main
side
curve
  1. In Memory of LAJ_FETT: Please share your remembrances and condolences HERE

Sagan är komplett! Eller?.....

Discussion in 'Archive: Sweden' started by Aprentize, May 29, 2005.

Thread Status:
Not open for further replies.
  1. Aprentize

    Aprentize Jedi Master star 4

    Registered:
    Jan 15, 2002
    Nu har vi ju då alltså, om det undgått någon, fått upplösningen i starwars sagan. Men när man ser filmerna från 1-6 kanske man upptäcker vissa småsaker som gnager en lite, kanske vad gäller kontinuitet eller bara smaksaker. Jag tänkte att vi här skulle kunna samla alla små detaljer som vi tycker bör ändras inför en eventuell ultimate edition av sagan. Det handlar alltså om realistiska förslag, även om jag personligen är öppen för orealistiska förslag oxå. Men skriv dom separat, så att det blir överskådligt. Jag kommer att uppdatera den här första posten med en lista på alla förslag som kommer in, för enkelhetens skull. Jag börjar...

    Ändringar i Star Wars inför Ultimate Edition

    * ROTJ - Ändra "Obi-Wan once thought as you do" till "Not even Obi-Wan thought as you do" alternativt "Your mother once thought as you do". Att låta Vader nämna Padme vid denna tidpunkten hade varit ännu en bidragande faktor till att han börjar känna av den inre konflikten.
    * ANH - Se för guds skull till att Anakins gamla ljussvärd är blått i hela filmen!

    * AOTC - När Obiwan pratar med Mace och Yoda via hologram från Kamino bör ändra Sifa Dias repliken till att ingen av ovanstående jedis har hört talas om honom.

    * AOTC - Släng in en jedi wookie bland ynglingarna som Yoda tränar, eller på något sätt släng in NÅGONTING som lite mer bygger upp varför han har ett speciellt band till wookierna.

    * OT - Dubba om alla stormtroopers så att det är Temuera Morrissons röst. Jag skiter i om kejsaren skaffat andra värdar till klonsoldater eller inte, ur en filmisk synvinkel skapar det mycket bättre kontinuitet mellan trilogierna.

    * ANH - När Obi-Wan berättar för Luke om hans far i ANH, skulle jag gärna ersätta Imperie-temat med Imperie-marschen. Jag behöver egentligen inte höra nån storslagen variant på temat i ANH, men bara en liten hint i den scenen skulle ge så mycket.

    * ANH - Bilden på skärmen som Dodonna använder under Rebell-mötet inför slaget i ANH vill jag gärna ha utbytt mot en bild som fr a stämmer överens med hur Dödsstjärnan ser ut.
     
  2. DARTHLARS

    DARTHLARS Jedi Grand Master star 4

    Registered:
    Mar 12, 2002
    Är du sarkastisk eller allvarig?
     
  3. Aprentize

    Aprentize Jedi Master star 4

    Registered:
    Jan 15, 2002
    Vilken del av min post får dig att tro att jag skulle vara sarkastisk?
     
  4. Zaphod Beeblebrox

    Zaphod Beeblebrox Jedi Padawan star 4

    Registered:
    Aug 26, 1999
    * ROTJ - Ändra "Obi-Wan...

    - Varför?


    * ANH - Se för guds skull till...

    - Ja, tack.

    * AOTC - När Obiwan pratar med Mace...

    - Hmmm, kanske.

    * AOTC - Släng in en jedi...

    - Inte nödvändigt, tycker jag. Det nämns mycket grejer i filmerna som inte behöver få en övertydlig förklaring

    * OT - Dubba om alla stormtroopers...

    - Var det jag som såg fel eller är det så att ALLA kloner faktiskt inte är baserade på Jango?
    Jag tyckte mig se en bunt kloner i ROTS som INTE var Temuera Morrison.
     
  5. Aprentize

    Aprentize Jedi Master star 4

    Registered:
    Jan 15, 2002
    Själv tyckte jag mig se en massa kloner som antingen var Temuera eller den andra killen som spelar "halvgammal klon" i ep2. Och som jag skrev, ur ett rent filmiskt perspektiv så hade det varit trevligt att ha kontinuitet på rösterna till stormtroopers. Inte så mycket för sagans kontinuitet som för filmerna, alltså att man kopplar stormtrupperna till klontrupperna starkare.
     
  6. Zaphod Beeblebrox

    Zaphod Beeblebrox Jedi Padawan star 4

    Registered:
    Aug 26, 1999
    NÃ¥ja
    Jag är hur som helst imponerad av att Lucas lyckas få till en så hejdundrans bra film för så lite pengar (155 milj).
     
  7. Lars_Muul

    Lars_Muul Jedi Grand Master star 6

    Registered:
    Oct 2, 2000
    Jag förstår inte heller varför man vill ändra "Obi-Wan once thought as you do. You don't know the power of the dark side. I must obey my Master!"
    Obi-Wan försökte, liksom Luke, få Vader att vända tillbaks. Han gjorde det dock på ett mycket mer aggressivt sätt, för han var inte alls lika förlåtande.

