main
side
curve
  1. In Memory of LAJ_FETT: Please share your remembrances and condolences HERE

Oscar-tråden

Discussion in 'Archive: Sweden' started by Lars_Muul, Dec 25, 2004.

Thread Status:
Not open for further replies.
  1. Lars_Muul

    Lars_Muul Jedi Grand Master star 6

    Registered:
    Oct 2, 2000
    Filmpriserna alltså, inte personen ;)
    Jag hoppas att det inte redan finns en sån här tråd. Om det inte finns, låtom oss samtala om detta ämne här!

    Jag har en fråga: Vet ni hur omröstningen för Oscars går till? Jag har förstått att de som har varit nominerade för en Oscar får rösta, men får de rösta på vilka filmer de vill, eller har några andra redan nominerat 5 filmer i varje kategori?
     
  2. Enji

    Enji Jedi Grand Master star 6

    Registered:
    May 14, 2002
    Jag tror att det går till som så att de på nåt sätt väljer ut fem filmer i varje klass, och sen skickar de ut kopior av alla dessa till alla som får rösta så de ska kunna se dem... vilka det är som nominerar filmerna har jag ingen aning om.

    Borde väl finnas info om det nånstans på nätet... hmm.

    Förresten, när är Oscarsgalan i år (nästa år)? Kanske skulle göra som förrförra gången och sitta uppe hela och skriva "dagbok" löpande... den blev rätt intressant framåt morgonen när jag var väldigt trött. ;)
     
  3. DARTHLARS

    DARTHLARS Jedi Grand Master star 4

    Registered:
    Mar 12, 2002
    Näää. Jag föreslår att vi istället har Oscar-fest där vi tittar på galan tillsammans mitt i natten.
     
  4. Lars_Muul

    Lars_Muul Jedi Grand Master star 6

    Registered:
    Oct 2, 2000
    Det låter ju trevligt! Som vanligt kommer jag säkert ha fullt upp, dock.
    Jag tycker att de borde få rösta på vilka filmer de vill. Det skulle vara mer rättvist. Jag menar, akademien kan ju inte sitta där och bestämma vilka fem filmer alla tidigare nominerade tycker är bäst i varje kategori!
     
  5. Enji

    Enji Jedi Grand Master star 6

    Registered:
    May 14, 2002
    Oscarsfest låter kul... men när är den? :)

    EDIT: Nevermind, jag tog reda på det själv... den är 27 februari.
     
  6. Obi Anne

    Obi Anne Celebration Mistress of Ceremonies star 8 Staff Member Manager

    Registered:
    Nov 4, 1998
    Jag håller ändå aldrig med om vinnarna, så jag tycker bara det är kul att se kläderna som folk har på sig.
     
  7. Lars_Muul

    Lars_Muul Jedi Grand Master star 6

    Registered:
    Oct 2, 2000
    På sätt och vis kan jag förstå juryn när de delar ut priser till de mer innovativa bidragen, men väldigt ofta känns det som att de leker cineaster. Det är bara fina relationsfilmer som egentligen är värda någonting.
    A Beautiful Mind var ingen ovärdig vinnare häromåret, dock. Riktigt bra film!
     
  8. Effe

    Effe Jedi Youngling star 3

    Registered:
    May 8, 2002
    Har ett par frågor angående oscars nomineringar som jag länge har funderat över.

    1) Vad gäller för regler egentligen för bästa sång? Måste den vara nyskriven eller kan en sång som fakitkst är 20 år (Som tex Phantom of The Opera) kunna bli nominerad?

    2) Kan en film bli nominerad i 2 olika oscars galor tex om RoTK's extended (om den hade gått up på bio)eller Aliens som kom som en ny film för ett par år sedan. Hade de då räknats som nya film och kunnat bli nominerade eller har de då redan haft sin chans?

    3) Är ju även en mindre oscarsgala dagen innan där mindre prestige fyllda priser delas ut, men kan man se den någonstans mer än som tacktal på www.oscars.com?
     
  9. Erbos

    Erbos Jedi Grand Master star 3

    Registered:
    May 13, 2002
    Jag kan nästan garantera att en sång måste vara skriven speciellt för filmen och att en film endast kan bli nominerad en gång. Tänk alla gånger SW kunde bli nominerad eftersom nästan alltid något ändras inför varje utgåva.
     
