oct 2, 2000
    Det är väl inget fel i att hylla en film man tycker om? Dessutom passade "Star Wars-replikerna" in där de var. Det är faktiskt möjligt att manus-trion inte hade SW i tankarna när de skrev sina filmer.
     
  2. Arcana

    Arcana Jedi Youngling

    Registered:
    Dec 14, 2002
    I kid, I kid!

    Men snälla! Det är så uppenbart att Ozzy, Harry eller Barry Osbourne (vad han nu heter) & co.
    stulit allt från SW bara för att de själva inte kunde komma på något bättre! Så det så!


    edit/ inga personangrepp här. Vi ses om ett dygn.

     
  3. Lars_Muul

    Lars_Muul Jedi Grand Master star 6

    Registered:
    Oct 2, 2000
  4. Enji

    Enji Jedi Grand Master star 6

    Registered:
    May 14, 2002
    Arcana, ingen flaming. Editera ditt inlägg, eller så kommer en mod göra det åt dig.
     
  5. Aprentize

    Aprentize Jedi Master star 4

    Registered:
    Jan 15, 2002
    Va e den där snubbens problem egentligen? Försöker han va rolig eller? jäkla klant...
     
  6. Lars_Muul

    Lars_Muul Jedi Grand Master star 6

    Registered:
    Oct 2, 2000
    Jag tror jag har kommit underfund med Ringen-filmernas problem - De vet inte vad de ska göra av sig.

    När man får Jacksons film-Midgård presenterat för sig är det gjort på ett sätt som får en att förstå att detta är på allvar, det är på riktigt. Atmosfären är högst seriös och dramatiken påtaglig.
    Med en stor portion humor på de rätta ställena, förstås. Det är liksom givet. Det är trots allt JRR Tolkien vi har att göra med och säga vad man vill, men humor, det hade han sannerligen!
    Det som skiljer Tolkien och Jackson åt, dock, det är att den förre visste när och på vilket sätt det passade sig med humor. I TFOTR var detta inget större problem. Sagan hade ju ännu inte nått sitt mörker, så Sams "I´m starting to get the hang of this" och Gimlis "Not the beard!!" störde inte direkt(även om jag inte förstår varför PJ skulle lägga till en massa action som inte finns i boken).
    Det var när vi kom till TTT som man började ana oråd. Slaget vid Helms Klyfta hade potential att bli den mest minnesvärda filmstriden i mannaminne, med en otroligt stämningsfull inledning. Redan i inledningen, dock, händer det: Gimli klagar på att han inte ser. Legolas hakar på och snart är slaget som taget ur Indiana Jones.
    TROTK fortsatte denna trend, med ett hafsverk till slutstrid. Nja, inte riktigt, men känslan av att den var större än slaget vid Helms Klyfta infann sig inte. Man skulle kunna säga att det var för mycket olifant och för lite dödsarmé.

    Problemet är helt enkelt att när det blir action, så gör PJ det till den typ av matiné-action som återfinns i ovan nämnda Indiana Jones och Star Wars. Det hade varit helt OK om resten av scenerna hade haft samma känsla, men det har de inte.
    Mitt råd till Peter Jackson när(om) The Hobbit filmatiseras: Bestäm dig för vad filmen ska vara!
     
  7. emilsson

    emilsson Force Ghost star 6

    Registered:
    Oct 5, 1998
    Jag håller inte alls med dig. Jag tycker de är väldigt enhetliga och humorn fungerar mycket väl. Jag tycker det behövs lite galghumor när det är som mörkast för våra hjältar.

    Däremot kan jag gå med på att bioversionerna lider av klippningen, särskilt Pelennor fields.
     
  8. Lars_Muul

    Lars_Muul Jedi Grand Master star 6

    Registered:
    Oct 2, 2000
    Jag tycker att det hade varit passande att nån gång få uppleva ett absolut, humorlöst mörker i strid. Det hade skapat en underbar kontrast till andra sceners ljus.
    Det känns för mig som PJ försöker underhålla för mycket. För att vi inte ska tröttna på hans mastodont-långa filmer, klämmer han in massor av skämt och action.
    Oftast känns det bra, men just i de stora striderna stämmer det inte.
     