    Sifo-Dyas-grejen skulle kunna göras, men det är absolut inte nödvändigt. Det motsäger ingenting i ROTS och kommer därför med största sannolikhet inte ändras.

    En Wookiee-padawan? Kul idé, men kommer nog inte ske, eftersom det är onödigt.

    Morrisons röst vore coolt. Det skulle bli en intressant effekt att stormtrupperna och Boba har samma röst!

    Anakins ljussabel - Ja, definitivt. Överhuvudtaget tycker jag att alla ljussabeleffekter i hela OT borde göras om.

    * Sen känner jag att actionscenerna i ANH(duellen och rymdstriderna) skulle må bra av ett ansiktslyft. Vader slåss väldigt stelt jämfört med i TESB och jag har svårt att tänka mig att han skulle hålla igen mot Obi-Wan så som han gör med Luke. Han vill ju ha hämnd, för sjutton! Det innebär naturligtvis att även Obi-Wan måste livas upp en aning. Missförstå mig dock inte. Man behöver inte göra något extravagant, men lite mer fart och aggressivitet skulle ge mycket.
    Rymdstriderna känns, i jämförelse med alla andra episoder, ofärdiga. De skulle kunna göra massor med t ex flykten från Dödsstjärnan för att göra den så mycket mumsigare!



    Uppgraderingar är bra
    /LM
     
  8. Sith_Lord_Linkoping

    Sith_Lord_Linkoping Jedi Knight star 5

    Registered:
    Jan 19, 2001
    Tona ner Jar Jar's roll i TPM lite. Nu när man vet hur lite han är med i dom två övriga delarna i PT så känns det knappast nödvändigt att han tar så stor plats i den första filmen.
     
  9. Zaphod Beeblebrox

    Zaphod Beeblebrox Jedi Padawan star 4

    Registered:
    Aug 26, 1999
    Jag tycker att det vore intressant att se hela sagan med en bunt folk (när EP III finns på dvd) och skriva ner allt som funkar och inte funkar
     
  10. Lars_Muul

    Lars_Muul Jedi Grand Master star 6

    Registered:
    Oct 2, 2000
    Jag tänkte återuppliva denna tråd litegrann:

    * När Obi-Wan berättar för Luke om hans far i ANH, skulle jag gärna ersätta Imperie-temat med Imperie-marschen. Jag behöver egentligen inte höra nån storslagen variant på temat i ANH, men bara en liten hint i den scenen skulle ge så mycket.

    * Bilden på skärmen som Dodonna använder under Rebell-mötet inför slaget i ANH vill jag gärna ha utbytt mot en bild som fr a stämmer överens med hur Dödsstjärnan ser ut.



    That's impossible, even for a computer
    /LM
     
  11. MrSp0ck

    MrSp0ck Jedi Youngling

    Registered:
    Jul 12, 2005
    Haha kan bero på att varenda scen är datoranimerad. I Revenge of the Sith är det skådespelarna (Nåja, dom få som är verkliga i alla fall) som är specialeffekterna. För när varje scen består av CGI blir det inte särskilt speciellt längre.

    Och så länge det finns cash att hämta för GL är sagan utan tvekan inte över än på ett bra tag. Han måste ju trots allt introducera sjutton nya karaktärer i varje film så det kan säljas mer merchandise (Alternativt kanske låta en eller två överleva en film så dom kan dö i dom första tio minuterna i andra, allt för att göra mer plats för mer leksaker!)
     
  12. Lars_Muul

    Lars_Muul Jedi Grand Master star 6

    Registered:
    Oct 2, 2000
    Lucas gör inte Star Wars för att tjäna pengar.

    CG är f ö inte specialeffekter. Specialeffekter är fysiska effekter, medan de effekter som "ritas in" efteråt kallas visuella effekter :-B



    Pedant?
    Självklart!

    /LM
     
  13. MrSp0ck

    MrSp0ck Jedi Youngling

    Registered:
    Jul 12, 2005
    Hoho, den kommentaren får mig faktiskt att le lite smått. Lucas gör ju naturligtvist bara Star Wars för att berätta sin fantastiska historia! Att tillfredställa fansen!

    Ajdå men namnet är fortfarande missvisande för särskilt visuellt upphetsande är ju inte filmerna. Nej det är CGI på låg nivå, allt ser fejk och båg ut. Sagan om Ringen är ett tydligt bevis på att det går att tillhandahålla datoranimationer som ser bra ut.
     
  14. Lars_Muul

    Lars_Muul Jedi Grand Master star 6

    Registered:
    Oct 2, 2000
    Nej, han gör faktiskt sina filmer för att tillfredsställa sig själv och underhålla de yngre. Det lyckas han bra med, uppenbarligen.

    Jag har förresten aldrig sagt att Lucas inte vill tjäna pengar på sina filmer. Naturligtvis måste han göra det för att gå runt. Ditt "bara" tyder på ett svart-vitt synsätt. Kom ihåg vad den vise Kenobi hade att säga om det....

