main
side
curve
  1. In Memory of LAJ_FETT: Please share your remembrances and condolences HERE

Rensa upp skiten och sluta göra nya trådar

Discussion in 'Archive: Sweden' started by The_Dark_Overlord, May 14, 2002.

Thread Status:
Not open for further replies.
  1. MYSTIC_KNIGHT

    MYSTIC_KNIGHT Jedi Padawan star 4

    Registered:
    Mar 19, 2002
    Håller med (Verkar som om jag inte gör nåt annat) :D
     
  2. The_Dark_Overlord

    The_Dark_Overlord Jedi Padawan star 4

    Registered:
    Apr 16, 2002
    klart du ska hålla med mig..alla ska hålla med mig..
     
  3. MYSTIC_KNIGHT

    MYSTIC_KNIGHT Jedi Padawan star 4

    Registered:
    Mar 19, 2002
    Varför? :confused:
     
  4. wishnud

    wishnud Jedi Grand Master star 4

    Registered:
    Oct 21, 2001
    Jag håller med Queit Queen på alla punkter.

    Långa trådar är trevligare än än många små.. sedan köningen har det kommit ca 50 nya trådar.. innan var det ca 1-2 i månaden, men man får ta och anpassa sig ;)
     
  5. MYSTIC_KNIGHT

    MYSTIC_KNIGHT Jedi Padawan star 4

    Registered:
    Mar 19, 2002
    Man börjar känna sig som en kameleont ju. :)
     
  6. Aleia

    Aleia Jedi Youngling star 3

    Registered:
    May 7, 2002
    Det ligger någonting i det Wishnud skrev...

    Själv är jag en nykomling på detta ställe...
    Känner mig då lite anklagad ;) eftersom jag gjort en ny tråd... vet inte riktigt vad jag ska lägga in här mer mer än att man får helt enkelt anpassa sig som du skriver...
     
  7. The_Dark_Overlord

    The_Dark_Overlord Jedi Padawan star 4

    Registered:
    Apr 16, 2002
    själv tycker jag att långa trådar är bäst..det e ju mera status i en tråd me 5000 inlägg en 2500 trådar med två inlägg i varje..
    också blir det lättare att hitta..visst ska man få skapa nya trådar..men man kan ju åtminstånde försöka se om det man vill skapa kanske redan har skapats eller kan passa in på en annan...
     
  8. MYSTIC_KNIGHT

    MYSTIC_KNIGHT Jedi Padawan star 4

    Registered:
    Mar 19, 2002
    Självklart kan man göra det tycker jag. Vi har ju iallfall inte så många så att vi inte orkar gå igenom dem.
     
  9. The_Dark_Overlord

    The_Dark_Overlord Jedi Padawan star 4

    Registered:
    Apr 16, 2002
    vad jag har hört så är det visst för många..och då skapar folk ännu mer..en ond cirkel..
     
  10. MYSTIC_KNIGHT

    MYSTIC_KNIGHT Jedi Padawan star 4

    Registered:
    Mar 19, 2002
    The Circle is now complete
     
  11. Kuang-Eleven

    Kuang-Eleven Jedi Youngling star 3

    Registered:
    May 7, 2002
    Status? Du skojar va?

    Hmm.. ok.. hur lätt är det att komma med sidinlägg i en tråd med 5000 inlägg?? e det inte bättre att starta en mailinglista eller nåt om ni inte vill klicka på mer än en grej?

    Ett forum är o kommer vara (om inte nån admin gör om det till en entrådspryl) just det.. ett forum.. en plats där man kan ventilera ideer, prata, diskutera, eller bara ha roligt. Det är mkt svårt eller närmast omöjligt att göra det i en tråd. Om inte alla har samma ide, eller vill prata om samma sak i 5000 inlägg (vilket är regeln här).

    En ny tråd är vad det skall vara, en ny ide, vinkel, diskussion, eller helt enkelt en ny början på en diskussion. Att tvinga in alla inlägg i en tråd funkar kanske med 4-5 personer på ett forum, det funkar dock mindre bra med fler personer.
     
