main
side
curve
  1. In Memory of LAJ_FETT: Please share your remembrances and condolences HERE

Sweden Star Wars på Blu-Ray - ultimata utgåvan? samt SW i 3D

Discussion in 'Nordic Countries Discussion' started by Lexi, Aug 14, 2010.

  1. Obi Anne

    Obi Anne Celebration Mistress of Ceremonies star 8 Staff Member Manager

    Registered:
    Nov 4, 1998
    Igår tog jag mig för att köpa en blueray-spelare, så nu är jag redo för september.
     
  2. Sith_Lord_Linkoping

    Sith_Lord_Linkoping Jedi Knight star 5

    Registered:
    Jan 19, 2001
    Grattis. Vad blev det för märke/modell?
     
  3. Obi Anne

    Obi Anne Celebration Mistress of Ceremonies star 8 Staff Member Manager

    Registered:
    Nov 4, 1998
    Det blev en Samsung BD-C5300 XEE, en lite äldre modell, men jag vill ju bara att den ska kunna spela skivorna utan problem.
     
  4. Obi Anne

    Obi Anne Celebration Mistress of Ceremonies star 8 Staff Member Manager

    Registered:
    Nov 4, 1998
    Officiellt datum för släpp av blu-ray i USA är 16 september. Amazon UK har 30 september som släpp, pris £69.93, CDon har varken pris eller datum, men det går att bevaka och få mejlat när mer info kommer. Hittar den inte på Ginza än.
     
  5. Sith_Lord_Linkoping

    Sith_Lord_Linkoping Jedi Knight star 5

    Registered:
    Jan 19, 2001
    Den där Blu-ray spelare blir säkert bra. Hoppas att du får mycket nöje med den.

    Jag hoppas att man snart kan förhandsboka boxen här hemma så man kan försäkra sig om ett exemplar. Jag vill ha boxen som samlar allt och som har extramaterialet. Hoppas dom släpper den här med.
     
  6. Obi Anne

    Obi Anne Celebration Mistress of Ceremonies star 8 Staff Member Manager

    Registered:
    Nov 4, 1998
    Nu går det att förboka/förköpa på CDon och Discshop, antagligen på andra sajter också.
     
  7. Sith_Lord_Linkoping

    Sith_Lord_Linkoping Jedi Knight star 5

    Registered:
    Jan 19, 2001
    Trevliga nyheter. Jag lade en förhandsbokning på "The Complete Saga" hos Discshop. Priset är riktigt bra sätt till vad man får.
     
  8. Obi Anne

    Obi Anne Celebration Mistress of Ceremonies star 8 Staff Member Manager

    Registered:
    Nov 4, 1998
    Jag tror jag kommer att vänta till nästa månad, eftersom jag just slängde iväg en beställning på en annan box, som var dyrare än SW-boxen, och man har ju några månader på sig.
     
  9. Sith_Lord_Linkoping

    Sith_Lord_Linkoping Jedi Knight star 5

    Registered:
    Jan 19, 2001
    Boxarna lär ju inte sälja slut, det tror jag inte. Så det är ju ingen brådska.

    Vad var det för box som du lade vantarna på denna månad då?
     
  10. Obi Anne

    Obi Anne Celebration Mistress of Ceremonies star 8 Staff Member Manager

    Registered:
    Nov 4, 1998
    Det var en opera-box med Wagners Nibelungens Ring, en väldigt känd uppsättning.
     
  11. Obi Anne

    Obi Anne Celebration Mistress of Ceremonies star 8 Staff Member Manager

    Registered:
    Nov 4, 1998
    Så dagens stora SW-nyhet var att innehållet på bluray-boxen släpptes:

    Special Features:


    STAR WARS: THE COMPLETE SAGA ON BLU-RAY is presented in widescreen with 6.1 DTS Surround Sound. Special features include:

    Disc One- Star Wars: Episode I The Phantom Menace
    Audio Commentary with George Lucas, Rick McCallum, Ben Burtt, Rob Coleman, John Knoll, Dennis Muren and Scott Squires
    Audio Commentary from Archival Interviews with Cast and Crew

    Disc Two - Star Wars: Episode II Attack of the Clones
    Audio Commentary with George Lucas, Rick McCallum, Ben Burtt, Rob Coleman, Pablo Helman, John Knoll and Ben Snow
    Audio Commentary from Archival Interviews with Cast and Crew

    Disc Three - Star Wars: Episode III Revenge of the Sith
    Audio Commentary with George Lucas, Rick McCallum, Rob Coleman, John Knoll and Roger Guyett
    Audio Commentary from Archival Interviews with Cast and Crew

