main
side
curve
  1. In Memory of LAJ_FETT: Please share your remembrances and condolences HERE

Sweden Star Wars på Blu-Ray - ultimata utgåvan? samt SW i 3D

Discussion in 'Nordic Countries Discussion' started by Lexi, Aug 14, 2010.

  1. Lexi

    Lexi Jedi Master star 4

    Registered:
    Oct 9, 2002
    Jag har inte hört något om att trailern ska visas i samband med Tintin. Däremot vet jag att den visas innan The Three Musketeers, åtminstone i USA. Kanske någon som kan bekräfta om så även är fallet här i Sverige?

    Annars finns trailern att se på webben igen: TPM 3D Trailer Officially Posted
     
  2. DARTHLARS

    DARTHLARS Jedi Grand Master star 4

    Registered:
    Mar 12, 2002
    Har det blivit bestämt om/när TPM ska visas i 3D i Sverige?
     
  3. Sith_Lord_Linkoping

    Sith_Lord_Linkoping Jedi Knight star 5

    Registered:
    Jan 19, 2001
    SF Bio anger att premiären är den 10:e februari.
     
  4. DARTHLARS

    DARTHLARS Jedi Grand Master star 4

    Registered:
    Mar 12, 2002
    Hehe.. I "filmer i samma genre" längst ned på sidan finns datoranimerade "Madagaskar 3" och "Kung Fu Panda 2" med, samt "Cowboys and Aliens" ...

    (Ja, jag vet att såna kan få konstiga resultat....)
     
  5. Lexi

    Lexi Jedi Master star 4

    Registered:
    Oct 9, 2002
    Jag såg Tintin i helgen och då visade de trailern till Star Wars i 3D. Dock var allt dubbat till svenska av någon hemsk anledning, trots att Tintin skulle vara på engelska. Jag antar att detta innebär att vi kommer att kunna välja om vi vill se SW på originalspråket eller dubbat.
     
  6. Obi Anne

    Obi Anne Celebration Mistress of Ceremonies star 8 Staff Member Manager

    Registered:
    Nov 4, 1998
    Vilka är intresserade av att se 3D-versionen tillsammans? Premiär är den 10 februari. Det har gått ut en förfrågan till kostymklubbarna om de kan delta, jag prioriterar naturligtvis FF, men då skulle jag vilja veta om vi hittar på något.

     
  7. GuardianJedi

    GuardianJedi Jedi Youngling star 2

    Registered:
    Mar 4, 2003
    Var på bio i veckan och såg reklamen för TPM 3D. Tänkte just att det vore kul att uppleva en Star Wars premiär med FF/sw.nu folk.
    Så jag hänger gärna på den 10:e om vi får tag i biljetter.
     
  8. DARTHLARS

    DARTHLARS Jedi Grand Master star 4

    Registered:
    Mar 12, 2002
    Jag går gärna med och ser filmen i Stockholm tillsammans med andra fans, trots att TPM inte direkt är min favorit bland filmerna.
    Tyvärr är Stockholms premiärbiograf #1: Rigoletto under ombyggnad och öppnar inte igen förrän i mars.

    Konstigt... När jag söker efter "Star Wars" på sf.se så får jag upp tre poster: 1) "Star Wars 3D episod 1 (sv. tal)", 2) Star Wars 3D episod 1 (dig) och 3) "Star Wars episod 1 3D". Bara den tredje websidan fungerar...
     
  9. Lexi

    Lexi Jedi Master star 4

    Registered:
    Oct 9, 2002
    Är det någon som vet när biljetterna egentligen släpps? Det skulle ju dessutom vara intressant att veta vilka tider och biografer som gäller.
     
  10. DARTHLARS

    DARTHLARS Jedi Grand Master star 4

    Registered:
    Mar 12, 2002
    Jag antar att dagtid på fredagen är uteslutet.
    Om den går vid midnatt (torsdag kväll), skulle att gå då vara uteslutet?
     
  11. GuardianJedi

    GuardianJedi Jedi Youngling star 2

    Registered:
    Mar 4, 2003
    Midnatt (torsdag kväll) funkar för mig.
     
  12. DARTHLARS

    DARTHLARS Jedi Grand Master star 4

    Registered:
    Mar 12, 2002
    Jag hörde av en kille på SF att biljetterna släpps på onsdag morgon. Vet inte vilka biografer det blir. Skulle Sergel vara OK?
     
  13. Obi Anne

    Obi Anne Celebration Mistress of Ceremonies star 8 Staff Member Manager

    Registered:
    Nov 4, 1998
    Jag har precis blivit klar med min Amidala, och eftersom jag vill ta chansen att visa upp den så kommer jag att troopa. Kostymfolket kommer att vara vid Sergel från ca kl. 17, eller tidigare, så jag tror att 18-föreställningen kommer att vara den första, ingen midnattspremiär.
     
  14. Lexi

    Lexi Jedi Master star 4

    Registered:
    Oct 9, 2002
    Jag kommer inte att se någon midnatts-premiär i alla fall, det orkar jag inte (tecken på att jag börjar bli gammal?). Förhoppningsvis ser jag den på fredagen.
     
