main
side
curve
  1. In Memory of LAJ_FETT: Please share your remembrances and condolences HERE

Säkerhets bugg i Windows XP

Discussion in 'Archive: Sweden' started by Leto, Sep 27, 2002.

Thread Status:
Not open for further replies.
  1. Leto

    Leto Jedi Padawan star 4

    Registered:
    Feb 19, 2002
    Ni som kör XP borde ta bort den här filen
    uplddrvinfo.htm

    Ligger i Windows mappen nånstans. Om ni har kvar den och trycker på en länk som är skriven på ett visst sätt så rederas er c:
    Vilket är lite trist ju ;)
     
  2. Sith_Lord_Linkoping

    Sith_Lord_Linkoping Jedi Knight star 5

    Registered:
    Jan 19, 2001
    Fast bara liiiiiiite trist. :D
    Alltid kul att bli överraskad ibland. *ler*
     
  3. Maladour-Fei

    Maladour-Fei Jedi Knight star 5

    Registered:
    Oct 17, 2000
    Ehm... Det här låter ganska likt något jag läste på vårt intranet tidigare idag:

    Följande mail snurrar just nu runt. Gör inte som dom säger!!!

    OBS ! "jdbgmgr.exe" är inget virus utan ett av windows stödprogram, så ta inget bort den!!!!!!!!!!!!
    -------------------------------------------------------------------------------------
    För första gången i mitt liv har min adressbok blivit infekterad av ett virus. Min kollega som "delade med sig" av det mejlade till mig i morse och varnade mig. Filenamnet på viruset är "jdbgmgr.exe". Jag har fått veta att det inte kan upptäckas av Norton eller andra antivirusprogram. Det håller sig lugnt de första 14 dagarna innan det skadar systemet.
    Det skickas automatiskt via adressboken vare sig man mejlar eller inte, så eftersom du står i min adressbok är det risk för att du är smittad. Förlåt!
    Jag följde instruktionerna och det var lätt att bli av med viruset:
    1. Gå till Start och sedan Sök, Find eller Search
    2. Skriv namnet jdbgmgr.exe i Filer/Mappar
    3. Kontrollera att du söker i "C", d.v.s. hårddisken
    4. Klicka på Find Now eller Search
    5. Viruset har en teddybjörn som logga och namnet är som sagt jdbgmgr.exe - ÖPPNA INTE!
    6. Högerklicka och ta bort det
    7. Gå till papperskorgen och ta bort det därifrån också.
    Om du hittar viruset måste du kontakta alla i din adressbok och varna dem. Med lite tur är du inte smittad, och annars är det bara att följa instruktionerna ovan.

    -------------------------------------------------------------------------------------
    OBS ! "jdbgmgr.exe" är inget virus utan ett av windows stödprogram, så ta inget bort den!!!!!!!!!!!!

     
  4. Leto

    Leto Jedi Padawan star 4

    Registered:
    Feb 19, 2002
    Jo men mitt är riktigt, det är en htm fil så det är ju inget program.
     
  5. Kuang-Eleven

    Kuang-Eleven Jedi Youngling star 3

    Registered:
    May 7, 2002

    --EDIT: Um, jag ska nog va tyst.. kom precis på hur dom gör det.. :D deletade vad jag skrev innan... Problemet är rätt simpelt.. men MKT svårt att utföra.. chansen att nån skulle lyckas med det är minimal då det kräver att rätt många variabler är rätt..

    Servicepacken fixar detta dock.. om man tar bort filen kommer datorn störtdyka om du försöker köra vissa hjälpfunktioner bland annat.. så bered er på detta.. Windows kan också återställa filen själv om den upptäcker att den är borta.. ilket den så småningom gör..

    En alternativ lösning för att inte skapa crasher (om ni använder hjälp) så döp om filen till Uplddrvinfo.bak och gör en tom fil som heter Uplddrvinfo.htm på samma plats... detta stoppar crashen.. Skulle dock föreslå och installera servicepack 1..

    OIfficiell site: http://support.microsoft.com/default.aspx?scid=kb;en-us;Q328940
     
  6. Killkenny-Kenobi

    Killkenny-Kenobi Jedi Youngling star 3

    Registered:
    May 9, 2002
    Bill Gates är ju ett virus själv...
    Han lägger ju in medvetna buggar i operativsystemen bara för folk ska köpa andra utvågor etc..
     
Thread Status:
Not open for further replies.