main
side
curve
  1. In Memory of LAJ_FETT: Please share your remembrances and condolences HERE

OK, nu måste jag gratulera George Lucas....

Discussion in 'Archive: Sweden' started by Lars_Muul, May 27, 2002.

Thread Status:
Not open for further replies.
  1. Lars_Muul

    Lars_Muul Jedi Grand Master star 6

    Registered:
    Oct 2, 2000
    ....för en högst ovanlig bedrift.

    Igår, när jag såg begravningsscenen i AOTC kände jag att tårarna inte var långt borta.
    Vet ni hur ofta jag gråter? Ungefär en gång om året. Hur ofta tror ni det händer över en film?

    Denna film är ju helt otrolig! Jag trodde jag skulle få 3-meters-gåshud från den stund då Anakin hittade Shmi fram till begravningen! Och detta trots att filmen är smäckfull av humor och action.
    Jag finner inga andra ord än dessa: Mr Lucas är ett geni :)
     
  2. Maladour-Fei

    Maladour-Fei Jedi Knight star 5

    Registered:
    Oct 17, 2000
    Åjo, så illa är han inte men att gå så långt som att kalla honom för geni... tja... då hade han väl aldrig dragit in Jar-Jar i det hela, eller? ;)
     
  3. Lars_Muul

    Lars_Muul Jedi Grand Master star 6

    Registered:
    Oct 2, 2000
    Hrm.... Vi har tydligen olika syn på Star Wars, du och jag, Maladour....
     
  4. Maladour-Fei

    Maladour-Fei Jedi Knight star 5

    Registered:
    Oct 17, 2000
    Åja, Ep2 är riktigt bra och OT är genialisk rakt igenom. Det är bara EP1 som jag tycker är lite underlig... I Ep2 är det bara dialogen i början av filmen som jag tycker är stapplig men den tar sig och filmen är riktigt bra.
     
  5. Lars_Muul

    Lars_Muul Jedi Grand Master star 6

    Registered:
    Oct 2, 2000
    Men då har vi ju olika syn på det!
    Jag kan inte särskilja episoderna som olika filmer på det sättet, hela sagan är underbar :)
     
  6. Maladour-Fei

    Maladour-Fei Jedi Knight star 5

    Registered:
    Oct 17, 2000
    From a certain point of view! ;) Jo, det har du rätt i men man måste säga att den blir bara bättre och bättre ju längre in i sagan man kommer för den börjart ganska trevande.
     
  7. MemberOfTheNewRep

    MemberOfTheNewRep Jedi Padawan star 4

    Registered:
    Feb 6, 2002
    Om man kollar med PTögon på OT och försöker tänka sig hur GL skulle ha gjort de olika scenerna i OT med dagens teknologi samt hur replikerna skulle låta med andra skådespelare så finner man att OT också är riktigt piss poor. Detta gör emellertid ingenting eftersom åtminstone jag ändå sveps med in i världen som är SW. Jag vill inte gärna jämföra SW med filmer som har fått många Oscars och faktiskt har ett bra manus. SW är en saga som ska svepa med en och låta en använda fantasin, man ska kunna känna att galaxen långt, långt borta faktiskt existerar och att man kan bege sig dit när man helst vill. Det gör SWfilmerna väldigt bra och det är därför jag tycker att SW är enastående.
     
  8. Lars_Muul

    Lars_Muul Jedi Grand Master star 6

    Registered:
    Oct 2, 2000
    Det är klart det börjar trevande, det gör ju alla bra berättelser!
    *längtar till Sagan om de Två Tornen*

    Member: Det är precis därför jag också älskar Star Wars.
     
  9. Maladour-Fei

    Maladour-Fei Jedi Knight star 5

    Registered:
    Oct 17, 2000
    Nu har Star Wars sagan fått en hel skog med oscars... Nja... jag vet inte om alla sagor börjar trevande men ändå. FOTR var en stark film och ANH var en stark film... De var först ut i en saga. TPM är iofs först ut men ändå inte... Nåja. Vi kan i alla fall enas om att vi älskar Star Wars allihop!
     
  10. Lars_Muul

    Lars_Muul Jedi Grand Master star 6

    Registered:
    Oct 2, 2000
    TPM är en stark film. TFOTR är bara starkare därför att den berättar en större del av sagan än vad TPM gör.
     
  11. Maladour-Fei

    Maladour-Fei Jedi Knight star 5

    Registered:
    Oct 17, 2000
    Där erkänner jag att våra åsikter går isär!
     
