main
side
curve
  1. In Memory of LAJ_FETT: Please share your remembrances and condolences HERE

Star Wars i populärkulturen

Discussion in 'Archive: Sweden' started by Zaphod Beeblebrox, Mar 28, 2003.

Thread Status:
Not open for further replies.
  1. Zaphod Beeblebrox

    Zaphod Beeblebrox Jedi Padawan star 4

    Registered:
    Aug 26, 1999
    En gammal idé och ett nytt koncept.

    Ni säger en film eller en tv-serie eller en bok eller vadsomhelst som har en Star Wars-referens och hur den är.

    Så långt är allt som vanligt.

    Det nya är att jag med ojämna mellanrum kommer sammanställa det inkomna materialet i en fin lista i den här posten.

    Post away!

    FILMER
    Armageddon,
    Peter Stormare svarar vid en notis om evil knievel "no, i never saw starwars"

    Battle Royale.
    Filmmusiken är nästan identisk med Sista låten i ANH.

    Drakarnas Rike / Reign of Fire
    Rätt tidigt i filmen är det två män som i form av "dramatiserat sagoberättande" återberätter striden mellan Vader och Luke i ESB för en grupp med barn.

    Sorority Boys.
    En kille rensar avloppen på en tjejtoa och hittar en jättehög med hår, varvid han uttrycker "whata wookie!" och börjar låta som chewie.

    TV
    South Park - 1
    Otaliga referenser där men en som jag kommer på direkt. Cartman sitter i en teve studio och argumenterar med en fjortis om vem som är den värsta bråkstaken. Cartmans slutargument blir "EY! I digitally put Jabba the Hutt back into the orignial starwars trilogy! Ill do what i want!" Och ett hemskt sus går genom publiken...

    South Park - 2
    När Mr Hankey är döende säger han "There is another ... Skywalker". Ett helt avsnitt ska vara ägnat åt att gänget träffar Lucas och Spielberg som gör om gamla klassiker till oigenkännlighet.

    Futurama
    är full med Star Wars-referenser. Polis-robotarna har självlysande batonger. En rymdstridsscen i ett avsnitt som är rätt likt den i episod 1, etc.

    Simpsons
    har ju et antal referenser med.
    T.ex. när de skall göra ett diorama i skolan och Lisa Simpsons får konkurrens av en ny tjej i klasen. Båda två är vana vid att vinna men priset går till Ralph Wiggum för hans diorama med SW-figurer.
    På väg hem från skolan fälls han av tjejerna och utbrister "Oh no. I bent my wookiee"...


    Thats 70ies show
    hade ett avsnitt där grabbarna såg ANH på bio och blev total frälsta. Eric hade sen en dröm där alla var utklädda till olika karaktär i SW.

    RADIO

    BÖCKER

    TIDNINGAR

    INTERNET

    MUSIK
    No Doubt är Star Wars-fans. De har haft Stormtroopers ur 501st Legion uppe på scen och spelat Imperial March. Jag hittade en gång en bootleg mp3:a från en sånt framträdande, men jobb-datorn stals i ett inbrott... så den har jag inte längre. "Gwen Stefani hugged me, I'm never gonna clean my armor ever again ..."

    DATA/TV-SPEL
    I "The lost vikings 2" till Playstation
    säger en av karaktärerna vid ett tillfälle: "Traveling through time ain't like dusting crops, boy"

    ÖVRIGT
     
  2. The_Dark_Overlord

    The_Dark_Overlord Jedi Padawan star 4

    Registered:
    Apr 16, 2002
    Film: Battle Royale. Film musiken är nästan identisk med Sista låten i ANH.
     
  3. Aprentize

    Aprentize Jedi Master star 4

    Registered:
    Jan 15, 2002
    Film

    Armageddon, peter stormare svarar vid en notis om evil knievel "no, i never saw starwars"

    Film

    Sorority Boys. En kille rensar avloppen på en tjejtoa och hittar en jättehög med hår, varvid han uttrycker "whata wookie!" och börjar låta som chewie.

