Ringenes Herre

Discussion in 'Norway' started by Karoline, Dec 8, 2001.

Thread Status:
Not open for further replies.
  1. Karoline Jedi Master

star 4
    Nuh? Noen som gleder seg??
    Noen som er heldigere enn meg og skal på premieren?

:_|
  2. Mhirth Jedi Knight

star 2
    Gleder meg som en unge. Trailere ser helt fantastiske ut. Har billetter til den lørdag 22.12.
  3. randall Jedi Padawan

Jeg har til premieren.
    Gleder meg som en liten unge ;)
  4. Ree Yees Jedi Youngling

star 5
    Gleder meg som en forvokst unge, skal den 20. sammen med en hel gjeng mer eller mindre forkvaklede entusiaster. Ingen er Ringenes Herre-entusiast (bortsett fra meg) da ... men de er veldig entusiastiske over at det kommer en film veldig mange andre gleder seg til, så de må se den de også :)
  5. Adali-Kiri Jedi Master

star 4
    Skal oppleves onsdag 19! Jeg er egentlig helt vill av glede! :D

Faktisk er AotC helt i skyggen for meg nå. Huffda...
  6. Karoline Jedi Master

star 4
    Sånn er det for meg og! Jeg begynner å bli redd for at jeg blir LotR- fantast istedetfor SW fantast.
    Men størst av dem er Star Wars
    Heldigvis er det plass til mye i mitt hjerte :p
  7. Adali-Kiri Jedi Master

star 4
    [face_love] Hehe.

Enig, men jeg er faktisk oppriktig "bekymra" for at Ringenes Herre skal være så steinbra at SW vil se dumt ut... [face_plain]
  8. Karoline Jedi Master

star 4
    Jeg ble nesten redd da jeg leste den... den er så mye bedre enn noen swbok, det er som å sammenligne picasso med.... klussinga mi i kladdeboka, altså det verste er at jeg mener det. Hvis filmen blir sånn, da... står ikke verden til påske
  9. Mhirth Jedi Knight

star 2

Det ser jo ganske bra ut, den har fått glimrende kritikker i de fleste avisene overalt i verden. Lastet ned noen klipp fra TheOneRing.net i dag. Fy søren hvor bra det er. Fryser på ryggen hver gang jeg hører stemmen til Sarumann.
  10. Ree Yees Jedi Youngling

star 5
    Har sett alle trailerne nå, og når jeg sammenligner dem med "Episode 2" blir "Episode 2" rett og slett ... møl...

:(

Hvordan skal det ende?!?!?!
  11. Karoline Jedi Master

star 4
    :_|
    I knoooow....
    men- vi må huske på det- Lotr er bra på en annen måte enn Star Wars. Det er to forskjellige historier.
  12. Adali-Kiri Jedi Master

star 4
    Jeg har prøvd å holde hodet kaldt, men etter å ha sett trailerne om og om igjen på CD-rom'en som fulgte med siste Pondus...dægern! [face_plain] Det ser rett og slett helt vanvittig ut. Jeg er bekymra, selv om det egentlig bare er helt knall med flere fantastiske filmer.

Jeg tror jeg veit hvorfor jeg er redd; RH er faktisk på mange måter originalen som Lucas har modellert veldig mye av SW på. Så hvis originalen endelig kommer og sparker rumpeballer, så kan det fort hende at folk vil si "hei, detta er the real thing!" og SW vil stå litt ynkelig tilbake som en bleik kopi. :(

Jeg mener; Gandalf = Obi-Wan, Sarumann = Anakin/Vader, Sauron = Palpatine, Frodo = Luke (begge har til og med vokst opp hos onkelen sin etter at foreldrene forsvant på mystisk vis...), Munti&Pippin = 3PO&R2, Elrond = Yoda, orker = stormtropper, Gimli = Chewbacca, etc etc etc...

Det er jo relativt åpenbart at George har lest boka...

Oioioi, nå skremmer jeg vettet av meg sjøl.

