main
side
curve
  1. In Memory of LAJ_FETT: Please share your remembrances and condolences HERE

Star Wars DVD

Discussion in 'Archive: Sweden' started by Zaphod Beeblebrox, Dec 8, 2003.

Thread Status:
Not open for further replies.
  1. Sith_Lord_Linkoping

    Sith_Lord_Linkoping Jedi Knight star 5

    Registered:
    Jan 19, 2001
    jo jag såg det också, men finns det verkligen inga bättre bilder ute på nätet.
    Tycker ju att det borde finnas fler bilder i omlopp ute på nätet.
    Se till att posta dom här så fort någon hittar något av värde.
     
  2. Lars_Muul

    Lars_Muul Jedi Grand Master star 6

    Registered:
    Oct 2, 2000
    Vad jag har förstått så ska de individuella fodralen vara i samma design som PT-DVD-fodralen, men det där låter ju inte så likt dem.

    Om detta blir de indivuella omslagen så är ju det ett "bevis" för att den slutgiltiga DVD-utgåvan av filmerna inte kommer än på ett tag.
     
  3. Sith_Lord_Linkoping

    Sith_Lord_Linkoping Jedi Knight star 5

    Registered:
    Jan 19, 2001
    Rick McCallum sa väl en gång att Lucas skulle fortsätta att ändra/förbättra/lägga till scener i filmerna så länge han lever och jag tycker det ligger något i det uttalandet, tyvärr.
     
  4. Enji

    Enji Jedi Grand Master star 6

    Registered:
    May 14, 2002
    Bild på omslagen:

    [image=http://w1.370.telia.com/~u37022687/swcov.jpg]

    Tycker de är ok, men inte lika snygga som jag hoppats på.
     
  5. Sith_Lord_Linkoping

    Sith_Lord_Linkoping Jedi Knight star 5

    Registered:
    Jan 19, 2001
    Tack för det Enji. :)
    Dom ser som sagt inte sådär jättesnygga ut men som tur är har man dom ju i boxen som IMO är mycket snygg.
     
  6. Lars_Muul

    Lars_Muul Jedi Grand Master star 6

    Registered:
    Oct 2, 2000
    Jaha, det var tydligen PT-designen. Silver/platina istället för guld, men annars är det ju samma stil.
    Jag ska förresten ha dem utanför boxen, på hyllan bredvid TPM och AOTC! Boxen kanske jag ställer som prydnad nånstans.
    Lucas lär förresten inte fortsätta slipa på SW så länge han lever. Jag tror att det efter EpIII kommer en sista superupplaga av hela sagan på DVD och sen är han nöjd.
    Jag också, för jag vill definitivt se vad han tänker sig :)

    F ö tycker jag det vore ballt om de även släppte originalversionen av OT på DVD, med originalaffischerna(inte SE) som omslag. Självklart i optimerat utförande för det digitala formatet, men inga SE-uppgraderingar eller senare.
    Så kunde de sälja den boxen för sig. Det skulle ju inte behövas nåt extramaterial till den, bara tre filmer som skulle göra så många så lyckliga.
    Sen skulle det ju inte spela nån roll för någon hur många nya versioner de gör, eller hur?

    Det är klart, några av de repliker som ändrades inför SE skulle förbli ändrade. Jag läste nämligen att anledningen till ändringarna var att när de städade upp originalfilmerna, så var några av replikerna i så dåligt skick att de fick använda sig av andra repliker som spelades in på plats till samma scen. Det är iaf den officiella förklaringen.

    EDIT: "Alert my star destroyer to prepare for my arrival" lades förstås dit för att de hade gjort lite extrafilm, men repliken lär vara hämtad från nån bortklippt del av ANH(vilket är anledningen till att Vader låter annorlunda).
     
  7. Pilkorset

    Pilkorset Jedi Youngling

    Registered:
    Mar 24, 2004
  8. Lars_Muul

    Lars_Muul Jedi Grand Master star 6

    Registered:
    Oct 2, 2000
    Tack för det, Pilkorset!
    TJOHOOOOOO, Ian i TESB!!!!!!!!
    Jag är så lycklig! :D

    Lite synd att Shaw inte blev utbytt, tycker jag dock. Jag hade älskat den förändringen, främst därför att Shaw ska föreställa en 45-åring men ser ut som en gammal gubbe. Nog för att han hade blivit hyfsat förstörd innan, men om han kunde få tillbaks håret och bli kvitt alla ärr, så tycker jag att han också borde få se ut som den Anakin han borde ha varit.
    Oh well....

    Grymt kul är det iaf att filmerna är så fint restaurerade.
    Men du nämnde ju aldrig det viktigaste! Ljussablarna! Hur såg ljussablarna ut? Är de uppgraderade?

