main
side
curve
  1. In Memory of LAJ_FETT: Please share your remembrances and condolences HERE

Star Wars DVD

Discussion in 'Archive: Sweden' started by Zaphod Beeblebrox, Dec 8, 2003.

Thread Status:
Not open for further replies.
  1. emilsson

    emilsson Force Ghost star 6

    Registered:
    Oct 5, 1998
    För mig beror det på vilken typ av extramaterial en sådan box skulle innehålla.
     
  2. Erbos

    Erbos Jedi Grand Master star 3

    Registered:
    May 13, 2002
    Jag köper alla boxar som innehåller någonting som föregående inte gjorde. :)
     
  3. Grand_Moff_Qorl

    Grand_Moff_Qorl Jedi Youngling star 1

    Registered:
    Jan 1, 2002
    Jag hoppas bara dom tar bort den dumma senen i slutet av Jedi i SE där folket på currosant (ursäka stavningen) hurrar när andra DS går i molekyler.
    Varför skulle imperiets huvudstad hurra när dom blir besegrade.

    *anser också att ST inte är kloner kan möjligtvis tänja mig till att dom är det på enorma slagfält men inte i städer och överhuvudtaget där folk ser dom.
     
  4. emilsson

    emilsson Force Ghost star 6

    Registered:
    Oct 5, 1998
    "Varför skulle imperiets huvudstad hurra när dom blir besegrade."

    Jag tror snarare scenen är en blick in i framtiden där vi ser firandet av återtagandet av Coruscant. Sen finns ju EU-förklaringen, det är helt enkelt rebelsympatisörer som firar vilka senare blir avrättade.
     
  5. Erbos

    Erbos Jedi Grand Master star 3

    Registered:
    May 13, 2002
    Varför skulle de inte kunna hurra. Alla på Coruscant kanske inte gillade Imperiet bara för att de levde där. Alla i Nazityskland gillade inte nazisterna, alla i Irak gillade inte Saddam Hussein etc.

    Oavsett vad du anser så är ST kloner, lyssna på kommentatorspåret till Episode II. GL säger det själv. Att hävda att de inte är det är som att hävda att Luke och Leia inte är syskon.

    Kunde inte se att emilsson hade svarat eftersom jag skrev. Men strunta i EU förklaringen, SW fungerar utan EU.
     
  6. emilsson

    emilsson Force Ghost star 6

    Registered:
    Oct 5, 1998
    Antagligen är det tänkt så att ST ska vara kloner. Men det är en ganska ologisk idé. Att få in folk i armén är en statlig kontrollfaktor. Själv ser jag det mer som att ST är, vid tiden för ANH, en blandning av kloner och vanliga människor.

    EDIT: EU hit och dit [face_tee_hee]). Alla EUs idéer är inte usla. En del kan man använda (om man vill).
     
  7. Erbos

    Erbos Jedi Grand Master star 3

    Registered:
    May 13, 2002
    Okej det börjar bli lite för Off-topic. Men som sagt, man kan inte se det som man själv vill. ST är kloner, Vader är Lukes farsa, punkt slut. Det kommer från Lucas.

    Självklart är inte allt dålig i EU. Men jag räknar inte Star Wars om det inte kommer från Lucas. Man kan fortfarande finna underhållning i det.
     
  8. emilsson

    emilsson Force Ghost star 6

    Registered:
    Oct 5, 1998
    Erbos, fullt så enkelt är det inte. Jag som tittare kan alltid tolka, kritisera och fylla i hål. Det är min rättighet. Jag tillhör den falang som hävdar att ett verk är mer tittarens än skaparens. Att Vader är Lukes farsa kan jag inte göra något åt (för centralt), men ST kan jag ha andra tolkningar av.

    (nåja, nog med OT poster från min sida. Jag kan utveckla mitt resonemang mer någon annan gång :)).
     