  9. Erbos

    Erbos Jedi Grand Master star 3

    Registered:
    May 13, 2002
    Du kan nog räkna med mer humor om The Hobbit skall göras. Den boken har ju mer humor i sig än vad LotR har. Tänk dig Gimli x 13 ;).

    Folk måste nog redan nu börja ställa in sig på att The Hobbit, inte kommer att vara lika allvarlig, inte lika episk och jag är rädd att i mångas tycke kommer den inte vara lika bra.
     
  10. emilsson

    emilsson Force Ghost star 6

    Registered:
    Oct 5, 1998
    Fast inledningen på slaget vid Pelennor Fields var väl ändå befriad från humor? Eller har jag fel? Fö vill jag har mer scener från inledningen av det.
     
  11. Lars_Muul

    Lars_Muul Jedi Grand Master star 6

    Registered:
    Oct 2, 2000
    Erbos: Det är sant att The Hobbit är mer humor än TLOTR. Jag tror att PJ skulle göra ett bra jobb med den.

    emilsson: Jo det är klart, inledningen är humorbefriad och det slaget skulle ha varit fantastiskt om man hade fått se de dödas armé slåss i närbild. Jag ska inte klaga för mycket nu, eftersom jag bara sett filmen en gång, men det såg i mina ögon mest komiskt ut när de dödas här vällde över fienden som myror. Lite mer terror över deras attack hade varit smaskens!
    Jaja, den som väntar på Special Extended Edition väntar aldrig för länge ;)
     
  12. emilsson

    emilsson Force Ghost star 6

    Registered:
    Oct 5, 1998
    Jag tror att anledningen till det är följande:

    Interestingly, Jackson's toughest battle lied in adapting the army of the dead. "My least favorite aspect of the whole book is the army of the dead," Jackson says. "They're ghosts, but they have the power to kill the orcs. They're incredibly undramatic. There's nothing more boring than an invincible army, because there is no development with an invincible army. We tried to use the army of the dead in the most minimal way we possibly could. It's something I would never have put in the movie if I could have gotten away with it, but it is such an iconic part of the book... I didn't have the courage to chop them out. I felt that it would not quite be The Return of the Kin without them. But I was rather annoyed by them all the way through the process!"(taget från en amerikansk filmtidning
     
  13. Leto

    Leto Jedi Padawan star 4

    Registered:
    Feb 19, 2002
    Hur är det i boken? Var inte de döda bara med när skeppen skulle tas och sen försvann de? Eller minns jag fel?
     
  14. emilsson

    emilsson Force Ghost star 6

    Registered:
    Oct 5, 1998
    Du minns helt rätt. De dödas armé hjälper bara till att ta skeppen. Sedan fylls de med Rangers och seglar till Minas Tirith.
     
  15. Erbos

    Erbos Jedi Grand Master star 3

    Registered:
    May 13, 2002
    Lars_Muul: Jag tror också att han kommer att göra ett bra jobb, men ju längre tid det tar att leverera den filmen desto större krav kommer den få på sig. Jag kallar detta för TPM syndromet ;)
     
  16. Lars_Muul

    Lars_Muul Jedi Grand Master star 6

    Registered:
    Oct 2, 2000
    TPM-syndromet.... Det uttrycket gillar jag! :)

    Så med andra ord kunde han ju ha låtit bli att ta med de dödas armé till Minas Tirith om han tyckte så illa om dem. Konstig kille, det där. Han ogillar spökena, men gör dem ändå mer delaktiga än i boken!
    Jag förstår varför han gjorde som han gjorde, dock. Men då kunde han ju ha gjort deras attack mer skräckinjagande, visat skräcken i orchernas ögon osv. Man kan liksom inte påstå att Jackson ansträngde sig för att göra armén mindre tråkig än han tyckte den var i boken!
     
  17. emilsson

    emilsson Force Ghost star 6

    Registered:
    Oct 5, 1998
    Genom att klippa bort hela norra kungadömet hade han i praktiken inget val. Det finns ju ingen annan armé Aragorn kan komma med.

