main
side
curve
  1. In Memory of LAJ_FETT: Please share your remembrances and condolences HERE

Star Wars DVD

Discussion in 'Archive: Sweden' started by Zaphod Beeblebrox, Dec 8, 2003.

Thread Status:
Not open for further replies.
  1. Lars_Muul

    Lars_Muul Jedi Grand Master star 6

    Registered:
    Oct 2, 2000
    Det är äkta, men vi vet fortfarande inte om det kommer se ut så i filmen.

    Svar nr 400! :D



    Alltid i rörelse är framtiden
    /LM
     
  2. Sith_Lord_Linkoping

    Sith_Lord_Linkoping Jedi Knight star 5

    Registered:
    Jan 19, 2001
    Lucas strävar ju alltid efter att förfina och uppgradera sina filmer så jag lägger nog en liten slant på att ändringen förr eller senare hamnar i TPM.
     
  3. Charlii

    Charlii Jedi Youngling star 3

    Registered:
    May 16, 2005
    Även om jag aldrig gillat Yodas utseende i TPM så har jag aldrig tänkt på att han ser SÅ konstig ut. Nej, släng in en snygg CG-modell istället. Dom kan ju i vilket fall inte göra dockor ordentligt nu för tiden...



    /Charlii
     
  4. DARTHLARS

    DARTHLARS Jedi Grand Master star 4

    Registered:
    Mar 12, 2002
    De skulle kunna låna någon av de utomordentliga sculpts som är gjorda av fans..
     
  5. Lars_Muul

    Lars_Muul Jedi Grand Master star 6

    Registered:
    Oct 2, 2000
    Vet ni vad som stör mig med de svenska omslagen? De är inkonsekventa!
    När Star Wars först kom 1977, så översattes titeln till Stjärnornas Krig. Sen, när undertiteln "A New Hope" lades till, så kunde man läsa "Nytt Hopp" i textremsan. Således, när jag klart och tydligt kunde läsa "A New Hope" på det engelskspråkiga DVD-omslaget, så antog jag att det skulle stå "Nytt Hopp" på det svenska omslaget. Icke! Där står istället "Stjärnornas Krig", som är översättningen av titeln "Star Wars".
    OK, så har jag nu fattat detta rätt? Är svenskarna så efterblivna att de måste se titeln "Stjärnornas Krig" på DVD-omslaget för att fatta att det är den första filmen som kom ut 1977?
    Eller är det så enkelt att översättarna bara vill jävlas med oss fans? Inte nog med att de lade till "Rymd" i "Imperiet Slår Tillbaka" och översatte "Sith" med "Mörker". Nu har de dessutom tryckt upp högvis med DVD-omslag på vilka det, om man översätter hela titeln till svenska, står: "Stjärnornas Krig IV: Stjärnornas Krig".
    Är det bara jag som ser hur vrickat detta är?! Jag fattar inte hur LFL överhuvudtaget kunde få för sig att godkänna detta. Tänk om det på de amerikanska filmhyllorna hade stått "The Phantom Menace, Attack of the Clones, Revenge of the Sith, Star Wars, The Empire Strikes Back, Return of the Jedi". Lucas hade skitit ner sig av frustration!
    Jag blir rent ut sagt förbannad när jag tänker på detta, så nu tar jag en valium och så ses vi om tre tusen år, när det svenska språket inte längre existerar.



    Svenskar - de är dumma i huvudet
    /LM
     
  6. TK518

    TK518 Jedi Youngling star 1

    Registered:
    Jul 13, 2004
    ni missar väl inte våran närvaro på Movieline i Göteborg den 9 nov. Fr.o.m kl 15 är vi på plats och skapar ordning bland rebellerna som försöker sno åt sig en kopia av DVD'n...
     
  7. Jonte_Solo

    Jonte_Solo Jedi Youngling

    Registered:
    Nov 3, 2005
    Ser fram emot släppet av ROTS.

    Är alldeles färsk på forumet sedan 1 timma, men en trogen SW fan. Tänkte kolla om någon vet nåt om den beryktade boxen innehållande EP 1-6. Kommer nån sådan och i så fall när?

    Detta har säkert redan diskuterats på forumet men eftersom jag är ny ställer jag frågan på nytt.
     
  8. DARTHLARS

    DARTHLARS Jedi Grand Master star 4

    Registered:
    Mar 12, 2002
    Jag har bara hört rykten om en prequel-box än så länge. Det finns de som hävdar att den ska offentliggöras strax efter jul, men man vet ingenting om deras källor.
     