  9. Erbos

    Erbos Jedi Grand Master star 3

    Registered:
    May 13, 2002
    Egentligen spelar det ju ingen roll. Men jag håller helt enkelt inte med dig. :)

    Tillbaka till SW DVD. digitalbits.com har fått information från tre pålitliga och starka källor att SW DVD kommer att innehålla "new footage". Hur långa dessa kommer att bli, eller vad de är för någonting vet de inte. digitalbits.com var först med att avslöja att SW DVD skulle släppas i September. Vi hoppas att Lucasfilms kommer att berätta mer om detta snart.
     
  10. Obi Anne

    Obi Anne Celebration Mistress of Ceremonies star 8 Staff Member Manager

    Registered:
    Nov 4, 1998
    "new footage" kan väl betyda ganska mycket, nya OT scener, bortklippta OT scener, eller bara lite reklam för ep.III, precis som de gjorde när de släppte OT senast på video och hade den lilla reklamslingan för AOTC.
     
  11. Erbos

    Erbos Jedi Grand Master star 3

    Registered:
    May 13, 2002
    Självklart kan det gälla mycket. Ryktet gäller "new footage" i filmerna. Det gäller även att filmerna skall inkludera mer "special effects enhancements, tweaks and fixes" och dessutom att vissa bortklippta scener kommer kanske att vara med på Bonus Material skivan.

    "Yeah, we know this is going to get some people's undies in a bunch again... but we can say with some confidence now that when Lucasfilm and Fox release the Star Wars Trilogy on DVD in September, the films ARE going to include new footage. We've confirmed "unofficially" with three separate sources, each in positions to know, that at least SOME new footage is being added to the films, and that more special effects enhancements, tweaks and fixes are being done. We're also told that Lucasfilm MAY include additional deleted scenes for the trilogy on the bonus disc, separate from the material added into the films themselves (rather like they've done with Episodes I & II). We've been told of at least a few changes that are being made, but we're going to wait to confirm them better before we post anything. Keep in mind that we have no idea how extensive or minor the whole of the additions and changes will be. Hopefully, we'll learn more from Lucasfilm in the near future. So, okay... we're now officially intrigued. We'll post more when we can."

    Det enda som jag känner måste förbättras förutom ljud och bild är tilläggen i SE. Bättre CGI och även vissa ändringar som gör att tilläggen passar bättre in på resten av filmen.

     
  12. Erbos

    Erbos Jedi Grand Master star 3

    Registered:
    May 13, 2002
    Jag har precis sett den officiella SW DVD boxen som kommer i höst. Och min första reaktion är oj, oj, oj. :D. Denna boxen är otroligt snygg. Mycket snyggare än någon av koncept boxarna. Faktum är att det är en av de snyggaste boxarna jag har sett. Boxen är väldigt lik den första VHS boxen av SE. Och den kommer att finnas tillgänglig i både silver (widescreen) och guld (P&S), svårt val!! Om någon vill se boxen så kan ni PM:a mig.

    Det enda jag inte riktigt är helt nöjd med på boxen är att det står Star Wars trilogy i Darth Vaders öga (ni förstår när ni ser boxen), men det är en mindre detalj som inte spelar så stor roll när boxen är såå snygg. [face_love]

    Men bäst av allt. Alla fyra skivorna kommer att ha sitt eget omslag som kommer att passa in med de redan släppta Star Wars DVDerna. Detta hoppas jag verkligen betyder att filmern kommer att släppas i varsin Keep-case, precis som Ep I och II, som dessutom helt använder sig av samma stil som dessa.
     
  13. Enji

    Enji Jedi Grand Master star 6

    Registered:
    May 14, 2002
    Jag gillar den silverfärgade boxen... snygg! :)
     
  14. Obi Anne

    Obi Anne Celebration Mistress of Ceremonies star 8 Staff Member Manager

    Registered:
    Nov 4, 1998
    Det här kommer från DVDanswers.

