main
side
curve
  1. In Memory of LAJ_FETT: Please share your remembrances and condolences HERE

Oscarsgalan

Discussion in 'Archive: Sweden' started by Swedish_Sith, Mar 24, 2003.

Thread Status:
Not open for further replies.
  1. Swedish_Sith

    Swedish_Sith Jedi Youngling star 2

    Registered:
    Oct 29, 2002
    Okej, vad kan man säga om resultaten? För den som inte har läst någon rapport, se nedan:

    ACTOR IN A LEADING ROLE: Adrien Brody - The Pianist

    ACTOR IN A SUPPORTING ROLE: Chris Cooper - Adamptation

    ACTRESS IN A LEADING ROLE: Nicole Kidman - The Hours

    ACTRESS IN A SUPPORTING ROLE: Chatherine Zeta-Jones - Chicago

    ANIMATED FEATURE FILM: Spirited Away

    ART DIRECTION: Chicago

    CINEMATOGRAPHY: Road To Perdition

    COSTUME DESIGN: Chicago

    DIRECTING: The Pianist

    DOCUMENTARY FEATURE: Bowling For Columbine

    DOCUMENTARY SHORT SUBJECT: Twin Towers ( OBS! Ej The Two Towers;) )

    FILM EDITING: Chicago

    MAKEUP: Frida

    MUSIC (SCORE): Frida

    MUSIC (SONG): 8 Mile - Eminem, Lose Yourself

    BEST PICTURE: Chicago

    SHORT FILM (ANIMATED): The Chubbchubbs!

    SHORT FILM (LIVE ACTION): This Charming Man (Der Er En Yndig Mand)

    SOUND: Chicago

    SOUND EDITING: The Lord Of The Rings - The Two Towers

    VISUAL EFFECTS: The Lord Of The Rings - The Two Towers

    WRITING (ADAPTED SCREENPLAY): The Pianist

    WRITING (ORIGINAL SCREENPLAY): Talk To Her

    HONORARY AWARD: Honorary Award - Peter O'Toole



    Ja, så var det klart då. Årets Oscarsgala är avslutad och jag kan inte säga annat än att jag är besviken. Enligt mig BORDE Oscarn för Visual Effects tillfallit Attack of the Clones, trots TTT´s Gollum.

    Vad kan man mer säga, förrutom att Fantasy-genren än en gång drog nitlotten i Oscarsetablisemanget. Jo, att Chicago är årets stora vinnare.

    Vad tycker ni om allt detta? Diskutera på... jag återkommer när jag har smält nederlaget. ;)

    // Swedish Sith - The Chosen One
     
  2. DARTHLARS

    DARTHLARS Jedi Grand Master star 4

    Registered:
    Mar 12, 2002
    Jag stannade inte uppe hela natten i år. Det var rätt dåliga nomineringar i år, så jag tyckte inte att det var värt att se.
    Jag tycker att det var helt OK att TTT fick specialeffekts-oscarn. Effekterna på det hela taget var mycket välgjorda. Jag är närmast lite missnöjd med AOTC's effekter som hade mer kvantitet än kvalitet i mina ögon. Men jag tror ändå att AOTC missade oscarn därför att många i Hollywood inte gillar GL. AOTC borde ha varit nominerade i kostym-klassen.
    Bästa Makeup: Frida.. bah! TTT borde ha vunnit där.
    I Rapport's lunchsändning visade de Michael Moore's tal där han häcklade George Bush. En tredjedel av publiken klappade händerna, en tredjedel buade, och resten försökte hålla god min ... :p
     
  3. Swedish_Sith

    Swedish_Sith Jedi Youngling star 2

    Registered:
    Oct 29, 2002
    Ha ha! Hoppas jag får se Bush-häcklingen på någon repris ;)
     
  4. Obi Anne

    Obi Anne Celebration Mistress of Ceremonies star 8 Staff Member Manager

    Registered:
    Nov 4, 1998
    Jag stannade inte uppe, och jag har dessutom inte sett så många av filmerna. Utan att säga något så misstänker jag ändå att det kan vara så att Chicago fick många av de priser som Moulin Rouge borde ha fått förra året.
     
  5. JediLynx

    JediLynx Jedi Knight star 5

    Registered:
    Sep 2, 2000
    Jo, jag misstänker att de hade någon slags dåligt samvete för Moulin Rouge, som jag f.ö. är övertygad är bättre än Chicago. Jag såg Moores tal på lunchen -underbart! "Shame on you, Bush!" Det var verkligen blandade reaktioner i publiken. Roligast var alla de som varken buade eller applåderade men satt och log besvärad och skruvade på sig. :p
     
  6. Swedish_Sith

    Swedish_Sith Jedi Youngling star 2

    Registered:
    Oct 29, 2002
    Ha ha! Men snacka om spänd situation, när någon som står där uppe vid podiet (eller vad man ska kalla det) och kritiserar Presidenten offentligt. Jag bara MÅSTE se det. Om någon hittar scenen på Internet så kan väl denne posta en länk?

