main
side
curve
  1. In Memory of LAJ_FETT: Please share your remembrances and condolences HERE

Star Wars DVD

Discussion in 'Archive: Sweden' started by Zaphod Beeblebrox, Dec 8, 2003.

Thread Status:
Not open for further replies.
  1. Flames

    Flames Jedi Master star 2

    Registered:
    Apr 18, 2006
    Jag ger gladeligen Lucasfilm några extra kronor, så att de kan ge mig en fantastisk TV-serie ;)





    TV - det tittar man på
    /Flames
     
  2. Erbos

    Erbos Jedi Grand Master star 3

    Registered:
    May 13, 2002
    Samma här. Empire of Dreams dokumentären är ju grym. Skulle inte vilja vara utan den.
     
  3. Erbos

    Erbos Jedi Grand Master star 3

    Registered:
    May 13, 2002
    För er som missat detta. Omslagen är nu släppta på hemsidan.
    http://www.starwars.com/episode-iv/release/video/news20060516.html
     
  4. Sith_Lord_Linkoping

    Sith_Lord_Linkoping Jedi Knight star 5

    Registered:
    Jan 19, 2001
    Alla tre omslagen ser riktigt bra ut. Dessa utgåvor kommer att passa fint in i min samling.
     
  5. DARTHLARS

    DARTHLARS Jedi Grand Master star 4

    Registered:
    Mar 12, 2002
    Se bra ut! Jag gillar! :D
    Hmm.. Widescreen är guld!
     
  6. Erbos

    Erbos Jedi Grand Master star 3

    Registered:
    May 13, 2002
    Det finns en trevlig jämförelse med gamla posters på www.digitalbits.com

    Som för övrigt hävdar att filmerna inte kommer att släppas i Anamorphic Widescreen vilket innebär att kvaliteten verkligen kommer vara riktigt kass. Men det kommer fortfarande vara den bästa kvaliteten som har släppts officiellt från Lucasfilms gällande OOT. Jag tycker dock detta är synd och förbannad skam och börjar mer och mer hålla med den massiva kritik som excisterar på nätet angående GL (i den här frågan). Detta är riktigt riktigt dåligt!!
     
  7. Phredreeke87

    Phredreeke87 Jedi Youngling star 3

    Registered:
    Dec 23, 2002
    Jag är skeptisk. Vad jag vet så mastrades THX-laserdiscarna på D2-band, och det är vad de använder till dvdn. Vad är D2 då? Jo, det är ett digitalt kompositformat. Även om det är digitalt så innebär det fortfarande att luman och chroman blandas, och det orsakar bland annat dot crawl och regnbågar. Såvidare de inte tänker ta en annan master för PAL (finns en som användes för fransk laserdisc och widescreen THX VHS) så kommer de behöva konvertera om den från NTSC. Det innebär att vi får 272 linjer av egentlig upplösning. Hade de gjort en ny master och nedkodat till PAL anamorphic hade vi fått ungefär 435 linjer, nästan dubbelt så mycket.

    Sen att de kommer att "digitalt bearbeta" bilden låter inget vidare. På DC-laserdiscen har liknande bearbetning gjort att Luke på ett ställe haft en delad lightsaberklinga!

    (ps. jag vet att termerna NTSC och PAL är fel, och mer korrekta termer vore 60hz och 50hz, men jag känner mej lat)
     
  8. DARTHLARS

    DARTHLARS Jedi Grand Master star 4

    Registered:
    Mar 12, 2002
    I mina öron låter det som att det fortfarande är spekulation att OOT skulle tillverkas av ett videoband från 1993. Att det skulle vara speciellt ett D2-band är spekulation.
    Man har inte fått höra några nya egentliga fakta sedan Jim Ward skulle ha sagt "It is state of the art, as of 1993, and that's not as good as state of the art 2006"
    De där "sources at Lucasfilm" tänker jag ta med en nypa salt. Det kan referera till citatet ovan.

    Det pågår en brevkampanj för att övertyga Lucasfilm om att de ska göra OOT-utgåvan i anamorfisk widescreen. Adressen man ska skicka brevet till är:

    Jim Ward
    Senior Vice President
    Lucasfilm Ltd.
    5858 Lucas Valley Rd.
    Nicasio, CA 94946
    USA

    Edit:
    Man kan också skicka email till publicity@lucasfilm.com

    Det finns också telefonnummer, men de som svarar har blivit lite trötta på att fans ringer... ;)
     
  9. Erbos

    Erbos Jedi Grand Master star 3

    Registered:
    May 13, 2002
    BRA!