    EDIT:

    allt ser fejk och båg ut

    Vill du tycka det så får du. Jag tycker det ser fantastiskt ut.



    Only a Sith deals in absolutes
    /LM
     
  15. Zaphod Beeblebrox

    Zaphod Beeblebrox Jedi Padawan star 4

    Registered:
    Aug 26, 1999
     
  16. Charlii

    Charlii Jedi Youngling star 3

    Registered:
    May 16, 2005
    En sak som också minskar "CGI-känslan" i LotR är det faktum att alla karraktärer har rätt antal armar och ben, rimliga mängder hårväxt och oftast håller sig ganska nära marken...



    /Charlii
     
  17. obi_1_138

    obi_1_138 Jedi Youngling

    Registered:
    Dec 28, 2004
    frågan é som jag vet aprentize ville se i ROTS var att ani skulle ha en röd ljus-sabel. jag tror det hade varit coolt att se men frågan är då hur det passar in i ANH när han får hans sabel av obi...

    dock nu när jag tänker på det, plockar obi upp anikens sabel efter deras duel? var får han ani´s sabel ifrån? hur kan han ha den i ANH?

    wow what a total mind blast...

    hade också velat något om hur boba fett får sin nya mandalorian dräkt men det beror också på att jag är så såld för Mandalorians... måste även säga att gillar också Jester " Jangos tränare " riktigt mycket...

    kan också tänka mig att de ändrar ansiktet i ROTJ på vader till haiden, då tänker folk "ånej gör inte det" men en cyborg åldras de? jag tror inte det... och om de gör det borde inte han ha alvarliga mask avtryck på ansiktet efter att ha haft masken på? passar hjälmen? nåja...

    Man kan också undra för er som gör det vad för sorts relation obi har med codie i ROTS men titta bara på den animerade så tror jag codie special styrka är med där men de säger inte att det är han men är cya 97% säker på att det är han...

    kanske är lite off topic på några saker men jag är inte bra på sådant här men det här är mina tankar...
     
  18. TK518

    TK518 Jedi Youngling star 1

    Registered:
    Jul 13, 2004
    Även en cyborg åldars.... i alla fall de organiska delarna... Vilket i vaders fall är igentligen ganska så mycket.. så såvida de inte bytte ut alla biologiska delarna (inklusive ansikte/huvud och hjärna) regelbundet så kommer de biologiska delarna tillslut att brytas ned, dö och tillslut förrutna.

     
  19. Lexi

    Lexi Jedi Master star 4

    Registered:
    Oct 9, 2002
    Obi-Wan plockar upp Anakin's ljussabel precis innan Anakin skriker: "I hate you!".
     
  20. Lars_Muul

    Lars_Muul Jedi Grand Master star 6

    Registered:
    Oct 2, 2000
    Ifall någon nu tänker ställa följdfrågan "Varför gjorde han det?", så skriver jag: Han beslagtog vapnet på samma sätt som en polis i vår värld skulle ha gjort.
    Som Lucas sa i kommentarspåret till TPM, så är Jediriddarna ungefär som US Marshals.



    You will be my sister, Anakin
    I will hate you

    /LM
     
  21. obi_1_138

    obi_1_138 Jedi Youngling

    Registered:
    Dec 28, 2004
    aha....
     
  22. Obi Anne

    Obi Anne Celebration Mistress of Ceremonies star 8 Staff Member Manager

    Registered:
    Nov 4, 1998
    Å andra sidan så kände ju Obi-Wan till att det var på gång att födas ytterliggare en liten kraft-känslig unge med namnet Skywalker och kanske tänkte att det var lämpligt att se till att det fanns en extra ljussabel att tillgå.
     
  23. Lexi

    Lexi Jedi Master star 4

    Registered:
    Oct 9, 2002
    Själv gillar jag den förklaringen att en ljussabel är en Jedis vapen och att Obi-Wan därför anser att Anakin inte förtjänar den längre.
     
  24. obi_1_138

    obi_1_138 Jedi Youngling

    Registered:
    Dec 28, 2004
    nice tanke lexi... jo att svika jedi orden och döda de flesta unga som äldre och sedan force grip´ar padme där efter gör en bakåtvolt och attackerar obi är inte så jedi aktigt... :D

     
  25. Erbos

    Erbos Jedi Grand Master star 3

    Registered:
    May 13, 2002
    De organiska delarna av Vader borde åldras då de skall fungera precis som de organiska delarna på en människa gör. De mekaniska delarna fungerar som proteser och måste bytas ut allteftersom Vaders kropp förändras. Av den anledningen tycker jag det skulle vara dumt att ha Haydens nuna istället för Seb Shaws när Luke plockar av masken. Däremot funkar det jättebra i Jedi Ghost scenen eftersom han spirituellt går tillbaka till sitt goda jag som dog och därmed aldrig åldrades efter att han hade vänt till den mörka sidan i Ep 3.
     
Thread Status:
Not open for further replies.