  10. Effe

    Effe Jedi Youngling star 3

    Registered:
    May 8, 2002
    Ja men den måste gå upp på bio också, tycker själv ju att det vore naturligt att den inte kan bli nominerad 2 ånger men då är frågan, vad räknas som en ändring och vad räknas som en remake (om nu enns en remake kan bli nominerad) kan en musikal film som tex jesus christ superstar bli nominerad 2 ggr (har gjorts 2 filmatiseringar) är ju exakt samma repliker men andra miljöer och andra skådespelare.
     
  11. Erbos

    Erbos Jedi Grand Master star 3

    Registered:
    May 13, 2002
    Jag tror att filmen måste få ett nytt registreringsnummer av MPAA för att bli nominerad när det gäller amerikanska filmer.

    RotK EE har väl inte gått upp på bio? Eller menade du hypotetiskt?
     
  12. Effe

    Effe Jedi Youngling star 3

    Registered:
    May 8, 2002
    JA rent hypotetiskt, iom att det är en lite annorlunda film med EE.
     
  13. Erbos

    Erbos Jedi Grand Master star 3

    Registered:
    May 13, 2002
    Jag är ganska säker på att det inte spelar någon roll.
     
  14. Jedi_Emilie

    Jedi_Emilie Jedi Youngling star 2

    Registered:
    Aug 19, 2004
    Ledsen att detta inte direkt har att göra med trådens ämne, men jag bara måste fråga Effe om Jesus Christ Superstar. Jag är ett mkt stort fan av JCS och älskar Norman Jewisons filmatisering med Ted Neeley som Jesus, men finns det alltså en till filmatisering? Är det liksom en film-film eller en inspelning av när den satts upp på scen?
     
  15. Erbos

    Erbos Jedi Grand Master star 3

    Registered:
    May 13, 2002
    Japp så är det. En TV inspelning av ett live framträdande. Kom år 2000.

    I fortsättning så finns det en film tråd för sådana frågor. :)
     
  16. Jedi_Emilie

    Jedi_Emilie Jedi Youngling star 2

    Registered:
    Aug 19, 2004
    Men, skulle en sådan typ av film kunna bli nominerad? Det räknas väl inte direkt som en riktig filmatisering? Eller?

    Sorry för inlägget utanför ämnet, men det kändes lite omständigt att hoppa mellan trådar för de här frågorna....
     
  17. Effe

    Effe Jedi Youngling star 3

    Registered:
    May 8, 2002
    Emelie: Ja det finsn 2 inspelningar den 1973 och så isnpelningen från london 2000. Men tror inte den kan bli nominerad när de spelar in en live musikal me dtanke på att den ofta har gått i flera år och då bordde egentligen produktions året inte vara samma då den blir nominerad.
     
  18. Sith_Lord_Linkoping

    Sith_Lord_Linkoping Jedi Knight star 5

    Registered:
    Jan 19, 2001
    Golden Globe brukar ju anses av många vara en bra fingervisning om hur nomineringarna (och även vinnarna) till Oscar kommer att bli. Vinnarna i 2005 års Golden Globe finns att beskåda här. Den 25:e Januari så får vi reda på nomineringarna till Oscar.
     
  19. Effe

    Effe Jedi Youngling star 3

    Registered:
    May 8, 2002
    Då var nomineringarna klara och här är hela listan.

    Bästa film
    THE AVIATOR
    FINDING NEVERLAND
    MILLION DOLLAR BABY
    RAY
    SIDEWAYS

    Bästa regi
    THE AVIATOR
    MILLION DOLLAR BABY
    RAY
    SIDEWAYS
    VERA DRAKE

    Bästa kvinnliga huvudroll
    Annette Bening - BEING JULIA
    Catalina Sandino Moreno - MARIA FULL OF GRACE
    Imelda Staunton - VERA DRAKE
    Hilary Swank - MILLION DOLLAR BABY
    Kate Winslet - ETERNAL SUNSHINE OF THE SPOTLESS MIND

    Bästa manliga huvudroll
    Don Cheadle - HOTEL RWANDA
    Johnny Depp - FINDING NEVERLAND
    Leonardo DiCaprio - THE AVIATOR
    Clint Eastwood - MILLION DOLLAR BABY
    Jamie Foxx - RAY