    EDIT: Det kanske du inte vet, förresten, eftersom texten var hämtad från starwars.nu.... :)
     
  9. Sith_Lord_Linkoping

    Sith_Lord_Linkoping Jedi Knight star 5

    Registered:
    Jan 19, 2001
    Visst är det kul att dom fixat till bild och ljud men ändringar klara jag mig utan.
    Får väl hoppas att informationen från Danska sw.nu inte stämmer. ;) :)

    Jag vill ju ha OT på dvd också, det vore sååååååååååå trevligt. :D
     
  10. Obi Anne

    Obi Anne Celebration Mistress of Ceremonies star 8 Staff Member Manager

    Registered:
    Nov 4, 1998
    Jag tillhör en av dem som hade föredragit Hayden, men nu vet man iallafall vad man ska förvänta sig när man sätter i skivorna.
     
  11. Enji

    Enji Jedi Grand Master star 6

    Registered:
    May 14, 2002
    Bättre bild på omslagen:

    [image=http://theforce.net/holonet/newspics/trilogydvd_saleskit02.jpg]

    Jag tycker inte så mycket om dem, tycker de lider av lite tråkig komposition. Särskilt ESB ser lite splittrad ut, det är ingen helhet i kompositionen, tycker mest det ser ut som att slängt ihop lite bilder. De andra två är bättre, även om Dödsstjärnan ser väldigt felplacerad ut på RotJ och jag inte riktigt gillar det rosa skenet på ANH...
     
  12. Erbos

    Erbos Jedi Grand Master star 3

    Registered:
    May 13, 2002
    Jag kan hålla med dig om att det inte riktigt ser ut som en helhet på ESB, men jag tycker faktiskt att det är värre på RotJ. Dessutom så tycker jag att färgerna är helt fel. ANH skall vara blå, ESB röd och RotJ grön. Varför är inte Chewbacca med? Det är klart om Chewbacca skall vara med på OT så skall ju Jar Jar vara med på PT (i alla fall TPM), vilket alla kanske inte gillar. Jag har dock inget emot det, kanske blir det för många personer med på framsidorna?
     
  13. Enji

    Enji Jedi Grand Master star 6

    Registered:
    May 14, 2002
    Nejnejnej, ANH är visserligen blå och RotJ grön, som du säger, men ESB är lila. Sådeså. ;)

    Jag bryr mig inte så mycket om att man utelämnar Chewie, tycker mer att det är kompositionen av bilderna som stör, än att de skulle utelämnat vissa karaktärer. AT-AT's som går UT ur bilden? Please...
     
  14. Erbos

    Erbos Jedi Grand Master star 3

    Registered:
    May 13, 2002
    Jag håller inte med dig om att ESB är lila, det är ju helt klart en blå bakgrund. Men jag håller med dig om att kompositionen är dålig på ESB och RotJ, speciellt den senare. Där har man bara slängt in Palps och Vaders huvuden bakom Luke, väldigt symboliskt men det ser knäppt ut. Att AT AT skulle vara längst ner på ESB framsidan är självklart för mig, kolla på PT framsidorna, det finns alltid med en liten bit av den största action scenen (icke-karaktärer) längst ner till höger, RotJ bryter trenden med att ha bilden till vänster men det spelar ingen större roll. Jag tror inte att vi har fått se den slutgiltiga versionen av framsidorna än. Det skall ju hållas en presskonferens på tisdag, kanske släpps den något på OS då.
     
  15. Enji

    Enji Jedi Grand Master star 6

    Registered:
    May 14, 2002
    Jag menar inte att ESB-asken är lila, jag menar bara att ESB för mig är lila. Varför vet jag inte, men ESB bara är lila. Lite mörkt, kallt lila sådär.

    Jag har inget emot att det är AT-AT's längst ner på bilden på ESB, men de går ut ur bilden, alltså, huvudena är vända utåt bilden, vilket jag inte anser vara lyckat i en komposition. Om bilden vore spegelvänd vore den mycket bättre, IMHO. Iofs skulle det då se ut som att de sköt på Star Destroyern, så då skulle man få göra om den delen i kompositionen också. Men jag gillar inte när saker går ut ur bild sådär. Blicken dras ju åt det håll något ser ut att röra sig, och här dras då blicken ut ur bilden istället för in i den.

    Håller med om att Vader och Palps inte alls ser bra ut i RotJ-omslaget. Det gröna skimret runt Luke gör dessutom att Vader ser lite avklippt ut...
     