    Serier

    South Park. Otaliga referenser där men en som jag kommer på direkt. Cartman sitter i en teve studio och argumenterar med en fjortis om vem som är den värsta bråkstaken. Cartmans slutargument blir "EY! I digitally put Jabba the Hutt back into the orignial starwars trilogy! Ill do what i want!" Och ett hemskt sus går genom publiken...
     
  4. DARTHLARS

    DARTHLARS Jedi Grand Master star 4

    Registered:
    Mar 12, 2002
    South Park: När Mr Hankey är döende säger han "There is another ... Skywalker". Ett helt avsnitt ska vara ägnat åt att gänget träffar Lucas och Spielberg som gör om gamla klassiker till oigenkännlighet.

    Futurama är full med Star Wars-referenser. Polis-robotarna har självlysande batonger. En rymdstridsscen i ett avsnitt som är rätt likt den i episod 1, etc.

    Musik: No Doubt är Star Wars-fans. De har haft Stormtroopers ur 501st Legion uppe på scen och spelat Imperial March. Jag hittade en gång en bootleg mp3:a från en sånt framträdande, men jobb-datorn stals i ett inbrott... så den har jag inte längre. "Gwen Stefani hugged me, I'm never gonna clean my armor ever again ..." :)
     
  5. Vargman77

    Vargman77 Jedi Padawan star 4

    Registered:
    Mar 18, 2002
    TV:

    Simpsons har ju et antal referenser med.
    T.ex. när de skall göra ett diorama i skolan och Lisa Simpsons får konkurrens av en ny tjej i klasen. Båda två är vana vid att vinna men priset går till Ralph Wiggum för hans diorama med SW-figurer.
    På väg hem från skolan fälls han av tjejerna och utbrister "Oh no. I bent my wookiee"...
     
  6. Leto

    Leto Jedi Padawan star 4

    Registered:
    Feb 19, 2002
    TV:

    Thats 70ies show hade ett avsnitt där grabbarna såg ANH på bio och blev total frälsta. Eric hade sen en dröm där alla var utklädda till olika karaktär i SW.
     
  7. seizetsu

    seizetsu Jedi Youngling star 2

    Registered:
    Jan 20, 2003
    Ah, "Star Wars Spottings" från starwars.nu har fått en motsvarighet här ser jag :)

    Well, en spotting: I "The lost vikings 2" till Playstation säger en av karaktärerna vid ett tillfälle: "Traveling through time ain't like dusting crops, boy" :)
     
  8. Aprentize

    Aprentize Jedi Master star 4

    Registered:
    Jan 15, 2002
    " Ett helt avsnitt ska vara ägnat åt att gänget träffar Lucas och Spielberg som gör om gamla klassiker till oigenkännlighet. "

    Jupp det stämmer! Börjar till exempel med att esb skall ges ut i special special special edition! alla gånger som ordet wookie nämns har dom bytt ut det till "hair-impaired creature" eller nått i den stilen. grymt kul avsnitt.
     
  9. Leto

    Leto Jedi Padawan star 4

    Registered:
    Feb 19, 2002
    Hittade en bit av SW i min bok om E=mc2 igår, när författaren ska förklara den tidiga synen på magnetism så använder han sig av old Bens förklaring av the Force.

    Kände en skön värme i bröstet när jag läste det :p
     
  10. Kuang-Eleven

    Kuang-Eleven Jedi Youngling star 3

    Registered:
    May 7, 2002
    Avsnittet i reign of fire e riktigt bra.. Dom återberättar det som en riktig saga för barnen, inte som en klassisk filmrecensent.. utan som en barnsaga med en twist.. coolt gjort..
     
  11. Leto

    Leto Jedi Padawan star 4

    Registered:
    Feb 19, 2002
    Lyssnade på the Knifes cd och tyckte dem sjöng Darth Vader, letade upp sångtexten och jovisst:

    A lung

    I am a crusador
    I'm the darkest lady
    I'm the taste on your tongue
    I'm Dart Vader
    I know what I'm made of
    Cause I was warmed by the sun

    When the spark goes out of you
    it grows ten times bigger in me
    I am your lung
    I'm Dart Vader
    I know what I'm made of
    Cause I was warmed by the sun
    I was looking for you
    And I'm glad I found the -
    a special kind of personality



    Tog inte med hela låten, bara några verser.
     
Thread Status:
Not open for further replies.