    Disc Four - Star Wars: Episode IV A New Hope
    Audio Commentary with George Lucas, Carrie Fisher, Ben Burtt and Dennis Muren
    Audio Commentary from Archival Interviews with Cast and Crew

    Disc Five - Star Wars: Episode V The Empire Strikes Back
    Audio Commentary with George Lucas, Irvin Kershner, Carrie Fisher, Ben Burtt and Dennis Muren
    Audio Commentary from Archival Interviews with Cast and Crew

    Disc Six - Star Wars: Episode VI Return of the Jedi
    Audio Commentary with George Lucas, Carrie Fisher, Ben Burtt and Dennis Muren
    Audio Commentary from Archival Interviews with Cast and Crew

    Disc Seven - New! Star Wars Archives: Episodes I-III
    Including: deleted, extended and alternate scenes; prop, maquette and costume turnarounds; concept art; supplementary interviews with cast and crew; a flythrough of the Lucasfilm Archives and more

    Disc Eight - New! Star Wars Archives: Episode IV-VI
    Including: deleted, extended and alternate scenes; prop, maquette and costume turnarounds; matte paintings and concept art; supplementary interviews with cast and crew; and more

    Disc Nine - The Star Wars Documentaries
    NEW! Star Warriors (2007, Color, Apx. 84 Minutes) - Some Star Wars fans want to collect action figures... these fans want to be action figures! A tribute to the 501st Legion, a global organization of Star Wars costume enthusiasts, this insightful documentary shows how the super-fan club promotes interest in the films through charity and volunteer work at fundraisers and high-profile special events around the world.

    NEW! A Conversation with the Masters: The Empire Strikes Back 30 Years Later (2010, Color, Apx. 25 Minutes) - George Lucas, Irvin Kershner, Lawrence Kasdan and John Williams look back on the making of The Empire Strikes Back in this in-depth retrospective from Lucasfilm created to help commemorate the 30th anniversary of the movie. The masters discuss and reminisce about one of the most beloved films of all time.

    NEW! Star Wars Spoofs (2011, Color, Apx. 91 Minutes) - The farce is strong with this one! Enjoy a hilarious collection of Star Wars spoofs and parodies that have been created over the years, including outrageous clips from Family Guy, The Simpsons, How I Met Your Mother and more - and don't miss "Weird Al" Yankovic's one-of-a-kind music video tribute to The Phantom Menace!

    The Making of Star Wars (1977, Color, Apx. 49 Minutes) - Learn the incredible behind-the-scenes story of how the original Star Wars movie was brought to the big screen in this fascinating documentary hosted by C-3PO and R2-D2. Includes interviews with George Lucas and appearances by Mark Hamill, Harrison Ford and Carrie Fisher.

    The Empire Strikes Back: SPFX (1980, Color, Apx. 48 Minutes) - Learn the secrets of making movies in a galaxy far, far away. Hosted by Mark Hamill, this revealing documentary offers behind-the-scenes glimpses into the amazing special effects that transformed George Lucas' vision for Star Wars and The Empire Strikes Back into reality!

    Classic Creatures:
     
  12. DARTHLARS

    DARTHLARS Jedi Grand Master star 4

    Registered:
    Mar 12, 2002
    I fall att ni skulle ha missat: Flera personer som har lyckats sno till sig BluRay-utgåvan innan officiell release har upptäckt flera ändringar i filmerna. Flera klipp från skivorna finns på Youtube. Ni kan också följa nyheterna på theforce.net (se låda längst ner på sidan)

    TPM: Yoda är helt digital, i alla sina scener. Ingen mer ful gummidocka.
    TPM: Mer av bilden finns med jämfört med DVD-utgåvan som var något beskuren.
    TPM: Fixar i 3D, saker som ligger framför/bakom.

    AOTC: Fixar i saker som ligger framför/bakom.
    AOTC: Färgerna är lite annorlunda här och där.

    ROTS: Inget hittat ännu

    ANH: Obi-Wan's "Krayt Dragon Call" är ändrat igen.
    ANH: R2D2 har en ny sten framför sig när han gömmer sig för Sand People. (Stenen finns inte med i en senare tagning av samma stenrös)
    ANH: Småfixar: bl.a. Escape pod-dörren inte längre blå. Laser bolt som var beskuren i rutan sträcker sig nu över hela. Luke's ljussabel är inte grön i en tagning (men fortsätter att vara grön i en annan)

    ESB: Småfixar: bl.a. Änden av wampans arm.