AotC må virkelig levere til sommeren, ellers [face_plain] :( :_|
  13. Karoline Jedi Master

star 4
    Grattis Ari og Märtha. :)

Har du og kjøpt Pondus!!???
    Den var RÃ…! Leste du Nemi?? :D :D
    Jeg kjente meg SÃ… igjen! spesielt den siste stripa- den med dopen.
    *Humre, humre*

Det begynner så sakte å gå opp for meg... Jeg vil ikke si (nekter) at Star Wars er dårligere enn Lotr, for på en måte er de like bra. Men Lotr er magisk. Det er spesielt. Star Wars tørker liksom litt inn når jeg sitter under min Frodo-plakat og leser om Ringen, mens jeg hører på soundtracket. Jeg pleide å gjør det med Star Wars, og det er ikke det samme.

NOOOOOOO!!!!
    Use the Force, Lucas- make AotC memorable.
  14. Adali-Kiri Jedi Master

star 4
    Yes, Pondus og Nemi er helt knall! :)

Hva syns du om soundtracket? Jeg syns med hånda på hjertet at det er noe av det mektigste, flotteste, heftigste, peneste og mest rørende og triste jeg har hørt av filmmusikk på lange tider. Imponerende!

Vi får konsentrere oss i Kraften og håpe at Lucas leverer varene i Mai...
  15. Karoline Jedi Master

star 4
    Soundtracket... nr 10!!!! nr 10!!!!!
    GÃ¥r det an???? Enkelte kroppsdeler vrenger seg! *sukk*
    Hvordan ser coveret ditt ut? Jeg har Arwen på forsida.
  16. Adali-Kiri Jedi Master

star 4
    Nr10 er Many Meetings, eller Aragorn and Arwen eller hva? Husker ikke helt.
    Jeg måtte bare ha Gandalf på coveret! :)
    Men Arwen ... Liv Tyler ... [face_love]
  17. Karoline Jedi Master

star 4
    Gandalf! De hadde ikke fler igjen av ham, så da var det nesten det samme hva jeg tok. Gandalf er cool. :)
    Apropos Liv Tyler, har noen sett One Night at McCools?
  18. Mhirth Jedi Knight

star 2
    Har sagt til meg selv at jeg skal sette Star Wars litt i skyggen til jeg har sett Lotr 3-4 ganger. Men akkurat nå er jeg mer gal en før The Phantom Menace hadde premiere og det skremmer meg litt. Er det forresten noen som vet hvor det går an å kjøpe replica av ringen ?
  19. Erk Force Ghost

star 4
    "Så hvis originalen endelig kommer og sparker rumpeballer, så kan det fort hende at folk vil si "hei, detta er the real thing!" og SW vil stå litt ynkelig tilbake som en bleik kopi.
    Jeg mener; Gandalf = Obi-Wan, Sarumann = Anakin/Vader, Sauron = Palpatine, Frodo = Luke (begge har til og med vokst opp hos onkelen sin etter at foreldrene forsvant på mystisk vis...), Munti&Pippin = 3PO&R2, Elrond = Yoda, orker = stormtropper, Gimli = Chewbacca, etc etc etc... Det er jo relativt åpenbart at George har lest boka..."

Jag blir så sne när jag läser det här, Star Wars har väldigt lite med det där att göra, sw är ju nästan helt baserat på Kurosawas Hidden Fortress, som kom på -50-talet (alltså ungefär samtidigt som ringen, 5 år efter tror jag..) Där kan man snacka om rip-off.
    Båda historierna är egentligen baserade på gamla mytologier, som den nordiska, grekiska, orientaliska etc.etc.etc. , där dessa karaktärer dyker upp på olika sätt, som Gandalf,Obi,Merlin som den vägledande, Saruman, Anakin som den onde, förrädaren, Frodo, Luke, Arthur; hjälten. Tolkien hittade inte på dessa utan gjorde som Lucas återskapade de gamla mytologierna...