    Fox have kindly sent over further details on the Star Wars Trilogy which will be arriving this September. Firstly, we can confirm that each of the films will be presented in 2.35:1 anamorphic widescreen, along with English Dolby Digital 5.1 EX, English Dolby Surround, Spanish Dolby Surround and French Dolby Surround tracks. Each will be THX Certified. As for extras, A New Hope will include a commentary by George Lucas, Ben Burtt, Dennis Muren and Carrie Fisher. Empire Strikes Back will include commentary by George Lucas, Irvin Kershner, Lawrence Kasdan, Ben Burtt, Dennis Muren and Carrie Fisher, and Return of the Jedi will include a commentary by George Lucas, Lawrence Kasdan, Ben Burtt, Dennis Muren and Carrie Fisher. The fourth disc includes the most comprehensive feature-length documentary ever produced on the Star Wars saga as well as never-before-seen footage from the making of all three films and much more. We'll bring you the full specs just as soon as we have them. Stay tuned
     
  15. Erbos

    Erbos Jedi Grand Master star 3

    Registered:
    May 13, 2002
    Det finns även mer info om extramaterialet.

    First things first today - we've got more Star Wars DVD news for you. Specifically, we've got a list of what may be actual supplements on the set's 4th disc, which will contain all of the bonus material. According to the listing for the title on the Best Buy.com website, Disc Four will contain the feature-length Star Wars: The Independent Films documentary, 3 production featurettes (including The Evolution of Characters, The Influence of Star Wars and Lightsabers/Fights), a vintage 1977 "making of" featurette, a comprehensive gallery of posters and production artwork and the Star Wars: Battlefront Xbox videogame demo. Hhmmmm... not sure what to think. We'll have to see if and when Lucasfilm and Fox confirm this. Anyway, thanks to an anonymous Bits reader for the heads-up.

    www.digitalbits.com
     
  16. Persona-Non-Grata

    Persona-Non-Grata Jedi Youngling

    Registered:
    Nov 15, 2002
    undrar varför inte Ford och Hamill får vara med och kommentera?
     
  17. DARTHLARS

    DARTHLARS Jedi Grand Master star 4

    Registered:
    Mar 12, 2002
    Jag tycker också det är lite torftigt att bara Carrie Fisher av alla skådespelare ska kommentera.
    Jag har ingenting emot kommentarer även från de andra än "hjältarna": Peter Mayhew, Anthony Daniels, Kenny Baker m.fl. Jag hoppas de får säga något i dokumentären.
     
  18. Erbos

    Erbos Jedi Grand Master star 3

    Registered:
    May 13, 2002
    Även om det hade varit kul med Harrison Ford så är det ingen större förlust om man jämför med Mark Hamill.

     
  19. Dreadlocked_Wookiee

    Dreadlocked_Wookiee Jedi Youngling star 1

    Registered:
    Oct 7, 2001
    Erbos:
    Vill man ha en film så som den var på bio skall man köpa Reg 1 eftersom det är samma FPS (bildrutor i sekunder) på Reg 1 som på bio. Reg 2 är 4% snabbare.
    En kommentar i senaste laget kanske, men en R1-film har inte samma antal bildrutor per sekund som på bio.

    Bio: 24 rutor per sekund
    NTSC (R1): 30 rutor (60 fält) per sekund
    PAL (R2): 25 rutor (50 fält) per sekund

    Varje fält motsvarar hälften av tv-bildens horisontella linjer, vilket betyder att en tv-bildruta egentligen består av två halva rutor som visas i snabb följd:

    Fält 1 = linje 1, 3, 5, 7, 9, 11, 13 ...
    Fält 2 = linje 2, 4, 6, 8, 10, 12, 14 ...
    Fält 3 = linje 1, 3, 5, 7, 9, 11, 13 ...
    Fält 4 = linje 2, 4, 6, 8, 10, 12, 14 ...
    o.s.v.

    En PAL-film (R2) omvandlar varje bioruta till två fält som sedan utgör en tv-ruta:

    Bioruta 1 -> Fält 1 -> PAL-tv-ruta 1
    Bioruta 1 -> Fält 2 -> PAL-tv-ruta 1
    Bioruta 2 -> Fält 3 -> PAL-tv-ruta 2
    Bioruta 2 -> Fält 4 -> PAL-tv-ruta 2
    Bioruta 3 -> Fält 5 -> PAL-tv-ruta 3
    Bioruta 3 -> Fält 6 -> PAL-tv-ruta 3
    Bioruta 4 -> Fält 7 -> PAL-tv-ruta 4
    Bioruta 4 -> Fält 8 -> PAL-tv-ruta 4
    o.s.v.