  12. wishnud

    wishnud Jedi Grand Master star 4

    Registered:
    Oct 21, 2001
    Att han en tråd med massa inlägg är helt klart överdrivet.

    Men som vi har det nu:

    Allt strunt/vansinnes/roligt brukar vi samma i dom långa trådarna som i God morgon, Hurra och konspirationsteorier.

    Men att skapa en tråd för en sak man vet inte kan utvecklas som många nya här, min partyradio och varför kallas aprentize mini osv. Det kan man fråga i en "lång" tråd.

    Det ser oproffsigt ut med en massa lösa trådar verallt tycker jag. Men omman känner för att skapa en seriös tråd om köning böcker serier filmer och övrigt o-struntigt så är det ok.

    Att man ska diskutera, prata och ha roligt är redan en del i detta forum, frågan är om det kommer att skapas en massa nya trådar eller om dom kommer att anpassa sig efter den tidigare dagordningen.

    (min åsikt)
     
  13. Kuang-Eleven

    Kuang-Eleven Jedi Youngling star 3

    Registered:
    May 7, 2002
    Låt oss säga att ett forum har 200 besökare, varav varje person postar 2 inlägg per dag.. detta blir 400 inlägg.. Om jag frågar i en av 3 tilåtna trådar "varför kallas aprentize mini?" och inte kollar förrns nästa dag, så e chansen stor att 399 andra poster har hamnat där o jag kan inte hitta vare sig frågan eller svaret.

    Samma sak gäller för omvänt.. hur skall man hitta/svara på de intressanta frågorna om man får sitta o leta igenom en tråd som redan bytt ämne när man vill svara på en fråga som stod 2 sidor tidigare?

    Det är klart enklare att ha det indexerat som separata trådar..

    Detta är nog det enda forum jag besökt någonsin (och ja, jag var en riktig board-hog tidigare på många IGN forum) som försöker starkt begränsa antalet trådar och stänga de som inte är vad det står dom är..

    Att ett forum har många trådar kan bara betyda en sak.. det är välbesökt och har folk som e pratglada.. vad som är fel i detta förstår jag inte riktigt. Att ha ett forum som endast tillåts ha 3-4 aktiva trådar o har mer än 1000 poster i en tråd brukar betyda att det är ett mkt litet gäng som postar där, och inte värt ett besök.

    Ta o besök vilket IGN forum som helst och ta en titt, inte en person där skulle påstå att det är oseriöst eller oproffessionellt att ha många trådar. Det är inte alls ovanligt med långt över 10.000 trådar per forum.. Jag säger inte att vi borde skapa 10.000 trådar här, men därimot att att totalt begränsa folks rörlighet i forumet är en mkt dålig ide.

    När folk har kommit in i en rolig diskussion så blir tråden helt plötsligt ständ / det kommer nån o säger att det är för många trådar / man blir tvångsförflyttad till en annan tråd.. man tappar intresset för diskussionen.. men vad vet jag, det kanske är syftet..

    Den enda regeln jag fick var att inte skapa dubletttrådar. OA sa att det fanns ingen begränsning på hur många trådar som fick skapas (tacka gudarna för det). Om det inte finns en klar dublettråd på första sidan som är synlig, så ser jag ingen anledning att inte skapa en ny tråd (ja man kan ju titta omkring också).

    Min lösning på problemet: Sluta tjata om antalet trådar.. läs de du tycker är roligast, ingen tvingar någon att läsa trådar.. hittils har inte en enda aktiv tråd blivit bortputt från första sidan på en dag.. så länge det inte händer så är inte inte för mkt trådar som skapas per dag.
     
  14. emilsson

    emilsson Force Ghost star 6

    Registered:
    Oct 5, 1998
    Jag tror du har missförstått en sak:

    Att ha ett forum som endast tillåts ha 3-4 aktiva trådar o har mer än 1000 poster i en tråd brukar betyda att det är ett mkt litet gäng som postar där, och inte värt ett besök.

