main
side
curve
  1. In Memory of LAJ_FETT: Please share your remembrances and condolences HERE

Sci-Fi mässan i Malmö

Discussion in 'Archive: Sweden' started by Vargman77, Feb 9, 2003.

Thread Status:
Not open for further replies.
  1. emilsson

    emilsson Force Ghost star 6

    Registered:
    Oct 5, 1998
    Aprentize skrev:

    "O andra sidan tar väl TSS medlemsavgift så dom tjänar ju på att göra reklam för sig själva, de gör inte vi. Kanske skulle vi börja ta en medlemsavgift, göra FanForce till en riktig förening? Någon som nånsin funderat över det? Hur ligger det till på andra FFs runt om i världen?"

    Jag är rätt säker på att FF ska vara en ideell förening. Jag har aldrig hört talas om att det förekommer medlemsavgifter.
     
  2. Vargman77

    Vargman77 Jedi Padawan star 4

    Registered:
    Mar 18, 2002
    Jag har också svårt att tänka mig att det skulle kunna funka eller att Fanforce går med på det...

    Man skulle dock kunna lösa det med att skapa en SW-fanklubb med medlemsavgifter och sedan bara ha klubben som stöd för ekonomiska utgifter för FFS... :p
     
  3. Aprentize

    Aprentize Jedi Master star 4

    Registered:
    Jan 15, 2002
    jag funderade faktiskt på de... kanske kunde man starta en egen starwars förening som har FFS som grundm men göra den fristående.... eller helt enkelt samla ihop pengar informellt? allt blir ju i slutändan mkt roligare om man har pengar...
     
  4. Vargman77

    Vargman77 Jedi Padawan star 4

    Registered:
    Mar 18, 2002
    Kanske inte roligare men däremot oftast lättare att genomföra... :)
     
  5. emilsson

    emilsson Force Ghost star 6

    Registered:
    Oct 5, 1998
    Jag anser att när det gäller pengar så får vi skramla ihop det när det behövs och helt enkelt utse en representant som får ta hand om dem och betala.

    Problemet ligger ju i att flera kanske känner att man inte kan betala av olika skäl. Själv kan jag inte bidra med så mycket iom att jag är student och har det inte alltför gott ställt.

    Samtidigt tycker jag det är mest rättvist om alla betalar samma summa. Det blir enklast så.
     
  6. J_a_w_a

    J_a_w_a Jedi Youngling star 2

    Registered:
    Mar 14, 2002
    Jag är inte allför possitiv med detta att betala medlemskap. Visst vore det häftigt om vi då "fick nåt tillbaka" och om det hade varit kul (det vi fått tillbaka) så skulle man kunna tänkas att betala igen. :)

    Men liksom till en början e jag skeptisk...det beror mycket på hur mkt vi ska betala...
     
  7. seizetsu

    seizetsu Jedi Youngling star 2

    Registered:
    Jan 20, 2003
    En instickare appropå en frivillig medlemsavgift:

    Visst vore det kul om vi hade lite pengar att röra oss med, t.ex. nu vid mässan. Men problemet jag kan se är att frivilliga avgifter kan ge upphov till 1337n355-syndromen (elithets-syndromen på vanlig svenska). Alltså att de som betalar in pengar till FFS anses ha ett mervärde gentemot de andra som blir en andraklassens forumister. Naturligtvis behöver det inte bli så men risken finns tydligt där.

    Tack för ordet :)
     
  8. Vargman77

    Vargman77 Jedi Padawan star 4

    Registered:
    Mar 18, 2002
    Eftersom vi inte kan ta betalt för FF och inte alla vill betala frivilligt så är det ju ett litet problem där...
    Sedan som Seisetzu nämner så skulle ju vissa kunna se sig viktigare än andra för att de betalar mer o.s.v.
     
  9. emilsson

    emilsson Force Ghost star 6

    Registered:
    Oct 5, 1998
    Jag tror inte heller på en frivillig medlemsavgift. Dels av den anledningen som redan nämnts (elitism), dels för att någon skulle behöva hålla reda på dem=ökad byråkrati.

    Jag tror mer på att göra som vi tidigare gjort. Att varje medlem bidrar med pengar när det krävs vid ett specifikt tillfälle (ex. köande för biljetter, lasergame)
     
  10. Jedi-W

    Jedi-W Jedi Padawan star 4

    Registered:
    Mar 14, 2002
    Dom flesta andra FF-sektioner kör med att man täcker sina egna kostnader vid events och sedan kan dom ha lite lottförsäljning och liknande vid sina sammankomster för att skapa en extrabuffert. Medlemsavgifter tror jag dock är ovanligt (men tillåtet om man vill (själva forumet är dock alltid gratis)).

    Jag tror vi får tagga ned våra ambitioner för den här gången och vara bättre förberedda nästa gång istället. Jag och DOK far nog dit i alla fall, som vanliga besökare.

    Vi får väl tacka PropWorld för hans generösa erbjudande och be honom hålla dörren öppen för vårt framtida medverkande istället!
     
  11. Jedi-W

    Jedi-W Jedi Padawan star 4

    Registered:
    Mar 14, 2002
    Minibuss kostar (på Statoil) 290:- i grundavgift men sedan tillkommer 2,90:- per kilometer. Det blir ca 1700:- (om det är 60 mil tur och retur Gbg - Malmö) alltså totalt ungefär 2000:- plus bensin och självriskreducering.

    Känns som om det är en bättre idé att ta två bilar om vi blir många från Götet.
     