    *nyfiken i en strut* ;)
     
  7. Enji

    Enji Jedi Grand Master star 6

    Registered:
    May 14, 2002
    De lär visa det i repris... det var riktigt bra, och jag tror de visade hans tal åtminstonde två gånger igår natt :D

    Och jepp, jag satt ju uppe hela natten... min dagbok hittar ni på sw.nu, orkar inte skriva den här också.

    Tror liksom Lynx att Chicago inte når upp till Moulin Rouge, men jag ska ändå se den. Musikaler är alltid kul. :)
     
  8. Sith_Lord_Linkoping

    Sith_Lord_Linkoping Jedi Knight star 5

    Registered:
    Jan 19, 2001
    Jag har inte sett Moulin Rouge och kommer förhoppningsvis aldrig att se varken den eller Chicago. :) Om man ska se en musikal så ska man göra det live och inte som film.

    Det var väl nästan som väntat med Oscarsgalan, är otroligt glad över att TTT tog hem priset för bästa specialeffekter.
    Jag tycker TTT's effekter slår alla andra filmer som var nominerade i samma kategori med hästlängder.
    Men visst hade den hård konkurrens från bla. AOTC och Spider-Man, dessa filmer har båda bra effekter men helt rättvist att TTT vann.

    Sedan var det kul att Michael Moore fick en Oscar för BfC, han borde ha fått den flera gånger om och hans tacktal var det bästa jag sett på flera år.

    Av att döma över det jag sett och hört om årets gala så gjorde jag helt rätt i att inte stanna uppe och se den live.

    Svt visar ett sammandrag av årets Oscarsgala nu på Onsdag klockan 21:30-23:00.
     
  9. Berg

    Berg Jedi Youngling star 3

    Registered:
    Nov 16, 2002
    Jag saknar Ice Age i listan. Eller skulle den fått pris förra gången?
     
  10. Enji

    Enji Jedi Grand Master star 6

    Registered:
    May 14, 2002
    Ica Age var nominerad i bästa Animerade, men fick inte Oscarn (den gick ju till Spirited Away).
     
  11. Berg

    Berg Jedi Youngling star 3

    Registered:
    Nov 16, 2002
    Men vad uselt.
     
  12. Cobblestone

    Cobblestone Jedi Padawan star 4

    Registered:
    Jul 30, 2002
    hade räknat med att aotc skulle få nåt...
    men glad att TTT fick oxo...
     
  13. Sith_Lord_Linkoping

    Sith_Lord_Linkoping Jedi Knight star 5

    Registered:
    Jan 19, 2001
    Skönt att inte Ice Age vann den Oscarn med tanke på hur usel filmen är, Spirited Away
    är ett mästerverek utan dess like.
    Fast det är ju bara min åsikt. :)
     
  14. Swedish_Sith

    Swedish_Sith Jedi Youngling star 2

    Registered:
    Oct 29, 2002
    *förbereder sig på att få skor, stenar och diverse hårda, vassa föremål i huvudet*

    Jag tycker INTE att TTT gjorde sig förtjänt av Oscarn för Visual Effects.

    Visst var den väldigt vacker, men enligt mig tycks Weta Digital ha problem med ett antal saker.

    Nedan klistrar jag in den "analys" som jag gjorde på Yoda och Gollum för en tid sedan:


    "Kort" CG-analys.


    J Skywalker, jag håller med dig den här gången. Jag har alltid tyckt att CG´n är stråt vassare i Star Wars än i LotR, men när det gäller just CG-karaktärerna så kan man ju diskutera. Om jag nu på ett just och ärligt sätt ska jämföra Yoda och Gollum så delar jag upp tävlingen i 3 delmoment.