    Kanske enklare med e-mail för oss i övriga världen? Finns det någon bra e-mail man kan skicka till?
     
  10. Jedigrandmaster

    Jedigrandmaster Jedi Youngling star 3

    Registered:
    Dec 3, 2004
    Jag tycker att det hade varit coolt om de använt gamla posterd från 1977, 1980 och 1983 som DVD-omslag, men det spelar ingen större roll.

    Vad innebär förresten anamorfisk widescreen?
     
  11. DARTHLARS

    DARTHLARS Jedi Grand Master star 4

    Registered:
    Mar 12, 2002
    Anamorfisk widescreen innebär att filmer inspelade i bredbildsformat lagras på skivan i högre upplösning. Skillnaden är störst för de med bredbilds-tv (16:9-format), men även för de med "vanlig" TV (4.3-format) blir bilden skarpare.
    Egentligen så lagras alla filmer på skivan i 4:3-format och "anamorfisk" betyder att den är ihoptryckt på bredden och DVD-spelaren drar ut den. Om widescreen inte är anamorfisk, s.k. "letterbox" så används mindre av utrymmet i bilden för själva filmrutan och mer för svart. Det betyder att bilden är antingen pytteliten eller zoomas in (suddigare) på en 16:9-TV.
    Se artikel på Wikipedia.
     
  12. DARTHLARS

    DARTHLARS Jedi Grand Master star 4

    Registered:
    Mar 12, 2002
    Wow. Jag fick svar från Lucasfilm!

    :mad: :mad: :mad: :mad: :mad:
     
  13. Erbos

    Erbos Jedi Grand Master star 3

    Registered:
    May 13, 2002
    Fick samma svar tidigare idag. Riktigt riktigt tråkigt tycker jag. Jag uppskattar givitvis gesten att de släpper filmerna efter långt tjat. Men när fans kan åstadkomma vad som förmodligen kommer att vara bättre utgåvor genom att rippa sina laserdisc utgåvor så kan man ju inte bli annat än besviken. Det handlar ju trots allt om pengar och jag känner mig mer än villig att betala en hel del för att få en riktigt fin utgåva av OOT. Är jag ensam om det kanske?
     
  14. Flames

    Flames Jedi Master star 2

    Registered:
    Apr 18, 2006
    Troligen inte, men jag är för egen del inte intresserad av att försöka övertala LFL att lägga ner en massa jobb på tre filmer som är så ofärdiga som dessa trots allt är. Jag är mycket nöjd med att överhuvudtaget få en officiell DVD-release av O-OT, för jag äger den inte på något format.
    När jag vill se tillbaks på Star Wars-filmernas historia och nostalgera mig, så kan jag titta på O-OT. När jag vill njuta av filmerna på ett mer komplett vis, så tittar jag på den senaste utgåvan. Så enkelt är det.
    Sen får vi ju inte glömma att "Although these are non-anamorphic versions, they do preserve the original widescreen composition of the movies."

    Detta är bara min ståndpunkt, förstås. Jag förstår mycket väl varför ni andra vill det ni vill. Jag har bara inte det behovet.





    Star Wars är relativt
    /Flames
     
  15. Erbos

    Erbos Jedi Grand Master star 3

    Registered:
    May 13, 2002
    Jo självklart kan man tycka så och även om jag aldrig riktigt själv riktigt har varit av denna åsikten så känns detta tyvärr som billigt sätt att göra sig fri alla som har tjatat om att få OOT på DVD och samtidigt tjäna en hacka pengar på det. Jag menar vad är vitsen med att släppa den officiellt om du kan få en bootleg av bättre kvalitet?

    P.S. 29 år sedan idag!
    Nästa post är nummer 1000 :D
     
  16. Flames

    Flames Jedi Master star 2

    Registered:
    Apr 18, 2006
    Jag tvivlar starkt på att man kan få en bootleg av bättre kvalitet, i o m att denna release kommer direkt från LFL.
    I vilket fall som helst föredrar jag originalfilmer framför kopior.