    I praktiken motsvarar alltså varje bioruta en PAL-tv-ruta, men eftersom PAL visar en ruta mer per sekund (25 mot 24) får man, som Erbos mycket riktigt påpekade, en 4 % snabbare film.
    Skillnaden är dock så pass liten att de flesta vanliga dödliga aldrig märker nån skillnad.

    NTSC-överföringen (R1) är emellertid inte lika enkel.
    Om man använde samma metod som för PAL så skulle filmen gå 20 % snabbare än på bio (30 filmrutor per sekund mot 24), och det skulle definitivt märkas.

    Lösningen kallas "3:2 pulldown" och betyder att man omvandlar varannan bioruta till tre fält och varannan till två fält:

    Bioruta 1 -> Fält 1 -> NTSC-ruta 1
    Bioruta 1 -> Fält 2 -> NTSC-ruta 1
    Bioruta 1 -> Fält 1 -> NTSC-ruta 2
    Bioruta 2 -> Fält 3 -> NTSC-ruta 2
    Bioruta 2 -> Fält 4 -> NTSC-ruta 3
    Bioruta 3 -> Fält 5 -> NTSC-ruta 3
    Bioruta 3 -> Fält 6 -> NTSC-ruta 4
    Bioruta 3 -> Fält 5 -> NTSC-ruta 4
    Bioruta 4 -> Fält 7 -> NTSC-ruta 5
    Bioruta 4 -> Fält 8 -> NTSC-ruta 5
    o.s.v.

    Lägg märke till att vart fjärde fält visas två gånger (fält 1 och 5 i exemplet ovan).
    På det viset kan NTSC-versionen hålla samma takt som biofilmen trots att den visar fem rutor mer per sekund, men det innebär också att NTSC-filmer kan uppvisa små "ryck" i bilden.
    De här rycken märks nästan uteslutande vid mjuka panoreringar, men då kan de å andra sidan vara riktigt irriterande.

    Oavsett om man föredrar en uppsnabbad film före en potentiellt ryckig sådan (eller vice versa), så finns det en annan sak som talar för PAL-formatet.

    En PAL-DVD har nämligen en vertikal upplösning på 576 pixlar mot NTSC-DVD:ns 480 ... alltså 20 % bättre upplösning!

    Go R2! :D

    (Nån som förstod vad jag skrev eller ska jag ta det igen? ;))
     
  20. Erbos

    Erbos Jedi Grand Master star 3

    Registered:
    May 13, 2002
    Det är något som jag redan vet. Dock inte när jag skrev det inlägget du referar till.

    Jag tycker ändå inte om PAL p.g.a. att den är uppsnabbad 4 %. Dessutom så tar ljudet stryk och ökas med ungefär en "semitone". Vilket kan jämföras med att spela ett intstrument i G-sharp istället för G. Och den skillnaden är ungefär lika märkbar som PALs fördel med fler vertikala linjer.

    Så PAL och NTSC har i stort sett lika många för och nackdelar. Jag väljer NTSC eftersom den är närmare det sättet som regissören ville att man skulle se filmen. Men för att denna tråd inte skall bli till ännu en kamp mellan PAL och NTSC så tycker jag att vi slutar den diskussion nu eftersom det i stort sett bara är du och jag som är intresserad. :)
     
  21. Dreadlocked_Wookiee

    Dreadlocked_Wookiee Jedi Youngling star 1

    Registered:
    Oct 7, 2001
    Nej, någon kamp har jag inga planer på.

    Faktum är att mitt bästa köp någonsin var en NTSC-utgåva! :D
    Executor-boxen ... visserligen VHS, men ändå.

    Fast det där med "regissörens vilja" är ju en tolkningsfråga ... de brukar ju alltid klaga på att de inte får sin vilja fram p.g.a. studioinblandning eller ekonomiska begränsningar.