    1. Textur:

    När jag såg Yoda första gången i Attack of the Clones så blev jag förstummad. ILM hade lyckats bättre än vad jag kunde hoppas på. Jag kom på mig själv med att tänka att denna Yoda är bättre än både Episode I-Yoda och OT-Yoda tillsammans, och det tycker jag än idag. Texturen är underbar, men man får ändå lite svårt att relatera till hur bra texturen egentligen är eftersom Yoda som "art" ligger helt utanför våra mänskliga referenssystem. ( Jag har i alla fall aldrig sett något djur som ens liknar Yoda ;) )

    Gollum å andra sidan är långt mycket mer mänsklig, och man kan här referera mer till verkligheten. Weta Digital lyckades väldigt bra med Gollum och enligt mig beror det absolut mest på just texturen. När jag pratar om detta så talar jag naturligtvis om ansiktet. De övriga kroppsdelarna ser jag ingen kvalitativ skillnad på mellan Yoda och Gollum. Åter till Gollum då... ansiktet är väldigt enkelt byggt, väldigt mänskligt byggt, varpå man ser de små vecken på ett mycket tydligare sätt. Då Gollums hud går mer i de grå nyanserna så blir det dessutom enklare att få texturen att se snygg ut. Yoda´s färgglada anlete i kombination med de minst sagt många rynkorna i ansiktet gör att man inte får den där "mänskligheten", och visserligen är det kanske meningen. Trots det vinner Gollum den här ronden, om än med en MYCKET liten marginal.

    Gollum vs Yoda 1 - 0

    2. Befintlighetsgrad

    För mig är befintlighetsgraden en av de viktigaste aspekterna när jag granskar CG, alltså hur pass bra CG´n smälter in i de övriga miljöerna. När man tittar på Gollum ler man bokstavligen, även om man tycker synd om det lilla pyret innerst inne. Han känns väldigt mänsklig, mer mänsklig än både Frodo och Sam, "if you follow me." ;) Däremot saknar jag en del här hos Gollum. Redan i första scenen slog det mig att han inte riktigt såg ut att vara där. Då månen står över berget och Gollum filmas underifrån då han klättrar i början. (Gollum befinner sig alltså mellan kameran och månen). Då borde inte hela hans anlete vara så pass jämnt belyst som det faktiskt är. I just detta fall var det inte så störande, men jag reagerade ändå. Jag tycker det verkar som om Weta Digital´s största problem är just att få till detta med befintlighetsgraden. Det var vid många tillfällen som jag tyckte att Gollum såg rent av inklippt ut, framförallt när de tittade på Olifanterna. Då var det till och med svårt att avgöra hur långt från "kameran" som han befann sig.
    Man kan säga att ju ljusare omgivningen var, destå mer syntes bristerna i befintlighetsgraden... tyvärr.

    Om man däremot beskådar Yoda med det kritiska ögat på den här punkten så finner man snabbt (i alla fall jag) att det inte finns så mycket att anmärka på, knappt något alls. Yoda känns på den här fronten mer övertygande och han har den högsta befintlighetsgraden som jag någonsin sett hos en CG-karaktär. Befintlighetsgraden påverkas absolut mest av de "digitala trollkarlarnas" ljussättning. Även om man inte sitter och snabbt beräknar i varje scen åt vilket håll karaktären bör kasta sin skugga så registrerar hjärnan det avvikande som ett fel och det ser genast indirekt mindre verkligt ut. Trots att Yoda rör sig i mycket svårare/ljusare miljöer så ser han enligt mig ändå bättre ut i det här delmomentet.
    Det finns även andra aspekter som spelar in på befintlighetsgraden, men detta brukar mer vara över
     
  15. Lars_Muul

    Lars_Muul Jedi Grand Master star 6

    Registered:
    Oct 2, 2000
    AOTC var 2002 års bästa film.
    Största anledningen till att jag tycker det är att jag är Star Wars-fan, men faktum kvarstår: Jag tycker faktiskt så.

    Det är därför jag inte bryr mig om Oscarsgalan. Den har helt enkelt ingenting med mig att göra.
     
  16. DARTHLARS

    DARTHLARS Jedi Grand Master star 4

    Registered:
    Mar 12, 2002
    Studion bakom Ice Age är coolt. De har redan vunnit en oscar för bästa animerade kortfilm: Bunny. Jag var på en föreläsning en gång när regissören (Chris Wedge) berättade om filmen och visade bilder på sin söta lilla dotter i gamla hus under olika tider på dagen när det var olika sorters ljus. De hade också själva skrivit all programvara de använde för att rendera filmen.
     
  17. Swedish_Jedi

    Swedish_Jedi Jedi Padawan star 4

    Registered:
    Jul 15, 2002
    YEAY!! 2 OSKARS TILL TTT!!!
    *är stolt över PJ*
     
  18. Zaphod Beeblebrox

    Zaphod Beeblebrox Jedi Padawan star 4

    Registered:
    Aug 26, 1999
    Det börjar nästan bli dags att göra Digital Character till en kategori för sig och skilja den från Visual Effects.
     
Thread Status:
Not open for further replies.