    Bästa kvinnliga biroll
    Cate Blanchett - THE AVIATOR
    Laura Linney - KINSEY
    Virginia Madsen - SIDEWAYS
    Sophie Okonedo - HOTEL RWANDA
    Natalie Portman - CLOSER

    Bästa manliga biroll
    Alan Alda - THE AVIATOR
    Thomas Haden Church - SIDEWAYS
    Jamie Foxx - COLLATERAL
    Morgan Freeman - MILLION DOLLAR BABY
    Clive Owen - CLOSER

    Bästa orginalmanus
    THE AVIATOR
    ETERNAL SUNSHINE OF THE SPOTLESS MIND
    HOTEL RWANDA
    THE INCREDIBLES
    VERA DRAKE

    Bästa manus efter förlaga
    BEFORE SUNSET
    FINDING NEVERLAND
    MILLION DOLLAR BABY
    THE MOTORCYCLE DIARIES
    SIDEWAYS

    Bästa animerade långfilm
    THE INCREDIBLES
    SHARK TALE
    SHREK 2

    Bästa dokumentärfilm
    BORN INTO BROTHELS
    THE STORY OF THE WEEPING CAMEL
    SUPER SIZE ME
    TUPAC: RESURRECTION
    TWIST OF FAITH

    Bästa foto
    THE AVIATOR
    HOUSE OF FLYING DAGGERS
    THE PASSION OF THE CHRIST
    THE PHANTOM OF THE OPERA
    A VERY LONG ENGAGEMENT

    Bästa klippning
    THE AVIATOR
    COLLATERAL
    FINDING NEVERLAND
    MILLION DOLLAR BABY
    RAY

    Bästa konstnärlig utformning och scenografi
    THE AVIATOR
    FINDING NEVERLAND
    LEMONY SNICKET'S A SERIES OF UNFORTUNATE EVENTS
    THE PHANTOM OF THE OPERA
    A VERY LONG ENGAGEMENT

    Bästa kostymdesign
    THE AVIATOR
    FINDING NEVERLAND
    LEMONY SNICKET'S A SERIES OF UNFORTUNATE EVENTS
    RAY
    TROY

    Bästa makeup
    LEMONY SNICKET'S A SERIES OF UNFORTUNATE EVENTS
    THE PASSION OF THE CHRIST
    THE SEA INSIDE

    Bästa speciall effekter
    HARRY POTTER AND THE PRISONER OF AZKABAN
    I, ROBOT
    SPIDER-MAN 2

    Bästa ljud
    THE INCREDIBLES
    THE POLAR EXPRESS
    SPIDER-MAN 2

    Bästa ljudmix
    THE AVIATOR
    THE INCREDIBLES
    THE POLAR EXPRESS
    RAY
    SPIDER-MAN 2

    Bästa musik (instrumental)
    FINDING NEVERLAND
    HARRY POTTER AND THE PRISONER OF AZKABAN
    LEMONY SNICKET'S A SERIES OF UNFORTUNATE EVENTS
    THE PASSION OF THE CHRIST
    THE VILLAGE

    Bästa musik (orginallåt)
    "Accidentally In Love" - SHREK 2
    "Al Otro Lado Del Río" - THE MOTORCYCLE DIARIES
    "Believe" - THE POLAR EXPRESS
    "Learn To Be Lonely" - THE PHANTOM OF THE OPERA
    "Look To Your Path (Vois Sur Ton Chemin)" - THE CHORUS

    Bästa kortdokumentär
    AUTISM IS A WORLD
    THE CHILDREN OF LENINGRADSKY
    HARDWOOD
    MIGHTY TIMES: THE CHILDREN'S MARCH
    SISTER ROSE'S PASSION

    Bästa kortfilm
    EVERYTHING IN THIS COUNTRY MUST
    LITTLE TERRORIST
    7:35 IN THE MORNING
    TWO CARS, ONE NIGHT
    WASP

    Bästa animerade kortfilm
    BIRTHDAY BOY
    GOPHER BROKE
    GUARD DOG
    LORENZO
    RYAN

    Bästa utländska långfilm
    SÃ… SOM I HIMMELEN
    THE CHORUS
    UNDERGÃ…NGEN - Hitler och Tredje rikets fall
    GRÃ…TA MED ETT LEENDE
    YESTERDAY

    Och vett att det även postades i filmtråden men vi har ju en ren oscars tråd här.
     