Detta är det smarta i båda verken och antagligen anledningen att de blev såpass stora.

tillfällig signature
    För brödrafolkens väl : ) he he
    Med Finse, Pernilla, "det luktar flingor här" ska vi leda galaxen som far och son.
  20. Adali-Kiri Jedi Master

star 4
    Øh...Erk;

Hei, Broder. Jeg er utmerket klar over at Tolkien ikke oppfant denne typen historier. De er gamle som menneskene. Men Tolkien kom FØR Lucas, og du skal være god for å overbevise meg om at Lucas IKKE er inspirert av Ringenes Herre. Og nå kommer Ringenes Herre til å ta verden med storm, og folk vil se det og kanskje tenke - "aha, SW er jo egentlig bare Ringenes Herre i verdensrommet"! Ingen kommer til å si - "aha, SW er jo akkurat som Ringenes Herre en omarbeiding av eldgamle myter og filmer av Akira Kurosawa"! Det er veldig få som faktisk er klar over sånt, fordi gresk mytologi og Kurosawa ikke er spesielt integrert i pop-kultur. Men det er SW og Ringenes Herre, og da blir disse sammenligna. Det er jo SW Ringenes Herre blir sammenligna med nå før premieren, ikke eldgammel mytologi.

Derfor er jeg engstelig for at folk skal oppfatte SW som en Ringenes Herre rip-off...

(Forresten, hvordan veit du at George er inspirert av Kurosawa og IKKE Tolkien...?)

Karoline; Yes, One Night at McCool's er knallbra. Ikke bare pga Liv Tyler heller! Egentlig er filmen verdt penga bare pga parykken til Michael Douglas. Aheee, vi har en nordmann i Hollywood! Jeg tror Zwart kan få en knallbra karriere. Hvis du vil stemme på han så gå til AotC & Episode III NS forumet og finn min fantastiske "If Lucas didn't direct EpIII, who should?". :)
  21. Erk Force Ghost

star 4
    Jag tog iofsig i lite när jag sa att Lucas strörsta inspiration var Kurosawa, det han gjorde var följande; tog Kurosawas film "Hidden Fortress" och gjorde en nästan helt historiemässig kopia, som han sedan bearbetade i 4 manus innan han gjorde ANH.
    Detta gäller bara ANH, de andra filmerna var han nog mer under inflytandet av Joseph W. Campbells bok The Hero with a thousand faces där campbell analyserade olika myter och deras gemensamma drag. (ungefär som Tolkien gjorde med de nordiskeuropeiska myterna) Finns att läsa om i bland annat boken Star Wars; Magic of the Myth och på
    http://hem.passagen.se/wookiee/developm/index.html
  22. Karoline Jedi Master

star 4
    Hmmmm, interesting.(nekter å delta i frykt for å analysere filmene til døde) Til Mhirth; Jeg leter og jeg leter- jeg finner ingenting! Jeg så en ring som lignet- noe sykt og- men det var hos gullsmeden, og ringen var i ekte gull. Da jeg spurte ekspeditøren, så hun rart på meg (jeg visste at hun kom til å gjøre det, men jeg spurte uansett) og sa "Det tror jeg neppe"
    *sukk* Jeg har lekebutikkene igjen, og noen bokhandler.
  23. randall Jedi Padawan

SW er på en måte litt oppbrukt i forhold til lotr.
    Det er jo selvsagt fordi det aldri har blitt filmatisert før.
  24. Mhirth Jedi Knight

star 2
    Fikk med meg at Sone2 på TV2 hadde en konkurranse der du kunne vinne en Ring, men de sa selvfølgelig ikke om det gikk an å få tak i den et annet sted.
  25. Karoline Jedi Master

star 4
    I dag har jeg sett Ringenes Herre!

Til og med To TÃ¥rn!

Men ikke som dere tror, i dag kjøpte jeg nemlig tegnefilmen! Det var.. intressant. For å være fra 1978 var den ganske ålreit, faktisk, men ikke akkurat etter våre standarer.

Men, den kan anbefales fordi;
    - Anthony Daniels har stemmen til Legolas
    - Alec Guinness har forteller-stemmen

:D
Thread Status:
Not open for further replies.