main
side
curve
  1. In Memory of LAJ_FETT: Please share your remembrances and condolences HERE

Sjove Danske Ordsprog Og Spøjse Ord

Discussion in 'Archive: Denmark' started by Darth Dane, Oct 22, 2002.

Thread Status:
Not open for further replies.
  1. P-Nille

    P-Nille Jedi Padawan star 4

    Registered:
    Apr 30, 2003
    ja.. finsk lyder meget mystisk... men tysk er nu også grimt... dansk er heller ikke et flot sprog... russisk er sejt :p jeg synes nu ikke at svensk er så slemt at forstå hverken mundligt eller skriftlig... måske skyldes det at jeg tit har læst svensk fordi min far engang købte en stak tegneserier på svensk (han troede først at det var på dansk)
     
  2. Paranorina

    Paranorina Jedi Padawan star 4

    Registered:
    Nov 14, 2001
    Heh, jeg kom også engang til at købe et brugt Hulk-blad på svensk. Nederen. Men jeg fik det da læst!
     
  3. GuardianJedi

    GuardianJedi Jedi Youngling star 2

    Registered:
    Mar 4, 2003
    Inte kan man väl jämföra Svenska med Finska och Japanska ??
    Nog måste ni förstå mig bättre än så ? :eek:


    Krede

    Aha! Du menar Korv med potatismos !?
    Jo det har jag ätit några gånger, men inget jag längtar efter.

    Något som jag dock alltid köper när jag går förbi torget är en røde pølse med brød og citronvann av "Pølsemannen", gott gott ;)

    Ps. (Har säkert stavat fel så det ryker om det...)
     
  4. P-Nille

    P-Nille Jedi Padawan star 4

    Registered:
    Apr 30, 2003
    åhh svensk er altså ikke så slemt.. jeg får står det i hvertfald ret fint :p

    det er nok drengene her inde der er nogle pyllerhoveder
     
  5. Krede

    Krede Jedi Padawan star 4

    Registered:
    Sep 20, 2000
    Finsk er faktisk et ret atypisk skandianvisk sprog, Svensk, Norsk og Dansk ligner jo hinanden ret meget - men Finsk har meget mere tilfælles med f.eks. Russisk og andre øst-sprog.

    Korv med potatismos... Jeg troede faktisk at det var ret almindeligt med kartoffelmos til pølserne i Sverige. Der kan man bare se, har svenskerne nogle 'fordomme' om hvad danskerne altid spiser?


     
  6. P-Nille

    P-Nille Jedi Padawan star 4

    Registered:
    Apr 30, 2003
    ´det er det med sprogstammer... vores og tysk, engelsk, norsk svensk m.fl hører jo til germansk sprogstamme hvor i mod finsk, russisk, polsk, m.fl er også en.. og kinesisk, japansk er endnu en, og lige dan med fransk, spansk og italiensk
     
  7. GuardianJedi

    GuardianJedi Jedi Youngling star 2

    Registered:
    Mar 4, 2003
    Krede

    Det självklara svaret blir "røde pølse" !

    "Alla danskar äter minst en røde pølse om dan!" :p
     
  8. Krede

    Krede Jedi Padawan star 4

    Registered:
    Sep 20, 2000
    [face_laugh] [face_laugh]

    Jeg troede det var noget med at vi drak mange øl eller spiste vildt mange frikadeller (kjöttbollar, staves vist ikke sådan).

    Det er meget lang tid siden jeg har spist røde pølser, min bror har haft allergi overfor farvestoffer lige siden vi var små, så det fik vi aldrig - det kunne være at jeg skulle smage én snart?
     
  9. Paranorina

    Paranorina Jedi Padawan star 4

    Registered:
    Nov 14, 2001
    Hmm jeg æder faktisk en del franke hotdogs/pølsehorn hvis jeg ka slippe afsted med det. Har lige ædt 2 pølsehorn i dag.
     
  10. Krede

    Krede Jedi Padawan star 4

    Registered:
    Sep 20, 2000
    Pølsehorn er også det bedste, når man kommer hjem fra en fest eller bytur og er vildt sulten kl. l*rt om morgenen.
     
  11. Darth Dane

    Darth Dane Jedi Master star 4

    Registered:
    May 10, 2000

    Min bror spiste engang en hotdog med rejesalat!!!!

    En hel standard menu indeholder også det.

    GuardianJedi: Kan du ikke liste andre sjove kombinationer af amd fra sverige...især med hotdogs combo's




    DD - Love Spliff

     
  12. GuardianJedi

    GuardianJedi Jedi Youngling star 2

    Registered:
    Mar 4, 2003
    Darth Dane

    Vi har ju surströmming som vi äter i augusti.
    Om du inte har hört talas om det innan så kan jag berätta att det är jäst rå fisk som man äter på smörat tunnbröd med lök och mandelpotatis.
    En smakupplevelse kan man säga ;)
    Det luktar tyvärr inte så gott vilket skrämmer bort många från att prova denna delikatess...

    Ska sätta "nudlarna" i arbete för att komma på fler saker som vi bara äter i Sverige :)
     
  13. P-Nille

    P-Nille Jedi Padawan star 4

    Registered:
    Apr 30, 2003
    røde pølser... føj dem spiser jeg ikke med mindre jeg vil gå og ligne en der har fået stråling eller noget... >.< har også allergi over for det røde farvestof...

    men er det ikke svenskerne der spiser kålpølser ?
     