  15. Mange

    Mange Jedi Grand Master star 4

    Registered:
    Jan 11, 2003
    Aftonbladet hade en kul artikel angående den svenska dubbningen: Aftonbladet

    Jag håller fullständigt med artikelförfattaren, men å andra sidan behöver man inte nödvändigtvis gå på någon dubbad visning. Jag är dock måttligt road av 3D.
     
  16. DARTHLARS

    DARTHLARS Jedi Grand Master star 4

    Registered:
    Mar 12, 2002
    Nu finns tiderna och det går att köpa biljetter. Biljetten kostar 130 kr.

    Första föreställningen med engelskt tal på Filmstaden Sergel i Stockholm är 18.30 i salong 4. De bästa platserna är redan tagna.
    Nästa föreställning är i salong 5 kl 20.30.
     
  17. Obi Anne

    Obi Anne Celebration Mistress of Ceremonies star 8 Staff Member Manager

    Registered:
    Nov 4, 1998
    Dubbning är fruktansvärt. Jag kan acceptera det i animerat, men inte på riktiga människor. Sen gör det mig dubbelt irriterad att de kör dubbla språk för SW, vilket innebär en nydubbning, när de bara visade Lejonkungen på svenska, där det borde varit lättare att fixa en textning.
     
  18. DARTHLARS

    DARTHLARS Jedi Grand Master star 4

    Registered:
    Mar 12, 2002
    En sak är konstig med dubbingen också: de har helt andra röstskådespelare än i tv-serien.
    Jag är faktiskt lite lockad att se den dubbad bara för att se hur pass hemsk den skulle vara ... 8-}
    ... men jag vet inte om jag skulle orka göra det hela filmen igenom.
     
  19. DARTHLARS

    DARTHLARS Jedi Grand Master star 4

    Registered:
    Mar 12, 2002
    Jag har en biljett till 18.30 på Sergel i kväll, och kommer att vara där minst en halvtimme i förväg. Jag vill se Johannas nya Travel Gown. :)
     
  20. DARTHLARS

    DARTHLARS Jedi Grand Master star 4

    Registered:
    Mar 12, 2002
    Jag måste säga att för första gången så blev jag lite besviken över att Lucasfilm inte gjort några ändringar -- ändringar av klippning eller tagningar så att de skulle kunna ha gjort sig bättre i 3D, menar jag. Det var svårare att hänga med när de klippte mellan action-sekvenser för ögat tar längre tid på sig att anpassa sig när det är 3D.
     
  21. Obi Anne

    Obi Anne Celebration Mistress of Ceremonies star 8 Staff Member Manager

    Registered:
    Nov 4, 1998
    Mitt intryck var också att LFL kunde ha gjort mer. 3D-effekterna gav en djupare skärm, men jag hade förväntat mig att saker skulle dyka upp från sidorna och bakifrån också. Men jag måste säga att jag var imponerad av hantverket. Det här var den första gången jag såg en 3D-film där hela filmduken var skarp samtidigt, förutom på något enstaka ställe, och färgerna var inte heller så mörka och murriga som de har varit på en del 3D-konverteringar.
     
  22. emilsson

    emilsson Force Ghost star 6

    Registered:
    Oct 5, 1998
    Själv blev jag positivt överraskad av bildkvalitén. Allt var mycket tydligare och djupet i bilden var fantastiskt. Jag gillade åkningarna i podracet och i slutstriden för det kändes som att jag befann mig mitt i allt.
     
    Jedi Knight Fett likes this.
  23. DARTHLARS

    DARTHLARS Jedi Grand Master star 4

    Registered:
    Mar 12, 2002
    OA, var inte du på samma visning som mig (Sergel fredags 18.30) ? Jag upplevde verkligen att färgerna var murriga under den här visningen. När man visar 3D så måste biografmaskinisten öka ljusstyrkan för att kompensera för ljusförlusten som polariseringen innebär och det är tydligen alltför vanligt att de missar att göra det. Jag lyfte på glasögonen ett par gånger och utan dem (då man har båda bilderna samtidigt) så var bilden så pass mycket bättre färg- och ljusmässigt.
    Angående skärpa och upplösning, så är upplösningen i biografen faktiskt precis samma som på BluRay:en, förutom att filmen är i 3D då.

    Helt apropå... jag måste återposta det här från ett annat forum. :) Fotat utanför en biograf i Manchester.
    [image=http://i.imgur.com/Qjw1o.jpg]
    Signerat "Binksy" [face_laugh]
     
  24. Sith_Lord_Linkoping

    Sith_Lord_Linkoping Jedi Knight star 5

    Registered:
    Jan 19, 2001
  25. Obi Anne

    Obi Anne Celebration Mistress of Ceremonies star 8 Staff Member Manager

    Registered:
    Nov 4, 1998
    Tja, jag som var på SWCVI missade det tydligen. Men september är bra, då har jag mer tid att fixa dräkter tills dess. Har lovat att göra en helt ny till systersonen.