  9. Erbos

    Erbos Jedi Grand Master star 3

    Registered:
    May 13, 2002
    Tydligen skall jag få en liten glimt av digitala Yoda i Ep 1 på en featurette som hänger med Sith DVDn.
    http://www.digitalbits.com/
     
  10. Pontus_Windu

    Pontus_Windu Jedi Youngling star 1

    Registered:
    Mar 21, 2005
    Fick min från CDON idag, ååh vad jag älskar den.

    *Dansar Ewok-dansen och kramar min DVD*
     
  11. Jedigrandmaster

    Jedigrandmaster Jedi Youngling star 3

    Registered:
    Dec 3, 2004
    Jag var och köpte ROTS på DVD idag! Den är fin. Det som är lite lustigt är att baksidestexten mer eller mindre avslöjar slutet på filmen, men de flesta vet väl ändå vad som händer.
     
  12. Lars_Muul

    Lars_Muul Jedi Grand Master star 6

    Registered:
    Oct 2, 2000
    Baksidestexten på TPM-omslaget avslöjade att Anakin en dag skulle bli Darth Vader, så....



    Baksidestexter - de är elaka
    /LM
     
  13. Jedi-W

    Jedi-W Jedi Padawan star 4

    Registered:
    Mar 14, 2002
    Gaah! Att jag missade Imperie-hundarnas närvaro på Moviline idag! Jag skulle ju naturligtvis genast begett mig dit och befriat Moviline från Imperiets förtryck...


    ...och snott med mig en DVD.
     
  14. Lars_Muul

    Lars_Muul Jedi Grand Master star 6

    Registered:
    Oct 2, 2000
    Jag var där, men jag lade inte märke till några skumma aktiviteter.

    Jag tycker att bonusmaterialet till ROTS är väldigt mycket inte särskilt imponerande. Web-dokumentärer, featuretter och bortklippta scener i all ära, men "Within a Minute" gav mig ingenting som jag inte har fått tidigare. Den förklarade en gnutta mer detaljerat hur de olika avdelningarna av filmteamet hänger ihop, men den visade ingenting om vad som gjorde inspelningen av just ROTS speciell. Det är vad jag vill få ut av en långdokumentär. Det är också vad "The Beginning" och i viss mån även AOTC-dokumentärerna gav mig. "Within a Minute" är en kul idé, men mer som ett komplement än som en huvudattraktion.
    Utan ett lager av dokumentärer som ger en bra bild av de medverkandes intryck av inspelningen tycker jag att bonusmaterial känns relativt meningslöst. Därför är jag ganska besviken på Disc 2(även om jag visste att det skulle bli så här tunt).

    Men då är det ju tur att själva filmen är ett mästerverk!



    Bonusmaterial - det är lurigt
    /LM
     
  15. Lars_Muul

    Lars_Muul Jedi Grand Master star 6

    Registered:
    Oct 2, 2000
    Iofs har jag inte kollat in alla web-dokumentärer, för jag har sett nästan alla på internet, så det är klart, jag kan ha fel i att de inte ger en bra bild av hur inspelningen var(för jag kommer inte ihåg allt så bra).
    Dock tycker jag fortfarande att Disc 2 saknar en långdokumentär som känns lika heltäckande som "The Beginning".



    The Beginning - den är bra
    /LM
     
  16. Vargman77

    Vargman77 Jedi Padawan star 4

    Registered:
    Mar 18, 2002
    TK-7702 reporting in after the event at movieline.

    För er som var där o inte såg oss: Vi befann oss där mellan 15 - 18 ungefär.
    Såg faktiskt fyra stycken FFS:are på movieline idag (förutom vi som var där i våra dräkter)
    dessa var:
    Boba_Fett1
    Tie_Fighter1
    Magnusidious
    Mystic_knight (som dock ej skrivit här på länge)

    Förutom ROTS så skaffade jag även RHPS (Rocky Horror Picture Show) som jag o Darth_menethil tittade på idag.
    Den filmen är ju... som den e... :)
    Jag är inte lika stort fan av RHPS som Enji och Cob dock :p

    Skall på fredag efter jobbet sätta mig ner o kolla på ROTS med en polare som ännu inte sett den.
    På lördag blir det sedan att dra ner till Burger King i Helsingborg.
     