  16. Erbos

    Erbos Jedi Grand Master star 3

    Registered:
    May 13, 2002
    Jag kan nog hålla med dig om det mesta som du säger. Jag tycker förstås inte ESB är lila, men det är verkligen inte röd. Detta är dock inte anledningen till att jag vill ha röd. Röd matchar Vaders lightsaber så enkelt är det. Det är snyggt med en blå, röd och grön klinga, precis som Executor boxens omslag. AT AT bör helt klart vara spegelvända, gör man kompositionen på rätt sätt så borde man kunna få det att se ut som om de inte skjuter på Star Destroyerna.
     
  17. Enji

    Enji Jedi Grand Master star 6

    Registered:
    May 14, 2002
    Ah, du tänkte på ljussablarna... det har jag inte funderat på, men visst skulle det vara snyggt om man gjorde ett omslag efter varje ljussabelsfärg... gillar den idén skarpt. :)
     
  18. Lars_Muul

    Lars_Muul Jedi Grand Master star 6

    Registered:
    Oct 2, 2000
    Då skulle ju alla PT-omslag bli blå!
    TESB och ROTJ är definitivt blå resp. grön för mig, medan ANH är grå eller brun. Rosa är förstås lite flashigare :)

    Jag diggar omslagen skarpt och det råder inget tvivel i mitt huvud om att just denna design kommer pryda min filmhylla i höst.
    Har ni förresten tänkt på att Vaders pose på TESB-fodralet är väldigt lik Anakin's på AOTC? Smooth....

    Konstigt är det dock att Lando, Palpatine och Boba får pryda omslagen istället för Luke, Leia eller Han. Det går ju inte riktigt i linje med PT-omslagen(möjligtvis undantaget EpIII).
    Vader är självskriven, för han är en av de allra största karaktärerna, men de andra tre är ju inte i närheten....
     
  19. Erbos

    Erbos Jedi Grand Master star 3

    Registered:
    May 13, 2002
    Då skulle ju alla PT-omslag bli blå!

    Ja och det stämmer verkligen inte.

    TESB och ROTJ är definitivt blå resp. grön för mig, medan ANH är grå eller brun. Rosa är förstås lite flashigare.

    Fast TPM och ANH är väl lika Röd resp rosa som ESB är röd?

    Jag diggar omslagen skarpt och det råder inget tvivel i mitt huvud om att just denna design kommer pryda min filmhylla i höst.
    Har ni förresten tänkt på att Vaders pose på TESB-fodralet är väldigt lik Anakin's på AOTC? Smooth....


    Tycker inte den är särskilt lik. Luke's på RotJ är mer likt.

    "Konstigt är det dock att Lando, Palpatine och Boba får pryda omslagen istället för Luke, Leia eller Han. Det går ju inte riktigt i linje med PT-omslagen"

    HÃ¥ller med.

    "(möjligtvis undantaget EpIII)."

    Vad menar du?
     
  20. Sith_Lord_Linkoping

    Sith_Lord_Linkoping Jedi Knight star 5

    Registered:
    Jan 19, 2001
    Någon mer som har kollat runt lite och sett vilket ställe den är billigast att köpa från/på ??.
    499:- har jag sett lite olika ställen, någon som hittat ett bättre pris ??.

    Enji
    Snällt av dig att lägga upp en bättre bild av omslagen. :)
     
  21. Erbos

    Erbos Jedi Grand Master star 3

    Registered:
    May 13, 2002
    www.cdwow.com är billiga. Finns dock endast brittiska reg 2 för er som vill ha PAL, och de brukar inte ha svensk text.
     
  22. Lars_Muul

    Lars_Muul Jedi Grand Master star 6

    Registered:
    Oct 2, 2000
    Vad jag menar är att vi inte har sett EpIII-omslaget än och därför inte vet huruvida ROTJ-omslaget går i linje med det!
    Det verkar förresten som om du har ett annat AOTC-omslag än jag, Erbos....
     
  23. Erbos

    Erbos Jedi Grand Master star 3

    Registered:
    May 13, 2002
    Det tror jag knappast. De håller ju inte ens sina lightsabers åt samma håll.
     
  24. Lars_Muul

    Lars_Muul Jedi Grand Master star 6

    Registered:
    Oct 2, 2000
    Det är möjligt, men posen är ändå i samma stil. Lukes ROTJ-pose är inte alls lik.
     
  25. Erbos

    Erbos Jedi Grand Master star 3

    Registered:
    May 13, 2002
    Jag tycker ingen är särskilt lik. På AotC så håller Anakin lightsabern åt (hans) höger och med båda händerna. På ESB håller Vader lightsabern åt vänster med en hand. Det enda som man skulle kunna säga är likt mellan AotC och ESB är att han håller kroppen på samma sätt som på AotC fast spegelvänt, jag antar att det är detta som du menar. I så fall så tycker jag det är väldigt symboliskt att han är vänd åt ett annat håll på ESB. :)
     
Thread Status:
Not open for further replies.