    ROTJ: Vader säger "Nooo, noooooooo" strax innan han slänger ner kejsaren i hålet.
    ROTJ: Ewoks har pupiller och blinkar.
    ROTJ: Inzoomning av porten till Jabbas palats. Den är nu tre gånger bredare än tidigare .. och också tre gånger bredare än vad den ser ut att vara från insidan (...)
    ROTJ: En dug är instoppad bland alla andra varelser i Jabbas palats.
    ROTJ: R2D2:s "freakout" när man blivit skjuten vid bunkern är ändrad. Han har annorlunda verktyg än tidigare. (pissar inte längre olja)
    ROTJ: Kejsarens "snigel" är borta
    ROTJ: Lite snyggare ljussablar i slutduellen
    ROTJ: Han:s upptining är lite annorlunda.
    ROTJ: Tagningen där Han sätter på Boba Fett's jetpack är en annan tagning från en annan vinkel! Troligen är orsaken att att man kunnat se pyloner av trä under Jabbas skepp i den först tagningen.

    Tyvvär har Lucasfilm inte fixat färgerna i filmerna. De är fortfarande konstiga (för röda, för gröna, eller blå) och ofta för mörka.

    Edit: Fler ändringar hittade.
     
  13. Obi Anne

    Obi Anne Celebration Mistress of Ceremonies star 8 Staff Member Manager

    Registered:
    Nov 4, 1998
    Förutom Vaders "noooo" i ROTJ är det inget jag bryr mig särskilt mycket i, och jag väntar med att döma ut ändringen tills man ser hur den är gjord.

    Obi Wans nya kraythärmning kan ju lika gärna bli bättre än i DVD-versionen, där den ju inte är särskilt bra alls.

    Jag har inte kollat på tuben, vill inte uppleva det här med sån dålig kvalitet, föredrar att vänta tills jag har min box.

    Förresten ska Nordic Garrison och Nordic Base troopa på diverse Elgiganten på måndag i samband med släppet. I Stockholm tror jag det är Elgiganten på Kungsgatan mellan ca 17-20.
     
  14. DARTHLARS

    DARTHLARS Jedi Grand Master star 4

    Registered:
    Mar 12, 2002
    Att troopa för att göra reklam för blu-rayskivorna är verkligen ingenting som jag skulle göra. Jag troopade när de släpptes en och en 2006, och det var bara för att orginalversionen följde med i varje låda -- om än i rätt dålig kvalitet.

    edit/ förbjudet ämne
     
  15. Sith_Lord_Linkoping

    Sith_Lord_Linkoping Jedi Knight star 5

    Registered:
    Jan 19, 2001
    Det skulle aldrig falla mig in att stödja något så korkat som bootlegs. Det är bara att acceptera att om det är någon som har "final cut" när det gäller Star Wars-filmerna så är det Lucas själv. Oavsett vad man sedan tycker om den saken. Dessutom tycker jag inte att någon av dom tidigare ändringarna har gjort filmerna sämre och jag tror knappast att det sker den här gången heller. Filmerna är så mycket mer för mig än att Lucas ändringar skulle kunna få mig att avstå från denna Blu-ray utgåva.
     
  16. Obi Anne

    Obi Anne Celebration Mistress of Ceremonies star 8 Staff Member Manager

    Registered:
    Nov 4, 1998
    mod // Oavsett vad man tycker om bootlegs och ändringar så ska vi hålla oss inom vad som faktiskt är lagligt och inte bryter mot upphovsrätten.

     
  17. DARTHLARS

    DARTHLARS Jedi Grand Master star 4

    Registered:
    Mar 12, 2002
    Du tog bort mer än vad du behövde...

    Det spelar ingen roll vem som äger upphovsrätten till filmerna. Ingen kan säga att filmerna inte är en del av vårt kollektiva populärhistoriska arv - som vi alla har en del av. Det var inte "Special Edition" som fick flera Oscars - det var orginalen som fick dem. Filmerna är klassiker och borde behandlas med respekt.

    Star Wars-filmerna kommer troligen att gå på någon HD-kanal i inom de närmsta åren och då kan man spela in dem i nästan lika bra kvalitet som på skivorna. (Att göra det är inte olagligt) Om ni köper dessa Bluray-skivor så uppmuntrar ni bara till att George Lucas gör flera dumma ändringar i framtiden.
     
  18. Sith_Lord_Linkoping

    Sith_Lord_Linkoping Jedi Knight star 5

    Registered:
    Jan 19, 2001
    Du har ju din tråd på starwars.nu som du kan hålla dig till om du vill sprida ditt budskap vidare. I egenskap av mod desutom. Som du viftar bort med förklaringen att det trots allt är ett dött forum och då har man rätt att göra som man själv vill. Det får i och för sig vara hur det vill med den saken, men jag är glad över att du inte är mod här och överskrider dina befogenheter.