  12. emilsson

    emilsson Force Ghost star 6

    Registered:
    Oct 5, 1998
    Personligen tycker jag att George Lucas är genialisk när det gäller att komma på idéer. Sen kanske de inte blir så bra utförda alla gånger, men de finns där och är för mig en stor del av tjusningen.

    Ta Jar Jar, karaktären har jag inget emot. För min del är det rätt skönt med en person som klantar till det, som inte är den rakryggade hjälten. Sen tycker jag förvisso att hans beteende kunde varit annorlunda i TPM. I AotC är han perfekt.

    För att gå tillbaka till scenen som inspirerade denna tråd så har alla SW filmer för mig en eller två scener som gör en tårögd. Ofta är det en kombination av musik, skådespelare osv. Vilket gör att jag gärna håller fram alla inblandade och inte bara Lucas.
     
  13. Lars_Muul

    Lars_Muul Jedi Grand Master star 6

    Registered:
    Oct 2, 2000
    Nej, det är enbart Georges förtjänst. Det är ju han som skriver musiken, agerar, klipper&klistrar, håller kameran osv.... eller?
     
  14. MYSTIC_KNIGHT

    MYSTIC_KNIGHT Jedi Padawan star 4

    Registered:
    Mar 19, 2002
    Ja, det är det väl. Håller med att han är genialisk Mäster Muul.
     
  15. Maladour-Fei

    Maladour-Fei Jedi Knight star 5

    Registered:
    Oct 17, 2000
    Jag kan hålla med dig emilsson, Jar-Jar är en bra idé utförd dåligt. I AOTC är han mer än acceptabel, han är riktigt bra men det blir lite för mycket av honom i TPM.
     
  16. Metal_Sith

    Metal_Sith Jedi Youngling

    Registered:
    May 27, 2002
    Nja gråter gör jag inte... Men jag tycker Jar-Jar är med alldeles för lite i AOTC! Men det var schysst att han blev syndabock
     
  17. Lars_Muul

    Lars_Muul Jedi Grand Master star 6

    Registered:
    Oct 2, 2000
    Ja.... Jag kan se det framför mig: Padmé daskar Jar Jar i ansiktet ca 100 gånger och skriker:

    - Bad gungan! Bad, bad gungan!!
     
  18. Maladour-Fei

    Maladour-Fei Jedi Knight star 5

    Registered:
    Oct 17, 2000
    Å andra sidan räddade han i sitt misstag antagligen livet på Obi-Wan, Anakin och Padmé... frågan är om det inte hade varit ett litet pris för att slippa Vader... Palpatine hade ändå lyckats lura till sig makten...
     
  19. emilsson

    emilsson Force Ghost star 6

    Registered:
    Oct 5, 1998
    Vem vet, Jar Jar kanske inser sitt misstag i epIII och offrar sig.
     
  20. Zaphod Beeblebrox

    Zaphod Beeblebrox Jedi Padawan star 4

    Registered:
    Aug 26, 1999
    Är det någon som anklagat Jar-Jar än? Kan man vara synda bock ytan att ha blivit beskylld för något?
    Äh, glöm det...

    Jag måste nog säga att det är GL som är geniet bakom SW.

    Vad sedan alla andra (Williams, Burtt, Muren, Guinness m.m) tillför så hade det inte hållit utan GL's original-vision.
     
  21. Lars_Muul

    Lars_Muul Jedi Grand Master star 6

    Registered:
    Oct 2, 2000
    Yes, yes! To Zaphod you listen!
     
  22. emilsson

    emilsson Force Ghost star 6

    Registered:
    Oct 5, 1998
    Det är ju klart att GL har en speciell plats, han är ju Star Wars skapare, men för mig så spelar t.ex Williams en lika stor roll. Star Wars utan hans musik skulle inte funka. :) Hans insats i mina ögon är ovärderlig.
     
  23. Lars_Muul

    Lars_Muul Jedi Grand Master star 6

    Registered:
    Oct 2, 2000
    Men det är George som skriver musiken har jag ju sagt!
     
  24. emilsson

    emilsson Force Ghost star 6

    Registered:
    Oct 5, 1998
    Du menar att John Williams är en pseudonym för George Lucas? ;) Aha, värst vad många filmer han varit inblandad i :D.
     
  25. Zaphod Beeblebrox

    Zaphod Beeblebrox Jedi Padawan star 4

    Registered:
    Aug 26, 1999
    Skämt åsido så är det ju inte så att Williams skriver en hög musik som bara RÅKAR passa i Lucas filmer.

    Lucas är mycket noga med att få rätt stämningar och rätt teman i rätt scener.
    Han sitter dessutom med och spelar in musiken för att det ska bli rätt.
     
Thread Status:
Not open for further replies.