  17. Lexi

    Lexi Jedi Master star 4

    Registered:
    Oct 9, 2002
    Även jag fick min dvd igår, efter att ha sprungit och kollat brevlådan ett antal gånger. Jag såg filmen igår, men jag får nog ta och se den ikväll igen. Jag såg den nämligen med en kompis som aldrig sett SW förut och hon var väldigt förvirrad. Nog för att jag hade visat henne TPM och AOTC innan, men hon hade ändå svårt att följa med i handlingen och kunde exempelvis inte skilja på Luke och Anakin. Jag borde ha visat henne dem i kronologisk ordning. Men då vet jag det till nästa gång.

    Jag har inte hunnit gå igenom hela extramaterialet än, så det har jag inte så mycket att säga om. Vad gäller påskägget däremot, så är jag faktiskt besviken. Jag hade verkligen hoppats på bloopers. Jag förstår inte varför de frångick det konceptet.
     
  18. Jedigrandmaster

    Jedigrandmaster Jedi Youngling star 3

    Registered:
    Dec 3, 2004
    Jag har kollat på ungefär hälften av extramaterialet nu, och jag tycker att det är helt okej, även om jag håller med om att jag gärna skulle velat ha haft en dokumentär i stil med "The Beginning".

    Jag har inte kollat på den dansande Yodan är, men jag tror att bloopers skulle ha varit bättre. Jag gillar bloopers!

    Och så skulle jag önskat att scenen när Yoda landar på Dagobah varit med i filmen. (Varit med redan i biorealesen, alltså).
     
  19. Magnusidious

    Magnusidious Jedi Youngling star 1

    Registered:
    Mar 14, 2005
    Den intressantaste webdokumentären var "Becoming Sidious", men i övrigt var väl extramaterialet relativt ordinärt.

    Det som störde mig med själva filmen var att de inte har korrigerat det faktum att Palpatine faktiskt håller i Anakins sabelskaft under striden med Windu. Dessutom så står Palpatines stol upprätt i salen under senaten EFTER det att Yoda har kastat honom genom luften in stolen så att denna välte.

    NÃ¥ ja...

    Man kan inte få allt.

    Trevligt att träffas på Movieline förresten Vargman!
     
  20. Lars_Muul

    Lars_Muul Jedi Grand Master star 6

    Registered:
    Oct 2, 2000
    Jag tänker aldrig på ljussabel-handtaget, för jag tittar hellre på vad karaktärerna gör ;)
    Dock lade jag nu märke till en annan sak - När Palpatine har dödat de två första Jedimästarna och sen tar sig an Windu och Fisto, så kan man se ett huvud eller en axel som passerar kameran i underkant. Förmodligen är det Anakin, från innan de ändrade hela scenariot.
    Det känns som om de inte har brytt sig om att se över filmen inför DVD-releasen den här gången. Synd, för med de små tillägg som gjordes i AOTC kändes filmen mer komplett. ROTS är utan tvivel ett mästerverk i sitt nuvarande skick, men om de fixade till små skavanker av den här typen så skulle filmen kunna avnjutas helt utan onödiga störningsmoment.



    Förbipasseringar - de syns
    /LM
     
  21. Sith_Lord_Linkoping

    Sith_Lord_Linkoping Jedi Knight star 5

    Registered:
    Jan 19, 2001
    Köpte min DVD idag för 179:- och passade även på att köpa filmen på VHS för 149:- för att komplettera min samling. Trevligt att dom trots allt släppte filmen på VHS i Sverige.
     
  22. DARTHLARS

    DARTHLARS Jedi Grand Master star 4

    Registered:
    Mar 12, 2002
    Oj. Det var billigt. Bästa priset jag har sett än så länge var OnOff för 199.
    Var köpte du den någonstans?
     
  23. Sith_Lord_Linkoping

    Sith_Lord_Linkoping Jedi Knight star 5

    Registered:
    Jan 19, 2001
    På Coop Forum i Linköping. Har även hört av vänner i Västerås och Örebro att dom finns till samma priser på Coop Forum i deras städer. Tror att dessa priser gäller samtliga Coop Forum (stormarknader) i hela landet.
     
  24. Jedigrandmaster

    Jedigrandmaster Jedi Youngling star 3

    Registered:
    Dec 3, 2004
    Har de släppt ROTS på VHS i Sverige? Varför har jag inte sett någon? Aaaaah! Måste köpa så att det blir jämt och fint på filmhyllan!
     
  25. Sith_Lord_Linkoping

    Sith_Lord_Linkoping Jedi Knight star 5

    Registered:
    Jan 19, 2001
    Jupp, det har dom gjort. [face_dancing]
    Undrar om flera länder släpper filmen på VHS eller om det är bara vi här i Sverige som har den turen?
     
Thread Status:
Not open for further replies.