main
side
curve
  1. In Memory of LAJ_FETT: Please share your remembrances and condolences HERE

Star Wars DVD

Discussion in 'Archive: Sweden' started by Zaphod Beeblebrox, Dec 8, 2003.

Thread Status:
Not open for further replies.
  1. Erbos

    Erbos Jedi Grand Master star 3

    Registered:
    May 13, 2002
    Har du gjort ett blindtest mellan NTSC och PAL någon gång?

    Om någon hävdar att NTSC har bättre bild så är de ovetande. Dum tycker jag är ett starkt ord. Man kan inte veta allt. De har fel helt enkelt.

    Om någon hävdar att PAL har bättre ljud så gäller samma princip.

    Ljud är 50% av upplevelsen. Så jag ser hellre på en film med riktigt ljud och en lite sämre bild än en film med sämre ljud, bättre bild, men som båda visar upp helt fel rytm i filmen.

    Om de någon gång kommer att komma något format där man kommer att kunna se filmen i 24 fps så kommer jag att byta på sekunden. Hittils så finns det inget format som är rätt eller fel. Det är vad man föredrar.
     
  2. Noobie_Wan_Kenobi

    Noobie_Wan_Kenobi Jedi Youngling star 2

    Registered:
    Feb 3, 2004
    Om det är någon som tycker nåt annat så är ni dumma. j/k :p :D

    Det där var ju ett skämt. Det visade jag tydligt genom att skriva "j/k"(just kidding), med en "silly" smiley som räcker ut tungan som visar att jag inte var det minsta seriös. Och till sist en smiley med ett stort leende som även den visar att det inte var något allvarligt menat. Om någon trots det missade att det var ett skämt så ber jag om ursäkt. Jag tycker ingen här är dum. Jag känner inte er och har aldrig träffat er. Så jag kan inte tycka ni är dumma.

    Men det där med att PAL skulle ha sämre ljud. Var har du fått det ifrån? Kan du backa upp den kommentaren med fakta? Det tror jag inte stämmer.


     
  3. Erbos

    Erbos Jedi Grand Master star 3

    Registered:
    May 13, 2002
    Jag förstod ju att du inte var helt seriös. j/k var inget jag kände till. Jag får väl skylla på att det var morgon och att det blev sent igår. :D

    Ja den har sämre ljud eftersom pitchen är höjd i och med att filmen är uppsnabbad 4%. Sedan så är det ju från utgåva till utgåva vilken bitrate ljudet har. :)
     
  4. Zaphod Beeblebrox

    Zaphod Beeblebrox Jedi Padawan star 4

    Registered:
    Aug 26, 1999
    4% snabbare ger INTE en halvtons höjning.
    Det ger inte ens en kvartstons (halv halvton)hojning.
    en 0.48-dels halvton för att vara exakt.

    Troligtvis varierar den genomsnittliga cd-spelaren mer i tonhöjd.
     
  5. Erbos

    Erbos Jedi Grand Master star 3

    Registered:
    May 13, 2002
    Gör den det även om den skickar ut en digital signal?
     
  6. Zaphod Beeblebrox

    Zaphod Beeblebrox Jedi Padawan star 4

    Registered:
    Aug 26, 1999
    ja, det är hur den läser som styr det
     
  7. Erbos

    Erbos Jedi Grand Master star 3

    Registered:
    May 13, 2002
    För att vara helt säker så måste jag också fråga. Detta gäller i så fall även för DVD-spelare som läser av DVD-filmer?
     
  8. Zaphod Beeblebrox

    Zaphod Beeblebrox Jedi Padawan star 4

    Registered:
    Aug 26, 1999
    Det tror jag inte.
    Dvd-spelaren hobbar väl på ett lite annat sätt eftersom den spelar upp bild och annat
     
  9. Erbos

    Erbos Jedi Grand Master star 3

    Registered:
    May 13, 2002
    För att komma närmare trådens ämne så undrar jag vad folk här inne tycker om den "nya" ESB Palpatine.

     
  10. DARTHLARS

    DARTHLARS Jedi Grand Master star 4

    Registered:
    Mar 12, 2002
    Jag hoppas att den där bilden är falsk. För min del får de gärna lägga ner tid och pengar på att fixa misstag och fel samt göra usla datoranimationer mindre usla ...
    ... Men sånt som bara ser gammalt ut kan de gott lämna.
     
  11. Dreadlocked_Wookiee

    Dreadlocked_Wookiee Jedi Youngling star 1

    Registered:
    Oct 7, 2001
    Erbos:
    Jag trodde endast att Executor boxen endast var släppt i England, d.v.s. att det är en PAL utgåva.
    Jaså, det måste vara därför jag gillar den så mycket! ;)

    Skämt åsido, du har naturligtvis rätt.

    Jag tyckte väl att det var lite märkligt att Boxtree (ett brittiskt förlag) låg bakom manusboken som följde med boxen, men eftersom CBS Video (som gav ut filmerna i USA) hade sin logga i såväl innehållsförteckningen som på kassetterna så antog jag helt enkelt att det var NTSC-versioner.

    Faktum är att det inte står någonstans i boxen att det rör sig om PAL-utgåvor ...
    Fast å andra sidan är ju åldergränsmärkningen, "U" som i "Universal", brittisk så det räcker!