    Hursomhelst kommer det bli mycket kul med Extended edition.
     
  18. Erbos

    Erbos Jedi Grand Master star 3

    Registered:
    May 13, 2002
    Jag tror att anledningen till att han har med dem vid Pelennor är att han måste visa upp vad de dödas armé kan göra eftersom han har tagit sig besväret att låta Aragorn & CO leta upp armén. Samtidigt så vill han inte visa slaget med the corsairs of umbar eftersom det drar ner på pacingen och eftersom det inte skildras i boken.

    P.S. Är ganska stolt över uttrycket själv. :D
     
  19. Lars_Muul

    Lars_Muul Jedi Grand Master star 6

    Registered:
    Oct 2, 2000
    Nu har jag sett TROTK en gång till och jag måste säga att det kändes mycket bättre nu. Nu hade jag inga problem alls med slutstriden. Fast lite lustigt ser det ändå ut med spökarmén :)
    Det negativa jag har att säga om denna avslutande del av trilogin(och som jag sa redan efter premiären) är att slutet är alldeles för långsamt. All denna slow-motion är bara för mycket! Allt jag kunde tänka på var min outsägliga hunger och gränslösa kissnödighet. Men tapper som jag är såg jag hela schabraket(utom eftertexterna)!
     
  20. Erbos

    Erbos Jedi Grand Master star 3

    Registered:
    May 13, 2002
    En av de få gånger då jag har full förståelse till folk som inte ser eftertexterna. Fast om jag har sådana problem (vilket händer) så brukar jag alltid gå tillbaka och se färdigt eftertexterna.
     
  21. Lars_Muul

    Lars_Muul Jedi Grand Master star 6

    Registered:
    Oct 2, 2000
    Ã…h, tack, Erbos! :)
    Menar du att du alltid ser eftertexterna i alla filmer, eller gäller det bara storfilmer som denna?
     
  22. Enji

    Enji Jedi Grand Master star 6

    Registered:
    May 14, 2002
    Jag brukar för det mesta se eftertexterna i filmerna, är filmvet-skadad... vi fick i stort sett inte gå från filmerna innan eftertexterna rullat klart... :p

    Enda gångerna jag inte gör det är om jag sett filmen flera gånger förr och vet att eftertexterna enbart är massa namn och inget kul sen, eller om mina kompisar drar ut mig ur salongen... :p
     
  23. Erbos

    Erbos Jedi Grand Master star 3

    Registered:
    May 13, 2002
    Jag sitter nästan alla filmer hela vägen ut, oavsett om jag har sett dem eller inte. Filmen är inte slut förrän eftertexterna slutar rulla. Däremot så har jag bara kollat igenom Fan credits på EE en gång på vardera film (första gången jag såg dem) eftersom de egentligen inte tillhör filmen.

    Jag är faktiskt besviken på min filmvetenskapsklass för där så går alla utom jag och en till i hela klassen. Vi har fått med oss en till i klassen som har börjat haka på detta. Jag tror bestämt att Zaphod är ytterliggare en som brukar stanna kvar på eftertexterna, även om jag missade honom på RotK premiären, vart var du efter? ?[face_plain]
     
  24. Lars_Muul

    Lars_Muul Jedi Grand Master star 6

    Registered:
    Oct 2, 2000
    På Star Wars stannar jag alltid på eftertexterna. Åtminstone på premiärerna. Annars känner jag inget större behov av att göra det. När det gäller TLOTR har jag nog aldrig gjort det på bio.
     
  25. DARTHLARS

    DARTHLARS Jedi Grand Master star 4

    Registered:
    Mar 12, 2002
    Jag brukar alltid sitta under eftertexterna, för att se vilka som gjort effekterna, höra musiken och framför allt i fall att det skulle finnas något extra i slutet som t.ex. en trailer, eller en aning Darth Vader. ;)
    Eller.. tja.. så länge som min blåsa inte är på väg att explodera. [face_blush]

    Eftertextsmusik brukar ofta innehålla teman från filmen i en mer hel form, eftersom de är frilagda från handlingen.
     
Thread Status:
Not open for further replies.