  14. Paranorina

    Paranorina Jedi Padawan star 4

    Registered:
    Nov 14, 2001
    Pølser lavet af kål? Hvis der er noget i verden jeg hader så er det (blandt meget andet) når vegetarmad prøver at lige rigtig mad. Ligesom vegetarburger, føj for helvede! Hvis ikke du vil æde kød så ska du ikke ha en burger! I øvrigt har jeg heller aldrig forstået forskellen mellen vegetarburger og åbent pitabrød... Og spar mig for alt jeres selleribøffer også!
     
  15. P-Nille

    P-Nille Jedi Padawan star 4

    Registered:
    Apr 30, 2003
    hæhæ...

    ja der skal helst være kød til maden for at det smager godt...

    fatter ikke vegatare... det er naturligt at spise kød... og der er vigtige vitaminer der i
     
  16. Paranorina

    Paranorina Jedi Padawan star 4

    Registered:
    Nov 14, 2001
    Det er iorden at være vegetar hvis man enten ikke ka li kød eller ikke spiser dyr af den ene eller anden grund. Mener så bare ikke man ka tillade sig at gå i lædersko/jakke/bælte/whatever imens.

    Jeg ville aldrig ku leve som planteæder, hvad spiser den slags når de har lyst til hurtig VARM mad?
     
  17. Darth Dane

    Darth Dane Jedi Master star 4

    Registered:
    May 10, 2000

    Par:

    Falafel!!!

    Jeg har efterhånden også undgået rimelig meget læder og skind i mit liv, men der er dog stadig noget, mine løbesko f.eks. Men min pung er udskiftet, min rygsæk er udskiftet, undgår helst pomfritter og andre ting der har været i friture gryde sammen med kød, men det glipper sæføli lidt med falaflen der, men ude på staden kan man stadig få ren falafel ;)


    Hvis i var i tvivl så er jeg vegetar :p :eek:




    DD - Veggie Spliff

     
  18. Paranorina

    Paranorina Jedi Padawan star 4

    Registered:
    Nov 14, 2001
    DD, fair nok, så er der også mere kød til os andre :)
     
  19. JN327

    JN327 Jedi Padawan star 4

    Registered:
    May 2, 2002
    Yes! Kød er godt... :D
     
  20. P-Nille

    P-Nille Jedi Padawan star 4

    Registered:
    Apr 30, 2003
    yiir...

    sådan en go rød bøf er nu godt :p

    bare DD ikke kommer med den der med at der ligger 2-3 kilo råddent kød i vores krop for det passer ikke... og utrolig mange vegatare bruger den
     
  21. Darth Dane

    Darth Dane Jedi Master star 4

    Registered:
    May 10, 2000

    Nej det er kun ca. 1 kilo ;)

    Uanset hvor meget kød der er i tarmene, så er det stadigt råddent, hvilket i sagens natur jo ikke er godt, eller så godt, for organismen. Ergo må vi konkludere at det alt i alt er sundere at undgå kød, det er måske ikke så sjovt ikke at kunne smage bacon med hvidløg, spredt ud over et lag ost oven på en kødmåtte på 200 g og så to stykker brød ;) og lidt salat, men det er vist sundere. Ikke at man ikke kan overleve på kød, vi kan jo se i verden omkring os at mange har det godt.

    Teknisk set kan man jo altså få de proteiner og vitaminer der, selvom få, fra andre fødevarer end kød.





    DD - Veggie Spliff

     
  22. Mr_Mundi

    Mr_Mundi Jedi Grand Master star 4

    Registered:
    May 24, 2002
    1 kg råddent køb og 2 kg slattent salat. :p

    Kød skal der til. Nam, nam. :p
     
  23. JN327

    JN327 Jedi Padawan star 4

    Registered:
    May 2, 2002
    Nemlig!

    Hvad skulle vi måske bruge alle grisene og køerne til hvis det er sundest at være vegetar?

     
  24. P-Nille

    P-Nille Jedi Padawan star 4

    Registered:
    Apr 30, 2003
    for at noget rådner betyder det at det for masser af ilt og der sker en gæringsprocess og der er små maddiker og lign der spisser kødet.. og ingen af delene er tilfældet i menneskekroppen.. når vi spiser bliver først alle kulhydraterne opløst i munden af spyttet (enzymer) og kommer så ned i maven sammen med protiener og fedt.. proteinerne bliver så opløst i den syre vi har i maven og forarbejdet af andre enzymer og ryger så med kulhydraterne ud i blodet... fedtet bliver så først udskilt til blodet når det er ude i tarmen, sammen med affaldsstofferne og div. bakterier...

    jeg havde om det sidste år i biologi d en vegatar fra min klasse påstod det med råddent kød i maven

    og det lort vi skider ud er ½ døde og levende bakterier og ½ affaldstoffer m.m.

    og jeg vil nu stadig hellere spise en bøf end en bunke spinat fpr at få de nødvendige stoffer... og proteiner er faktisk sunde...

    jo jo jeg hørte skam efter i biologi :p
     
  25. Darth Dane

    Darth Dane Jedi Master star 4

    Registered:
    May 10, 2000

    Jeg ved ikke helt med grisene, men køerne får vi da mælk og ost fra...Mmmm Ost [face_love]





    DD - Oste Spliff

     
Thread Status:
Not open for further replies.