    Vi tillåts endast ha 3-4 struntsnackstrådar, alltså trådar utan ett egentligt ämne. Jag tycker det räcker. Det finns inga begränsningar kring antalet trådar som har olika ämnen.
     
  15. Kuang-Eleven

    Kuang-Eleven Jedi Youngling star 3

    Registered:
    May 7, 2002
    "Långa trådar är trevligare än än många små.. sedan köningen har det kommit ca 50 nya trådar.. innan var det ca 1-2 i månaden"

    Det var det jag refererade till, inte antalet struntsnackstrådar..

    Någon som reflekterat över att det är mer folk här sen köningen? och verkar som om det är mer aktivitet också.. det kanske är anledningen till fler trådar..
     
  16. emilsson

    emilsson Force Ghost star 6

    Registered:
    Oct 5, 1998
    Ok, då är jag med :). Personligen tycker jag att de flesta nya trådar varit befogade att starta. Att aktiviteten ökat är något positivt. Det enda som blev lite för mycket var alla nya medlemmar som startade egna trådar för att säga hej. Det kanske kunde avhjälpas med en officiell välkomsttråd.
     
  17. Kuang-Eleven

    Kuang-Eleven Jedi Youngling star 3

    Registered:
    May 7, 2002
    Det där kan jag hålla med om emilsson ;)

    En officiell välkomsttråd med titeln "Jag är ny!" kanske vore nåt OA?
     
  18. emilsson

    emilsson Force Ghost star 6

    Registered:
    Oct 5, 1998
    Mågon form av tråd där nya medlemmar kunde presentera sig själva och lära känna äldre medlemmar vore kanske något :).
     
  19. wishnud

    wishnud Jedi Grand Master star 4

    Registered:
    Oct 21, 2001
    Eleven: Jag antar att anledningen att jag tycker som jag gör är att jag är van med tiden innan "rusningen" då allt var mera fridfullt och att det var lättare att hitta till dom enligt mig "intressanta" trådarna. Men det är nya tider nu jag ska lägga min röst åt sidan och se hur det går.

    // Fred
     
  20. wishnud

    wishnud Jedi Grand Master star 4

    Registered:
    Oct 21, 2001
    VÃ¥ran memberlista finns ju djupt begraven,

    Kan något kanske gräva fram den så att alla nya kan skriva in sig?
     
  21. Obi Anne

    Obi Anne Celebration Mistress of Ceremonies star 8 Staff Member Manager

    Registered:
    Nov 4, 1998
    Medlemslistan ar fullstandigt fel, den maste goras om nar allt har lugnat ner sig, maste gora ett mer latthanterligt format pa den ocksa.


    Och det finns en presentationstrad redan, den heter Valkommen till forumet (officiell fragetrad) och ar just till for att vara en bra borjan att posta i har.
     
  22. Kuang-Eleven

    Kuang-Eleven Jedi Youngling star 3

    Registered:
    May 7, 2002
    Finns det nån möjlighet för dig att låsa den till toppen på sidan OA?
     
  23. The_Dark_Overlord

    The_Dark_Overlord Jedi Padawan star 4

    Registered:
    Apr 16, 2002
    allt jag menar är att man kan ju åtminstånde KOLLA om det man vill skapa redan finns eller kan passa in på en annan tråd..
    tex. var det en nygammal tråd om Ljus Svärd, sen dök det upp tre nya..dom kunde gott och väl ha hamnat på den första tråden..
    jag är inte emot skapandet av nya trådar..bara om man skapar onödigt många..
     
  24. Obi Anne

    Obi Anne Celebration Mistress of Ceremonies star 8 Staff Member Manager

    Registered:
    Nov 4, 1998
    Och for att svara Kuang, nej jag kan inte lasa nagra tradar vid toppen av sidan, man maste posta i dem for att de ska halla sig framme.
     
  25. flugan

    flugan Jedi Youngling star 1

    Registered:
    May 6, 2002
    "die Jedi Dogs"
     
Thread Status:
Not open for further replies.