  20. Lars_Muul

    Lars_Muul Jedi Grand Master star 6

    Registered:
    Oct 2, 2000
    Synd bara att det var jag som startade den, för jag tycker numera att alla såna här galor, med nomineringar och värsta tävlingsinställningen, är fullkomligt meningslösa :)
    Ärligt talat, konst är ingen tävling och borde därför inte behandlas som det. Att ha fått en Oscar ska inte vara ett bevis på att man är bäst. Det ska vara ett tecken på att man har gjort ett fantastiskt bra jobb med en viss film.
    Man borde inte nominera flera i varje kategori och sen bara ge utmärkelsen till en person/grupp med personer, för det finns inga vinnare eller förlorare. Tycker Akademien att t ex en skådespelare har gjort en fantastisk insats i en viss film, så anser jag att hon ska få en Oscar direkt, som ett uppskattningsbevis. Om man nu tvunget ska dela ut utmärkelser, menar jag. Flera personer borde kunna få en Oscar i samma kategori, samma år. En person borde dessutom kunna få flera utmärkelser i samma kategori samma år. Sen är det klart att man kan ha en gala för att fira de som fått utmärkelser om man tycker att det är kul.
    Om jag någonsin skulle bli nominerad för någon slags utmärkelse inom konst, skulle jag dock inte komma till galan, för jag tänker inte stödja en rörelse där en utmärkelse som inte säger någonting om mig som person och konstnär förvandlas till ett bevis på att jag är bäst och alla andra suger lax-dolme, för konst är som sagt ingen tävling.

    EDIT: Dock kan man ju använda sig av nomineringslistan för att hitta sevärda filmer som man inte har sett, men det är ändå synd att det överhuvudtaget finns en nomineringslista.



    Personality is the key to art
    /LM
     
  21. Erbos

    Erbos Jedi Grand Master star 3

    Registered:
    May 13, 2002
    Det gör inte ming någonting så länge folk har samma insikt i det hela som du har. Det du säger stämmer väldigt bra och förhoppningsvis så inser folk det. Man kan väl egentligen säga att nomineringarna är delvis till för att visa en uppskattning för de som presterat något i år. Men det måste ju tyvärr koras en vinnare för att det skall finnas någon finansiell vinst i det hela. Jag antar att du vet vad Brando gjorde när han fick sin 2:a oscar? :)
     
  22. Lars_Muul

    Lars_Muul Jedi Grand Master star 6

    Registered:
    Oct 2, 2000
    SÃ¥lde den?

    Tyvärr tror jag att väldigt, väldigt många inte delar min åsikt. De flesta tror jag är så indoktrinerade i detta att de strävar efter att göra bra ifrån sig så att de ska få en Oscar och sen kunna säga att de är bäst.
    Sen finns det naturligtvis de som aldrig tänker sådana tankar när de utövar sin konst. Oftast är det nog just de som får utmärkelserna, för de utövar sin konst på det sätt som känns naturligt för dem och inte på det sätt som de tror att Oscar-juryn kommer gilla. Det blir mer äkta då.



    Xeltek, 1981-2005 - vila i frid @};-
    /LM
     
  23. Erbos

    Erbos Jedi Grand Master star 3

    Registered:
    May 13, 2002
    Nej han lät en "indian" framför ett tal om hur de hade blivit förföljda och diskriminerade o.s.v. Det va inte särskilt populärt. Det visade sig senare inte vara en indian.
     
  24. Obi Anne

    Obi Anne Celebration Mistress of Ceremonies star 8 Staff Member Manager

    Registered:
    Nov 4, 1998
    Någon som har någon aning om när Undergången kan tänkas komma till Sverige, har väntat på den sen i våras när jag hörde talas om den.

    I övrigt tycker jag att Phantom of the Opera borde varit nominerad till bästa kostym, men jag är onekligen svag för allt med mycket korsetter.
     
  25. Erbos

    Erbos Jedi Grand Master star 3

    Registered:
    May 13, 2002
    Själv skall jag se den på filmfestivalen på söndag, men den har premiär den 11 februari.

    Edit: Jag tror den har premiär den 25/2.
     
Thread Status:
Not open for further replies.