    Original är originella
    /Flames
     
  17. Erbos

    Erbos Jedi Grand Master star 3

    Registered:
    May 13, 2002
    Time will tell. Men det finns seriösa projekt som lägger ner otroligt mycket kraft på att förbättra och restaurera OOT till en så bra dvd-version som möjligt. http://www.x0project.com/welcome.php
     
  18. Phredreeke87

    Phredreeke87 Jedi Youngling star 3

    Registered:
    Dec 23, 2002
    Frågan är om PAL-dvdn kommer vara en standards conversion från NTSC dvdn. Då kommer kvalitén suga rancorbajs. Sen att laserdisc-mastern är ett D2-band (som är ett kompositformat) låter ganska illa... Om den inte körs genom ett comb filter kommer upplösningen inte bli mycket bättre än ett VHS-band. Ok, det här är mitt "best case scenario":

    LFL 3d-kamfiltrerar (signalen jämförs med bildrutan innan och efter, samt linjen ovan och under, för att separera luminans- och chroma-signalerna) signalen från D2-bandet
    Chroma-signalen konverteras till färgdifferenssignaler
    Nu har man en komponentsignal
    Gör en reverse telecine (konverterar 60 fields/sekund till 24 bilder/sekund)
    Förstora bilden till PAL-upplösning och kör den 4% fortare

    Här är mitt "worst case scenario":

    LFL notch filtrerar (allt under 3 mhz antas vara luminance och allt ovan chroma) signalen från D2-bandet
    Chroma-signalen konverteras till färgdifferenssignaler
    Nu har man en komponentsignal
    LFL gör en NTSC-PAL konvertering (alltså 60 fields/sekund blir 50 fields/sekund) och förstorar bilden

    LFL borde göra det första (egentligen borde de mastra om filmen ifrån Lucas Technicolor-kopia), men med tanke på hur 2004-utgåvan är så är det kanske att hoppas på för mycket.
     
  19. DARTHLARS

    DARTHLARS Jedi Grand Master star 4

    Registered:
    Mar 12, 2002
    Den finns på preorder på starwarsshop.com, de tre filmerna tillsammans för $60, men bara i USA och Canada. Sen så kostar 2004-boxen med extra-skivan $50 och utan extramaterial-skivan $40 och de separata skivorna inte innehåller något som (i alla fall jag skulle) kalla för "bonusmaterial" är en annan sak. Lucasfilm skjuter sig själva i foten.
     
  20. Jade_trs

    Jade_trs Jedi Master star 2

    Registered:
    Jul 7, 2002
    Tcker gott de kunde slöppt OOT i en egen box istället för som extramaterial på en lös DVD utgåva.
    Men de är väl rädda att lura icke fans att köpa OOT istället för 2004versionen och vet att fansen nog köper oavsätt.
     
  21. Phredreeke87

    Phredreeke87 Jedi Youngling star 3

    Registered:
    Dec 23, 2002
    http://originaltrilogy.com/forum/messageview.cfm?catid=9&threadid=5739

    Läs svaret till näst sista frågan. D1 video master. Verkar som du vinner, DL. Det var visst inte en D2 master...
     
  22. Sith_Lord_Linkoping

    Sith_Lord_Linkoping Jedi Knight star 5

    Registered:
    Jan 19, 2001
    Har någon hört om Lucas och hans mannar planerar en release av samtliga filmer till nästa generations format Blue-Ray/HD-DVD?
     
  23. Charlii

    Charlii Jedi Youngling star 3

    Registered:
    May 16, 2005
    Nej, skulle tro att dom avvaktar ett tag till. Ännu är det ganska oklart vad som kommer att slå, och hur mycket.



    /Charlii
     
  24. Sith_Lord_Linkoping

    Sith_Lord_Linkoping Jedi Knight star 5

    Registered:
    Jan 19, 2001
    Det ligger något i det. Vara mest jag som tänkte att Lucas brukar ju vara snabb att uttala sig om "state of the art" saker, speciellt när det rör ny teknik. :)

    Btw, är det någon som vet vad priset kommer landa på när det rör höstens release? Prisuppgift på både region 1 och 2 är av intresse.
     
  25. Phredreeke87

    Phredreeke87 Jedi Youngling star 3

    Registered:
    Dec 23, 2002
    Finns att boka för 149 kr/episod på discshop.
     
Thread Status:
Not open for further replies.