  12. J_a_w_a

    J_a_w_a Jedi Youngling star 2

    Registered:
    Mar 14, 2002
    Njo...2 papp verkar lite mkt om man inte är så många somåker i minibussen? Jo bil låter trevligare. Tyvärr är jag inte 18 år fyllda, vilket jag kommer bli med tiden...men jag kan då inte alltså köra bil själv utan måste be om en sittplats i någons bil :)
     
  13. Jedi-W

    Jedi-W Jedi Padawan star 4

    Registered:
    Mar 14, 2002
    OK, då har vi följande potentiella bilåkare:

  14. Jedi-W
  15. DOK
  16. Aprentize
  17. Maladour-Fei
  18. J_a_w_a
  19. Vargman77


  20. Är det någon som känner sig missad eller som inte vill vara med på listan?

    Jag skall höra med STARCLUSTER också.
     
  21. Vargman77

    Vargman77 Jedi Padawan star 4

    Registered:
    Mar 18, 2002
    Troligtvis kommer jag åka ner på fredagen med min flickvän och hem på söndagen men det är lite osäkert fortfarande så jag behåller gärna min plats på listan men med reservation för att det troligtvis intebehövs...
     
  22. PropWorld

    PropWorld Jedi Youngling

    Registered:
    Feb 20, 2003
    Hej alla,

    Efter mycket hårt jobb är nu alla gäster klara för mässan i Malmö den 26 - 27 april.

    Ta en titt på www.PropWorld.nu och hoppas ni gillar vad ni ser.

    Vi ses,

    Jesper Isberg
     
  23. Obi Anne

    Obi Anne Celebration Mistress of Ceremonies star 8 Staff Member Manager

    Registered:
    Nov 4, 1998
    Mesa liken dis.

    Men jag tror att vissa får svårt att bestämma sig vad de ska klä ut sig som.
     
  24. Jedi-W

    Jedi-W Jedi Padawan star 4

    Registered:
    Mar 14, 2002
    Bra gäster i år! Ser fram emot det här med ett brett flin i ansiktet :D

    Bilåkarlistan ser ut så här för tillfället:

  25. Jedi-W
  26. DOK
  27. Aprentize
  28. Maladour-Fei
  29. J_a_w_a
  30. Vargman77
  31. Starcluster


  32. Starcluster skulle dessutom kolla med en kompis (ej FFS) till.

    Om alla kommer med så fyller vi ju ganska lätt två bilar. Bra, då blir bensinkostnaden per skalle väldigt låg!
     
  33. Zaphod Beeblebrox

    Zaphod Beeblebrox Jedi Padawan star 4

    Registered:
    Aug 26, 1999
    Varför ska den förbenade Sci-fitjofräsen alltid ligga så att jag inte kan åka på den?
    Räk är vad det är! :(
     
  34. Jedi-W

    Jedi-W Jedi Padawan star 4

    Registered:
    Mar 14, 2002
    All you have to do is speed up time and teleport yourself out of this place!
    ;)
     
  35. Jawan

    Jawan Jedi Youngling star 3

    Registered:
    Feb 24, 2003
    Wow...vilka gäster alltså!!! Nu vill man absolut åka dit! Jag ska inte avslöja vilka det blir...det får ni kolla själv :p

    http://www.propworld.nu/
     
  36. Vargman77

    Vargman77 Jedi Padawan star 4

    Registered:
    Mar 18, 2002
    Hjälp.. inte några dumma gäster precis...

    Hur skall man nu göra med utklädsel och så vidare... *panik*
    Tänka.. *bestämma sig*.. svårt... :)

    Vill dock ha alla autograferna men bara en av den ena gästen och två av den andra och många av den tredje :)

     
  37. DARTHLARS

    DARTHLARS Jedi Grand Master star 4

    Registered:
    Mar 12, 2002
    I höstas var alla gästerna över pensionsåldern.. I år är gästerna stora muskelberg.. Är det ett medvetet tema? :D

    Vargman: Om man knäpper igen Jedi-kåpan, så kan man få en helt OK medeltida kostym, för en kort stund. ;)
    Du tänker väl inte svika ditt FanForce genom att gå utklädd till något som inte är från Star Wars, väl? :eek:

    [Edit: Ray Park är långt under två meter lång, som jag skrev.]
     
  38. Vargman77

    Vargman77 Jedi Padawan star 4

    Registered:
    Mar 18, 2002
    Problemet är inte att få en medeltida kostym.. har en del fantasy / vikinga kläder i rummet här (lajvare)...

    Första gången jag var på mässan var det genomgående teman med:

    Stora skådisar: Peter Mayhew & Richard Kiel (båda över 2.20).

    Andra gången var det: David Prowse, Doug Bradley och Mike Edmonds och då var det ondskan som var "temat". (Vader, Pinhead och Jabba)

     
  39. seizetsu

    seizetsu Jedi Youngling star 2

    Registered:
    Jan 20, 2003
    Utklädsel är för min del inga problem. Antingen blir jag klar med min Jedi-utstyrsel eller så går jag som jag är.

    Men med så här fina gäster får man nästan jäkta lite för att hinna klä upp sig :)
     
  40. Vargman77

    Vargman77 Jedi Padawan star 4

    Registered:
    Mar 18, 2002
    Skulle verkligen vilja hinna men just nu har jag varken tid eller pengar till att fixa någon mer dräkt...

    *Skulle ju kunna gå med jedidräkten dag 1 och brynjan dag 2*... *hmmm* Kanske är en okej lösning...
     
Thread Status:
Not open for further replies.