    Det är väl bara Lucas som kan göra precis som han vill - rik och oberoende som han är - tills han har glömt bort vad han ursprungligen ville och vill nånting annat som han egentligen har velat hela tiden!

    Visste du t.ex. att alla skådespelarna i Star Wars-filmerna var tvungna att agera 4 % långsammare än brukligt eftersom Lucas hade PAL-utgåvorna i åtanke redan under inspelningarna?

    Det var därför Greedo aldrig hann avfyra sitt skott ...

    :p


    EDIT:

    För att återknyta till ämnet något ...

    Måste säga att det är synd och skam att de gamla Making of-dokumentärerna (The Making of Star Wars, SPFX: The Making of The Empire Strikes Back, Classic Creatures: The Making of Return of the Jedi och From Star Wars to Jedi: The Making of a Saga) inte finns med i DVD-boxen.
    Skönare tidsdokument får man leta efter ...

    Visst, de skulle ta upp plats på skivorna, men det hade de kunnat lösa genom att ge ut tre dubbel-DVD i stället för tre enkel-DVD och en bonusskiva.
    Någon produktionskostnad finns det ju inte heller för dessa dokumentärer (med undantag för eventuella restaureringar) eftersom de redan är gjorda.

    Vad tror ni oddsen är att Lucas bjuder på The Star Wars Holiday Special som ett påskägg?

    Med tanke på alla SWHS-bilder som dykt upp på Hyperspace den senaste tiden så skulle det faktiskt inte förvåna mig om folket på ranchen har lyckats övertala honom att gömma spektaklet på en av skivorna ...

    Programmet lär ju aldrig ges ut som en riktig utgåva, den saken kan man nog vara tämligen säker på!
     
  22. Erbos

    Erbos Jedi Grand Master star 3

    Registered:
    May 13, 2002
    Det var skönt, eftersom det är en smakfråga med PAL och NTSC. :)

    Jag trodde endast att Executor boxen endast var släppt i England, d.v.s. att det är en PAL utgåva. http://www.davisdvd.com/misc/ep4.htm

    Jag tror att regissörers fria vilja har ökat i och med DVD-mediumet. Men visst är det som du säger att många regissörer inte får sin vilja egenom alltid. Tur är väl att David O Selznick inte är med i bilden längre. ;)

    Jag tänkte att jag skulle köpa dessa fina dokumentärer och convertera dem till DVD, någon gång i framtiden. Om du är intresserad så håller jag kontaktet med en kille i USA som skall göra om sina PAL LD av Star Wars (ej Special Edition) till 24 fps och DVD. Det kommer att finnas kommentatorspår med och även minst en extra skiva med små dokumentärer och det är inte helt omöjligt att han även slänger med From Star Wars to Jedi.
     
  23. Sith_Lord_Linkoping

    Sith_Lord_Linkoping Jedi Knight star 5

    Registered:
    Jan 19, 2001
    Bahh Carrie Fisher.
    Då är jag mer intresserad av att höra vad Mark Hamill har att säga.
    Lite dåligt val måste jag säga men tyvärr kan man ju inte få allt här i världen.
    Får väl vara nöjd över att filmerna kommer på DVD iaf.
     
  24. Erbos

    Erbos Jedi Grand Master star 3

    Registered:
    May 13, 2002
    Jag håller med. Harrison Ford är inte så viktig. Men Mark Hamill brukar vara riktigt intressant att lyssna på.
     
  25. Noobie_Wan_Kenobi

    Noobie_Wan_Kenobi Jedi Youngling star 2

    Registered:
    Feb 3, 2004
    Några saker som jag kände att jag var tvungen att påpeka...

    NTSC = Never Twice the Same Color ( Inte egentligen, men det är känt som det p.g.a. den dåliga bildkvaliteten som ofta uppstår. )
    NTSC har en framerate på 29.97
    PAL är alltid att föredra.

    Om det är någon som tycker nåt annat så är ni dumma. j/k :p :D

     
Thread Status:
Not open for further replies.