    Nå, va blire för påskägg på deveden troru? :p
     
  12. Enji

    Enji Jedi Grand Master star 6

    Registered:
    May 14, 2002
    Jag gillar inte den nya bilden på Kejsaren. Alldeles för ljus och platt. Det ska vara mycket skuggor i den, så han ser mystisk ut! Jag gillar skuggorna i den gamla, att man inte ser så tydligt vem han är.

    Ska man fixa nåt i OT så är det ju först och främst Vaders saber i ANH. Förresten, alla sabers i ANH. De ser inte bra ut.

    Å andra sidan är jag så nöjd med OOT att jag inte tycker man behöver fixa nånting... ;)

    Påskägg? Hmm. Tja, om Holiday Special kommer som ett påskägg kommer jag dö av skratt. Eller plåga. "Stir whip, stir whip..." [face_shocked] [face_laugh]
     
  13. emilsson

    emilsson Force Ghost star 6

    Registered:
    Oct 5, 1998
    Håller med enji om den nya ESB-kejsaren. Det förtar ju mystiken som jag tycker ska vara kvar tills tronrumsscenen i ROTJ.
     
  14. Erbos

    Erbos Jedi Grand Master star 3

    Registered:
    May 13, 2002
    Påskägg. Jag det kan nog bli precis som till Episode I och II. Aktuellt ämne. :)

    Jag tycker att det är riktigt bra att de kommer att slänga in Ian som Palpatine i ESB. Men den bilden som visas upp behöver enligt mig vara mörkare. Inte så tydlig, kanske inte lika otydlig som Darth Sidious men någonstans mitt emellan.

    DarthLars det finns folk med starka källor som hävdar att det är Ian på bilden. Sedan är det osäkert om det är ett "lightning test" eller från själva filmen.

    På vilket sätt förtar det mystiken emilsson? Efter Episode III så kommer det nog vara ganska tydligt vem som är The Emperor.
     
  15. emilsson

    emilsson Force Ghost star 6

    Registered:
    Oct 5, 1998
    Det är i och för sig alldeles sant.

    EDIT: Vid närmare eftertanke vill jag ha kvar lite av den hotfulla känslan som kommer av att Vader och kejsaren vill få Luke ond. Det känns som att en sådan ljus bild förstör även det.
     
  16. Erbos

    Erbos Jedi Grand Master star 3

    Registered:
    May 13, 2002
    Det kan ju hända att det är en bild där ILM testar sig fram. Förutom att jag anser att Palpatine är lite för tydlig så tycker jag att allting annat är jättebra.

    Mörkare bild
     
  17. Enji

    Enji Jedi Grand Master star 6

    Registered:
    May 14, 2002
    Den mörkare bilden ser BETYDLIGT bättre ut. :)
     
  18. Erbos

    Erbos Jedi Grand Master star 3

    Registered:
    May 13, 2002
    Ja i alla fall i hans ansikte. Huvan är lite för mörk. Men man ser ju att scenen kan bli riktigt bra med lite bättre ljussättning.
     
  19. emilsson

    emilsson Force Ghost star 6

    Registered:
    Oct 5, 1998
    Den nya bilden var en klar förbättring.
     
  20. Sith_Lord_Linkoping

    Sith_Lord_Linkoping Jedi Knight star 5

    Registered:
    Jan 19, 2001
    För att komma närmare trådens ämne så undrar jag vad folk här inne tycker om den "nya" ESB Palpatine

    Detta tycker jag inte om utan dom borde låta filmerna vara som dom är.
    Hoppas att detta bara är ett elakt skämt.
     
  21. Jedi_Nea

    Jedi_Nea Jedi Youngling star 2

    Registered:
    Jul 28, 2001
    jag tyckte verkligen om palpatines enormt valkiga utstående ögon i episode v, och efter att ha sett på bilden så känns allt bara fel fel...
     
  22. Obi Anne

    Obi Anne Celebration Mistress of Ceremonies star 8 Staff Member Manager

    Registered:
    Nov 4, 1998
    Jag har ingenting emot om det skulle vara Ian McDiarmid i ESB också, men de mörkare bilderna är klart bättre än den första.
     
  23. Erbos

    Erbos Jedi Grand Master star 3

    Registered:
    May 13, 2002
    Jag tycker att det är helt rätt att byta ut ap-kvinnan mot Ian McDairmid i Ep 5 så länge som de gör det på ett snyggt sätt. Jag vill ju även att de även skall släppa bioversionen av Star Wars så att man kan få se ap-kvinnan och hur filmen såg ut från början. Det är ju ändå bioversionerna som är filmhistoria.
     
  24. Pilkorset

    Pilkorset Jedi Youngling

    Registered:
    Mar 24, 2004
  25. Erbos

    Erbos Jedi Grand Master star 3

    Registered:
    May 13, 2002
    Det har inte annonserats någon. Så det är inte särskilt troligt. Men numera kostar ju de billigaste DVD-spelaren lika mycket som denna boxen kommer att göra.

    Jag rekommenderar honom att söka sig till www.annonsguiden.se eller www.ebaysweden.com om han vill ha en VHS box. Vissa är fortfarande redan inplastade.
     
Thread Status:
Not open for further replies.