    Vill man inte stödja utgåvan på Blu-ray så är det ju bara att låta bli att köpa den. Man kan även avstå från att se dom versionerna av filmerna. Men aldrig att jag för den delen skulle uppmuntra någon att istället ta till sig olagliga bootlegs som sk "fans" själva har suttit och ändrat i efter eget behag.

    För mig personligen så är filmerna på Blu-ray så mycket mer än att några ändringar i dessa skulle motivera en total bojkott. Jag har för länge sedan accepterat att Lucas har all rätt i världen att ändra i filmerna bäst han vill, vad folk än tycker och tänker om det, och att han gör sina ändringar med stor respekt sett till den vision som han alltid har haft över hur denna saga ska vara utformad. Självklart kommer det alltid att finnas dom som får en skev bild av hur Star Wars ska vara eftersom dessa ändringar går emot den syn som dom alltid har haft på filmerna. Men man kan för den delen respektera Lucas rätt att göra sina ändringar. Vad man än tycker om Lucas ändringar så är dom berättigade. Till skillnad från dom ändringar som en del "fans" ägnar sig åt genom att bryta mot rådande lagstiftning och genom det göra intrång i någon annans skapelse.

    På tal om Blu-ray utgåvan så fick jag hem min The Complete Saga box idag, så under helgen ska jag ägna mig åt att se dessa nya versioner av filmerna för att bilda mig en egen uppfattning om dels hur filmerna är att uppleva i detta format samt dels om hurvida ändringarna är bra eller ej. Och efter det blir det en djupdykning i extramaterialet.
     
  19. Obi Anne

    Obi Anne Celebration Mistress of Ceremonies star 8 Staff Member Manager

    Registered:
    Nov 4, 1998
    mod// Oavsett vad man tycker om bootlegs, fokusera den här diskussionen på själva bluray-utgåvan och eventuella för- och nackdelar med den.
     
  20. DARTHLARS

    DARTHLARS Jedi Grand Master star 4

    Registered:
    Mar 12, 2002
    Det finns en genomgång av de bortklippta scenerna borta på Star Wars Aficionado.
    Jag är inte helt missnöjd med att vissa av dem inte finns med i filmerna, faktiskt. Vissa har lite corny dialog, andra känns redundanta och skulle ha brutit rytmen i filmen.

    Många fans har ifrågasatt om scenen där Luke bygger sin ljussabel verkligen fanns på riktigt, eller om det är något som Lucasfilm skulle ha knåpat ihop inför BluRay-släppet. Fram tills att scenen visades på Celebration V så hade Mark Hamill alltid sagt bestämt att han aldrig spelat in den. Enligt Anthony Daniels (i min konversation med honom, nov 2007) så filmades C-3PO och R2D2 separat utanför grottan utan Mark Hamill. Scenen skulle ha varit ett sent påfund, Daniels' sista tagning under hela inspelningen men sen skulle de inte hunnit med att spela in scenen med Hamill.
    Denna scen, och en längre version av Han och Leia i korridoren i Echo Base finns också på tuben.
     
  21. Jedi-W

    Jedi-W Jedi Padawan star 4

    Registered:
    Mar 14, 2002
    Precis som jag hoppades på fick jag den i födelsedagspresent! Very nöjd!!

    Har inte börjat kolla ännu men "40h extramaterial" gjorde ju en lite knäsvag. :)
     
  22. Lexi

    Lexi Jedi Master star 4

    Registered:
    Oct 9, 2002
    Jag ser fram emot att få min utgåva i födelsedagspresent imorgon. Enda problemet är att jag inte äger någon bluray-spelare, och jag vet inte hur jag ska hinna se allt de två dagarna jag är hos föräldrarna (som har en bluray-spelare). Dagens i-landsproblem... :)
     
  23. Obi Anne

    Obi Anne Celebration Mistress of Ceremonies star 8 Staff Member Manager

    Registered:
    Nov 4, 1998
    Min har inte kommit än. :(
     
  24. DARTHLARS

    DARTHLARS Jedi Grand Master star 4

    Registered:
    Mar 12, 2002
    Jag har redan sett allt från BluRay'erna som jag ville se på YouTube.
     
  25. The_living_force

    The_living_force Jedi Grand Master star 1

    Registered:
    Oct 8, 2002
    Är det någon som har sett trailern för TPM-3D på bio? Jag gick & såg Tintin igår & hoppades få se trailern där, men de visade bara nya Twilight filmen & Spiderman.